x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Dosarul Elena Udrea

Dosarul Elena Udrea

de Vali Blanaru    |    31 Iul 2009   •   00:00
Dosarul Elena Udrea
Sursa foto: Radu Tuta/Agerpres

Comisia Parlamentară de Anchetă în cazul ministrului Turismului, Elena Udrea, are o misiune grea: Ministerul a tocat 3 milioane de euro pentru promovarea turismului, dar mai ales a imaginii Elenei Udrea, iar contractele încheiate pe fugă prezintă grave vicii de formă şi de fond.



Misiune grea pentru Comisia Parlamentară de Anchetă în cazul ministrului Turismului, Elena Udrea. Ministerul a tocat deja cele 3 milioane de euro pe care le-a avut alocate pentru promovarea turismului, iar bugetul de aproape 14 milioane de euro bugetat pentru achiziţii publice are o serie de destinaţii halucinante. Singurul domeniu în care cheltuirea banului public a produs rezultate până acum a fost doar promovarea imaginii Elenei Udrea.

Dezvăluirile făcute în ultimele două săptămâni de reporterii Jurnalului Naţional au arătat modul grav în care ministrul Turismului, Elena Udrea, se foloseşte de bani publici pentru a cumpăra imagine. Nu pentru turismul românesc, ci pentru politicianul Elena Udrea. Risipa banilor publici a însoţit-o pe Elena Udrea în toate acţiunile, fie că a fost vorba despre concertul lui Goran Bregovic, închirierea unei scene sau panotajul de pe Champs Elysee. O parte din bani sunt bugetaţi şi urmau să fie cheltuiţi pentru achiziţionarea de jaluzele, perdele, cafea, hârtie, toner, obiecte de protocol, benzină şi alte lucruri trebuincioase pentru buna funcţionare a ministerului timp de câţiva ani, nu doar în 2009, aşa cum era estimat.

ÎNCEPE ANCHETA
Comisia Udrea se reuneşte la 4 august, la ora 11:00, în prima şedinţă de la constituire. Preşedintele comisiei, deputatul PNL Ludovic Orban, spune că marţi se va stabili regulamentul de funcţionare, programul de lucru şi documentele care vor fi solicitate Ministerului Turismului.

Din comisia de anchetă fac parte deputaţii PSD Aura Vasile, Robert Negoiţă, Vasile Bleotu, Dumitru Chiriţă şi Nicolae Bănicioiu, liberalii Ludovic Orban, Claudiu Ţaga şi Adriana Săftoiu, precum şi deputatul Lakatos Peter, desemnat de grupul UDMR. Grupurile parlamentare ale PD-L şi ale minorităţilor naţionale nu au desemnat membri pentru comisia de anchetă în cazul Udrea.


RISIPĂ
Parlamentarii spun că, deşi ministrul Elena Udrea se plângea, la începutul acestui an, că deţine un buget mic şi limitat pentru publicitate, după şase luni se constată "un dezmăţ pe bani publici prin alocarea unor fonduri impresionante pentru programe ale căror obiective nu vizează în nici un caz inte­resul naţional".

Comisia se ocupă de verificarea mo­dului de cheltuire a banilor publici destinaţi pentru campania de promovare "Romania, Land of Choice", pentru programul "De Paşte în Bucovina" sau modul în care a fost atribuit contractul pentru organizarea evenimentului "Lumină la malul mării", precum şi modul în care au fost chetuiţi banii publici pentru desfăşurarea concertului susţinut de Goran Bregovic şi Wedding Funeral Orchestra în staţiunea Mamaia de Paşte sau alocările de cheltuieli în planul de achiziţii publice pe 2009.

L-A SCUMPIT PE BREGOVIC
Pentru concertul susţinut de Goran Bregovic, ministrul Turismului a încheiat la 2 aprilie un contract cu SC Eurofilm ART SRL în valoare de 272.000 de lei (din care TVA - 43.428 de lei). La un curs de 4,25 lei, rezultă că ministerul a plătit, conform contractului, suma de 64.000 de euro. Într-un răspuns adresat la o solicitare a Jurnalului Naţional, Ministerul Turismului a precizat că "valoarea onorariului plătit artistului şi orchestrei este de 42.000 de euro, la această sumă adăugându-se costuri de transport, cazare şi masă". Un concert destul de costisitor pentru minister, în condiţiile în care, anul trecut, înainte de alegerile locale, liberalii au organizat la Buzău un concert cu acelaşi Goran Bregovic care a costat doar 25.000 de euro (şi nu era criză!). Şi TVR l-a scos mai ieftin, plătind doar 30.000 de euro pentru apariţia artistului la preselecţia pentru Eurovision. În acest context, suma exactă dată de Ministerul Turismului pentru concertul cu Bregovic devine un subiect de anchetă trecut în fişa de constituire a Comisiei parlamentare.

