Principalul obiectiv al Rusiei este diversificarea rutelor de transport. Exista deja mai multe proiecte, dintre care cele mai importante pentru batranul continent sunt Yamal - Europa II si conducta nord-europeana, cunoscuta si sub numele de conducta Trans-Gas.
YAMAL II. Popular in anii â90, gazoductul Yamal a fost conceput ca fiind format din doua brate transportatoare, cu o capacitate totala de peste 60 miliarde de metri cubi de gaz pe an. Primul brat a fost terminat si duce aproape 30 miliarde de metri cubi pe an in Polonia si Germania. Cel de-al doilea brat al conductei, Yamal - Europa II sau proiectul Amber, cum mai este cunoscut, ar creste securitatea energetica a noilor state membre ale Uniunii Europene, furnizand inca 30 miliarde de metri cubi de gaz pe an, dar ar crea si o noua ruta de transport al hidrocarburilor rusesti in vestul Europei. Exista insa probleme care inca nu au fost rezolvate intre statele beneficiare si Rusia, care pun inca sub semnul intrebarii realizarea acestei rute de transport. Gazprom nu este interesat de acest proiect, care ar necesita coordonarea mai multor tari. Uniunea Europeana insa si-a propus sa convinga Moscova, pentru ca Yamal - Europa II prezinta o serie de avantaje nete. Este mai ieftin, comparativ cu alte proiecte de rute transportatoare, si ar fi mai sigur. TRANS-GAS. In 2001 a fost propusa constructia gazoductului nord-european, care sa conecteze direct Rusia cu Germania, Marea Britanie si tarile scandinave, printr-o conducta care trece pe sub Marea Baltica. Noua ruta ar reduce dependenta Rusiei de conductele de tranzit din Ucraina, insa ar trebui sa traverseze Belarusul, o tara instabila din toate punctele de vedere, desi loiala Moscovei. In plus, este un proiect deranjant pentru tarile baltice si Polonia. Gazoductul ar ocoli teritoriile lor, diminuand rolul lor ca tari de tranzit, dar si importanta lor pentru Rusia si securitatea lor energetica. Data de incepere a constructiei a fost amanata din 2007 pana in 2010. Desi va plati 5,7 miliarde de dolari, Rusia nu va mai trebui sa negocieze taxele de tranzit cu sase tari sau sa plateasca in natura pentru aceste "servicii".Alte trasee
Citește pe Antena3.ro