x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Exclusiv - Secretul lui 112

0
08 Oct 2007 - 00:00
Exclusiv - Secretul lui 112


Jurnalul Naţional a pătruns in "laboratorul de lucru" al Poliţiei Capitalei, acolo unde se centralizează apelurile de urgenţă trimise către 112. In căteva incăperi dotate cu tehnologie de ultimă generaţie sunt monitorizate permanent toate infracţiunile din Bucureşti. Operatorii de serviciu răspund la circa 2-3 apeluri pe minut.Â



Ajutor! "Mi-a rămas pisica in copac." "Sunt blocat in casă căci soţia a plecat cu cheia." "M-a bătut vecinul, invidios pe succesul meu." Soluţia? Sunăm la 112. Dar căţi dintre noi ştim că in spatele acestui banal apel de urgenţă se ascunde o intreagă armată de profesionişti care răspund zi de zi la sutele de telefoane incercănd să rezolve cele mai năstruşnice probleme?


Ca să fiu sinceră şi eu am avut indoielile mele legate de veridicitatea Apelului de Urgenţă 112. Aveam impresia că atunci cănd tu, bietul cetăţean, suni disperat să-ţi spui oful la celălalt capăt al firului va răspunde doar... robotul. "Amabil" ca de obicei, acesta iţi va prelua mesajul. Nimic mai mult.

In realitate, lucrurile stau cu totul şi cu totul altfel. Cu siguranţă nici noi nu am fi reuşit să pătrundem in "laboratorul de lucru" al Poliţiei Capitalei, unde, nu se intră deloc uşor, fără ajutorul celor de la Biroul de Presă. Aşa aveam să aflăm secretul lui 112.

Primul pas: Serviciul de Telecomunicaţii Speciale Bucureşti (STS), acolo unde ajunge prima dată apelul dumneavoastră. De aici, este preluat şi transmis mai departe la agenţiile abilitate (Poliţie, Jandarmerie, Pompieri, Ambulanţă) cu rezolvarea cazului. Ecuaţia este simplă. Sistemul 112 funcţionează 24 de ore din 24, iar vestea bună e că nu vă taxează la buzunar. Aşa că dacă vreţi să cereţi ajutor in cazul in care pisica vi s-a căţărat pe bloc şi dă semne că nu mai poate cobori, aţi rămas blocat in casă, raportaţi un furt sau informaţi că aţi fost bătut de vecin procedura este aceeaşi. La celălalt capăt al firului vă va răspunde un operator din cadrul STS. In funcţie de căt de urgentă vă este doleanţa cazul va fi preluat de una dintre instituţiile competente in rezolvarea problemei cu care vă confruntaţi.


MODERN. Pasul doi: Poliţia Capitalei, acolo unde este practic creierul intregii operaţiuni. "Responsabilul de serviciu" şi cel care s-a ocupat cu implementarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 (SNUAU), comisarul-şef Victor Coman, şeful Serviciului Dispecerat, s-a prezentat la apel. "Haideţi să vă arăt cu ce dispecerat modern ne măndrim!" Intrăm intr-o incăpere nu foarte mare. Pe perete, un monitor imens. Pe birou, căteva calculatoare şi telefoane. In camera alăturată, prin pereţii de sticlă ii zăresc agitaţi pe operatorii de serviciu. Vreo zece la număr. Cu căştile pe urechi, cu monitoarele in faţă preiau de zor apelurile de urgenţă ale cetăţenilor. Nu mare lucru! Doar căteva mii pe lună. Telefoanele sună fără incetare. In rest, nu se aude nici musca. Privindu-i preţ de căteva clipe am avut sentimentul că mă aflu pe o navă.


"De la centrul STS, după preluarea apelului, operatoarele de serviciu il transmit mai departe serviciilor de intervenţie. De cele mai multe ori, la noi, la poliţie. Aici este locul de unde noi ştim tot ce se intămplă in Bucureşti, iar dacă nu, putem afla cu un singur click", explică comisarul, aşezăndu-se in faţa calculatorului. La o simplă comandă, monitorul imens de pe perete s-a transformat intr-o adevărată bază de date. "Uitaţi, pe ecran mi-a fost afişat tot ce se intămplă acum in Capitală, pe sectoare şi ce cazuri au in desfăşurare oamenii noştri de pe la secţiile de poliţie. La Secţia 3 a fost raportat furtul unei maşini, iar la Secţia 9 o bătaie intre două grupuri. Sistemul ne ajută să fim tot timpul bine informaţi şi să inlesnim mai uşor, prin simple tastări, legătura intre Poliţia Capitalei, secţiile de poliţie, pompieri şi jandarmerie. Mai mult, suntem la curent şi cu ceea ce se petrece in judeţele limitrofe."


