x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Decalogul minciunilor pentru ascunderea dezastrului din facturile la energia electrică

Decalogul minciunilor pentru ascunderea dezastrului din facturile la energia electrică

de Adrian Stoica    |    19 Mar 2021   •   07:40
Decalogul minciunilor pentru ascunderea dezastrului din facturile la energia electrică

Au trecut deja aproape trei luni de la declanșarea procesului de liberalizare a pieței de energiei electrică pentru consumatorii casnici, dar, în ciuda promisiunilor oficialilor, el se dovedește un eșec. Un eșec costisitor, început în mandatul de premier al lui Ludovic Orban și continuat sub cel al lui Florin Cîțu, pentru câteva milioane de români care se văd obligați astăzi să achite facturi mai mari la energia electrică. Liberalizarea pieței de energie electrică de la începutul anului 2021 a adus o creștere a facturii finale, în medie, cu 18,4 la sută, variație lunară, arată Banca Națională, care face o analiză a liberalizării pieței de energie electrică, în Raportul asupra inflației publicat săptămâna aceasta. Deși oficialii, în frunte cu ministrul Energiei, Virgil Popescu, s-au înghesuit să ne dea asigurări că lucrurile se vor aranja și va fi bine pentru toată lumea, marea ieftinire promisă nu s-a mai produs. Discountul promis în urma înțelegerii verbale făcute de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) cu furnizorii s-a dovedit până acum doar un balon de săpun. Sistematic, consumatorii casnici, care trebuiau să treacă din piața reglementată în piața liberă începând cu data de 1 ianuarie 2021, au fost dezinformați, mințiți, creându-se false așteptări. Astăzi vă vom prezenta un decalog al dezinformărilor promovate în spațiul public de către cei implicați în pregătirea și desfășurarea procesului și de către cei care trebuiau să se asigure că el se va desfășura fără bâlbe și erori, având în vedere că urma să afecteze direct peste 6 milioane de clienți casnici. 

 

Vorbim despre aproape 6 milioane de clienți casnici care au fost supuși în ultimele trei luni unui proces de dezinformare și manipulare, spune Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă. Cu toate că au existat 360 de zile în anul 2020 în care oamenii puteau să fie informați (informați eficient și nu formal prin foi puse în plicuri, care în mod curent nu sunt citite), acest lucru nu s-a întâmplat, astfel încât, în luna decembrie 2020, 9 din 10 consumatori nu știau că se va schimba ceva pe piața de energie electrică, iar procentul consumatorilor casnici care au trecut în anul 2020 pe piața liberă de energie electrică fiind sub 1%, potrivit asociației.

Alba-neagra cu liberalizarea 

“Trecerea peste noapte a 80% din populația României în piața Serviciului Universal, concomitent cu creșterea prețului energiei electrice cu până la 26%, a determinat dezlănțuirea unui întreg val de dezinformări din partea instituțiilor. Nu va crește prețul la energie, prețul energiei în anul 2020 a fost mult prea mic, se va modifica legislația astfel încât oamenii să nu plătească mai mult etc. și a unui șir de fake news-uri au creat în mintea oamenilor ideea că se va menține situația anterioară datei de 1 ianuarie 2021. “Deja au trecut două luni de când consumatorii achită prețuri mai mari la energie. Majoritatea au acceptat deja ideea că o să plătească mai mult energia electrică, prizonieri ai comportamentului care ține pe loc România de 30 de ani: Ce să faci? Nu ai ce să faci!”, arată Asociația Energia Inteligentă.

Harta: Diferența între Prețul final din cea mai mică ofertă a furnizorului actual din Serviciul Universal și Prețul final existent în cea mai mică ofertă din Piața concurențială

 

 

Serviciul Universal cu discount umflă factura mult

Analizând prețurile dintre Serviciul Universal și prețul din cea mai mică ofertă a furnizorilor actuali din piața, așa cum sunt ele prezentate în Comparatorul de Prețuri al ANRE, putem să observăm că există o diferență mică între prețul de Serviciul Universal și prețul din cea mai mică ofertă a furnizorului actual (excepție face ENEL). Această construcție a fost realizată tocmai pentru a induce consumatorilor ideea că li se va aplica un discount la prețul din Serviciul Universal și aceștia vor avea astfel cel mai mic preț din piață, adică nu vor fi afectați de prețul Serviciului Universal, arată analiza realizată de Asociația Energia Inteligentă.

