x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special După trenurile electrice, Ministerul Transporturilor vrea să pună pe vechile șine trenurile cu hidrogen

După trenurile electrice, Ministerul Transporturilor vrea să pună pe vechile șine trenurile cu hidrogen

12 Mai 2022   •   08:00
După trenurile electrice, Ministerul Transporturilor vrea să pună pe vechile șine trenurile cu hidrogen

Ministerul Transporturilor este dispus să plătească până la 174 de milioane de euro pentru achiziționare a 12 trenuri cu hidrogen.

Pe lângă banii pentru materialul rulant, aproape la un miliard de euro este estimat însă costul pentru reparații, mentenanță și alimentarea cu hidrogen pentru 30 de ani, durata de viață a ramelor. Achiziția, care urmează să fie făcută prin intermediul Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), va fi finanțată cu fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), potrivit unui proiect  de Hotărâre de Guvern pus în dezbatere de Ministerul Transporturilor. ARF a semnat în luna martie un contract în valoare de 263 de milioane de euro, fără TVA, cu compania Alstom pentru achiziționare a 20 de rame electrice de lung parcurs, dar şi pentru mentenanţa acestora pe o perioadă de 15 ani. Acesta a fost primul contract semnat pentru achiziționarea de trenuri după 2005. Planul Guvernului este să cumpere 99 de rame electrice, dar până să le vedem mergând pe calea ferată, ele s-au scumpit cu un miliard de lei. 

Viteza maximă a celor „12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen” va fi de 140 km/h și vor fi prevăzute cu 160 de locuri pe scaune și minimum 160 locuri în picioare, la o densitate de 4 persoane/mp. Ele vor avea alocate 16 locuri pentru biciclete, locuri speciale pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv toalete destinate lor. De asemenea, vor avea alocate spații destinate automatelor pentru băuturi răcoritoare și produse ambalate tip fast food, pentru amplasarea unui automat de vândut bilete și/sau aparat pentru validarea biletelor. 

„Strategia de introducere a automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen nu reprezintă o soluție pentru anularea programelor de electrificare în România, ci doar o alternativă ecologică la transportul cu tracțiune diesel de pe liniile încă neelectrificate. România face o prioritate în domeniul feroviar în ceea ce privește electrificarea sectoarelor principale și cele complementare de cale ferată, în baza beneficiilor legate de vitezele superioare care pot fi atinse”.

Proiectul de Hotărâre de Guvern pregătit de Ministerul Transporturilor

Pe ce linii vor circula trenurile cu hidrogen

Magistrala 300 - București Gara de Nord - Chitila;
- Linia 700 T1 - Ramificație Aeroport T1 - Aeroport Henri Coandă T1;
- Magistrala 700 - București Nord - Ramificație Aeroport T1;
- Magistrala 101 - București Nord - Titu - Pitești - Craiova;
- Linia 104 - Titu - Târgoviște;
- Linia 106 - Pitești - Curtea de Argeș.

Locomotivele și vagoanele care circulă pe calea ferată din România au o vechime medie de peste 30 de ani. La CFR Călători, ultima achiziție de trenuri noi a avut loc între 2001 și 2005, atunci când au fost achiziționate cele 120 de automotoare Siemens Desiro, celebrele Săgeți Albastre.

Incompetența ARF - doi ani pentru o licitație

Licitația pentru achiziționarea celor 20 de automotoare a fost lansată în aprilie 2020, dar din cauza caietului de sarcini prost întocmit de ARF, ea a fost contestată, inclusiv în justiție, de mai multe ori de către firmele participante, pierzându-se timp prețios. S-a ajuns în situația ca ea să fie chiar anulată de instanță.

Contractul de aproximativ 1,3 miliarde de lei semnat în primăvara acestui an cu Alstom pentru achiziția a 20 de trenuri electrice noi poate fi extins până la 37 de trenuri și o valoare de 3,7 miliarde de lei. Livrarea primei rame se va face la finalul anului 2023, iar pachetul complet de 37 de rame va fi livrat până la finalul anului 2024. Trenurile electrice (RE-IR) au o capacitate de transport de 351 de locuri pe scaune/tren și o viteză maximă de circulație de 160 km/h. Noile trenuri urmează să fie utilizate pe rutele electrificate ale rețelei feroviare. 

Licitație pentru 62 de rame Regio

În prezent, ARF mai are în derulare o licitație pentru achiziționarea a 62 de rame electrice pe rute metropolitane și regionale (Regio), tot cu fonduri europene nerambursabile. Și această licitația are un parcurs sinuos, ea fiind contestată de mai multe ori de către participanți. Valoarea estimată a acestei achiziții a fost de 1,7 miliarde de lei, inclusiv TVA, dar ea va fi majorată. 

Trenurile se scumpesc înainte să ajungă în România

Din cauza scumpirilor de pe lanțul de producție invocate de producători, Guvernul a decis să suplimenteze cu un miliard de lei, de la 3,8 miliarde (valoarea inițială) la 4,8 miliarde de lei costul estimat pentru cumpărarea a 99 de trenuri electrice noi de lung și scurt parcurs. Noii indicatori tehnico-economici pentru achiziția celor 62 de trenuri Regio, respectiv a 37 de trenuri Inter Regio de la Alstom (lung parcurs) prezintă o actualizare a valorilor de cost după cum urmează: de la 2,1 miliarde de lei la 2,7 miliarde de lei pentru cele 62 de rame electrice RE-R, respectiv de la 1,7 la două miliarde pentru cele 37 de rame electrice RE-IR, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern. 

 


 

×