SCENĂ DE 65.000 DE €
Documentele Ministerului Turismului demonstrează că şi Elena Udrea are de dat socoteală pentru preţul uriaş plătit pe închirierea scenei la concertele de Paşte de la mare incluse în programul "Lumină la malul mării". Din procesul-verbal de recepţie nr. 512/22.04.2009 al contractului dintre Ministerul Turismului şi MediaPro Pictures rezultă că, pentru concertele din zilele de 18 şi 19 aprilie a.c. de la Mamaia, ministerul a plătit suma de 64.468 de euro (inclusiv TVA). Cazul scenei Elenei Udrea pare copie la indigo de pe cel patentat de fostul ministru al Tineretului, Monica Iacob Ridzi, care a plătit şi ea sume fabuloase pentru închirierea de scene.

SPOTURI VALOROASE
Pentru campania de promovare "Romania, Land of Choice", care urmează să intre în grila de publicitate a postului Eurosport din august până în decembrie, autorităţile de la Bucureşti plătesc un milion de euro pentru 1.025 de spoturi publicitare. Campania de promovare pe acelaşi post de televiziune a costat Croa­ţia 400.000 de euro, sumă care a inclus difuzarea a 805 spoturi. O diferenţă mare ce ridică noi semne de întrebare. Comisia va ancheta de ce difuzarea unui spot a costat Croaţia 506 euro, iar pentru România preţul urcă la 975 de euro.

CUMPĂRĂTOAREA DE IMAGINE
O analiză realizată de Jurnalul Naţional demonstrează legătura dintre ima­ginea pozitivă de care se bucură Elena Udrea şi posturile tv cu care a încheiat contracte de pu­blicitate. Udrea a plătit 200.000 de euro pentru realizarea emisiunii "Realitatea All Inclusive" pe postul Realitatea TV. Alte contracte cu posturile româneşti au ca scop promovarea programelor "De Paşte în Bucovina" şi "Lumină la malul mării". Udrea a încheiat contracte cu Pro TV (100.000 de euro), Realitatea TV (60.000 de euro) şi Antena 3 (39.000 de euro). Iar bugetele generoase plătite de Udrea nu au ră­mas fără efecte. Posturile de televiziune au pre­zentat pozitiv imaginea ac­ţiunilor ministerului, dar mai ales imaginea ministrului Elena Udrea.
Ba a schimbat geanta Vuiton cu o traistă bucovineană, ba a tors lână cu fusul, a mâncat sărmăluţe sau cârnaţi pe care i-a stins cu ţuiculiţă, a ciocnit ouă încondeiate, s-a plimbat cu bicicleta pe faleză sau a luat lumină de la malul mării alături de Elena Băsescu, aflată în campanie electorală. Iar posturile de televiziune au relatat fidel realizările ministrului Turismului. Cu cât bugetul a fost mai mare, cu atât ştirile au fost mai nu­me­roase (vezi tabel). Realitatea TV, care a încasat de la minister 260.000 de euro, a dat opt ştiri unice din care şapte pozitive. Monitorizarea pe baza căreia am făcut analiza nu a inclus decât ştirile unice, nu şi repetarea lor făcută în toate jurnalele de ştiri.

PLAN DE ACHIZIŢII
Udrea are la dispoziţie un buget de aproa­pe 14 milioane de euro pe care îi poate toca anul acesta după bunul plac. Udrea îşi bugetase tot felul de excentri­cităţi: perdele în valoare de 67.000 de euro, por­tal de turism de 250.000 de euro, obiecte de protocol de sute de mii de euro, zeci de mii de euro pentru repa­ra­rea şi spălarea maşinilor, 180.000 de euro pentru convorbiri telefonice ş.a.m.d. Risipa banilor publici este făcută în con­diţiile în care Ministerul Turismului va fi desfiinţat în câţiva ani, aşa cum spunea recent Traian Băsescu. Udrea a invitat comisia să îi măsoare perdelele, iar visul acesteia se va împlini săptămâna viitoare.

CONTRACTE VICIATE LA PARIS
Contractul pentru publicitate outdoor la Paris încheiat de Ministerul Turismului este viciat în formă şi în fond şi are prevederi care îl aruncă în fals şi ilegalitate. Contractul în­cheiat în limba franceză are ca părţi Oficiul Român de Tu­rism din Paris şi reprezentantul comercial al Oficiului de Tu­rism. În plus, contractul intră în execuţie cu trei zile înainte de semnarea oficială şi unii termeni din contract sunt în limba română. Nici contractul încheiat cu Le Figaro plătit din bani publici nu este lipsit de hibe. În contract nu se stabileşte tirajul publicaţiei, iar cifrele anunţate de "beneficiar" se bat cap în cap. Mihaela Miheţ, directorul Oficiului de Turism, a fost adusă val vârtej de la Paris pentru a pregăti apărarea Elenei Udrea în faţa Comisiei de Anchetă care investighează evenimentele finanţate de la buget derulate la Paris, asupra cărora Jurnalul Naţional a atras atenţia în ultimele două săptămâni.

×