EDITIE DE COLECTIE
In decembrie 1910 s-a auzit pentru prima oara in lume zgomotul unui avion cu reactie pe campul de la Issy-les-Moulineaux.
Era avionul romanului Coanda.
ANIELA NINE
Copil fiind, Henri Coanda a calatorit mult. Ajuns pe tarmul Marii Nordului, a fost martor la izbucnirea unei furtuni. L-a fascinat cum vantul ridica valurile, in el nascandu-se o enorma admiratie pentru puterea acestuia. âS-a indragostit de vant si de zborul pasarilor marine care pareau ca au intrat in viata lui pentru totdeauna", se arata intr-un document al Muzeului Aviatiei. Atunci, Coanda avea doar 3 ani si jumatate. Nu peste mult timp avea sa construiasca propria âpasare".
Esenta zborului: âCoanda - 1910"
Citește pe Antena3.ro
Avioanele Bristol-Coanda
Coanda trece prin momente critice la sfarsitul anului 1911, coplesit de moartea fiicei sale si de mari greutati financiare. Dar primeste o oferta de la Uzinele de Aviatie din Bristol, Marea Britanie. Accepta si se angajeaza ca inginer. La Bristol proiecteaza in perioada 1912-1914 mai multe avioane care ii vor purta numele, alaturi de cel al uzinei. Statul roman a cumparat un prim astfel de avion la sfarsitul anului 1912 pentru suma de 37.033 lei. Dupa izbucnirea primului razboi mondial, Coanda pleaca de la Bristol si revine in Franta, unde va proiecta avioane pentru armata franceza.Precum Arhimede
Coanda a inteles de ce in 1910 flacarile care au cuprins avionul in timpul zborului âau imbratisat" fuzelajul in loc sa se indeparteze de el abia aproape 20 de ani mai tarziu, cand, aflandu-se in baie, a remarcat modul in care jetul de apa, in loc sa se imprastie, se scurgea pe deget. A fost socat de aceasta intamplare, ce semana cu experienta prin care a trecut Arhimede. Avea sa spuna: âIdeile nu pot fi comandate, ele apar ca un miracol". Fenomenul a fost recunoscut ca un nou efect aeronautic pe care profesorul Albert Metral l-a numit dupa Coanda. Aparuse astfel âEfectul Coanda", pentru care autorul sau a obtinut brevetul in 1934, in Franta. O prima utilizare a efectului a fost facuta chiar de descoperitorul sau, care inventeaza si breveteaza in 1935 un aparat foarte interesant, âAerodina Lenticulara" (discul zburator), care seamana izbitor de mult cu ceea ce mai tarziu va fi denumit generic âOZN".OZN-ul lui Coanda
In anii â60, Coanda a fost contactat de inalti oficiali ai aviatiei americane. Incepe sa lucreze pentru US Air Force si pentru NASA in programe secrete de cercetare. Se pare ca acum si aici Coanda a dezvoltat si chiar construit o noua âaerodina". Singura referire la existenta acestei âfarfurii zburatoare" provine de la cercetatorul Valeriu Avram de la Muzeul Aviatiei, care ne-a relatat ca, in 2001, generalul american James T. Curie, vizitand Sala âHenri Coanda", a declarat neoficial ca in 1965 a vazut o âfarfurie zburatoare" in hangarul unei baze militare americane din desertul Nevada, despre care i s-a spus ca a fost construita de Coanda. Deoarece proiectul numit âAurora" era Top secret, aceasta este singura marturie a existentei âOZN"-ului conceput de Coanda. Dupa perioada americana, Coanda revine definitiv in tara in 1970, la insistentele lui Ceausescu, care il numeste chiar consilier cu rang de ministru. In prezent, âCoanda este inca un necunoscut", cosidera comandorul Sandachi, directorul Muzeului Aviatiei, singurul loc unde mai pot fi gasite documente ce i-au apartinut lui Coanda, aproape 700 de kg. âDe abia acum incepe sa fie studiat", mai precizeaza cdr. Sandachi. Recent, printr-o hotarare de guvern, s-a decis ca Aeroportul Otopeni sa isi compleze denumirea cu numele marelui Coanda.CV
Henri CoandaTraian Vuia nu a dorit gloria pentru sine, ci pentru omenire
âEu n-am cautat niciodata gloria, fiindca stiu ca gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personala, eu lucrez pentru gloria omenirii." Acestea sunt vorbele lui Traian Vuia, romanul care a realizat aeroplanul profetic. Traian Vuia s-a nascut la 17 august 1872, in localitatea Surducul-Mic (astazi, comuna Traian Vuia), Judetul Timis. La 17 august 1903, Vuia obtine brevetul pentru inventia sa âAeroplanul automobil", in Franta. La 18 martie 1906, realizeaza primul zbor din lume cu un avion mai greu decat aerul. Acest eveniment s-a petrecut pe campul de zbor de la Montesson (Franta). Avionul realizat de el era primul din lume care, datorita rotilor pneumatice, urma sa obtina o viteza orizontala ruland pe sol, viteza care sa permita executarea de catre pilot a desprinderii acestuia de pamant, realizarea zborului si aterizarii. A construit apoi aparatul âVuia nr. 2", pentru care a primit brevet de inventie la 29 iunie 1907 in Belgia (Brevet nr. 200682). âVuia nr. 2" are configuratia monoplanului care va face cariera in aeronautica in anii urmatori. Pana nu demult se credea, fapt afirmat si in toate lucrarile aparute in Romania, ca âVuia nr. 2", a fost ultima varianta a avionului lui Vuia, acesta retragandu-se in anul 1907 din activitatea aeronautica. De fapt, exista o imagine ce infatiseaza un avion Vuia care difera in mare masura de aparatele cunoscute. La 3 septembrie 1950, la Bucuresti, se stinge din viata, fiind bolnav, marele Vuia. (Carmen Vintila) SUMAR DOSARInventiile romanilor
Romanul, inventator din mosi-stramosi
Deschizatori de drum
Statie orbitala pentru NASA creata de doi pusti
âAm fost inspirat!"
Inventiile romanilor iau calea strainatatii
Ion Basgan, âmagicianul" petrolului
Coanda, copilul indragostit de vant
Ipoteza senzationala: Vlacicu a fost asasinat
Bula, antenele si lampa cu carbid
Stiloul oltenesc
Cucerirea cosmosului, de la vis la realitate
Dosarul âInsulina" asteapta sa se faca dreptate
Primul antivirus romanesc>
Reteta perfectiunii
Idei trasnite care au facut furori la Geneva
Eleronul de 3,7 milioane USD