Lucrările la ultimele două tronsoane ale Autostrăzii Soarelui (A2) s-au blocat înainte să înceapă. Curtea de Apel Bucureşti a suspendat atribuirea contractului de consultanţă pentru verificarea calităţii lucrărilor. CNADNR a atribuit acest contract unei firme care a depus o ofertă cu un milion de euro mai scumpă decât cea a firmei clasate pe primul loc.
La debutul sezonului estival, Jurnalul Naţional scria că în ultimii doi ani România a reuşit performanţa să construiască zero kilometri la Autostrada Soarelui. În timp ce ultimele două tronsoane din autostradă, Cernavodă - Medgidia şi Medgidia - Constanţa, au rămas în ultimii doi ani în stadiul de proiect, românii se umilesc la fiecare sfârşit de săptămână înghesuindu-se pe drumul către mare. Un fir de speranţă părea să se înfiripe totuşi, o dată cu asigurările date de Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) că lucrările vor începe în luna august.
La începutul lunii iulie, Adrian Ionescu, şeful Direcţiei de infrastructură şi concesiuni din cadrul MTI, ne "garanta" că luna august va aduce demararea lucrărilor la tronsonul Cernavodă - Medgidia. "Lucrările la tronsonul Cernavodă - Medgidia vor demara garantat într-o lună, iar la câteva săptămâni după asta vor trece la fapte şi constructorii tronsonului Medgidia - Constanţa. Acest lucru este posibil chiar dacă nu au fost finalizate exproprierile, deoarece a fost prevăzut în contract punerea la dispoziţia constructorului a 100 de loturi de teren în vederea demarării lucrărilor", spunea Adrian Ionescu la data de 9 iulie.
TERMENUL A EXPIRAT
La o lună distanţă după termenul autoasumat, Ionescu îşi nuanţează declaraţiile şi precizează că atunci se referea la organizarea de şantier şi la alte lucrări premergătoare demarării lucrărilor propriu-zise. "Nu am spus că lucrările încep într-o lună. Dacă am spus aşa ceva mă refeream la organizarea de şantier şi la alte etape pregătitoare. Constructorul a trecut deja la organizarea de şantier, la realizarea unor tronsoane experimentale, se fac lucrări pentru testarea solului etc.", a explicat Ionescu.
Acesta ne-a spus că firma constructoare va lucra şi pe timp de iarnă, "deoarece lucrări de excavaţie se pot face indiferent de temperatură". "În ceea ce priveşte vremea, nu contează când încep lucrările, deoarece excavaţii se pot face şi la temperaturi scăzute. Iarna sunt probleme numai dacă se toarnă beton sau asfalt", a spus Adrian Ionescu. Tot Ionescu ne-a explicat că dacă în ultimii doi ani nu s-a turnat nici un centimetru de asfalt pe ultimele două tronsoane ale autostrăzii nu înseamnă că nu s-a lucrat. "În ultimii doi ani s-au realizat tot felul de lucrări premergătoare demarării lucrărilor pentru finalizarea Autostrăzii Soarelui. S-au obţinut tot felul de autorizaţii şi avize care necesită timp", spunea Ionescu.
LICITAŢII CONTESTATE
Aşa cum ne-au obişnuit de câţiva ani buni, autorităţile dau vina pe alţii pentru starea proastă a drumurilor şi pentru lipsa autostrăzilor. "Avem foarte multe piedici. Trăim în România, şi e posibil orice. Cea mai gravă problemă o reprezintă în continuare contestarea licitaţiilor. Modificările legislative recente au mai eliminat nişte paşi, însă tot este greu. De exemplu, nu ne mai judecăm un an, acum durează trei luni, dar şi termenul de trei luni e mare când vorbim despre construcţie de autostrăzi", a explicat Ionescu. Adevăratul motiv pentru care lucrările sunt blocate nu a fost însă pomenit de Ionescu. Curtea de Apel Bucureşti a decis, recent, să suspende contractul privind Serviciile de consultanţă pentru supervizarea lucrărilor de proiectare şi execuţie la tronsoanele de autostradă Cernavodă - Medgidia - Constanţa deoarece licitaţia fusese câştigată de firma care se clasase pe locul patru.