În situația în care se aplică un astfel de discount, astfel încât consumatorii să achite un preț similar cu prețul celei mai mici oferte a furnizorilor actuali, aceștia ar plăti un preț mai mic cu până la 3% față de prețul achitat în prezent. Cele mai mici oferte ale furnizorilor din piața de energie, conform Comparatorului de prețuri al ANRE, sunt mai mici cu până la 23% față de prețul cel mai mic oferit de furnizorul actual al consumatorului casnic aflat în Serviciul Universal.

 

Cât pierdem dacă nu trecem în piața concurențială

Mai exact, un consumator din Timișoara, care consuma 500 kWh/lună, plătea într-o lună:

-preț reglementat: 317,62 lei (dispărut la 1 ianuarie 2021);

-preț Serviciu Universal: 399,30 lei (aplicat de la 1 ianuarie 2021);

-preț Serviciu Universal cu discount posibil anunțat de 0,01 lei/kWh: 393,45 lei (posibil a fi aplicat);

-preț piață concurențială: 311,43 lei;

„Astfel, putem observa cum derutarea indusă ar putea aduce acestui consumator o economie lunară de 6 lei prin discountul anunțat, față de 88 lei cât ar obține în piața concurențială, respectiv 81,68 lei cât plătea în luna decembrie 2020”, spune președintele asociației, Dumitru Chisăliță.

De exemplu, în București, pentru un consum de 126 kWh calculele arată că factura unui client casnic în toate cele trei variante arată astfel:

-preț reglementat: 75,46 lei (dispărut la 1 ianuarie 2021);

-preț Serviciu Universal: 91,15 lei (aplicat de la 1 ianuarie 2021);

-preț Serviciu Universal cu discount posibil anunțat de 0,01 lei/kWh: 90,69 lei (posibil a fi aplicat);

-preț piață concurențială: 76,86 lei;

10 minciuni  care astăzi sunt demontate de realitate

-Procesul de liberalizare a pieței de energie s-a desfășurat în 2020 într-un anonimat total. Deși ANRE era obligată să deruleze o amplă campanie de informare, acest lucru nu s-a întâmplat, în ciuda celor susținute de șefii instituției. ANRE a pregătit liberalizarea ținând ascuns până și Ghidul de Liberalizare a Pieței de Energie Electrică. Publicarea lui s-a făcut cu 14 zile înainte de liberalizare. De-abia cu câteva zile înaintea liberalizării ANRE prezenta un proiect de Ordin prin care arăta că piața se va liberaliza la data de 1 ianuarie 2021. De la acea dată, majoritatea consumatorilor s-au trezit că au intrat în Furnizare de Ultimă Instanță.

-Potrivit lui Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte ANRE, Autoritatea de Reglementare nu şi-a asumat rolul de a informa direct consumatorii pentru ca nu avem această obligaţie, ci doar furnizorii o aveau, prin licenţele de furnizare. Un lucru cât se poate de fals. ANRE are prin lege rol de informare și protecție a consumatorilor, iar acest lucru apare scris și pe site-ul instituției. 

 

 

-După tensiunile create de modul haotic în care a fost gestionat procesul de liberalizare a pieţei de energie, președintele ANRE venea cu un ordin în care se preciza că toți clienții furnizorilor mari, Enel, E.On, CEZ și Electrica, vor avea la dispoziţie tot anul 2021 pentru a alege o ofertă concurențială. De fapt, ordinul nu aducea nimic nou, fiind doar o încercare de mai stinge scandalul încercând să arate că se muncește pentru rezolvarea problemei în favoarea clienților. De fapt, Ordinul era pur și simplu inutil, Legea energiei fiind foarte clară în acest sens: semnarea unui contract concurenţial se poate face oricând după data de 1 ianuarie 2021. Ca şi până la apariția respectivului Ordin, după intrarea lui în vigoare consumatorii casnici au continuat să plătească un KWh la preţul de serviciu universal.

 

-O altă minciună aruncată în spațiul public a fost introducerea unei prevederi potrivit cărei suma pe care clienţii care nu trecuseră în piața concurențială urmau să o plătească în plus începând cu data de 1 ianuarie să fie returnată după încheierea noului contract în piaţa concurenţială. Prevederea intră însă în conflict cu Legea energiei, în care se precizează că „prețurile se formează în baza cererii și ofertei, ca rezultat al unor mecanisme concurențiale”, fiind interzisă orice intervenție, așa cum voia ANRE. Pe de altă parte, în conformitate cu jurisprudența la Codul Civil „în prezenţa unui contract cu executare succesivă (așa cum este în cazul energiei electrice, care este un bun de gen care este consumată imediat după ce este livrată/măsurată), părţile pot conveni asupra revocării sau modificării sale, însă aceste operaţiuni juridice nu pot produce efecte retroactive, și aceasta datorită ireversibilității prestaţiilor deja executate”. 

