x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Capitala proiectelor intarziate

Capitala proiectelor intarziate

de Monica C. Andrei    |    24 Mar 2006   •   00:00
Capitala proiectelor intarziate

Specialistii spun ca trebuie parcur-se multe etape birocratice pentru a demara un proiect de constructie a unui pasaj sau de reabilitare a unui bulevard.

Marea asfaltare blocheaza Capitala! O stire care a speriat pe multi bucuresteni si care a inceput timid prin spatele blocurilor. Specialistii spun ca trebuie parcurse multe etape birocratice pentru a demara un proiect de constructie a unui pasaj sau de reabilitare a unui bulevard. Pana la inceperea unui proiect maret, Bucurestiul este deja o Capitala sufocata.

Constructia Pasajului Suprateran Basarab, a altor cateva pasaje de dimensiune mai mici, a 22 de parcari subterane, cele mai importante fiind de la Gara de Nord si Atheneum, reabilitarea a peste 100 de bulevarde, strapungerea arterei Buzesti-Berzei-Uranus, reconfigurarea zonei din Parcul Izvor, de langa Palatul Parlamentului pentru constructia Catedralei Neamului, sunt doar cateva din proiectele prezente pe buzele edililor de cativa ani buni, inca de pe vremea cand Traian Basescu era primar general. De ce nu au fost puse si in practica?

Specialistii dau vina pe sistemul birocratic, licitatii peste licitatii pentru studii de fezabilitate, proiectare si constructie. Dificil. La aceste procedee se mai adauga, din pacate, delasarea unor functionari, amanarea unor licitatii, pentru ca anumite firme nu s-au prezentat, si neintelegerile dintre edili.

TUDOR VLADIMIRESCU. Strada a fost mai mult o groapa decat un santier

MAREA ASTEPTARE. Una peste alta, documentatia pentru principalele proiecte de pasaje, parcari, strapungeri si lucrari de asfaltare mai dureaza putin.

"Mai va fi luna de varf. Vor incepe lucrarile de asfaltare pe 52 de strazi. La 31 martie va fi licitatia pentru Pasajul Basarab, iar in mai vor incepe lucrarile. Primul santier va fi facut in zona Orhideelor. S-a tinut cont de solicitarea proprietarilor din Titulescu, care au cerut inceperea constructiei pasajului din partea dinspre Grovavesti. De asemenea, vom reabilita si Podul Grant, se va circula doar pe o singura banda", a spus Gheorghe Udriste, director in cadrul Primariei Capitalei.

Pentru ca orasul este deja blocat fara sa fie demarat nici un proiect grandios, despre rute ocolitoare nu prea mai are rost sa vorbim. Cu toate acestea, autoritatile declara ca impreuna cu Politia Rutiera vor gasi o solutie. Greu de crezut. Mai ales ca pana acum nu s-a ajuns la nici o solutie.

"Recunosc public ca va fi o perioada de doi ani de zile extrem de dificila pentru traficul bucurestean. Cautam rute alternative pentru a asigura un trafic cat de cat fluent", declara recent primarul Adriean Videanu. Daca luam in calcul faptul ca in Bucuresti nici macar semafoarele nu sunt sincronizate, nu mai putem sa le cerem edililor sa faca o strategie in derularea lucrarilor.

Click pt a mari imaginea
Lucrari de asfaltare. Din vara incep lucrari de refacere pe 113 bulevarde principale, din toate zonele orasului. Vor fi afectate toate cartierele: Berceni, Rahova, Drumul Taberei, Chitila, Bucurestii Noi, Colentina, Pantelimon, Dristor, dar si centrul orasului.
Parcarile subterane. Cele 22 de parcari subterane vor costa peste 328 de milioane de euro. Finantarea este asigurata din emisiunea de obligatiuni si din credite BEI. Parkingul de la Ateneu si cel de la Gara de Nord vor avea o solutie tehnica deosebita, acestea urmand sa fie construite pe trei niveluri si sa aiba multiple cai de acces in subteran.

EXPROPRIERI
Pentru unele proiecte, autoritatile sunt nevoite sa faca exproprieri. Primarul Adriean Videanu s-a intalnit deja cu o parte dintre proprietarii terenului unde se va construi centrul comercial si rezidential Esplanada (zona Unirii - Junior) si cei din zona Berzei-Uranus.
"Comunicarea este destul de dificila. Vom stabili de comun acord un evaluator care sa stabileasca pretul pietei, dupa care vom trece la contractele intre parti", a spus Videanu. Terenurile respective vor fi achizitionate la pretul pietei in urma rezultatelor evaluarii. In bugetul pe 2006, Municipalitatea a prevazut 100 de milioane de euro pentru despagubiri.

CONTRACTE FACUTE PE GENUNCHI
Autoritatile locale n-au fler sau interes in a alege firme serioase pentru principalele lucrari edilitare. Daca proiectele care sunt acum schitate in agendele edililor vor fi date pe mana unor firme, cum ar fi societatea Poni-Con, cea care se ocupa de modernizarea Pasajului Marasesti, insuccesul va fi garantat.

Din cauza neseriozitatii lucratorilor care mai mult lipseau de pe santier, autoritatile locale, in frunte cu primarul Adriean Videanu (foto), au vrut sa rezilieze contractul cu societatea mai sus amintita, insa nu s-a putut.

"Asa am vrut, dar nu s-a putut pentru ca in contract nu existau conditii de reziliere. Doar daca nu vor incheia lucrarile pana la termenul stabilit, 30 iunie, vom putea sa cerem rezilierea contractului. Acesta este facut prost. Chiar daca am sesizat intarzieri destul de mari, nu-l putem rezilia", a declarat Elena Ghineraru, director al Administratiei Strazilor. Contractul poate fi reziliat doar la sfarsitul termenului de predare a lucrarii 30 iunie. Cu siguranta Pasajul Marasesti nu va fi redat circulatie la termenul stabilit. Nici strada Tudor Vladimirescu din Sectorul 5, lucrare luata de firma Strabag, nu a fost reabilitata la timp.
×
Subiecte în articol: special