x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Bate toba cât mai tare şi turează la mai mare!

Bate toba cât mai tare şi turează la mai mare!

de Mara Raducanu    |    10 Oct 2012   •   21:16
Bate toba cât mai tare şi turează la mai mare!
Motocicletele de pe străzi sunt, în cea mai mare parte, scăpate de sub controlul poliţiei
Bucureştiul e terorizat de motocicletele cu ţevile de eşapament tăiate. Zgomotul spulberă suta de decibeli. Lumea e neputincioasă, în judecată nu-i poţi da, aşa că demenţii fac legea. O campanie Jurnalul Naţional. Vă aşteptăm comentariile în continuare: idei, propuneri de schimbare a legislaţiei şi orice altceva. Scrieţi, băieţi, orice, numai scrieţi! Turaţi-o, băieţi, turaţi-o!

Le place adrenalina, dar se joacă permanent cu moartea. Sunt cei mai rapizi în trafic, însă şi cei mai expuşi pericolului. Turează motoarele la maximum şi fac adevărate curse nebune pe străzile Capitalei. Jonglează printre maşini, trăind cu iluzia libertăţii totale. Uită, totuşi,  că inconştienţa pe şosele îi trimite, nu de puţine ori, sub roţile vreunei maşini sau în primul stâlp de pe marginea drumului. Au auzit câte ceva despre siguranţa rutieră, însă preferă să-şi continuie nestingheriţi cursele zgomotoase. Observă cu greu traficul din jurul lor, iar tu îi reperezi abia după ce "au înfierbântat" asfaltul cu turatul motorului. La poliţie, cetăţenii depun zilnic zeci de reclamaţii, deranjaţi de "manifestările artistice" de la miezul nopţii ale motocicliştilor. Legislaţia rutieră pare să fie însă neputinciosă în faţa lor... Atunci când fierbe adrenalina în tine, când "ţi-ai setat" motorul chitit să trezeşti un cartier întreg, te mai împiedici de o amendă? Pe principiul, "bate toba cât mai tare şi turează la mai mare"!

Controalele din trafic ale Poliţiei şi ale specialiştilor Registrului  Auto Român (RAR) nu par nici ele să oprească invazia de motociclete "tunate". Nici nu e nevoie de prea multă imaginaţie. Mişcarea se rezolvă fie "pe genunchi",  pe principiul fiecare cum poate, fie în ateliere, pe şestache. Voci avizate ne devoalează însă că zgomot se obţine scoţând sita din ţeava de eşapament şi dându-i o gaură nu-ştiu-pe-unde. Şi gata zgomotul! "La verificările din trafic ale Poliţiei şi ale specialiştilor Registrului Auto Român (RAR) s-au identificat două situaţii de tunări neomologate: montarea de sisteme de evacuare a gazelor artizanal confecţionate neomologate şi necertificate. Montarea de sisteme de evacuare a gazelor omologate de producător, la care se elimină din ansamblul sistemului unele componente. Li se dă amendă şi li se reţine certificatul de înmatriculare", spun reprezentanţi ai poliţiei.

Urmare a unei solicitări făcute de ziarul nostru la Biroul de Presă al Registrului Auto Român (RAR), ni s-a explicat că  nu sunt acceptate reparaţii şi modificări necorespunzătoare prin utilizarea unor piese şi componente neomologate/necertificate care pot avea efecte negative asupra siguranţei rutiere sau asupra mediului. 

Nu există barem legal pentru zgomot

"Nivelul de zgomot permis pentru motociclete, în exploatare, în cadrul ITP sau a controalelor tehnice în trafic nu se verifică prin echipamente speciale. Reglementările tehnice aplicabile sunt RNTR1 (ITP) şi RNTR11 (CTT). La ambele reglementări, la capitolul «emisii poluante/ zgomot» se prevede verificarea sistemului de reducere a zgomotului printr-o inspecţie vizuală şi auditivă. Cerinţa este de a nu exista un nivel de zgomot excesiv cauzat de starea acestui sistem de reducere. «Starea» este echivalentă cu lipsa unor părţi componente sau deteriorări sau modificări de componente. Nu sunt acceptate de RAR reparaţii şi modificări necorespunzătoare prin utilizarea unor piese şi componente neomologate/necertificate care pot avea efecte negative asupra siguranţei rutiere sau asupra mediului. Există, în schimb, în planurile de operaţiuni de la cele două reglementări menţionate mai sus, verificări referitoare la nivelul de reducere al zgomotului (inspecţie vizuală şi inspecţie auditivă) ­ capitolul 8, emisii poluante.
Nu există un barem legal în acest sens. În procesul de omologare de tip al acestor vehicule, limitele nivelului de zgomot diferă în funcţie de viteză sau de cilindreea motoarelor. La RAR nu se prezintă nimeni cu motociclete tunate, pentru că dacă ar face acest lucru, evident ar pica testele registrului şi deci nu ar mai putea circula. Statistic vorbind însă (din datele poliţiei), cele mai întâlnite sisteme de tunări neomologate (în urma verificărilor în trafic) sunt: modificările sistemului de evacuare care presupun şi înlocuirea sistemului de reducere a zgomotului".

Câteva cifre care să te pună pe gânduri
Numărul motocicliştilor care circulă pe străzile Capitalei este semnificativ mai mare decât în anii trecuţi. Potrivit datelor existente la DRPCIV, momentan în Bucureşti sunt înmatriculate 94 mopede; 4.926 motociclete; 3.59 motorete;  165 scutere, întreg Parcul Auto din Bucureşti cuprinzând 1.119.000 autoturisme. În primele 9 luni ale anului 2012, în Capitală s-au produs 47 de accidente rutiere grave în care au fost implicaţi conducătorii de motociclete soldate cu 4 morţi, 45 de persoane rănite grav şi 8 răniţi uşor. Dintre aceste 47 de accidente rutiere grave, în 23 au fost implicaţi, cu vinovăţie, conducătorii de motociclete, soldate cu 2 morţi, 22 de răniţi grav şi un rănit uşor. Total accidente rutiere grave înregistrate în primele 9 luni ale anului în Bucureşti: 697, soldate cu 53 de morţi şi 697 de răniţi grav.

Ce obligaţii în trafic au motocicliştii?

Conform prevederilor legale, motocicliştii şi mopediştii au obligaţia:
● să folosească ziua, permanent, luminile de întâlnire;
● să poarte în timpul mersului, pe drumurile publice, căşti de protecţie omologate; 
● să-şi asigure permanent un spaţiu suficient de frânare, să nu facă "slalom" printre autovehiculele aflate în mişcare ori să depăşească viteza legală de deplasare.
● să poarte haine în nuanţe vii, cele mai indicate fiind culorile fluorescente;
● să lipească pe motocicletă benzi reflectorizante, dar şi pe geacă şi pe cască;
● să nu stea în unghiul mort al şoferilor;
● să nu facă slalom printre benzi. Cele câteva secunde câştigate prin slalom nu merită riscul.
● să evite să meargă pe lângă alte vehicule sau să intre printre linii atunci când traficul este oprit. Şoferii nu sunt obişnuiţi să se uite după motociclete şi poţi să fii grav rănit.

×
Subiecte în articol: motociclisti