
Multe nereguli și neconformități cu prevederile legale au fost descoperite de către inspectorii Corpului de control și în urma unui control realizat recent la Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM). Licențe de exploatare acordate cu încălcarea dispozițiilor din Legea minelor, neverificarea titularilor de licență ani de zile, nesancționarea acestora pentru diverse abateri au fost numai câteva dintre neregulile constatate.
Exploatarea zăcămintelor fără documente legale
Controlul a constatat că ANRM (devenită ulterior Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon) a acordat în 2002 societății Monteoru SA o licență de exploatare a apelor minerale medicinale cu încălcarea dispozițiilor din Legea minelor nr. 61/1998, cu modificările ulterioare. Societatea a depus cererea de acordare a licenței cu depășirea termenului de 90 de zile prevăzut în lege și, în consecință, era decăzută din dreptul de a o primi. Cu toate acestea, a primit licența și, deși ea nu a intrat în vigoare potrivit prevederilor legale, a fost modificată și resemnată în 18.05.2022 pentru o nouă perioadă de 20 de ani, fără a exista un temei legal pentru încheierea acesteia, notează Corpul de control. „(...) Resemnarea Licenței nr. 3526/2002 la data de 18.05.2022 și stabilirea în conținutul ei a termenului de 20 de ani în care MONTEORU S.A. exploatează resursa minieră prevăzută în licență a creat premisele: - continuării unei activități de exploatare derulate în lipsa unui act juridic prin care s-a acordat concesionarea/darea în administrare a activităților miniere de exploatare în perioada 1998-18.05.2022; - ca o activitate derulată în perioada anterioară timp de mai mult de 20 de ani să fie extinsă în baza unei licențe intrate în vigoare cu încă 20 de ani, în condițiile în care normele ce reglementează domeniul limitează perioadele de activitate minieră”, spun inspectorii Corpului de control al premierului.
ANRM i-a „ignorat” pe titularii de licență
Timp de aproximativ 6 ani, în perioada ianuarie 2018 - aprilie 2024, pentru aproximativ 75% din titularii de licențe de exploatare, nu a fost exercitată una dintre atribuțiile principale ale ANRM, respectiv cea de control a respectării prevederilor din licență/permis. „Exercitarea activității de control în perioada ianuarie 2018 - aprilie 2024, care a vizat activitatea titularilor de licențe de exploatare a apelor minerale cu destinație medicinală (terapeutică), a neglijat o mare parte a activității operatorilor economici licențiați în exploatarea acestei resurse, context în care nu a fost urmărită și verificată respectarea de prevederilor din licențe/permise, ale normelor şi instrucțiunilor emise în domeniu şi nici modalitatea de evidență a resursei exploatate în raport cu care se calculează și se achită redevența. De asemenea, ANRM, prin compartimentele de inspecție teritorială, nu a urmărit nici măcar obligațiile titularilor de licență ale căror nerespectare nu ar fi fost nevoie de o inspecție la fața locului”, se arată în nota de constatare a Corpului de control al premierului. Mai mult, reprezentanții ANRM nu au aplicat sancțiuni contravenționale pentru transmiterea cu întârziere a programului de exploatare anual în vederea avizării de către CIT-uri (Compartimentele de Inspecție Tehnică - n. red), deși aceasta constituie o încălcare a Instrucțiunilor tehnice privind elaborarea și avizarea programelor anuale de exploatare (aprobate prin Ordinul ANRM nr. 47/2008, instrucțiuni emise în aplicarea Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare).
La Corpul de control se reduce numărul de posturi
Reforma aparatului bugetar a ajuns și la Corpul de control al premierului. Acesta urmează să fie restructurat, iar numărul de posturi se va reduce de la 85 la 68, exclusiv demnitarul și posturile aferente cabinetului acestuia. Corpul de control al prim-ministrului se organizează și funcționează ca structură în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, fără personalitate juridică, în subordinea prim-ministrului, finanțată de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului. Conform unui proiect de hotărâre propus de Secretariatul general al Guvernului, vor fi desființate și reorganizate mai multe direcții, fără însă a fi afectate sarcinile ce revin Corpului de control. El desfășoară acțiuni de control administrativ și de monitorizare a activității ministerelor și serviciilor publice deconcentrate ale acestora, instituțiilor publice din subordinea Guvernului etc. Conducerea va fi asigurată în continuare de un secretar de stat, numit și eliberat din funcție prin decizie a prim-ministrului.
