Jurnalistii de la Ziarul de Bacau au descoperit mismasurile prin care Corneliu Iacobov a tepuit statul cu mii de miliarde. Combustibili prelucrati doar pe hartie, transporturi de mii de tone de produse petroliere plimbate intre RAFO Onesti si Rafinaria Darmanesti, cu scopul de a sterge urmele marfii si de a eluda plata accizelor si taxelor catre stat. O intreaga inginerie mafiota, ce trebuie sa trezeasca neintarziat interesul Parchetului National Anticoruptie.
MIHAELA ROMANET
Ziarul de Bacau este in posesia unor facturi care atesta faptul ca pe vremea caand toata lumea stia ca Rafinaria Darmanesti este inchisa, aici se livrau sute de tone de produse petroliere in scopul, cel putin asa reiese din acte, rafinarii, prelucrarii, reprelucrarii sau pur si simplu pentru vanzarea lor.
Pentru a atesta aceasta stare de lucruri publicam nu numai facturi in facsimil, ci si alte numere de facturi din care reiese acelasi lucru. Pe tot parcursul anului 2003, chiar o luna inainte de declararea judecatoreasca a incapacitatii de plata a Rafinariei Darmanesti, aici au fost aduse mii de tone de produse petroliere de la Rafo.
"Cum ajungeau vagoanele, tot asa plecau"
âAnul trecut au venit zeci de mii de tone de benzina si motorina de la Rafo, sub denumirea de componenti, chipurile sa o imbunatatim noi. Pe dracuâ!, cu ce sa facem asta daca nu aveam instalatii? Cum ajungeau vagoanele tot asa plecau, la beneficiari stiuti numai de domnisoara Maria Petroiu, directoarea de marketing.
Inainte de Iacobov, cand era regula peste tot, nu exista sa plece un vagon din gara fara sa aiba eticheta cu beneficiarul, ca sa stie si prostii de prin alte gari unde sa le dirijeze. Cum a venit Iacobov, toata marfa se livra unde stia numai directoarea asta. Asa s-au castigat bani buni, pentru ca aici era zona defavorizata si nu se plateau taxe de nici un fel. Aici ar trebui sa vina PNA-ul, nu sa umble dupa gainari prin tara", ne-a declarat Stoleru Iacob, fost sef de tura la rampa de incarcare-descarcare a Rafinariei Darmanesti.
Spusele lui sunt adeverite de existenta facturilor prin care Rafo in calitate de producator si Rafinaria Darmanesti in calitate de procesator rulau mii de tone de âpacura, reziduu de vid", âcomponent de cracare catalitica", âcomponenet reformat pentru rafinare", âcomponent aromatic pentru rafinare", âcomponenet rafinat pentru reprelucrare" sau âbenzina hidrofinata".
Cateva dovezi ale pungasiei
Iata cateva dintre aceste asa-zise tranzactii: La 29 aprilie 2003, cu avizul de insotire nr. 953211, s-au livrat de la Rafo catre Rafinaria Darmanesti 844 de tone de pacura, reziduu de vid, care nu avea valoare de contabilitate, la Rafinaria Darmanesti in vederea reprelucrarii. In aceeasi zi s-au mai trimis inca 727 de tone din acelasi produs cu avizul de insotire nr. 953201. In luna urmatoare, mai precis la 2 mai, cu factura nr. 22.54236, din Rafo a plecat spre Darmanesti cantitatea de 522 de tone de MTBE pentru rafinare la pretul de iesire de la Rafo de 950 de milioane de lei. Tot in aceeasi zi s-a facturat la numarul urmator si cantitatea de 198 de tone de component rafinat pentru rafinare in valoare de aproape trei miliarde de lei.
In mai au mai fost trei astfel de livrari.
39,3 miliarde lei dintr-un foc
Totul a culminat la 3 septembrie 2003, cu o luna inainte de declararea insolventei in instanta si de ziua in care la conducerea Rafo era inscaunat director general Paul Ivascu. La acea data, Rafo a expediat la Darmanesti nu mai putin de 3.710 tone de benzina hidrofinata si de cocsare pentru reprelucrare si 1.262 de tone de pacura pentru revanzare. Valoarea totala facturata a marfii (conform foto) este de 39,3 miliarde de lei. Adica peste un milion de dolari.
Cum produce o rafinarie inchisa
Desi insusi Corneliu Iacobov recunostea in declaratiile de anul trecut ca rafinaria nu are sanse de redresare, fiind inchisa inca din timpul verii, facturile prezentate mai sus atesta faptul ca in realitate la Rafinaria Darmanesti era activitate intensa. Cel putin pe hartii. Mai mult, chiar conducerea Rafo recunoaste printr-o adresa depusa la dosarele in care se judeca cu fostii salariati disponibilizati ca Rafanaria Darmanesti a fost inchisa oficial la 1 iunie. âIn perioada 1 iunie 2003 - 31 ianuarie 2004, Rafinaria Darmanesti, punctul de lucru al Rafo, a fost inchisa. In schimb, salariile celor 400 de oameni au fost platite, rezultand cheltuieli de peste 41 de miliarde de lei", arata conducerea Rafo in adresa menita sa o disculpe in fata judecatorilor pentru faptul ca nu le acorda salarii compensatorii muncitorilor disponibilizati.
