x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Transportatorii vor capul Concurenței: Îi cer premierului să-l demită pe președintele Bogdan Chirițoiu

Transportatorii vor capul Concurenței: Îi cer premierului să-l demită pe președintele Bogdan Chirițoiu

de Diana Scarlat    |    15 Feb 2024   •   08:00
Transportatorii vor capul Concurenței: Îi cer premierului să-l demită pe președintele Bogdan Chirițoiu

Transportatorii spun că vor relua protestele, în luna martie, de această dată asumat și organizat, dacă nu va fi demis președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) susține că acesta este vinovat inclusiv pentru falimentele firmelor de asigurări City Insurance și Euroins, care aveau cea mai mare cotă de piață pentru polițele RCA, dar și de creșterea nejustificată a tarifelor acestor polițe, din ultimii ani, cu până la 250%. Consiliul Concurenței nu ar fi intervenit atunci când firmele de asigurări au crescut prețurile simultan și cu aproximativ același procent, deși se putea considera că s-au înțeles pentru a face aceste majorări, constituind cartel. COTAR a declarat, pentru Jurnalul, că pregătește un protest la sediul Consiliului Concurenței, pentru a cere demiterea președintelui instituției, dacă în următoarele două săptămâni nu va fi demarată procedura de demitere, de către premierul Marcel Ciolacu.

Bogdan Chirițoiu deține funcția de președinte al Consiliul Concurenței din 5 mai 2009 și a schimbat până în prezent 14 premieri, ceea ce pune la îndoială capacitatea actualului prim-ministru de a reuși să-l înlăture din funcție. În ianuarie 2020, Guvernul Orban a votat posibilitatea reînnoirii pe viaţă a mandatelor pentru conducerea Consiliului Concurenţei, printr-o ordonanţă de urgenţă neanunţată şi nedezbătută în spaţiul public, vizând modificarea Legea concurenţei. Această OUG a fost publicată în Monitorul Oficial pe 3 februarie 2020, eliminând prevederea conform căreia „durata mandatului membrilor Plenului Consiliului Concurenţei este de 5 ani, acesta putând fi reînnoit o singură dată, indiferent de durata mandatului exercitat anterior”.

În urma mai multor scandaluri legate de activitatea președintelui Bogdan Chirițoiu, în decembrie 2022 s-a făcut încă o modificare legislativă, în Parlament. Comisia Juridică și Comisia de Industrii din Camera Deputaților au modificat un proiect de lege depus de PSD în 2017 prin care se reduce numărul de mandate pe care le poate deține președintele Consiliului Concurenței, pentru înlocuirea lui Bogdan Chirițoiu, care se află la al treilea mandat. 

Susținut de AUR, USR și Comisia Europeană

Camera Deputaților a adoptat, pe 20 decembrie 2022, proiectul de lege pentru scurtarea mandatului conducerii Consiliului Concurenței, care ar fi dus la demisia lui Chirițoiu, prin aplicarea retroactivă. În Camera Deputaților, președintele Consiliului Concurenței i-a avut ca aliați doar pe cei de la AUR și USR, care s-au opus, însă marele sprijin a venit imediat de la Comisia Europeană, care a amenințat România cu sancțiuni, dacă Parlamentul votează legea prin care să-l înlăture de la conducere pe Bogdan Chirițoiu.

În acest context, protestul transportatorilor, anunțat ieri de COTAR, a stârnit un val de reacții, nu doar în România, ci până la nivelul Comisiei Europene. „După cum am spus în comunicările noastre anterioare, Directiva (UE) 2019/1 din 11 decembrie 2018 de a împuternici autoritățile de concurență din statele membre să fie agenți de aplicare mai eficienți și să asigure buna funcționare a pieței interne („Directiva ECN+”) cere statelor membre să se asigure că autoritățile naționale de concurență își îndeplinesc sarcinile și își exercită competențele imparțial, independent și exclusiv în interesul aplicării eficiente a directivei”, preciza Comisia Europeană, într-un comunicat dat a doua zi după votul din Camera Deputaților, pe 21 decembrie 2022, pentru a-l susține în continuare la conducerea instituției pe Bogdan Chirițoiu. De altfel, luna trecută, Bogdan Chirițoiu a fost ales în funcția de vicepreşedinte al Consiliului de Administrație al Agenției pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare din Domeniul Energiei (ACER).

Acuzații grave de imparțialitate

Transportatorii îl acuză însă exact de încălcarea principiului concurenței și de pactizare cu firmele de asigurări care s-ar fi constituit în cartel și pe care președintele Consiliului Concurenței le protejează de mai mulți ani. „Consiliul Concurenței a refuzat în mod repetat verificarea modului de funcționare a pieței RCA de asigurări din România, până în anul 2015, când transportatorii au organizat primul protest național față de creșterea nejustificată a valorii polițelor RCA. La acel moment, transportatorii au bătut cu pumnul în masa Guvernului României, iar vicepremierul Vasile Dâncu a înțeles că în piața de asigurări RCA și la ASF se întâmplă ceva profund greșit, iar 8 milioane de șoferi din România sunt afectați de activitatea celor două instituții. Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, se prefăcea că nu vede înțelegerile de preț ale firmelor de asigurări de la acea vreme și doar la presiunea mediatică a înțeles că instituția de carton pe care o conduce trebuie să declanșeze o anchetă serioasă pe piața asigurărilor RCA. În urma anchetei a reieșit faptul că în perioada octombrie 2012 - noiembrie 2016 societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, pentru a-şi majora tarifele - în urma discuțiilor purtare în cadrul asociaţiei acestora”, arată COTAR, în comunicatul transmis ieri, prin care cere și demiterea lui Bogdan Chirițoiu. 

În acest moment, orice fel de intervenție a Guvernului sau a Parlamentului României pentru demiterea lui Bogdan Chirițoiu pare imposibilă, după reacția din decembrie 2022 a Comisiei Europene, ceea ce înseamnă că transportatorii se vor întoarce la protestele de stradă, din martie.

Sub ochii Consiliului Concurenței, piața de asigurări RCA a devenit de tip oligopol, iar societăți precum City Insurance și Euroins au ajuns să obțină o cotă de piață cumulată de peste 75% - în timp ce dl Chirițoiu nu a văzut nimic în neregulă. - COTAR

Intervenția în forță de la UE

Comisia Europeană a amenințat România cu infringement, la finalul anului 2022, pentru modificări la schimbarea conducerii Consiliului Concurenței. După ce deputații de la PSD și PNL au votat modificarea legislativă care nu i-ar mai fi permis lui Bogdan Chirițoiu să rămână în funcție, reducând numărul maxim de mandate la două, în condițiile în care el are deja trei, Comisia Europeană, prin Direcția Generală Competiție, a transmis ambasadorului României la Uniunea Europeană o scrisoare în care arată că noile modificări aduse în Parlamentul României cu privire la funcționarea Consiliului Concurenței ar încălca independența autorității de concurență, stabilită la nivel de directivă europeană. În acest context, Comisia Europeană a anunțat oficial că va analiza cu atenție posibilitatea declanșării procedurii de infringement împotriva României, în funcție de forma finală a noii legi.

×