Prevederile actuale din Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (Codul Rutier), în ceea ce privește interdicția înmatriculării autovehiculelor și a remorcilor, impun întrunirea, în mod cumulativ, a două condiții:
- să fie reclamate ca fiind furate în România sau în străinătate;
- să fie date în urmărire de Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR).
Astfel, această interdicție de înmatriculare nu se aplică și vehiculelor care se află doar în una dintre situațiile de mai sus.
„Având în vedere faptul că o mare parte a vehiculelor reclamate ca fiind furate provin din afara României, acestea nu sunt și nu ar putea fi date în urmărire de Inspectoratul General al Poliţiei Române, ceea ce ar putea conduce la concluzia că interdicția de înmatriculare (…) nu este aplicabilă și vehiculelor date în urmărire la nivel internațional de către autoritățile competente ale altor state”, se arată în nota de fundamentare care însoțește proiectul de HG.
De asemenea, și alte unităţi teritoriale aflate în subordinea IGPR - Direcţia generală de poliţie a municipiului Bucureşti şi inspectoratele judeţene de poliţie - pot face mențiuni cu privire la mașinile reclamate ca fiind furate sau cele date în urmărire, nu doar IGPR, mai spun reprezentanții MAI, care propun extinderea cadrului legal ce stabilește interdicția înmatriculării unor vehicule.
Prin urmare, proiectul de act normativ lansat în dezbatere la începutul acestei săptămâni prevede că „autovehiculele şi remorcile reclamate ca fiind furate în România sau în străinătate, precum și cele date în urmărire de către structurile Poliţiei Române ori de către autoritățile altor state, nu se înmatriculează”.
Verificările unei mașini ce urmează să fie înmatriculată vor fi făcute prin intermediul mai multor canale de comunicare stabilite la nivel național, european sau international, nu doar prin registrele și platformele care conțin astfel de date, ci chiar printr-o „corespondență punctuală purtată cu statul de proveniență al vehiculului”.
„Fără a ne limita la acestea, verificările efectuate cu ocazia înmatriculării unui vehicul se realizează în Sistemul informatic național de semnalări, Sistemul informatic Shengen, Sistemul european de informaţii privind vehiculele şi permisele de conducere, iar înmatricularea nu poate fi realizată decât dacă în urma verificărilor respective nu rezultă mențiuni cu privire la furtul sau darea în urmărire a vehiculului respectiv”, se precizează în nota de fundamentare.
Plăcuțele mopedelor, schimbate
O altă schimbare adusă de proiectul de act normativ vizează plăcuțele de înmatriculare ale vehiculelor înregistrate la autoritățile locale, cum sunt mopedele (cunoscute drept scutere).
În actuala reglementare, numărul de înregistrare al acestor vehicule trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, denumirea completă a localității pe raza căreia este înregistrat vehiculul: „Numărul de înregistrare al vehiculelor înregistrate la consiliile locale se compune din denumirea localităţii şi denumirea abreviată a judeţului, scrise cu litere cu caractere latine majuscule, precum şi dintr-un număr de ordine, format din cifre arabe”.
Există, însă, numeroase situații în care, din cauza denumirilor prea lungi ale localităților, care nu încap pe plăcuțe, autoritățile publice locale întâmpină dificultăți în aplicarea întocmai a prevederilor legale, astfel că se folosesc tot felul de abrevieri.
Soluția găsită de MAI este ca numerele de înregistrare să conțină, în locul denumirii localității, un indicativ al localității respective, format din cifre arabe. Aceste indicative ale localităților vor fi stabilite într-o anexă distinctă.
Totodată, prin noul proiect de Hotărâre sunt reglementate condițiile de emitere a permisului de conducere internațional de către DGPCI.
Restituire mai ușoară a permisului, după testările antidrog fals-pozitive
Cu doar câteva zile înainte de acest proiect, MAI a mai lansat în dezbatere o propunere de ordonanță prin care vrea să modifice Codul Rutier (OUG 195/2002).
Una dintre modificările propuse săptămâna trecută vizează simplificarea procedurii de restituire a permisului de conducere reținut ca urmare a constatării faptului că șoferul a consumat substanțe psihoactive, detectate la testarea preliminară.
În prezent, permisul reținut poate fi restituit conducătorului auto în baza soluției de clasare dispuse în faza urmăririi penale. MAI propune ca permisul să fie înapoiat titularului în baza rezultatului analizei mostrelor biologice, dacă probele de sânge nu confirmă prezența unor substanțe psihoactive. În acest fel, șoferii nevinovați evită procedura greoaie care face ca, în prezent, restituirea permisului în astfel de cazuri să dureze foarte mult.
Această propunere legislativă vine, cel mai probabil, ca urmare a numărului mare de teste antidrog care au dat rateuri în trafic. În ultimii ani, foarte mulți șoferi s-au plâns de rezultate false-pozitive la aceste testări.
Avertisment pentru fanii cozonacului cu mac
Potrivit farmacistului George Miclăuș, analizoarele portabile aflate în dotarea Poliției Române care ar trebui să detecteze în saliva conducătorului auto dacă acesta a consumat substanțe psihoactive interzise șoferilor nu știu să detecteze etnobotanicele (NSP - noi substanțe psihoactive), în schimb „identifică produși de metabolizare care pot fi comuni cu ai unor medicamente uzuale care în doze terapeutice nu influențează negativ șofatul”.
„Dacă iei Nurofen Plus (are și codeină, un alcaloid natural care se găsește în opiu) sunt șanse mari să ieși pozitiv la opiacee, aparatul nu știe că ai luat un medicament banal OTC (nu necesită rețetă), el se uită la produsul de metabolizare și îl consideră provenind din opiu. (…) O persoană care și-a administrat TUSOCALM (conține codeină) a doua zi a fost testată de poliție și a ieșit pozitivă la opiacee. (…) Dacă vă place cozonacul cu mac, mare grijă pentru că există riscul să ieșiți pozitivi la opiacee”, a scris farmacistul pe pagina sa de Facebook.
Potrivit acestuia, cel mai mare rateu al acestor aparate a fost cazul unui șofer din Baia Mare identificat pozitiv la 7 produse interzise: „după câteva luni a venit și rezultatul final, omul era curat ca și lacrima”.