În faţa "justiţiei democrate" au fost aduşi patru inculpaţi, consideraţi vinovaţi, într-o formă sau alta, că l-au scăpat pe "dictator" din mâna revoluţionarilor: maior Aurel David, maior Florian Raţ, căpitan Marian Constantin Rusu şi căpitan Paulică Tenasi.
"Filmul" evenimentelor poate stârni astăzi zâmbete, însă, în primele luni postrevoluţionare, informaţiile venite din sala procesului au stârnit mult interes. Lumea era avidă de informaţii "calde" privind "evadarea" lui Nicolae şi a Elenei Ceauşescu de pe sediul Comitetului Central. Inculpaţii făceau parte din unitatea militară 0666 (indicativ parcă predestinat!) Bucureşti, cunoscută mai bine sub denumirea de Direcţia a V-a a Securităţii. David, Raţ, Rusu şi Tenasi activau în cadrul serviciului nr. 1, care se ocupa de securitatea şi garda personală a familiei prezidenţiale.
ACUZAŢIILE
Justiţia militară avea în faţă un dosar "consistent", în care erau adunate declaraţii şi probe care dovedeau că inculpaţii au desfăşurat în ziua de 22 decembrie 1989 "activităţi materiale, concrete, directe şi nemijlocite în scopul de a asigura scăparea de răspundere penală a celor care s-au făcut vinovaţi de genocid". Ofiţerii Secu' erau acuzaţi că depuseseră "mult zel" pentru a înfăptui "evadarea criminalilor".
Ce se întâmplase? În ziua cu pricina, pe la ora 11:30, în sediul CC se pregătea "evadarea". Elicopterul fusese chemat, însă nu avea cine să-i semnalizeze pilotului locul de aterizare. Aşadar, căpitanul Paulică Tenasi a procurat o eşarfă albă, fluturând-o în vânt ca nu cumva elicopterul să se rătăcească.
Au intrat în scenă maiorul Florian Raţ şi căpitanul Marian Constantin Rusu. Cei doi ofiţeri i-au însoţit pe Nicolae şi Elena Ceauşescu în drumul lor spre acoperişul CC, cu liftul. Dar, ghinion, la etajul al şaselea, uşa ascensorului s-a blocat. Vigilent însă, maiorul Raţ a spart geamul de la uşa liftului cu patul pistolului-mitralieră şi ajutat de colegul Rusu au deblocat uşa. Aşadar, fugarii au ajuns pe terasa Comitetului Central, unde îi aştepta elicopterul cu rezervoarele pline!
Alături de cei doi ofiţeri şi cuplul Ceauşescu, în aeronavă au mai urcat Emil Bobu şi Manea Mănescu. Însă, înghesuială mare! Unul dintre membrii echipajului - martorii nu-şi mai aduceau aminte care - a fost nevoit să stea culcat pe podea, la picioarele lui Nicolae Ceauşescu. Cu mare greutate elicopterul a decolat, cu câteva momente înainte ca mulţimea să ajungă pe acoperişul CC. Poate revoluţionarii s-ar fi agăţat de scara aeronavei, împiedicându-i decolarea, dacă nu ar fi fost somaţi, cu pistoalele-mitralieră, să stea pe loc de maiorul Aurel David şi de căpitanul Paulică Tenasi.
Iată cum cei patru ofiţeri ai Securităţii au contribuit la "scăparea de răspundere penală a celor care s-au făcut vinovaţi de genocid"!
LA SNAGOV, DUPĂ CARNETELE CEC
După decolarea elicopterului, întâmplările erau la cunoştinţa unui grup restrâns de personaje. Căpitanul Rusu şi-a amintit că Elena Ceauşescu a insistat ca prima escală a elicopterului să fie la Snagov. Ar fi motivat că avea de ridicat ceva foarte important. Ajunsă la reşedinţa prezidenţială, a cerut cu insistenţă cheia de la fişet, adusă tot de căpitanul Rusu de la Palatul Primăverii. Din seif a luat o servietă neagră ("modelul unic"!), pe care i-a dat-o lui Emil Bobu.
