In cuvantul pastoral la Sarbatoarea Invierii Domnului - 2005, Prea Fericitul Parinte Patriarh Teoctist indeamna clerul si credinciosii Bisericii Ortodoxe Romane la pocainta si iubire.
Cruce de tampla, secolul al XVIII-lea
|
IUBITI FII DUHOVNICESTI, (...) Aceasta calatorie duhovniceasca a Luminatului Post al Pastilor ne calauzeste deci, an dupa an, la bucuria si lumina cea neinserata a Slavitei Invieri a Domnului. Dar o calatorie, un mers neincetat este insasi viata noastra in aceasta lume. Umbland pe acest drum al vietii, fiecaruia dintre noi ii este dat sa se intalneasca, in chip neasteptat, chiar cu Hristos cel Inviat. Acest adevar ni-l istoriseste Sfanta Evanghelie cand scrie cum S-a aratat Domnul dupa Sfanta Sa Inviere, la doi ucenici care mergeau spre un sat numit Emaus (Luca 24, 13), aflat nu departe de Ierusalim. Cei doi calatori, dintre care unul este pomenit cu numele sau - Cleopa, iar pe celalalt traditia sfanta il arata a fi insusi Sfantul Evanghelist Luca, autorul acestei relatari, faceau parte dintre cei "saptezeci" de ucenici alesi de Domnul, dupa alegerea celor doisprezece: "Iar dupa acestea, Domnul a ales alti saptezeci si i-a trimis doi cate doi inaintea fetei Sale". (Luca 10, 1).
In Duminica Invierii, cei doi ucenici mergeau spre Emaus plecand din Ierusalim, unde ceata Apostolilor si a celorlalti care urmasera Domnului era cuprinsa de adanca nedumerire si mahnire dupa rastignirea si punerea Lui in mormant, caci Domnul nu li Se aratase Apostolilor Sai dupa ce inviase. Apasati de aceeasi tristete, cei doi apostoli au vazut un strain, care, "apropiindu-Se, mergea cu ei" (Luca 24, 15); "dar ochii lor erau tinuti ca sa nu-L cunoasca" (v. 16), Iisus cel Inviat ramanand pentru ei doar un strain. La intrebarea Domnului cu privire la cele pe care le vorbeau ucenicii unul cu altul, "ei s-au oprit si erau tristi" (v. 17). Intr-adevar, intristat este pana in strafunduri sufletul oricarui om care nu L-a cunoscut sau recunoscut pe Hristos cel Inviat. Apoi, mirandu-se ca "strainul" parea sa nu cunoasca cele de curand petrecute in Ierusalim cu Iisus Nazarineanul, "profet puternic in fapta si in cuvant inaintea lui Dumnezeu si intregului popor" (v. 19), cei doi i-au istorisit despre osandirea la moarte si rastignirea Celui in care isi pusesera nadejdea ca "avea sa izbaveasca pe Israel" (v. 21). Ba, mai mult, ei pomenesc si cele spuse despre Iisus de catre femeile mironosite, care se dusesera in dimineata aceleiasi zile la mormant si vazusera "vedenie de ingeri care le-au spus ca Domnul este viu" (v. 23). Dar nevazandu-L inviat ei insisi, cu propriii ochi, cei unsprezece ucenici si cei care erau impreuna cu ei nu au crezut.
Felul in care au istorisit toate aceste evenimente sfinte ii face vrednici pe cei doi ucenici, ca si pe ceilalti din Ierusalim, de dumnezeiasca mustrare a Domnului: "O, nepriceputilor si cu inima zabavnici a crede-n toate cate au spus profetii! Nu trebuia oare ca Hristos sa patimeasca aceasta si sa intre intru slava Sa?" (v. 25, 26). Apoi, ,,El le-a talcuit, "incepand de la Moise si de la toti profetii", din "toate Scripturile cele despre El" (v. 27).
Iubitii mei, aceasta dumnezeiasca intalnire - prin bogatia de intelesuri si invataturi pe care le cuprinde - a fost randuita de Sfanta noastra Biserica sa fie citita in a treia zi de Pasti, continuand sa limpezeasca adevarul Invierii din morti a Fiului lui Dumnezeu. Cei doi ucenici n-au putut sa recunoasca de la bun inceput pe Domnul cel Inviat, fiindca pentru ei, El era doar "Iisus Nazarineanul, profet puternic in fapta si cuvant", dar nu si Hristosul, Fiul lui Dumnezeu, venit in lume pentru mantuirea intregii omeniri. Nevazand in faptul Rastignirii implinirea tuturor prorociilor mesianice ale Sfintei Scripturi, ei au pregetat sa creada in Invierea Domnului chiar si cand au auzit despre cele petrecute la mormant, de la Sfintele Femei purtatoare de mir. Nici macar dupa ce Domnul le-a talcuit cele scrise in Scripturi despre felul in care avea El sa patimeasca si sa intre in slava Sa, adica sa invie si sa se inalte la cer, nici atunci nu L-au putut recunoaste. Simtisera doar ca "ardea intru ei inima... cand Le vorbea pe cale" (Luca 24, 32). Asadar, ajutandu-i sa creada mai profund si sa inteleaga sensul Sfintelor Scripturi despre Persoana si patimirea Sa mantuitoare, Domnul i-a impartasit intai cu dumnezeiescul cuvant (...)
Citește pe Antena3.ro
INSEMNARE: La luminatul praznic imparatesc al Invierii Domnului din acest an, le putem impartasi dreptmaritorilor fii ai Bisericii noastre Ortodoxe vestea ca, dupa indelungata peregrinare, s-a statornicit ca sfantul locas al Catedralei Mantuirii Neamului sa fie inaltat pe locul numit Dealul Arsenalului, in apropierea vechiului amplasament al Manastirii Mihai Voda."
(din Pastorala Prea Fericitului Parinte Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, la sarbatoarea Invierii Domnului nostru Iisus Hristos; 2005)