 

-Prin această reglementare, propusă de ANRE la presiunea ministrului Energiei, se vindea, de fapt, pielea ursului din pădure. O parte din sumele pe care furnizorii urmau să le perceapă în plus  reprezentau accizele și taxa pe valoarea adăugată, care revin statului, iar acestea nu puteau fi returnate decât dacă se schimba Codul Fiscal.

-Ministrul Energiei, Virgil Popescu, se declara şi el nemulţumit situaţia creată şi rostogolește găselnița cu prelungirea perioadei în care poate fi schimbat contractul de furnizare. El miza pe bunăvoinţa furnizorilor de a acorda discounturi la tarife, timp de maximum şase luni, astfel încât facturile să nu crească. Acest lucru nu s-a întâmplat, în piaţă începeau să apără primele facturi umflate.

 

-Ministrul Energiei, Virgil Popescu, s-a pronunțat deschis că posibilitatea acordării discounturilor să nu fie lăsată la latitudinea furnizorilor, iar ANRE ar fi trebuit să prevadă clar obligația acestora. Ideea ministrului era în afara cadrului legal, fiind mai degrabă tot o încercare de a se distanța de scandalul din piața energiei. Potrivit reglementărilor UE, nicio autoritate nu are dreptul să intervină în formarea preţurilor într-o piață liberă. 

 

Am prelungit perioada preschimbării contractului la şase luni. Trece toată lumea în sistem universal, dar furnizorii pot da un discount să fie factura mai mică la preţ concurenţial. Eu sunt uşor nemulţumit de acest pot, pentru că mi-aş fi dorit să scrie că furnizorii au obligaţia. 

Virgil Popescu, ministrul Energiei

 

-Varianta acordării unor discounturi care să reprezinte diferența dintre prețul de serviciu universal și cea mai bună ofertă de pe piața concurențială a furnizorului a fost susținută și de președintele Consiliului Concurenței. El nu excludea nici posibilitatea adoptării unui act normativ de către Executiv pentru a-i obliga pe furnizori să acorde aceste reduceri, deși acest lucru era clar că nu va fi acceptat de Comisia Europeană. Evident, o astfel de măsură încalcă regulile UE.

 

 -După cum era de anticipat, consumatorii casnici care nu au făcut încă pasul spre piața concurențială încep să descopere că energia electrică este mai scumpă, deși Guvernul, prin ministrul Energiei, Virgil Popescu, le-a promis în repetate rânduri că nu vor plăti mai mult până când își aleg un furnizor în piața concurențială. Realitatea de astăzi demonstrează că promisiunile au fost doar baliverne.

 

-Dacă până în decembrie 2020 ANRE avea posibilitatea de a pune în practică un proces corect de liberalizare a pieței de energie, după data de 1 ianuarie 2021, intervenția Autorității de Reglementare în schimbarea procesului nu a mai fost posibilă, deși ministrul Energiei, Virgil Popescu, i-a solicitat în repetate rânduri public să intervină. Stabilirea datei de 1 ianuarie 2021 ca dată de liberalizare s-a realizat prin OUG și tot prin OUG se mai putea proroga, deci doar Guvernul mai putea prelungi procesul.

 

 

Monitorizare și nu prea

Deși s-au dat asigurări că procesul de liberalizare va fi atent monitorizat, astfel încât clienții să aibă acces la toate informațiile din parte furnizorilor, să se respecte obligaţia de încheiere a contractului de furnizare a energiei electrice în termen de maximum 5 zile de la data transmiterii de către clientul final a documentelor necesare etc.,  acest lucru nu s-a întâmplat, iar dovadă stau sesizările primite din partea consumatorilor. Într-un final, ANRE a început să facă și controale, iar acestea s-au lăsat deja cu amenzi de peste 2 milioane de lei.

Ca urmare, perioada de schimbare a contractelor se va prelungi până pe 30 iunie pentru a oferi mai mult timp pentru derularea unor campanii de informare a cetățenilor. În acest timp, consumatorii care sunt în regim reglementat vor trece în piața serviciului universal oferit de cei 4 mari furnizorii de ultimă instanță, iar aceștia vor acorda discounturi care ar reprezenta diferența dintre prețul de serviciu universal și cea mai bună ofertă de pe piața concurențială a furnizorului. Furnizorii au fost de acord să transmită informări clienților cu privire la cele mai bune oferte.

 

Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței

 

În opinia mea, în cursul actualei liberalizări, consumatorii casnici au primit incomparabil mai multe informaţii legate de liberalizarea pieţei decât cu ocazia liberalizării pieţei pentru consumatorii noncasnici.

Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte ANRE

 

 

 

×
Subiecte în articol: factura energie