Pe 23 iulie 2010, Guvernul aproba proiectul Legii privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor, botezat drept "Legea micii reforme in justitie". "Nu vom mai avea termene in instanta din trei in trei luni, ci dimpotriva, chiar in aceeasi saptamana putem avea doua sau trei termene", explica increzator premierul Emil Boc. Teoretic suna bine, insa lentoarea actelor de justitie se poate observa in multe cazuri cu procese tergiversate ani intregi.
Lipsa fondurilor – atunci cand vine vorba despre efectuarea unor expertize tehnice –, lipsa personalului, birocratia din sistem nu fac decat sa blocheze si uneori sa intarzie finalitatea actului de justitie. Statisticile inregistrate in 2010 sunt "graitoare". Astfel, anul trecut, au fost solutionate 2.003 cauze privind uciderea din culpa pe drumurile publice, dintre care doar 726 au fost trimise in judecata, la 438 de cazuri fiind dispusa scoaterea de sub urmarirea penala.
"La un accident rutier cu victime (raniti grav), politia instrumenteaza cazul. Procurorul dispune apoi asupra dreptului persoanei respective de a conduce, asupra probelor pe care le are in dosar, el face propunerea de trimitere in judecata. In cazul unui accident mortal, politia face cercetarea sub indrumarea unui procuror. Insa, judecatorul este cel care analizeaza daca respectiva persoana reprezinta sau nu pericol social. La o alcoolemie de 2,7 la mie poti spune ca nu reprezinta pericol social?! O judecatoare a considerat ca nu reprezinta! Este nevoie sa moara cineva intr-un accident rutier ca sa demonstreze ca a existat fapta cu pericol public?", a declarat Lucian Dinita, seful Directiei Rutiere, pentru Jurnalul National.
Nu mai e un secret pentru nimeni ca beizadelele fac legea pe sosele. Masini puternice, consum de alcool, viteza mult peste limita. Intr-un cuvant, adrenalina traita la volanul masinilor de lux cu riscul distrugerii unor vieti nevinovate. "Ce sa facem? In astfel de cazuri, Politia isi face documentatia, o trimite mai departe la Parchet, unde si acolo se face treaba, iar cand ajunge in instanta se naruie tot. Din pacate, intregul sistem juridic este incontrolabil. «Se caieste, a gresit si el, a recunoscut, a cooperat cu justitia, hai sa-l iertam.» Uneori se merge si pe principiul asta. Dar, daca este lasat in libertate – cand e prins beat la volan, cu viteza, cand da peste oameni – pe motiv ca nu e pericol public, a doua oara, a treia oara, a zecea oara face la fel", au declarat surse din Politie.
Jurnalul National si-a propus sa analizeze cateva cazuri de tragedii rutiere petrecute in ultima perioada, soldate cu morti si raniti grav. Pot fi sau nu considerate persoanele implicate in aceste cazuri pericole sociale? Dileme in acest sens au uneori chiar si cei care aplica legea.
Fiu de consilier PDL Tulcea, beat si fara permis la volan!
Alexandru Bibu (17 ani), junele unui consilier PDL Tulcea, s-a urcat ieri seara baut la volanul masinii de lux a celui mai bun prieten. Baiatul a facut prapad pe Calea Victoriei, unde a fost la un pas sa omoare oameni nevinovati, lovind trei masini parcate in fata unui hotel. Pustiul se afla la volanul unei masini de teren si dupa miezul noptii gonea pe Calea Victoriei, unde a acrosat un taximetrist, insa si-a vazut in continuare de drum. Tanarul a continuat sa mearga cu viteza mare, iar intr-o curba a derapat si a mai lovit alte trei masini parcate in fata unui hotel. A oprit abia la cativa metri distanta si a luat-o la fuga. Fiul consilierului local PDL din Tulcea se va alege cel mai probabil cu dosar penal pentru conducere fara permis, conducere sub influenta bauturilor alcoolice si pentru fuga de la locul accidentului.
Fiu de primar implicat in scandal cu Politia!