Acesta i-a pasat-o tot lui Rusu, cu îndemnul "să ai grijă de ea ca de ochii din cap, că este a Tovarăşei". După Revoluţie s-a speculat mult pe tema acestui popas la Snagov. Cârcotaşii susţin că acolo se aflau detalii importante despre conturile din străinătate ale familiei Ceauşescu sau carnete de cecuri la bănci capitaliste. Căpitanul Rusu a declarat însă că servieta adăpostea trei carnete CEC pe numele celor trei copii ale cuplului prezidenţial, cu sume modeste. În timp ce Elena se îngrijea de stabilitatea financiară a Zoiei, a lui Nicuşor şi a lui Valentin, Nicolae îi suna întruna pe prim-secretarii de judeţ, cărora le trasmitea că a fost trădat şi că trebuie să reziste pe baricade. N-a fost timp de prea multe "indicaţii preţioase", întrucât trebuiau să părăsească împrejurimile Capitalei, fiind în pericol să fie reperaţi de revoluţionari. La Snagov, elicopterul a mai scăpat de "surplusul de greutate": Manea Mănescu şi Emil Bobu au fost abandonaţi.
DIN ELICOPTER ÎN DACIA 1300
Al doilea popas după decolare a fost în câmp. Pilotul elicopterului, Vasile Maluţan, a susţinut că fusese detectat de aparatele radar şi putea fi doborât. Lăsaţi la marginea şoselei, Nicolae şi Elena Ceauşescu, împreună cu ofiţerii de Securitate Raţ şi Rusu, au fost nevoiţi să facă autostopul.
"Cel mai iubit fiu al poporului" era în postura unui biet navetist de ţară! Şoferul unei Dacii 1300 s-a oferit să transporte "încărcătura", însă după ceva timp s-a speriat de eventualele pericole. Astfel că, în comuna Văcăreşti din jud. Dâmboviţa, au schimbat vehiculul. Ofiţerul Raţ, care i-a însoţit pe Ceauşeşti în Dacie după aterizare, a declarat că "transbordarea" s-a făcut cu acordul părţilor. Şoferul celeilalte maşini, Nicolae Petrişor, susţine că a fost ameninţat cu arma. Şi-a strigat chiar soţia, Viorica, pentru a-şi lua adio înainte de a pleca.
Ajunşi la Târgovişte, Ceauşeştii au fost abandonaţi şi de ultimul securist, maiorul Raţ. Speriat de revoluţionari, el a declarat că se întoarce la Bucureşti. Cuplul prezidenţial a rămas în reşedinţa judeţului Dâmboviţa până la execuţie.
Depoziţia colonelului Maluţan
În procesul "gărzilor lui Ceauşescu", procurorii au căutat să obţină orice detaliu care putea "să-i înfunde" pe securiştii consideraţi responsabili pentru fuga "tiranului". Cu sufletul la gură a fost aşteptată mărturia colonelului Vasile Maluţan, pilotul care i-a ridicat pe fugari de pe acoperişul Comitetului Central al PCR. Acesta a fost însă "zgârcit" în declaraţii, afirmând că a acţionat în calitate de militar, la ordin, şi nu cunoştea detalii despre revoluţia care începuse în Capitală.
Aflat în cazarmă, el ar fi primit dispoziţie să se deplaseze pe acoperişul CC-ului, fără a fi informat că manifestanţii anticomunişti ocupaseră clădirea. Nici detalii referitoare la ce se întâmpla pe acoperiş nu putea oferi, întrucât însoţitorii "fugarilor" se întorseseră cu spatele în momentul aterizării. Le intra praf în ochi din cauza rotirii elicei elicopterului! În concluzie, în afară de cei patru securişti ajunşi deja în faţa justiţiei militare, nu mai avea cunoştinţă despre cazuri de "fideli" ai Ceauşeştilor.
Citește pe Antena3.ro