x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Eurogara lui Mitrea a ajuns ruină de lux

Eurogara lui Mitrea a ajuns ruină de lux

de Dumitru Stoichita    |    26 Aug 2008   •   00:00
Eurogara lui Mitrea a ajuns ruină de lux

UITARE ● Cea mai modernă gară din România a fost lăsată în paragină
De peste cinci ani, Severinul nu mai are gară. Călătorii  îndură canicula, frigul şi ploaia sub cerul liber. În tot acest timp, executantul proiectului recurge la amînări peste amînări. Manuela şi Miron Mitrea, naşii acestei construcţii, au dat bir cu fugiţii.



UITARE ● Cea mai modernă gară din România a fost lăsată în paragină
De peste cinci ani, Severinul nu mai are gară. Călătorii  îndură canicula, frigul şi ploaia sub cerul liber. În tot acest timp, executantul proiectului recurge la amînări peste amînări. Manuela şi Miron Mitrea, naşii acestei construcţii, au dat bir cu fugiţii.

Pentru a cîştiga cît mai mult capital electoral în vederea păstrării pe termen îndelungat a fotoliului de parlamentar, Manuela Mitrea, deputat din partea PSD Mehedinţi, a început în perioada 2000-2004, pe cînd soţul său, Miron Mitrea, deţinea pîinea şi cuţitul în Ministerul Transporturilor, o adevărată campanie de construcţii în judeţ. Pentru început a construit (nu pe banii săi) o grădiniţă în municipiul Drobeta Turnu-Severin, care şi astăzi păstrează porecla de  "grădiniţa Manuela Mitrea". Pentru a fi sigură de alţi patru ani în Parlamentul României, Manuela împreună cu soţul său au turnat piatra de temelie la ceea ce trebuia să fie cea mai modernă eurogară din România.

LUCRARE ELECTORALĂ. Aşa a apărut  lucrarea de anvergură ,,Reabilitarea staţiei de cale ferată Drobeta Turnu-Severin", care a fost aprobată de guvern în 2001. Pînă s-au găsit resursele de finanţare şi pînă s-a aprobat studiul de fezabilitate, apoi proiectul tehnic a mai durat aproape trei ani. Licitaţia deschisă pentru atribuirea contractului de lucrări s-a organizat abia în 2004 prin Bursa Română de Mărfuri. Firma cîştigătoare, SC BUILDING EXIM SRL din Mehedinţi, a încheiat contractul  de execuţie în valoare de aproape 6 milioane de euro cu CNCF CFR SA, iar lucrările propriu-zise au început la data de 22.06.2004. Au trecut alegerile din 2004, iar lucrările înaintau anevoios din cauza modificărilor cotelor de fundare şi a lucrărilor de deviere a reţelei de utilităţi. Drept pentru care executantul proiectului se ocupa mai mult de documentele necesare suplimentării fondurilor şi prea puţin de lucrare. Acesta este şi motivul pentru care lucrările au fost întrerupte o bună bucată de timp. "După primele săpături au apărut pe amplasament galerii vechi de canalizare despre care se susţinea că n-a ştiut nimeni. A trebuit refăcut proiectul şi recalculat costul", susţinea pe atunci patronul firmei, Tibi Giuca.

Doi înseamnă cinci, opt sau zece? Conform proiectului, eurogara cuprinde o clădire nouă de călători, pasarelă pietonală spre oraş şi peron la linia I. Lucrările au început în 2004 şi trebuiau finalizate în februarie 2006. În momentul de faţă, lucrarea este abandonată. Şi asta în ciuda faptului că, în cursul anului 2007, ministrul Ludovic Orban a promis că va găsi finanţarea necesară finalizării lucrării şi darea în folosinţă a acesteia. Numai că partidele de pe eşichierul politic mehedinţean au păreri diferite, lucru ce mai mult ca sigur va întîrzia şi mai mult darea ei în funcţiune. La ora actuală nu se ştie peste cît timp această gară va deservi interesele călătorilor CFR. Şi nimeni nu poate să ofere un termen-limită. Cert este că au trecut cinci ani şi la eurogara lui Mitrea nu se mişcă un deget. Mai mult, obiectivul este catalogat o ruină de lux.

UN MASTODONT INUTIL! Referitor la situaţia în care se află acest obiectiv, preşedintele Consiliului Judeţean Mehedinţi, Marius Bălu (PD-L), susţine că această gară nu-şi găseşte rostul şi nici nu trebuia să se construiască aici. "Datorită scăderii drastice a numărului de călători pe calea ferată, această investiţie nu-şi găseşte rostul. Banii pentru acest proiect trebuiau investiţi în alt proiect, şi anume acela de a muta actuala cale ferată paralel cu viitoarea centură a municipiului, iar Severinul şi-ar fi recăpătat faleza Dunării. Acest mastodont este un impediment în recuperarea falezei, şi totul pe motiv electoral. A fost un proiect megaloman şi populist pentru Nicolicea şi Mitrea", a declarat Marius Bălu.

ALA, BALA, PORTOCALA!
Unul dintre vicepreşedinţii CJ Mehedinţi, Adrian Duicu (PSD), susţine că proiectul va fi finalizat şi lansează şi un termen: Viitoarea guvernare PSD! "Proiectul a fost început pe timpul guvernării PSD şi se vede treaba că actualul guvern nu este în stare să termine ce am început noi. Dar poate că este mai bine. Îl vom finaliza noi cînd vom ajunge la putere", a declarat Duicu. De cealaltă parte, cel de-al doilea vicepreşedinte al CJ Mehedinţi, Liviu Mazilu (PNL), susţine că va mai curge multă apă pe Dunăre pînă cînd acest proiect va fi finalizat. "În scop electoral, Mitrea a grăbit construcţia acestei eurogări, fără a ţine cont de proiect. Mai mult, acesta a fost total greşit. S-a omis casa lifturilor, accesul către casa de bilete, parcarea şi chiar legătura gării cu oraşul, cu excepţia pasarelei. Mai mult, trebuiau mutate cel puţin două linii de cale ferată şi desfiinţarea unui post trafo. Aceste lucruri implică foarte mulţi bani. Dacă proiectul iniţial făcea referire la şase milioane şi ceva de euro, ei bine, din discuţiile cu directorul SN CFR Craiova, pentru aceste noi proiecte indispensabile punerii în valoare a eurogării, ar mai fi necesar în jur de alte 6 milioane euro. Or, aceşti bani nu se găsesc şi nimeni nu poate spune dacă se vor găsi vreodată", a declarat Mazilu.

×
Subiecte în articol: special mitrea