x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Bucuresti - Brasov, marul discordiei

0
08 Mai 2005 - 00:00

Constructia autostrazii Bucuresti - Brasov face de cateva saptamani obiectul unor discutii aprinse: in timp ce Strabag si Vinci se pregatesc sa dea statul in judecata, Ministerul Transporturilor spune ca realizarea autostrazii este prea scumpa, iar atribuirea lucrarilor nu a fost tocmai transparenta.



  • de IOHANNA ONACA PURDEA

  • PROMISIUNE. Gheorghe Dobre spune ca lucrarile la Autostrada Bucuresti-Brasov nu vor fi abandonate
    Autostrada Bucuresti - Brasov face parte din programul national de constructie a unei retele de drumuri si autostrazi. Negocierile pentru realizarea unei autostrazi in sistem de parteneriat public-privat pe acest traseu au inceput in 2002. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a lansat procedurile de achizitie prin acest sistem, iar in urma prezentarii scrisorilor de intentie au fost selectate trei societati pentru fiecare sector de autostrada: Strabag (Austria) pentru Bucuresti - Ploiesti, Vinci (Franta) pentru sectorul Comarnic - Predeal si consortiul format din firmele Ashtrom si Roichman pentru sectorul Predeal - Brasov.

    NEGOCIERI. In octombrie 2004, Vinci a incheiat cu statul roman un protocol privind finalizarea negocierilor pentru constructia tronsonului de autostrada Comarnic - Predeal, in lungime de 37 de kilometri. Proiectul, cu o valoare de 480 de milioane de euro era prevazut sa inceapa in primavara acestui an. Firma Strabag a ajuns aproape de finalizarea negocierilor cu statul roman, avand la baza si studiile de audit tehnic, financiar si economic realizate de consultantii ING Bank si Atkins. Cu toate acestea, contractele finale pentru constructie nu au fost incheiate. Potrivit Vinci, "studiile consultantilor recomanda statului roman sa efectueze aceasta constructie in parteneriat public-privat si nu prin efortul direct al statului". Pentru a finaliza negocierile si a semna contractele finale este necesar si acordul Ministerului Finantelor, respectiv al Ministerului Justitiei.

    LEGISLATIE. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) a decis intreruperea negocierilor desfasurate pana in prezent, pe motiv ca acestea s-au purtat pe baza unor norme vechi de parteneriat public-privat care nu mai corespund reglementarilor europene. Conducerea ministerului spune insa ca nu renunta la acest proiect, ci doar a intrerupt negocierile pana cand normele de derulare a parteneriatului public-privat specific proiectelor de infrastructura vor fi adaptate la cerintele reglementarilor europene, ceea ce se va intampla in perioada urmatoare.

    CONTROVERSA. Ministerul sustine ca in contractele negociate apar si alte probleme. "Principalele neajunsuri ale proiectelor de contracte constau in solicitarea investitorilor de acordare a garantiilor suplimentare din partea statului roman prin emiterea unor scrisori de confort, ceea ce contravine recomandarii Fondului Monetar International", precizeaza MTCT. Afirmatiile ministerului sunt negate de Simona Neagu, avocatul care a reprezentat statul roman in procedurile de negociere a contractelor. "Firmele Vinci si Ashtrom au cerut scrisori de confort prin care Ministerul Finantelor sa se angajeze ca pe perioada contractului sa aloce suficiente fonduri de la buget, astfel incat MTCT sa-si poata achita obligatiile de plata fata de partenerul privat dupa realizarea obiectului contractului. Expertii FMI care au participat la discutii au fost de acord ca aceasta formulare sa fie inclusa in contracte", explica Simona Neagu. Potrivit contractelor negociate, plata incepe dupa finalizarea lucrarilor de constructie a autostrazii, programate sa dureze patru ani. "Dorinta investitorilor era ca statul sa faca la timp si fara intarzieri aceste plati, care ar urma sa inceapa din anul 2009. Pana atunci, statul roman trebuie sa plateasca doar o parte din dobanda care va fi negociata la contractarea creditelor din care vor fi finantate proiectele", a mai adaugat Neagu.

