La Muzeul Guggenheim din Bilbao (Spania), zeci de lucrari ale lui Brancusi pot fi admirate pana la 15 aprilie.
Nu e vorba doar despre a admira, e un exercitiu de atingere a esentelor. La etajul al doilea al muzeului a fost recreata lumea dupa Brancusi-Serra.
In Spania, expozitia este o premiera si pentru ca pentru prima oara se prezinta retrospectiv sculpturile lui Brancusi, subliniaza Muzeul Guggenheim. Au fost alese in total peste 50 de lucrari ale celor doi sculptori, intr-o serie ce cuprinde creatiile semnificative pentru traiectoriile fiecaruia dintre ei, iar expozitia il are drept curator pe Oliver Wick, de la Fundatia Beyeler, muzeu de arta moderna din Basel (Elvetia). Brancusi, care s-a nascut in Romania si a locuit in Paris din 1904, a redus formele sculpturii la esente, punand bazele sculpturii abstracte. Cu o jumatate de secol mai tarziu, americanul Richard Serra a redefinit efectul sculpturii cu creatiile sale – piese minimaliste de otel. Lucrarile care compun expozitia – 33 ale lui Brancusi si 22 ale lui Serra – provin din colectii particulare si muzee internationale.
Pe site-ul Muzeului din Bilbao se arata cum in 1964 si 1965 Richard Serra (nascut in 1939) a trait o revelatie cand a vizitat atelierul lui Brancusi de la Paris, care tocmai fusese deschis pentru public. A mers acolo zi de zi, si a facut multe desene in incercarea de a capta atmosfera si esenta care stau la baza operelor lui Brancusi. Acele vizite au jucat un rol fundamental in dezvoltarea sa ca artist. Serra este fascinat si astazi de felul cum Brancusi a reusit sa “rupa' bronzul de piedestal, sa scoata esenta din materie.
Expozitia ne este descrisa de domnul profesor Florin Rogneanu, directorul Muzeului de Arta din Craiova. Muzeul a participat cu doua lucrari la aceasta erxpozitie. “Din opera lui Brancusi au fost aduse in expozitie lucrari din marile cicluri ale artistului, cum ar fi cel al Sarutului, al Muzelor, al Pasarilor, al Ovoidului, executate in materiale definitiva: marmura, piatra, bronz, lemn, intre anii 1906 si 1938. Exceptie fac doua lucrari in ghips, mai putin cunoscute: Muza adormita (I) din 1911, dintr-o colectie particulara newyorkeza si un Cap de copil dormind ( 1906-1907), dintr-o colectie particulara din Japonia, dupa care se stie ca Brancusi a turnat in bronz sase variante, din care un exemplar a figurat si in expozitia de la Bucuresti, din anul 1970.(…) Pe langa lucrari celebre in intreaga lume, semnate de Constantin Brancusi, cum ar fi Maiastra din 1912 (Tate Gallery), Adam si Eva din 1921, Vrajitoarea 1916-1924, Regele regilor din 1938 ( din colectia Solomon Guggenheim New York), Pasarea in vazduh din 1930 (Peggy Guggenheim Venetia), Muza adormita din 1910 (George Pompidou), Sarutul din 1907 (Muzeul de Arta Craiova) si Sarutul din 1916 (Muzeul de Arta Philadelphia) au fost aduse in expozitie, de catre domnul Oliver Wick, lucrari ale lui Brancusi care au circulat mai putin in spatiul european cum ar fi Pasarea de Aur din 1919 (Institutul de Arta din Mineapolis), Prometeu varianta in bronz aurit din 1911, dintr-o colectie particulara, sau, Primul strigat, in bronz aurit din 1917 (Art Gallery, din Ontario).
Spatiul ondulatoriu pe care ni-l propun lucrarile metalice ale lui Serra presupun miscari pe volute ample asemanatoare «liniei de contur» a Fragmentului de coapsa (1910-1911) din Colectia Muzeului de Arta Craiova, iar dinamica abstract-figurativ de la lucrarile lui Serra la Brancusi, din cadrul expozitiei, ne conduce catre senzatia de «univers al formei», senzatie pe care a trait-o si Ezra Pound dupa ce vizitase atelierul lui Brancusi din Impasse Ronsin. Iata cu aceasta mare expozitie de la Bilbao, Brancusi-Serra, asaza alaturi de un orizont cultural european coerent si in opera lui Constantin Brancusi si un orizont spiritual american prin lucrarile lui Serra, ce isi au originile in aceleasi experimente formale ale secolului al XX-lea petrecute in Europa.'
Expozitia a fost deschisa in luna octombrie a anului trecut.
Din mijlocul expozitiei
In ambele cazuri, Brancusi-Serra, expozitia pune accentul pe efectele produse de varietatea materialelor utilizate in momente diferite ale creatiei: marmura, lemnul, cimentul, ipsosul, si bronzul folosite de Brancusi, in timp ce Serra era atasat mai mult de otel, cauciuc, plumb si chiar tuburi de neon. Alaturarea lucrarilor celor doi evidentiaza trasaturile particulare ale operei fiecaruia, dar si trasaturile comune. Ambele “tabere' lasa sa se dezlantuie puterea de dinamica spatiala a sculpturii in sine.
Brancusi ne intampina la Bilbao cu Muza adormita (La muse endormie) – sculptura in bronz din 1911, al carei model a fost Baroneasa Renée Irana Frachon. Sculptura a avut o prima versiune in marmura, in 1910. Nu lipseste Maiastra sculptata in marmura, cu intreaga serie de pasari indreptate spre cer, care au urmat dupa anul 1912, mai bine de treizeci de ani. De asemenea, Sarutul (1923-1925) sculptat in piatra aminteste de principalele teme ale artistului.
Cele doua figuri – masculin si feminin – prinse intr-o perfecta imbratisare, impresioneaza mai intai prin faptul ca Brancusi a sculptat aceasta lucrare intr-o singura bucata de piatra, apoi figura a devenit usor recognoscibila, dupa ce formele sale simple, geometrice, au marcat un punct de plecare important in stilul sculptorului. Iubitorii de arta se mai pot delecta cu lucrari precum “Capete de copii', “Negresa alba', “Copilul in lume', “Micuta franceza' sau unele care-au iscat controverse la momentul prezentarii lor, precum “Printesa X' sau “Adam si Eva'. (Diana Scarlat)