Chiar creditorul principal, SNP Petrom, si-a calculat creantele pe care le are de recuperat de la Rafinaria Darmanesti pentru perioada 30 decembrie 2000 - 30 aprilie 2003. Toate acestea atesta ca la inceputul lunii iunie, rafinaria nu mai functiona, desi, din spusele salariatilor, unele instalatii nu mai functionau inca din 2001. âEu nu stiu exact cand s-a oprit rafinaria, pentru ca instalatiile s-au oprit pe rand. Ce pot sa va spun cu siguranta este ca noi nu am mai primit titei brut pentru prelucrare din martie 2001, cand s-a oprit instalatia de distilare primara. Dupa 2001 au mai functionat instalatiile de cocsare, aromatizare si bitum.
Instalatia de aromatizare a fost oprita in aceeasi perioada cu cea de cocsare pe la inceputul lui 2003, iar cea de bitum a mai functionat pana mai tarziu si se mai faceau combustibili pentru focoasele centralelor termice. Aici nu se puteau in nici un caz produce benzine sau motorine", ne-a declarat Constantin Ardeleanu, fostul lider de sindicat de la Rafinaria Darmanesti.
Benzina hidrofinata nici nu se putea prelucra la Darmanesti
Pentru a ne lamuri pe deplin ce reprezinta produsele petroliere care figureaza pe facturile citate mai sus, i-am intrebat pe salariatii care au lucrat la Rafinaria Darmanesti la ce instalatii se prelucrau si in ce grad de procesare se aflau in momentul in care au fost livrate de la Rafo. Asa am aflat ca âpacura reziduu de vid" se prelucra la instalatia de cocsare, la fel ca si âcomponente pentru cracare catalitica". Benzina de cocsare se putea prelucra numai la instalatia de aromatizare care fusese oprita la inceputul anului 2003 o data cu instalatia de cocsare, iar benzina hidrofinata nu se putea prelucra in nici un caz la Darmanesti, pentru ca nu exista instalatie pentru asta. Lucru adeverit si de liderul de sindicat de la Rafo, Ion Marian. âPentru benzina hidrofinata mai este necesar inca un pas pana la procesarea finala pentru a putea fi data la pompa, adica. Este necesara o instalatie de reformare catalitica, iar aceasta nu se gaseste in tara decat la Rafo, Arpechim Petromidia si Brazi. Rafinaria Darmanesti in nici un caz nu are o astfel de instalatie", ne-a declarat Ion Marian.
Cat despre benzina de cocsare, aceasta putea fi prelucrata numai la instalatia de aromatizare, reprezinta un component inferior benzinei hidrofinate si nu poate fi folosit ca atate, ci numai in amestec cu alti componenti din care rezulta produsul final. Aceasta se putea prelucra la Rafinaria Darmanesti, dar salariatii care au lucrat la instalatia de aromatizare ne-au spus ca la 3 ianiarie 2003 aceasta a fost inchisa. In ceea ce priveste MTBE (Metil toluen butil etilena), care apare livrat pe una din facturile enumerate mai sus, acesta reprezinta o fractie benzenica folosita in procesul final de prelucare a benzinelor superioare. Componentul are o cifra octanica foarte ridicata, 120 de octani, si nu poate fi folosit ca atare, ci numai in amestec.
Corneliu Iacobov: "Nu ma intereseaza ce facturi aveti"
Corneliu Iacobov, fostul patron al Rafinariei Darmanesti, spune ca nu poate fi vorba in nici un caz de operatiuni de procesare fictive pentru ca nu s-a efectuat nici o livrare cat a fost inchisa rafinaria. âNu ma intereseaza ce facturi aveti! Credeti ca eu ma ocupam de asa ceva? Habar nu am ce este benzina hidrofinata de care imi spuneti. Si nici nu era treaba mea sa stiu. Dar sunt convins ca functiona rafinaria pe vremea cand au fost trimise produsele astea acolo. Cel mai bine stiu baietii (conducerile celor doua rafinarii - n.r.), pentru ca eu nu ma ocupam nici de livrari de produse. eu doar dictam, iar altii faceau ce spuneam eu si ma mai duceam din cand in cand in inspectie. Ce credeti ca la Hotelul Sport am stat eu pe santier? Am spus doar ca vreau sa se faca si l-au facut cei platiti pentru asta."
Alianta politica pentru spolierea RAFO
O veritabila alianta politica este pusa in functiune pentru a face uitate datoriile colosale de 7.600 miliarde de lei, acumulate la RAFO sub imperiul PSD Hrebenciuc - Iacobov. Dau acum o mana de ajutor faimosului Grup de la Bacau si membri marcanti ai PNL si PD. Marin Anton, deputat liberal apropiat de Theodor Stolojan si membru al Comisiei pentru industrii si servicii este actionar la V&V Trading Company, exact firma care a preluat administrarea rafinariei RAFO. La 24 martie 2004 deputatul Anton clama in Parlament impotriva sprijinirii de catre stat a societatilor cu pierderi. Una fumam alta zicem. Sotia deputatului PNL Eugen Nicolaescu s-ar afla si ea, dupa unele informatii, in staff-ul care administreaza gaura neagra RAFO. Sotul dezminte insa acest lucru.