PROFESIONALISM. Nu m-aş fi găndit niciodată că in spatele acelui banal apel de urgenţă 112 avea să stea o intreagă armată de profesionişti şi un sistem de lucru performant, modern şi complex. Lucrurile nu sunt atăt de uşoare pe căt par la prima vedere. O simplă ridicare a receptorului nu este nicidecum suficientă. După ce operatoarele de la centru au preluat mesajul, "traseul" acestuia continuă, fiind transmis mai departe la una dintre agenţiile operatorii abilitate să se ocupe de rezolvarea lui. Sau chiar la toate. Nimic nu se "execută" la intămplare! Regulile sunt stricte şi pentru a duce misiunea la bun sfărşit ele trebuie respectate "ad literam". Cel care preia apelul are obligaţia de a discuta cu apelantul şi pe baza unor serii de intrebări specifice fiecărei fapte stabileşte gradul de urgenţă al incidentului. Pe baza acestor informaţii, operatorul completează fişa de caz, pune cazul pe hartă, transmiţăndu-l la sectorul de poliţie competent in rezolvarea lui.


"Oamenii noştri muncesc in ture. Se lucrează 24 de ore din 24, şapte zile din şapte. Uneori, nu au timp nici să respire. Intre orele 14:30-24:00 este cel mai mare aflux de mesaje. Din totalul cazurilor care au loc in Bucureşti in proporţie de 88% sunt rezolvate in 10 minute, iar restul in 20 de minute", ne-a mărturisit măndru comisarul Coman.


Acelaşi număr şi in Europa

Potrivit Directivei 98/10/EC, 112 este numărul unic pentru apeluri de urgenţă pentru toate statele Uniunii Europene, la care se răspunde in mai multe limbi de circulaţie internaţională, apelabil gratuit de la terminalele conectate in reţelele de telefonie fixă, mobilă sau alte sisteme. In Romănia, activitatea pentru infiinţarea Sistemului 112 a generat emiterea unor acte normative şi includerea acestei direcţii de acţiune in strategii, politici şi programe guvernamentale. Instalarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a inceput in anul 2003. La 15 mai 2004 a fost pus in funcţiune in Bucureşti, iar la nivel naţional in aprilie 2005. Centrele de preluare a apelurilor de urgenţă dispun de o bază de date care ii ajută pe operatorii de la 112 să localizeze apelul, incidentul produs şi resursele de intervenţie cele mai apropiate. După ce formaţi numărul, răspundeţi urgent la intrebările puse de operatoarea de la 112. In cazul unui pericol major orice secundă contează! Insă, inainte de a forma 112 trebuie să cunoaşteţi numărul de telefon de la care sunaţi, astfel apelul duneavoastră poate fi evaluat ca neserios. Caz in care nu veţi primi ajutorul cerut. Dacă veţi activa opţiunea "Număr ascuns", sistemul 112 are capacitatea de a determina automat numărul şi locaţia dumneavoastră.
Citeşte mai multe despre:   special,   urgenta

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

De ce amigdalele nu trebuie scoase pe bandă rulantă

De ce amigdalele nu trebuie scoase pe bandă rulantă
Interviu cu profesor doctor Dorin Sarafoleanu, membru al Academiei de Ştiinţe Medicale, întemeietor de şcoală în ORL   Destule suferinţe pot apărea în zona ORL, adică nas-gât-urechi. Limpezim...

„Avem Johnson & Johnson și terasa cu mici aproape!”

„Avem Johnson & Johnson și terasa cu mici aproape!”
Deși, inițial, spusese că vaccinarea anti-COVID din Piața Obor va fi reluată abia spre finalul lunii, în perioada 25-29 iunie, primarul sectorului 2 al Capitalei, Radu Mihaiu, s-a răzgândit. Deoarece este...

Culoarea carnetului de partid aduce dezastru în companiile de stat

Culoarea carnetului de partid aduce dezastru în companiile de stat
Supraoptimismul premierul Cîțu care ne asigură că economia își revine într-un V perfect, este contrazis de rezultatele economiei de stat. Acea economie nereformată, unde managerii și membrii consiliilor de...

Arhivele Naționale se digitalizează. Peste patru milioane de documente scanate via… UDMR

Arhivele Naționale se digitalizează. Peste patru milioane de documente scanate via… UDMR
Galerie Foto După Consiliul Județean Vrancea, care a demarat operațiunea de arhivare electronică a documentelor fizice cu ajutorul companiei unui fost candidat al USR-PLUS de la alegerile locale de anul trecut, o altă...

