O nava sub pavilion turcesc a fost retinuta in sudul Italiei dupa ce autoritatile au descoperit la bord o impresionanta cantitate de armament. Autoritatile italiene spun ca armamentul fusese incarcat pe nava in Romania. Agentia Nationala de Control al Exporturilor afirma ca este vorba despre o operatiune comerciala legala a Romtehnica.
O nava sub pavilion turcesc a fost retinuta in sudul Italiei dupa ce autoritatile au descoperit la bord o impresionanta cantitate de armament. Autoritatile italiene spun ca armamentul fusese incarcat pe nava in Romania.
Gina Anton, Lavinia Tudoran
Nava âAdnan Bayraktar", sosita pe data de 13 aprilie in Portul Constanta din Odessa (Ucraina), a intrat la operare in dana 44, unde a descarcat 85 de containere si a incarcat alte 76 de containere. Dupa o zi de stationare, vasul a plecat spre Italia, unde, afirma presa italiana, au fost descoperite la bord â8.000 de pistoale Kalasnikov".
Armament incarcat la Constanta
Cunoscuta publicatie Panorama a transmit ca vamesii din portul Gioia Tauro, din regiunea Calabria, au descoperit aproape 8.000 de semiautomate Kalasnikov pe un vas sub pavilion turcesc. Armele, au scris ziarele italiene, au fost incarcate in trei containere in portul Constanta, la bordul navei âAdnan Bayraktar", si urmau sa ajunga la o companie din Georgia, Statele Unite al Americii. In afara de Kalasnikovuri, autoritatile italiene au mai gasit pe vas 11 mitraliere grele, incarcatoare si baionete. Valoarea transportului depaseste 6 milioane de euro, dupa estimarile italienilor.
Garda Financiara din Calabria a confiscat armele, iar procuratura a declansat o ancheta pentru a afla daca nu cumva pustile-mitraliera erau destinate unor tranzactii ilegale pe piata neagra sau utilizarii in scop militar. BBC noteaza ca, in acte, scopul declarat al celor 8.000 de semiautomate era civil, nu militar.
Cum au pus vamesii din Gioia Tauro ochii pe nava turceasca? Presa italiana sustine ca declaratiile echipajului privind transportul nu au fost tocmai conforme cu realitatea.
âAu fost modificate"
Contactati de Jurnalul National, cei de la Garda Financiara din Calabria au fost destul de retinuti in declaratii. Ei ne-au explicat totusi ca s-a declansat o ancheta serioasa dupa ce s-a constatat ca mitralierele âau fost modificate astfel incat sa intre in categoria armelor comune, nu a celor de razboi".
âVenea din trei in trei saptamani"
Operatorul navei cu bucluc a fost firma Umex, iar agentul ei, societatea HUB Dacia, ambele firme romanesti. Oficialii celor doua firme sustin ca nu au incarcat armament la bordul navei, ci marfuri generale. Directorul HUB Dacia Constanta, Cristian Badea, a spus ca âAdnan Bayraktar" este o nava de linie, care venea in portul Constanta din trei in trei saptamini.
Cristian Badea a mai spus ca in declaratiile vamele pentru containerele care s-au incarcat din Constanta scria ca vasul are la bord scaune, mobila, apa minerala, marfuri generale, instrumente muzicale, sticle de vin, iar 95 la suta din containere au fost vamuite in punctele de trecere a frontierei de pe teritoriul Romaniei.
âNu am incarcat arme la Constanta"
Si Mihai Sava, de la compania HUB Dacia, ne-a declarat ca aceasta a venit la Constanta de la Odessa. âVasul a descarcat si apoi a incarcat in jur de 80 de containere. A incarcat marfuri generale. Din cate stiu eu, cand a plecat din Constanta, nava nu avea arme", ne-a spus agentul. Potrivit acestuia, urmatoarea oprire facuta de nava a fost in portul bulgaresc Varna. De asemenea, Dan Ciuca, sef de compartiment al firmei UMEX, operatorul navei, ne-a declarat ca de la Constanta nava a plecat fara pistoalele-mitraliera Kalasnikov. âSunt sigur ca aici nu s-a facut nici o operatiune de incarcare cu arme. Astfel de operatiuni, care implica incarcare cu produse speciale, se face sub paza, cu luarea unor masuri de protectie. Or, la Constanta nu s-a facut asa ceva. Nava fie a avut arme, fie le-a luat pe parcurs", sustine Dan Ciuca. Nici unul dintre cei doi nu stia nimic despre arestarea navei in Italia.
Romtehnica: Export cu acte in regula
Conform secretarului de stat pentru industria de aparare, Decebal Ilina, Compania Nationala Romarm, cea care fabrica pistoale-mitraliera Kalasnikov, are contracte de livrare de astfel de armament pentru SUA, dar transportul acestora nu se face cu vaporul. O alta companie romaneasca, Romtehnica, livreaza catre o firma din SUA arme care au apartinut Garzilor Patriotice. Firma din Statele Unite ale Americii tranforma aceste arme pentru uz militar in arme de vanatoare. Surse autorizate din Ministerul Apararii Nationale ne-au declarat ca acest contract este in regula si ca, de mai multe ori, transporturile efectuate spre SUA au avut probleme din cauza excesului de zel al carabinierilor italieni. Directorul general al Romtehnica, Aurel Cazacu, ne-a declarat ca armele sunt exportate in SUA de catre aceasta firma, cu toate actele in regula. âNu inteleg de ce operatorul si agentul navei au spus ca nu stiau ca se incarca pe vas arme la Constanta, atata timp cat pe documentul de transport era scris explicit atat incarcatura, cat si destinatia. In legislatia americana armele foc cu foc sunt folosite si la vanatoare, pe cand in legislatia europeana acestea au restrictii pentru vanatoare. Din cate stiu, avocatii firmei americane unde noi livram armele sunt in drum sprte Italia pentru a lamuri situatia".
"Exista transferuri aprobate"
Secretarul de stat Nineta Barbulescu, presedintele Agentiei Nationale de Control al Exporturilor, ne-a precizat ca "exista transferuri aprobate de arme de calibru mic si armament usor din Romania catre SUA, iar exportul acestora s-a facut, potrivit legii romane, pe baza de licente individuale de export si a unei confirmari, preliminare transferului, de catre autoritatile americane (certificate internat ionale de import)".