SPECIAL
Orientul cu salvari colorati, salbe si papuci turcesti respira la marginea Babadagului, in cartierul rromilor horahane. Sunt musulmani. Femeile au ramas fidele portului turcesc, iar barbatii nu se dau in laturi sa-si ia mai multe neveste.
Traiesc intr-un cartier de la marginea Babadagului. Nimeni nu stie prea bine cum au ajuns in Dobrogea, tocmai din indepartata Indie. Sunt musulmani. Femeile mai poarta inca salvari, iar barbatii nu se dau in laturi sa-si ia mai multe neveste.
CARMEN PLESA
INGRAMADEALA. Familia: parinti, copii, nepoti, stranepoti, sta intr-o singura camera. Dorm pe un pat de scanduri care ocupa cea mai mare parte din incapere
|
SARACIE. In spatele vilelor insa, se intind ulite pline de noroi, strajuite de bordeie din lut, care stau sa cada. N-au nici un fel de gard. In patru bordeie darapanate, urcate pe un delusor, cinci familii - cei mai necajiti. Sunt din neamul lui Pamak - unul care a tinut patru neveste cu care a facut vreo 25 de copii. A murit, iar nevestele au ramas cu bordeiele pline de copilandri si nici un ajutor.
MULTI. Droaia de micuti ne-a inconjurat in cateva clipe. Nu cer nimic, nu indraznesc nici sa ne atinga. Sunt doar curiosi. Cand vad aparatul de fotografiat, se inghesuie "la poze". Staruie cu ochii rugatori si cu glasuri de vrabii, pe langa fotoreporter, ca sa se vada in ecranul aparatului digital. Unul dintre ei e mut, scoate doar niste sunete dezarticulate. E cel mai fericit ca ne vede. Ii intreb pe ceilalti cum il cheama. Nimeni nu stie. "E mutuâ, cum sa-l cheme?! E mut, e mut!", rad copiii. Dar lui nu-i pasa. Zambeste din tot negrul ochilor vioi. Incerc sa-i numar, dar nu reusesc. Curg de peste tot. Fetiscane frumoase, cu o mana in sold, arunca zambete cu dinti de frisca spre aparatul de fotografiat. Altele, abia de-o schioapa, rasufla greu sub o burta din care se anunta o noua viata. Vor fi mame, iar unele n-au nici 14 ani.
PORT. Basma si salvari din matase
|
Citește pe Antena3.ro
FARA SCOALA. "Cine se duce la scoala?" Copiii se dau inapoi, incurcati. "Daca nu avem bani!", plang mamele. "Din ce sa-i trimitem, din alocatie?!"... O fetita se apropie. "Eu ma duc la scoala. Sunt in clasa a II-a." E mai bine imbracata decat ceilalti, iar incaltarile care se vad din salvari sunt sanatoase. "Ma cheama Dusca. Saban Pembisa Dusca", recita fata numele din catalog. Nu e "de-a lui Pamak", sta alaturi, intr-o casa de piatra. Bunicul ei a fost bulibasa. Fetita e una dintre cei 40 de nepoti. Mama ei a plecat. Batranul Saban Ibram, asa bolnav cum e (a trecut de 90 de ani), o imbraca, o hraneste si are grija s-o trimita la scoala. Mama a luat-o la un moment dat, iar copila a pierdut un an de scoala. Noroc ca a adus-o inapoi, la bunic. "Imi place la scoala", zambeste Dusca si ochii ei mari lumineaza parca toate bordeiele. O tine de mana pe Fanta, o copila cu par blond, ce atarna pe spate intr-o coada impletita. Tot 10 ani are si Fanta, dar ea nu se duce la scoala. "Am fost la scoala, la pocaiti, dar acum nu mai primesc decat copii mici, de gradinita", sopteste timid Ghilbie Fanta Bejep. "Nepoata lui Amide", mai lamureste copila. "Si noi suntem tot saraci, nu vrei sa vii si la noi?", priveste rugator Fanta. Droaia de copii nu se tine dupa noi, asa cum ma asteptam. Au ramas in fata bordeielor. "Uite-l pe mut, uite-l cum face cu mana!", zbiara copiii. Se pare ca asa ceva nu se mai intamplase. Micutul mut, cu o fata plina de incantare, ne face semn de "la revedere" pana ne pierde din ochi.
