x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Eleronul de 3,7 milioane USD

Eleronul de 3,7 milioane USD

03 Mai 2004   •   00:00

EDITIE DE COLECTIE

Un inginer din Pitesti a reusit, dupa un lung sir de procese cu compania Automobile Dacia, sa castige drept despagubire 3,7 milioane de dolari. Atat a estimat instanta ca valoreaza eleronul, o bucata de fier care da stabilitate masinii.
CATALIN BUDESCU, ELLY CIRSTEA

In 1991, Romica Ion Sandu a proiectat capota portbagajului cu eleron inglobat pentru modelul Dacia Berlina 1310. Practic, inventia lui Sandu ajuta la stabilitatea masinii atunci cand conducatorul acestuia ia viteza. Printr-o operatiune simpla, inginerul a redus semnificativ costurile de productie ale Uzinei de Automobile Dacia. Inventia sa a permis renuntarea la eleronul clasic din cauciuc aplicat peste capota de tabla, care se realiza din materie prima importata. Potrivit unei evaluari realizate chiar de Dacia, inventia lui Sandu a redus cu 41 de dolari costurile de productie ale fiecarei masini. Toate Daciile Berline 1310 produse de uzina din Pitesti in perioada 1 martie 1992-31 decembrie 1997 au fost dotate cu eleronul conceput de Romica Sandu. Pentru aceasta inovatie, inginerul nu a primit insa de la uzina din Pitesti drepturile de autor cuvenite. Mai mult, inginerul a fost dat afara, apoi reprimit in cadrul societatii. In 1993, inventatorul a decis sa actioneze in judecata Automobile Dacia.

Peste 10 ani de procese

Dupa mai bine de 10 ani de procese, in luna februarie 2004, fostul angajat a ob_inut aprobarea inceperii executarii silite asupra uzinei din Pitesti pentru sumele datorate. Inventia acestuia a costat Dacia 120,25 miliarde de lei despagubiri (3,7 milioane de dolari) si peste un miliard de lei cheltuieli de executare. Chiar daca Dacia-Renault a virat acesti bani in contul lui Romica Sandu, urmeaza ca francezii sa-si recupereze cea mai mare parte din aceasta suma de la statul roman. Surse din partea francezilor de la Automobile Dacia au specificat ca inca de la preluarea pachetului majoritar de actiuni au intuit ca procesul intentat de Romica Sandu va fi castigat de acesta. Mai mult, staff-ul de la Renault si-a luat masuri si a constituit in 2001 un provizion de 113.000 euro pentru cazul in care Romica ar castiga procesul, restul banilor urmand sa cada in sarcina Autoritatii pentru Privatizarea si Administrarea Participatiilor Statului, adica a statului.

Un „nebun" frumos

A locuit timp de multi ani intr-un bloc amarat de la periferia orasului Pitesti, intr-un apartament mai mult decat modest, ca un paria. S-a incercat, in mai multe randuri, recompensarea lui cu niste prime de merit de cateva milioane de lei. In felul lui, inginerul Sandu e un „nebun" care a avut curajul sa se ia de piept cu balaurul birocratiei si al jumatatilor de masura din Romania. Sa te judeci cu un colos precum Uzina Dacia inseamna, de fapt, sa te judeci cu o anume mentalitate.

Muritor de foame

La ora actuala, inginerul Sandu Ioan Romica, autorul inovatiei, are un statut paradoxal. Desi poate v-ati fi asteptat ca el sa fi plecat deja din tara spre zari mai insorite sau sa-si fi luat o vila si un automobil ultimul racnet, situatia nu sta nici pe departe asa. Desi Dacia a platit cele 3,7 milioane de dolari, Sandu nu a intrat inca in posesia banilor. „Inca mai am sase procese de rezolvat. Nu stiu ce voi face cu aceasta suma atunci cand o voi primi, nu am nici un plan de viitor", a declarat inventatorul. El spune insa ca este hotarat sa merga pana la capat pentru a-i fi recunoscuta munca.

Un inventator optimist

„O tara iese din criza prin investitii sau prin inovare si crecetare. Ca sa nu fii sluga trebuie sa-ti folosesti capul. Asa cum am facut eu. Sunt aproape de mal. Am fost un nimeni, inca mai sunt, dar nu se stie pe viitor", spune Romica Sandu.

SUMAR DOSAR

Inventiile romanilor

Romanul, inventator din mosi-stramosi

Deschizatori de drum

Statie orbitala pentru NASA creata de doi pusti

„Am fost inspirat!"

Inventiile romanilor iau calea strainatatii

Ion Basgan, „magicianul" petrolului

Coanda, copilul indragostit de vant

Ipoteza senzationala: Vlacicu a fost asasinat

Bula, antenele si lampa cu carbid

Stiloul oltenesc

Cucerirea cosmosului, de la vis la realitate

Dosarul „Insulina" asteapta sa se faca dreptate

Primul antivirus romanesc>

Reteta perfectiunii

Idei trasnite care au facut furori la Geneva

Eleronul de 3,7 milioane USD
×
Subiecte în articol: special sandu Dacia romica