Iulian Florin Barbu are 23 de ani si este fiul primarului din comuna Topana, judetul Olt, Gheorghe Barbu. Poate, din acest motiv, tanarul s-a enervat cand politistii din Pitesti i-au cerut sa se legitimeze. Ba chiar i-ar fi injurat pe oamenii legii, urcandu-se apoi la volanul camionului sau. Cand a pus mainile pe chei, politistii au folosit un spray paralizant ca sa il potoleasca. Apoi, i-au pus catusele si l-au dus la sectie. "Nici la sectie nu s-a potolit. Injura si se comporta violent. Se repezea la politisti", a descris scena unul dintre oamenii legii. Dupa ce i s-a intocmit procesul-verbal de contraventie, Barbu jr a plecat la spital ca sa il consulte medicii, pe motiv ca ar fi fost agresat.
Interlop de Oradea, beat si vitezoman!
11 iunie 2011. Accidentul de circulatie de la Oradea, in care a fost implicat Iuliu Chis, interlop oradean, vitezoman si pe deasupra beat turta la volan. In ciuda acestor "referinte", Chis le-a dat batai de cap anchetatorilor care au avut divergente in a-l aresta sau a-l lasa liber. Ce a facut acesta? Chis a izbit in plin un autoturism Tico, omorand-o pe soferita de 24 de ani, ranindu-le grav pe sora geamana a acesteia si pe inca o persoana. El nu a cedat prioritatea, avea o alcoolemie care depasea limita infractiunii (aproximativ 1 la mie) si circula cu viteza excesiva. Procurorii Parchetului Judecatoriei Oradea au cerut initial arestarea preventiva a acestuia pentru 29 de zile, considerand ca reprezinta pericol social. O judecatoare a fost insa de alta parere si a decis sa-l elibereze pe Iuliu Chis. La mai putin de 24 de ore, un alt judecator o contrazicea, la recurs, pe colega sa. Tribunalul Bihor a dat dreptate procurorilor si a dispus arestarea preventiva a soferului ucigas. "Aici a fost o greseala grava a autoritatilor ca nu a fost retinut si arestat preventiv de prima data cel care a comis accidentul. Chiar daca in prima faza magistratii au dispus cercetarea in stare de libertate, la recursul procurorilor, instanta superioara, Tribunalul Bihor, a anulat hotararea anterioara si a decis emiterea mandatului de arestare.
Daca presa nu mediatiza acest caz foarte mult, cu siguranta ca cel care a produs accidentul ramanea in libertate. In astfel de cazuri, cel care provoaca un accident mortal este sub influenta alcoolului si are peste 150 km/h in oras, in aceasta situatie trebuie arestat preventiv si condamnat la inchisoare. Cu executare, nu cu suspendare. Asociatia Victimelor Accidentelor de Circulatie a facut anumite proteste dupa ce autorul accidentului ramasese in libertate (am trimis in numele AVAC petitii catre Politie, Parchet, Judecatorie, prin care am precizat ca sunt ingrozit ca autorul accidentului este in libertate dupa ce a facut, si asta ii incurajeaza si pe altii sa conduca sub influenta alcoolului si cu viteza excesiva pe principiul «daca tot nu a patit nimic, de ce sa nu consum si eu alcool la volan?»). Din pacate, legile in Romania sunt in favoarea infractorilor in privinta traficului rutier. Cei care ar putea sa modifice ceva in bine nu sunt interesati de asta, totul se mimeaza si se face dupa ureche, iar cetateanul sufera", ne-a declarat referitor la acest caz Claudiu Cremanuta.
