Constructia autostrazii Bucuresti - Brasov face de cateva saptamani obiectul unor discutii aprinse: in timp ce Strabag si Vinci se pregatesc sa dea statul in judecata, Ministerul Transporturilor spune ca realizarea autostrazii este prea scumpa, iar atribuirea lucrarilor nu a fost tocmai transparenta.
|
PROMISIUNE. Gheorghe Dobre spune ca lucrarile la Autostrada Bucuresti-Brasov nu vor fi abandonate |
Autostrada Bucuresti - Brasov face parte din programul national de constructie a unei retele de drumuri si autostrazi. Negocierile pentru realizarea unei autostrazi in sistem de parteneriat public-privat pe acest traseu au inceput in 2002. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a lansat procedurile de achizitie prin acest sistem, iar in urma prezentarii scrisorilor de intentie au fost selectate trei societati pentru fiecare sector de autostrada: Strabag (Austria) pentru Bucuresti - Ploiesti, Vinci (Franta) pentru sectorul Comarnic - Predeal si consortiul format din firmele Ashtrom si Roichman pentru sectorul Predeal - Brasov.
NEGOCIERI. In octombrie 2004, Vinci a incheiat cu statul roman un protocol privind finalizarea negocierilor pentru constructia tronsonului de autostrada Comarnic - Predeal, in lungime de 37 de kilometri. Proiectul, cu o valoare de 480 de milioane de euro era prevazut sa inceapa in primavara acestui an. Firma Strabag a ajuns aproape de finalizarea negocierilor cu statul roman, avand la baza si studiile de audit tehnic, financiar si economic realizate de consultantii ING Bank si Atkins. Cu toate acestea, contractele finale pentru constructie nu au fost incheiate. Potrivit Vinci, "studiile consultantilor recomanda statului roman sa efectueze aceasta constructie in parteneriat public-privat si nu prin efortul direct al statului". Pentru a finaliza negocierile si a semna contractele finale este necesar si acordul Ministerului Finantelor, respectiv al Ministerului Justitiei.
LEGISLATIE. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) a decis intreruperea negocierilor desfasurate pana in prezent, pe motiv ca acestea s-au purtat pe baza unor norme vechi de parteneriat public-privat care nu mai corespund reglementarilor europene. Conducerea ministerului spune insa ca nu renunta la acest
proiect, ci doar a intrerupt negocierile pana cand normele de derulare a parteneriatului public-privat specific proiectelor de infrastructura vor fi adaptate la cerintele reglementarilor europene, ceea ce se va intampla in perioada urmatoare.
CONTROVERSA. Ministerul sustine ca in contractele negociate apar si alte probleme. "Principalele neajunsuri ale proiectelor de contracte constau in solicitarea investitorilor de acordare a garantiilor suplimentare din partea statului roman prin emiterea unor scrisori de confort, ceea ce contravine recomandarii Fondului Monetar International", precizeaza MTCT. Afirmatiile ministerului sunt negate de Simona Neagu, avocatul care a reprezentat statul roman in procedurile de negociere a contractelor. "Firmele Vinci si Ashtrom au cerut scrisori de confort prin care Ministerul Finantelor sa se angajeze ca pe perioada contractului sa aloce suficiente fonduri de la buget, astfel incat MTCT sa-si poata achita obligatiile de plata fata de partenerul privat dupa realizarea obiectului contractului. Expertii FMI care au participat la discutii au fost de acord ca aceasta formulare sa fie inclusa in contracte", explica Simona Neagu. Potrivit contractelor negociate, plata incepe dupa finalizarea lucrarilor de constructie a autostrazii, programate sa dureze patru ani. "Dorinta investitorilor era ca statul sa faca la timp si fara intarzieri aceste plati, care ar urma sa inceapa din anul 2009. Pana atunci, statul roman trebuie sa plateasca doar o parte din dobanda care va fi negociata la contractarea creditelor din care vor fi finantate proiectele", a mai adaugat Neagu.
ACUZATII. Compania Strabag a anuntat ca va utiliza "toate mijloacele legale" pentru a determina autoritatile romane sa respecte initierea contractului de parteneriat public-privat, incheiat in 2004, pentru constructia tronsonului de autostrada Bucuresti-Ploiesti. Si compania Vinci va lua in considerare aceasta varianta, aratandu-si nemultumirea fata de intreruperea negocierilor. "Suntem pregatiti sa aducem fondurile necesare constructiei fara garantii guvernamentale sau scrisori de confort, iar in calitate de investitor suntem obligati sa respectam durata scurta de constructie, de aproximativ 4 ani, pentru care ne-am luat angajamentul", a declarat Joel Petit, responsabil pentru megaproiecte al grupului Vinci in Europa de Est.
ARGUMENTE. Incheierea contractelor este sustinuta de Asociatia Antreprenorilor de Constructii (ARACO), asociatie care ar avea de castigat in urma subcontractarilor unor lucrari. Pe ruta Bucuresti-Brasov se inregistreaza zilnic un trafic de peste 15.000 de vehicule, ceea ce justifica incadrarea acestui sector in clasa tehnica 1, care impune realizarea
unei autostrazi. ARACO sustine ca demararea lucrarilor va aduce o infuzie de capital de 1,5 milioane de euro in industria constructiilor si va crea peste 15.000 de locuri de munca in perioada de constructie si alte 250 in perioada de exploatare. De asemenea, existenta autostrazii ar aduce economii pentru utilizatorii rutieri de circa 200 de milioane de euro pe an, precum si siguranta sporita, numarul accidentelor reducandu-se cu peste 60%.
COSTURI MARI
"Costurile pentru Bucuresti-Brasov sunt cu mult peste costurile pe care le-am avea printr-o achizitie clasica.
Trebuie inceput cu o procedura de parteneriat public-privat
care sa fie acceptata
de institutiile financiare internationale" -
Gheorghe Dobre, ministrul Transporturilor
CARACTERISTICI
|
174 km
Lungimea totala
Tronsoane de construit
65 km
Bucuresti - Ploiesti
37 km
Comarnic - Predeal
27 km
Predeal - Brasov
1.500.000.000
de euro, cost estimat
4.500.000.000
de euro, Costuri (cu credite, dobanzi si alte cheltuieli)
|
SAH LA FATHI TAHER
|
|
ASOCIERE. Strabag, aliat cu hotelul lui Taher |
"Carotarea" Strabag isi are (si) explicatiile ei politice. Reprezentantul grupului austriac in Romania este controversatul om de afaceri de origine araba Fathi Taher, apropiat al politicienilor PSD. Apropierea atat de cercul lui Adrian Nastase, cat si de "conservatorii" reprezentati de Nicolae Vacaroiu, Taher a beneficiat, in cam toate regimurile politice, de importante facilitati economice. In timpul guvernarii Nastase, Ministerul Finantelor Publice (MFP) a emis garantii de stat de peste 200 de milioane de dolari pentru finalizarea in Bucuresti a constructiei Hotelului Marriott, la inaugurarea caruia au participat si premierul, si presedintele Romaniei. De altfel, Bau Holding Strabag AG (Austria) detine 51% din partile sociale ale companiei "Societatea Companiilor Hoteliere Grand SRL", care opereaza managementul Marriott si din al carei consiliu de administratie s-a retras strategic Fathi Taher. Tot in timpul guvernarii PSD, Strabag a semnat cu Ministerul Transporturilor contractul de executie a unei parti din autostrada Bucuresti - Brasov. (Eliza Popa)
|