GRIJA. Fanta si-a uitat baticul
|
INCEPUTURILE. Rejep Rejep e unul dintre cei care-si mai aminteste de vremurile cand era nomad. "Noi suntem horahane. Suntem turci si musulmani. Nomazi. Am venit aici cu carutele cu coviltir", lamureste barbatul. "Prin 1950, aveam 40 de bivolite si o duceam bine. Umblam prin toata Dobrogea. Apoi am venit aici, la Babadag. Am cumparat un loc, am construit o casa. Am inceput sa lucrez la CAP. Ce mi-o fi trebuit, ca pensie nu mi-au dat nici acum", se dojeneste singur Rejep Rejep, mangaindu-si mustatile aprige. Bivolitele s-au dus, una cate una, ca trebuia dat lapte la CAP, trebuia dat cate o vita. Pana la ultima bivolita.
CURATENIE. Camera in care locuieste Amide Rejep, cu cei noua copii - Fanta e cea mai mica - , sta intr-o rana. Alaturi a mai fost o odaie, dar din ea au ramas doar chirpici imprastiati. A cazut.
I-a murit barbatul in urma cu 10 ani. De atunci e singura. "Nici pomenile n-am putut sa i le fac pe toate", se plange femeia. In camera e curat si cald. Miroase a mancare. Nici un lucru nu e aruncat la nimereala. Covata in care abia a framantat painea luceste de curatenie, ca si prosopul de langa ea.
Nu primesc nici ei ajutor social. "Daca ati venit, acum o sa ne faceti casa?", intreaba un baietas mai infipt. "Taci, taci, domnii sunt de departe, de la Bucuresti. Ce casa?!", il repede mama rusinata.
FRUMUSICA. Saracia lucie a bordeiului nu i-a ofilit zambetul micutei horahane
|
SOLUTIE. Pentru ca nu are bani sa cumpere, Amide framanta si coace painea in casa
|
|
CINCI NEVESTE
"Aceasta-i Antusa Bahar (42 de ani), cu care m-am casatorit pe cand avea 13 ani, cu care am 10 copii. Cealalta este Arnautu Rubie, casatorita cu mine pe cand avea tot 13 ani, iar acum, la 26 de ani ai ei, am cu ea patru copii. Iata si pe Malis Asa, care, desi are 40 de ani, Allah nu ne-a dat nici un copil. Mai am doua: Amide Arnautu, de 45 de ani, cu care am cinci copii, si inca o Antusa Bahar, de 27 de ani, cu care am trei copii" Mustafa Memet sotul cu cinci neveste (din monografia orasului Babadag - 1996) BARBATII "Barbatii au renuntat cu desavarsire la vesmintele pe care le purtau odinioara turcii (fesuri, ceacsiri - pantaloni largi, sileaf - brau lat, iminei - pantofi cu varful ascutit) si poarta aceeasi imbracaminte ca si ceilalti locuitori ai orasului." Iusef Rusen presedintele comunitatii turco-tatare din Babadag FEMEILE "Femeile horahane au renuntat doar la ferigea - valul cu care femeile musulmane isi acopera fata. Pe cap poarta o basma, de obicei de culoare rosie, o bluza si salvari de matase, uneori in culori deosebit de frumoase. Vara, multe umbla desculte" Iusef Rusen presedintele comunitatii turco-tatare din Babadag |
"Un colt de viata primitiva"
ADUNATI DE UN PRIMAR RROM
| |
|
DIN IMPERIUL OTOMAN
| |
|
NUNTA
|
Baietii sunt casatoriti la 15-18 ani, iar fetele, la 13-14 ani. Tinerii nu au foarte multe de spus in alegerea partenerului, pentru ca aceasta cade in grija parintilor. Fata este cumparata. Pretul mediu - pentru o codana dintr-o familie care se descurca acceptabil - este de 12-14 milioane de lei. Potrivit monografiei Babadagului, la nunta, socrul mare trebuie sa daruiasca invitatilor lucruri scumpe: pentru nas - costum de haine, camasa, pantofi, covoare, carpete, doua gaste si un tort mare; pentru nasa - rochie, pantofi si lenjerie de corp. Dupa terminarea nuntii, se merge acasa la mire, unde soacra mare, nasa si o nora a soacrei mari asista la actul nuptial, pentru a vedea daca mireasa e virgina. Daca totul se termina cu bine, parintii baiatului si nasii se duc la soacra mica cu rachiu rosu. Nunta la familiile rromilor saraci este mult simplificata. O fata se poate "cumpara" in schimbul unei vite.
|