Primul-ministru, Calin Popescu Tariceanu, a anuntat ieri ca, dupa consultarea cu liderii coalitiei guvernamentale, a decis ca actualul Cabinet "trebuie sa isi incheie misiunea". Demisia premierului si a Cabinetului pe care il conduce nu este, deocamdata, decat un act politic, caci actul in sine al demisiei nu a fost semnat.
Sedinta de guvern de ieri s-a incheiat intr-un mod neasteptat: premierul a anuntat ca, impreuna cu Executivul pe care il conduce, va demisiona. Tariceanu nu aprecizat insa o data exacta a depunerii efective a demisiei, insistand asupra faptului ca aceasta va veni in momentul adoptarii unei strategii in coalitie privind calendarul declansarii de anticipate, preconizate a avea loc in zilele urmatoare. In plus, premierul a anuntat ca Executivul a decis adoptarea printr-o ordonanta de urgenta a pachetului de reforma privind legile proprietatii.Va prezentam in continuare textul integral al declaratiei premierului Calin Popescu Tariceanu. "Doresc sa va informez asupra continutului discutiei pe care am avut-o astazi cu membrii Cabinetului, ca urmare a deciziei Curtii Constitutionale de a respinge o serie de articole din legea prin care Guvernul si-a asumat raspunderea in fata Parlamentului si care a primit aprobarea Parlamentului prin respingerea motiunii initiate de opozitie. Suntem in fata unei situatii politice in care Curtea Constitutionala amputeaza in mod esential continutul legilor reformei Justitiei si practic impiedica actualul Executiv, care a primit increderea Parlamentului, sa continue procesul de reforma. Procesul de reforma a Justitiei este un element necesar in plan intern si reprezinta de asemenea un angajament esential pe care Romania si l-a luat fata de Uniunea Europeana. Cu procesul reformei Justitiei blocat, nu avem nici o sansa sa obtinem un raport de monitorizare favorabil, care sa permita aderarea Romaniei la UE in 2007. In fata acestei situatii nu exista decat o singura solutie: solutia este sa ne intoarcem din nou la electorat, prin depunerea demisiei Guvernului si sa asteptam verdictul popular. Votul popular este cel care va decide daca Romania vrea sa mearga in continuare pe reforma Justitiei sau vrem sa mentinem acelasi sistem ticalosit, o Curte Constitutionala care este dominata politic de fostul partid aflat la putere si care incearca prin toate mijloacele sa-si apere privilegiile, pentru ca prin ceea ce s-a intamplat, observam foarte clar, se incearca mentinerea privilegiilor care exista in acest moment in Justitie. Este un lucru pe care il constatam, si eu constat cu amaraciune ca procesul de reforma a Justitiei este practic in acest moment impiedicat. Numai decizia votului va putea sa restabileasca un sens normal, pentru ca prin aceasta decizie Curtea Constitutionala pune intr-o situatie fara precedent, subliniez, fara precedent, atat Guvernul, cat si Parlamentul. Nu putem sa ne facem ca nu vedem acest fapt grav si nu exista, din pacate, o formula procedurala care sa ne permita sa iesim din acest impas. Trebuie sa dam populatiei posibilitatea sa spuna ce vrea, trebuie sa dam populatiei posibilitatea sa dea un mesaj clar care va fi, sunt convins, cel legat de necesitatea reformei, de necesitatea continuarii reformei Justitiei. De aceea am anuntat membrii Cabinetului ca in acest moment consider ca actualul Executiv trebuie sa-si incheie misiunea, sa declaram procedurile necesare angajarii alegerilor anticipate.
Citește pe Antena3.ro
INTALNIRE
| ||
|
DEMISIA, SÃ...PTÃ...MÃ...NA VIITOARE
|
Ministrul pentru relatia cu Parlamentul, Bogdan Olteanu, a declarat ieri ca premierul Tariceanu si va anunta demisia la sfArsitul saptamAnii viitoare, iar n acel moment se va considera ca ntregul Cabinet si-a ncetat mandatul. âPremierul si va nainta demisia probabil la sfArsitul saptamAnii viitoare, dupa ce Executivul va aproba proiectele de acte normative care trebuie discutate urgent", a precizat Olteanu.
|
Procedura constitutionala
Declansarea alegerilor anticipate se poate face, conform Constitutiei, printr-o procedura complicata. Primul pas pentru declansarea alegerilor anticipate este ca premierul Calin Popescu Tariceanu sa-si inainteze demisia presedintelui Traian Basescu. Aceasta ar fi varianta cea mai simpla pentru a demara procedura. O alta varianta este ca Parlamentul sa-si retraga votul de incredere acordat actualului Executiv. MOTIUNE DE CENZURA. Pentru a se ajunge la retragerea increderii acordate Guvernului, este necesara depunerea unei motiuni de cenzura. Conform articolului 113 din Constitutie, Camera Deputatilor si Senatul, in sedinta comuna, pot retrage increderea acordata Guvernului prin adoptarea unei motiuni de cenzura, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor. Motiunea de cenzura poate fi initiata de cel putin o patrime din numarul total al deputatilor si senatorilor si se comunica Guvernului la data depunerii, se dezbate dupa trei zile de la data cand a fost prezentata in sedinta comuna a celor doua Camere. Daca motiunea de cenzura a fost respinsa, deputatii si senatorii care au semnat-o nu mai pot initia, in aceeasi sesiune, o noua motiune de cenzura, cu exceptia cazului in care Guvernul isi angajeaza raspunderea, prevede acelasi articol. VARIANTA DE PREFERAT. De aceea, cel mai probabil va fi preferata varianta demisiei primului-ministru. Guvernul al carui mandat a incetat indeplineste numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice, pana la depunerea juramantului de membrii noului Executiv, prevede articolul 110, alin. 4, din legea fundamentala. Dupa demisia primului-ministru si, implicit, a intregului Cabinet, seful statului trebuie, conform articolului 103, alin. 1, din Constitutie, sa desemneze un nou premier care sa formeze Guvernul, in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Parlament ori, daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate in Parlament. VOT DE INCREDERE. "Candidatul pentru functia de prim-ministru va cere, in termen de zece zile de la desemnare, votul de incredere al Parlamentului asupra programului si a intregii liste a Guvernului", prevede articolul 103, alin. 2, din legea fundamentala. Conform aceluiasi articol, programul si lista Guvernului se dezbat de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna, iar Parlamentul acorda incredere Guvernului cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor. Presedintele Traian Basescu il poate desemna tot pe Calin Popescu Tariceanu sa formeze noul Guvern sau o alta persoana.
DIZOLVARE
|
Insa, pentru a se ajunge la anticipate, adica la dizolvarea Parlamentului de catre presedintele Basescu, este necesar ca Parlamentul sa fi respins doua solicitari de investitura a Guvernului. Articolul 89 alin.1 din Constitutie stipuleaza ca, "dupa consultarea presedintilor celor doua Camere si a liderilor grupurilor parlamentare, presedintele Romaniei poate sa dizolve Parlamentul, daca acesta nu a acordat votul de incredere pentru formarea Guvernului in termen de 60 de zile de la prima solicitare si numai dupa respingerea a cel putin doua solicitari de investitura". Potrivit aceluiasi articol, Parlamentul poate fi dizolvat o singura data in cursul unui an, dar nu poate fi dizolvat in ultimele sase luni ale mandatului presedintelui tarii si nici in timpul starii de mobilizare, de razboi, de asediu sau de urgenta. Respingerea solicitarilor de investitura a unui nou guvern se face prin votul majoritatii deputatilor si senatorilor.
|