SPP se transformă: caută cu microscopul și ia amprente

SPP se transformă: caută cu microscopul și ia amprente
Galerie Foto Echipamente de prelevare a urmelor de presiune și a amprentelor de pe documente, dispozitive capabile să identifice agenții biologici umani și microscoape de mare precizie sunt ultimele achiziții făcute de către...

Campanie de vaccinare cu iz de mici, lavandă și loz în plic

Campanie de vaccinare cu iz de mici, lavandă și loz în plic
Galerie Foto În timp ce mai toate centrele de vaccinare anti-COVID stau mai mult goale, de dimineață până-n seară, românii indeciși sunt momiți să se imunizeze, prin piețe, cu porții gratuite de mici cu muștar, cu...

Viziunea contabilă a lui Cîțu ține la distanță diaspora românească

Viziunea contabilă a lui Cîțu ține la distanță diaspora românească
Guvernele, indiferent care au fost ele de-a lungul anilor, și-au făcut un titlu de glorie din sărbătorirea Zilei Românilor de Pretutindeni. Sărbătoarea a fost instituită prin Legea nr. 299/2007, privind...

Pe ultima sută de metri, Guvernul înverzește pe hârtie flota auto

Pe ultima sută de metri, Guvernul înverzește pe hârtie flota auto
Deși au avut la dispoziție doi ani de zile pentru a pune legislația internă pentru promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante în acord cu prevederile Directivei UE 2019/1161, autoritățile de la...

Depunerea coroanelor de flori, subiect de dezbatere legislativă în Parlamentul României

Depunerea coroanelor de flori, subiect de dezbatere legislativă în Parlamentul României
Galerie Foto Toți parlamentarii AUR, inclusiv cei plecați din partid, cer modificarea legislației privind participarea la ceremoniile oficiale și introducerea pe lista celor care pot depune coroane de flori în timpul acestor...

Referendum pentru demiterea lui Nicușor Dan, primarul care, în opt luni, a reușit doar să se tundă

Referendum pentru demiterea lui Nicușor Dan, primarul care, în opt luni, a reușit doar să se tundă
Galerie Foto Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, ar putea fi subiect al unui referendum pentru demiterea sa, după ce Partidul Puterii Umaniste (Social-Liberal) a anunțat că a inițiat procedurile pentru a demara această...

Povestea imobiliară de la Cimitirul Eternitatea, soldată cu descinderea DNA și a „mascaților” la primăria lui Mihai Chirica

Povestea imobiliară de la Cimitirul Eternitatea, soldată cu descinderea DNA și a „mascaților” la primăria lui Mihai Chirica
Galerie Foto Direcția Națională Anticorupție și-a trimis, tocmai de la București, procurorii, dar și luptători ai Brigăzii Speciale de Intervenții a Jandarmeriei, pentru a „călca”, ieri, biroul primarului PNL de...

PSD și PNL se bat în proiecte de lege pentru depolitizarea consiliilor de administrație, în plină ofensivă de politizare

PSD și PNL se bat în proiecte de lege pentru depolitizarea consiliilor de administrație, în plină ofensivă de politizare
Galerie Foto În toiul campaniei coaliției de guvernământ de împărțire a sinecurilor prin consiliile de administrație ale companiilor cu capital de stat pentru oamenii de partid, mai mulți parlamentari PSD au pregătit un...

Un caz rar în lumea civilizată: România nu știe ce populație are

Un caz rar în lumea civilizată: România nu știe ce populație are
Câți locuitori are România? Răspunsul pare simplu, dar nu este chiar așa! Recensământul populației dă o cifră, Institutul Național de Statistică, altă cifră, Ministerul de Interne are altceva în evidențe,...

PSD a vrut să transforme sponsorizarea dintr-un act benevol într-unul obligatoriu

PSD a vrut să transforme sponsorizarea dintr-un act benevol într-unul obligatoriu
Galerie Foto Sponsorizarea este considerată un act de responsabilitate socială, iar ea este definită de lege ca fiind actul juridic prin care două persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor...

Angajații din industria de apărare, în stradă, cei din sectorul energetic, în șomaj

Angajații din industria de apărare, în stradă, cei din sectorul energetic, în șomaj
Deși de mai bine de un an de zile guvernanții promit că vor găsi soluții pentru rezolvarea problemelor din industria de apărare, acest lucru încă nu s-a întâmplat, generând o situație din ce în ce mai...
Serviciul de email marketing furnizat de