URMASI DE NEVOIE
"Scoala-te si apuca-te de munca! Anul
asta tu faci Revelionul. Vornicu a murit!" Acesta este momentul zero al primului Revelion fara
Vornicu.
DANA CIOBANU
Octavian Iordachescu (stanga) si Dumitru Morosanu s-au ocupat de coordonarea Revelionului â90, dupa moartea lui Tudor Vornicu
|
SUB PRESIUNE. Cei doi, in calitate de sefi ai Departamentului de Muzica si Varietati, au fost pusi sa faca proiecte, care mai de care mai "megalomanitice". "Primul pe care l-am propus a fost refuzat, pentru ca implica mari costuri. Nu l-am facut decat 10 ani mai tarziu, cu mare succes la public: Revelionul de la Romexpo. Era dificil sa fii coordonatorul proiectului de Revelion, care trecea prin vreo patru vizionari cu comisii diferite, pana la Sectia de Presa a Comitetului Central. Fiecare taia cate o craca din acest brad pana ramaneai cu un arac pe care trebuia sa-l dai pe post in noaptea de Revelion", povesteste Iordachescu.
Saptamana 17-25 decembrie 1989 a fost una ciudata. "Ne bateam in prioritati la montaj: si Revelionul, si "Cantarea Romaniei" trebuiau sa primeasca viza de la un secretar de la Comitetul Central. Intaietate la difuzare la 24 decembrie avea "Cantarea Romaniei". Ca ironie a sortii, emisiunea programata era filmata chiar in judetul Timis", isi aminteste Morosanu.
In acea saptamana nu s-a putut lucra nimic. Nimeni nu stia ce sa faca, pentru ca sedintele se tineau lant. Asa s-a ajuns in 22 decembrie dimineata. "Colega noastra Luminita Constantinescu, care se ocupa de "Cantarea Romaniei", nu intelegea de ce nu o lasam sa-si monteze materialul. Nu-si dadea seama ca programul nu mai putea sa intre, pentru ca era filmat in Timis. Asa ca, de la noi putere, am inceput sa montam Revelionul â90, lasand-o pe Luminita sa bombane ca nu-i dam voie sa-si faca treaba. Dar noi aveam de muncit. Mai bine de 80% din ce filmasem a intrat in montaj. Am eliminat bucatile omagiale de la miezul noptii pe care le-am inlocuit cu muzica romaneasca si straina. Erau inregistrari pe care le aveam in televiziune, dar pana atunci fusesera interzise", continua colegul Iordachescu.
COMEMORARE. La miezul noptii a fost creat "pe loc" un moment de comemorare a victimelor Revolutiei, dar si a lui Tudor Vornicu. "Am pus intr-un cadru intunecat o lumanare aprinsa, fara nici un fond sonor, timp de un minut, pentru toate victimele acelor zile", povesteste Morosanu. Pentru ca nu mai era timp de montaj clasic, lipirea calupurilor artistice s-a facut "in direct", dupa ghidajele tehnice de pe casete. Cu toata tensiunea acelei nopti, nu au lipsit momentele amuzante. "Se daduse "decretul de adresare": nu se mai spunea "tovarase", se zicea "domnule". Aveam un scheci cu Dorel Visan in rol de sef de servi-ce, in care adresarea se facea cu "tovarasuâ". Asa a intrat pe post!", rememoreaza coordonatorii Revelionului â90.
|
|
GRILA DE CRACIUN
|
In zilele din preajma Craciunului a fost elaborata si prima grila de programe libera. Nu intr-un birou, ci intr-un oficiu al femeilor de serviciu de la etajul al 11-lea al Televiziunii. De ce in camera femeilor de serviciu? "Pentru ca aceste oficii, aflate pe fiecare etaj, erau singurele locuri in care erai, oarecum, mai in siguranta. Nu aveau deloc ferestre. In zilele acelea se tragea in orice geam care era luminat. Ne-am adunat vreo sase oameni intr-o camaruta din asta si am inceput sa concepem programe. Nici nu stiam ce sa facem. Trebuia sa dam oamenilor altceva decat vazusera atatia ani la rand", isi aminteste Octavian Iordachescu. Ce s-a facut mai departe, in libertate, nu mai e un secret pentru nimeni.
|