PROCESE NESFĂRŞITE
Oferta firmei Consitrans, desemnată câştigătoare de reprezentanţii CNADNR, este cu un milion de euro mai mare decât cea a firmei clasate pe primul loc din punct de vedere al preţului. Consorţiul Search Corporation şi Tehnic Consulting Engineering au depus o ofertă în valoare de 7,2 milioane de lei, în timp ce Consitrans a reuşit să câştige licitaţia oferind un preţ de 11,926 milioane de lei. Bugetul alocat de autorităţi pentru acest contract era de 20,5 milioane de lei. Rolul consultantului este să verifice calitatea lucrărilor, modul de întocmire a proiectelor tehnice şi respectarea acestora în momentul construcţiei drumului.
Diferenţa foarte mare de preţ a determinat consorţiul Search Corporation şi Tehnic Consulting să conteste în instanţă decizia CNADNR. Reprezentanţii Companiei de drumuri susţin că există mai multe criterii pentru atribuirea unei licitaţii, preţul nefiind criteriul principal. Instanţa a decis să suspende atribuirea acestui contract, soluţia putând fi atacată cu recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Procedura este suspendată până la judecarea anulării acestei licitaţii. Cum magistraţii sunt în grevă japonză cel puţin până în octombrie, iar la reluarea proceselor vor fi îngropaţi într-un maldăr de dosare, va mai trece ceva vreme până când se va ajunge la un verdict final în acest caz.
9,4 MILIOANE DE EURO KILOMETRUL DE AUTOSTRADĂ
Ultima parte a Autostrăzii Soarelui, tronsonul Cernavodă - Constanţa, în lungime de 51 de kilometri, a fost împărţit în două lucrări, Cernavodă - Medgidia şi Medgidia - Constanţa.
Primul tronson, Cernavodă - Medgidia, de 19 kilometri, va fi realizat de compania franceză Colas şi are o valoare de circa 180 milioane de euro. Un preţ-record de peste 9,4 milioane de euro pentru fiecare kilometru de autostradă. Din suma totală, 71% din finanţare, respectiv 128 de milioane de euro, este asigurată de Banca Europeană de Investiţii, iar restul, de 53 de milioane de euro, reprezintă contribuţia României. Potrivit declaraţiilor ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, autorităţile sunt în discuţii cu Uniunea Europeană pentru a obţine 45 milioane de euro din fonduri nerambursabile alocate României pentru a acoperi o parte din cele 53 de milioane de euro contribuţia noastră. Termenul de finalizare a acestui tronson este de 24 de luni, deci "înainte de sărbătorile de Paşti din 2011" trebuie încheiate lucrările.
Potrivit proiectului, pe acest tronson sunt incluse construirea a două pasaje peste autostradă şi 12 viaducte.
Cel de-al doilea tronson, Medgidia - Constanţa, cu o lungime de 32 de kilometri, va fi construit de consorţiul format din companiile Anstaldi& Max Boegl.
Proiectul include construirea a patru pasaje, două viaducte, două poduri şi a unui nod rutier. Valoarea contractului este de
168 milioane de euro, din care 71% fonduri de la BEI şi 29% contribuţia României.
Ultima bucată a Autostrăzii Soarelui va costa mai puţin, doar 5,25 milioane de euro pe kilometru.
Circa 85% din contribuţia României provine de la UE. În aceste condiţii, suma cu care contribuie ţara noastră la acest tronson se ridică la circa 7 milioane de euro. Şi acest tronson de autostradă are ca termen de finalizare 24 de luni de la demararea lucrărilor.
De asemenea, Berceanu a precizat că centura oraşului Constanţa va fi realizată de consorţiul FCC cu Anstaldi în 36 de luni.
Valoarea acestui contract este de 437.840.505,02 lei fără TVA, echivalentul a 144,7 milioane de euro cu TVA.