    ACUZATII. Compania Strabag a anuntat ca va utiliza "toate mijloacele legale" pentru a determina autoritatile romane sa respecte initierea contractului de parteneriat public-privat, incheiat in 2004, pentru constructia tronsonului de autostrada Bucuresti-Ploiesti. Si compania Vinci va lua in considerare aceasta varianta, aratandu-si nemultumirea fata de intreruperea negocierilor. "Suntem pregatiti sa aducem fondurile necesare constructiei fara garantii guvernamentale sau scrisori de confort, iar in calitate de investitor suntem obligati sa respectam durata scurta de constructie, de aproximativ 4 ani, pentru care ne-am luat angajamentul", a declarat Joel Petit, responsabil pentru megaproiecte al grupului Vinci in Europa de Est.

    ARGUMENTE. Incheierea contractelor este sustinuta de Asociatia Antreprenorilor de Constructii (ARACO), asociatie care ar avea de castigat in urma subcontractarilor unor lucrari. Pe ruta Bucuresti-Brasov se inregistreaza zilnic un trafic de peste 15.000 de vehicule, ceea ce justifica incadrarea acestui sector in clasa tehnica 1, care impune realizarea unei autostrazi. ARACO sustine ca demararea lucrarilor va aduce o infuzie de capital de 1,5 milioane de euro in industria constructiilor si va crea peste 15.000 de locuri de munca in perioada de constructie si alte 250 in perioada de exploatare. De asemenea, existenta autostrazii ar aduce economii pentru utilizatorii rutieri de circa 200 de milioane de euro pe an, precum si siguranta sporita, numarul accidentelor reducandu-se cu peste 60%.

    COSTURI MARI

    "Costurile pentru Bucuresti-Brasov sunt cu mult peste costurile pe care le-am avea printr-o achizitie clasica. Trebuie inceput cu o procedura de parteneriat public-privat care sa fie acceptata de institutiile financiare internationale" - Gheorghe Dobre, ministrul Transporturilor

    CARACTERISTICI
  • 174 km Lungimea totala

    Tronsoane de construit

  • 65 km Bucuresti - Ploiesti
  • 37 km Comarnic - Predeal
  • 27 km Predeal - Brasov
  • 1.500.000.000 de euro, cost estimat
  • 4.500.000.000 de euro, Costuri (cu credite, dobanzi si alte cheltuieli)
  • SAH LA FATHI TAHER
    ASOCIERE. Strabag, aliat cu hotelul lui Taher
    "Carotarea" Strabag isi are (si) explicatiile ei politice. Reprezentantul grupului austriac in Romania este controversatul om de afaceri de origine araba Fathi Taher, apropiat al politicienilor PSD. Apropierea atat de cercul lui Adrian Nastase, cat si de "conservatorii" reprezentati de Nicolae Vacaroiu, Taher a beneficiat, in cam toate regimurile politice, de importante facilitati economice. In timpul guvernarii Nastase, Ministerul Finantelor Publice (MFP) a emis garantii de stat de peste 200 de milioane de dolari pentru finalizarea in Bucuresti a constructiei Hotelului Marriott, la inaugurarea caruia au participat si premierul, si presedintele Romaniei. De altfel, Bau Holding Strabag AG (Austria) detine 51% din partile sociale ale companiei "Societatea Companiilor Hoteliere Grand SRL", care opereaza managementul Marriott si din al carei consiliu de administratie s-a retras strategic Fathi Taher. Tot in timpul guvernarii PSD, Strabag a semnat cu Ministerul Transporturilor contractul de executie a unei parti din autostrada Bucuresti - Brasov. (Eliza Popa)
    Citeşte mai multe despre:   special,   bucuresti,   strabag

     

    Ştiri din .ro


    PUBLICITATE
     





    Mai multe titluri din categorie

    Partenerul de viață al Elenei Udrea și-a închis una dintre afacerile imobiliare 

    Partenerul de viață al Elenei Udrea și-a închis una dintre afacerile imobiliare 
    Galerie Foto Afacerile din domeniul imobiliar deținute, pe persoană fizică, de partenerul de viață al fostei „blonde de la Cotroceni” par să scârțâie din toate încheieturile. Adrian Alexandrov și-a lichidat, recent,...

    Îmblânzitorul de iguane

    Îmblânzitorul de iguane
    Galerie Foto Costa Rica este pentru noi mai mult o țară spre care s-au îndreptat cetățeni români certați cu legea. Pentru lumea largă este Elveția Americii Centrale! O țară excelent organizată, cu oameni care nu vor să...

    Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 

    Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 
    Galerie Foto Louis-François Cartier a fost unul dintre cei cinci copii ai unui veteran al războaielor napoleoniene și al unei spălătorese. Condițiile financiare precare l-au determinat pe tatăl Pierre să-l angajeze pe...

    Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu

    Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu
    Galerie Foto În demența anilor ’80, când cultul familiei Ceaușescu sfida ridicolul într-o Românie anesteziată de balivernele (in)egalității sociale, o vizită-fulger a cuplului dictatorial în zona Subcarpaților de...

    ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL

    ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL
    Galerie Foto Aproape 6,3 milioane de lei urmează să fie încasate, de la ROMATSA, de două companii de pază, cu acționariate interesante, în urma unui contract parafat la finalul lunii septembrie, pentru monitorizarea a 12...

    Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni

    Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni
    Galerie Foto Proiectul de program de guvernare cu care Dacian Cioloș s-a prezentat, luni, la Palatul Cotroceni și pentru care a primit, teoretic, undă verde din partea președintelui Klaus Iohannis să încerce să constituie,...

    Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 

    Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 
    Galerie Foto Mâine, 14 octombrie, Direcția Generală pentru Energie (DG Energy) va prezenta propunerile și evaluările de impact ale Comisiei pentru Economie, Cercetare și Energie (ITRE) din Parlamentul European în vederea...

    Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 

    Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 
    Galerie Foto La 44 de ani de la revolta minerilor din Valea Jiului, politicienii și-au adus aminte să le aducă un omagiu celor care în vara anului 1977 au avut curajul să-și strige nemulțumirile față de condițiile de...

    Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România

    Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România
    Galerie Foto Călugăreni – Prahova este un mic sat ascuns printre dealuri, așezat în coasta Mizilului, la vreo 90 de kilometri de București. De prin 1800, oamenii de aici și-au trăit viața în liniște, aproape neștiuți...

    SRI și SPP se pregătesc de dezastre, inclusiv de atacuri nucleare sau radiologice. Guvernul Cîțu bagă 213 milioane în dotarea acestor servicii

    SRI și SPP se pregătesc de dezastre, inclusiv de atacuri nucleare sau radiologice. Guvernul Cîțu bagă 213 milioane în dotarea acestor servicii
    Galerie Foto Cu doar două zile înainte de ruperea coaliției de guvernare, în 29 septembrie, premierul Florin Cîțu a semnat, împreună cu secretarul de stat în MAI, celebra Ștefania Gabriella Ferencz, supranumită și...

    Paradisul dintre Americi

    Paradisul dintre Americi
    Galerie Foto Panama, o țară cu iz exotic, miros de bani și aer de prosperitate. În decembrie 1989, președintele Republicii Panama, Manuel Noriega, este arestat de forțele armate americane și pus în custodia unei închisori...

    Iohannis se poate plimba cu mașina electrică, pe sub pământ, de acasă la Palatul Cotroceni şi la Casa Poporului

    Iohannis se poate plimba cu mașina electrică, pe sub pământ, de acasă la Palatul Cotroceni şi la Casa Poporului
    Galerie Foto Jurnalul și editura Hoffman vă oferă începând de miercuri, 13 octombrie, o carte specială, cu o temă nemaiabordată până în prezent. „Buncărul președintelui” e povestea fascinantă a lumii de sub...

    La Automecanica Moreni, războiul directorului cu muncitorii costă 80 de euro/oră

    La Automecanica Moreni, războiul directorului cu muncitorii costă 80 de euro/oră
    Cei 300 de angajați ai societății Automecanica Moreni acuză conducerea fabricii că nu respectă prevederile contractului colectiv de muncă în ceea ce privește salarizarea. Ei au cerut intervenția ministrului...

    O călătorie cu trenul lui Nicușor Dan. Din birourile SPP, în curtea clanului Ștoacă 

    O călătorie cu trenul lui Nicușor Dan. Din birourile SPP, în curtea clanului Ștoacă 
    Galerie Foto „Ce înseamnă tren metropolitan? Înseamnă că dacă locuieşti în Ilfov şi lucrezi în Bucureşti (…), te urci în trenul metropolitan şi cobori la Gara de Nord sau în Pipera, sau la AFI Cotroceni. Înseamnă ...

    Breaza, potirul din care picură vinul globalizării

    Breaza, potirul din care picură vinul globalizării
    Galerie Foto Un zvon neliniștitor a tulburat încă de săptămâna trecută viața viticultorilor din sătucurile luminoase culcușite la sânul pietros al Istriței, pe culmile dinspre Ploiești spre Buzău la poalele cărora...
    Serviciul de email marketing furnizat de