"Ambulanta mortii": patru morti, nici un vinovat
17 decembrie 2010-august 2011. Patru morti. Patru cruci. Nici un vinovat. Accidentul de circulatie petrecut la intersectia bulevardelor Basarabia cu 1 Decembrie avea sa ingroape si sa schimbe pentru totdeauna destinele a sase oameni nevinovati. De atunci, singura certitudine este ca au murit patru oameni care faceau dializa de ani buni. Si ca cei doi supravietuitori, Cristian Pintea si Aurica Elena Stanciu, au vietile distruse. Masina de transport BGS a fost lovita cu putere de un BMW Seria 3, condus de Andreea Enache, scapat de sub control de soferita de doar 20 de ani. Iata ce s-a facut concret de atunci. Dupa ce in luna ianuarie anchetatorii accidentului rutier au dispus inceperea urmaririi penale impotriva soferitei Andreea Enache, dosarul se blocase acum vreo doua luni, atunci cand Jurnalul National a publicat ultima ancheta referitoare la acest caz la faza expertizei tehnice auto. Intre timp, familiile victimelor au platit suma de zece milioane lei pentru a putea fi facuta expertiza tehnica auto a BMW-ului condus de Andreea Enache. "Noi am platit expertiza, insa nici pana acum nu ne-a anuntat nimeni nimic. Nu stim daca a fost finalizata sau nu. Ce sa facem? Noi am fost cei care am pierdut oameni dragi si tot noi suntem cei care platim costurile si suntem tinuti pe la usi inchise fara sa fim bagati in seama. Ce mai trebuie? Sa-i multumim fetei asteia ca da peste noi pe strada si ne omoara?", a declarat cea care si-a pierdut in accident sotul si vrea cu orice pret sa se faca dreptate.
Un betiv cu BMW a omorat doi oameni din Armata Romana
In luna februarie 2011, o alta tragedie rutiera a fost provocata din cauza unui alt teribilist de 19 ani. Atunci, Gabriel Banu, comandantul Batalionului 300 Sprijin Logistic, din cadrul Armatei Romane, si sotia sa au murit intr-un accident rutier provocat de beizadeaua aflata la volanul unui bolid BWM Seria 5. Carambolul de pe Antiaeriana a lasat orfana o fata de 18 ani. Ionut Gheorghe, autorul accidentului, a fost arestat preventiv pentru 29 de zile. Surse din cadrul Politiei Rutiere au declarat ca acesta era beat in momentul producerii tragediei, avand o alcoolemie de 1,8 la mie.
Boerica loveste, fuge si e cercetat in libertate
17 mai 2011. Genica Boerica, controversatul om de afaceri craiovean, a lovit un barbat pe trecerea de pietoni, dupa care a parasit cu nonsalanta locul accidentului. Boerica se afla la volanul unui Porsche Cayenne, negru, lovind in jurul orei 17:30 un barbat in scaun cu rotile pe o trecere de pietoni din Capitala. Mai exact, la intersectia Calea Dorobanti cu Strada Muzeul Zambaccian. Dupa accident, soferul a coborat din bolidul sau cat sa dea la o parte scaunul cu rotile in care se aflase victima, dupa care, fara sa schiteze vreun gest fata de cel care zacea rasturnat la pamant, si-a vazut linistit de drum. Dupa 30 de ore, Politia Rutiera a izbutit sa-l identifice pe soferul fugar. Pentru fapta sa, Genica Boerica risca pana la sapte ani de inchisoare pentru vatamare corporala din culpa si parasirea locului accidentului. Afaceristul s-a ales cu dosar penal pentru ucidere din culpa si fuga de la locul accidentului, fiind cercetat in stare de libertate de procurori. De altfel, Boerica nu este la prima abatere de la lege, el fiind arestat din 3 octombrie 2004 pana in 25 august 2006, atunci cand instanta l-a eliberat din motive medicale. In rest, de la autoritati, informatii putine, caci dosarul este in lucru. Iata ce am aflat direct de la Iulian Craciun, victima lui Genica Boerica. "Am luat zilele astea certificatul medico-legal de la IML si am 18 zile de ingrijire medicala. Saptamana trecuta am facut plangerea la Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 1 si l-am dat in judecata pentru a-mi recupera prejudiciul, adica costuri de spitalizare, costul carutului, costuri morale. Mai departe, pe partea penala, sper ca justitia sa-si faca datoria intr-un mod echitabil", sustine Iulian. "Din cauza legislatiei proaste nu a putut fi arestat preventiv Genica Boerica. In Anglia, Austria, Germania etc. ar fi primit mandat de arestare preventiva fara probleme, insa la noi se trage mult de timp pana nu se mai poate face nimic", a declarat Claudiu Cremanuta, jurist si director AVAC.