Pe cat de simplu desenat, pe atat de gingas.
In 1956 prindea viata, in camera de lucru a lui Ion Popescu Gopo, un omulet gol-golut si cu chip imobil. A urmat o floricica. A urmat un zbor in Cosmos. A urmat marele trofeu de la Festivalul de film de la Cannes. Ce a urmat apoi este istorie...IRINA CRISTEA
"Am facut un omulet cu mare economie de linii. Ochii lui sunt doua puncte, nu si-i poate da peste cap, si nici nu se uita gales. Mi-am redus de bunavoie posibilitatile. Gura lui este aproape imobila. Nu am folosit nici expresia fetei. Subiectul a capatat forta. A crescut atentia pentru fond."
Asa incepea, in anii â50, povestea omuletului primordial al desenului animat romanesc. Pentru ca un nume ar fi stricat, poate, vraja umanoidului cu aer de prunc matur, el n-a fost niciodata numit altfel decat "omuletul". Sau "omuletul lui Gopo".
Omuletul-istorie
S-a nascut dintr-o cosmogonie
a la Gopo. Cand un
soare cum nimeni nu mai
indraznise sa deseneze, in
jurul caruia planetele se
asezau precum niste bucle
prinse in bigudiuri, a
stranutat. Iar dintr-o farama
din planeta albastra si umeda,
cu multe meridiane, care-i
servea drept nas, astrul a
ticluit un omulet. Omuletul
rupt din soare. Omuletul lui
Gopo. Aventurile umanoidului
cu cap lunguiet, cu o expresie
serioasa si naiva, cu maini
si picioare subtiri si cu burtica
rotunjita, au lasat atat
spectatorii, cat si lumea creatorilor
de animatie cu gura
cascata. A anticipat cucerirea
spatiului extraterestru si
primii pasi ai omului pe Luna,
lansandu-se in Cosmos cu o
racheta cu cinci ani inainte
de Iuri Gagarin si devenind
primul "om" care a calatorit in
spatiu. S-a miscat in lumea
subacvatica, a evocat gandul
indraznet ca ar putea exista
viata pe alte planete. Toate
le-a facut tinand, cand aproape
de piept, cand dupa ureche,
o floare. Si din calatoria
lui, numita "Scurta Istorie",
le-a adus creatorului sau si
Romaniei unul dintre cele mai
ravnite trofee ale cinematografiei:
"Palme dâOr" la Festivalul
de la Cannes din 1957.
Nasterea legendei
Un an mai devreme, in
1956, Ion Popescu Gopo il
aborda pe Dumitru Capoianu,
un tanar membru al
Uniunii Compozitorilor. "A
venit la mine si mi-a spus:
"Bai, compozitorule, am un
film. Ii faci muzica?". Am
spus: "Sigur"", isi aminteste
Capoianu. Coloana sonora a
primului film cu omuletul a
inceput de la un joc preferat
al lui Gopo. Artistul obisnuia
ca, la o bere cu amicii, sa le
ceara sa puna pe o hartie trei
puncte, unde ar fi dorit ei.
"Cerea sa ii scrii ce sa fie in
fiecare, de exemplu in punctul
1 sa fie nasul, in punctul
2 sa fie varful piciorului stang
si in punctul 3 sa fie buricul.
Iar el se chinuia groaznic, ca
un damnat, ca un apucat de
iele, pana gasea formula sa
deseneze intre acele puncte o
femeie goala", explica Dumitru
Capoianu. Asa ca, pentru
a-i raspunde lui Gopo
prin propriul lui joc, compozitorul
i-a cerut, pentru muzica
filmului, tot trei puncte.
De aceasta data, pe pian, sub
forma de note. Iar Gopo a
ales: DO, SI si SI bemol. Din
aceste trei note si dintr-un
carton pe care artistul
schitase principalele scene
ale scurtmetrajului, Capoianu
a compus muzica pentru
primul film cu omuletul.
La acel moment, pelicula se
numea "Bob de soare". Personajul
era un om-amfibie,
care mergea si pe uscat, si pe
apa, si pe aer. Un personaj
departe, cum spunea chiar
creatorul sau, de modelul
ideal al unui Fat-Frumos.
Fizionomia si gesturile lui
puteau exprima totul cu o
oarecare indoiala. "Era filozofia
care tinea personajul.
Totul cu un oarecare "ei, si?",
"si daca?", "chiar?", "crezi
ca?", "oare?". Era personajul
lui "oare?". Neincrezator in
toate, dar gata sa creada
orice. Omuletul "om",
umanoidul care e curios de
orice, dornic de orice, care se
baga in orice", il defineste
compozitorul Capoianu.
Motivul florii
Acest umanoid gol-golutsi "fara nici o impodobire
falsa", cum scria Gopo in
"Filme", a primit de la desenatorul
sau un singur accesoriu:
floarea. Cum a luat viata
mica planta a povestit chiar
artistul. "Intr-o zi banala de
toamna contemporana a crescut
pe hartia alba de pe masa
mea de lucru o floare. (...)
Descoperisem o floricica de
tus umpluta cu vopsea, care in
mainile omuletului meu de
tus si vopsea isi pierdea conturul
si nici culoarea nu se
mai vedea, caci ea devenea
expresia exterioara a sentimentelor
omuletului meu. (...)
Omuletul va purta aproape
de piept floarea, de-a lungul
scarii, sub apa, in ocean, in
Cosmos. Nu se va desparti de
ea niciodata."
Piedicile
tehnologiei
Primul film cu omuletul
lui Gopo s-a facut in conditii
tehnice precare. Echipa
recurgea la tot felul de
gaselnite. Pentru a obtine un
efect sonor deosebit, se
folosea o instalatie bizara.
Cum functiona, explica tot
Dumitru Capoianu: "Era o
groapa de vreo 3 m pe 3 m si
2 m inaltime, care avea
peretii tapitati cu sticla, avea
si tavanul de sticla, si
podeaua de sticla. Noi o
foloseam drept camera de
ecou. Bagam un difuzor oarecare
acolo si un microfon.
Difuzorul emitea sunetul pe
care il vroiam noi, iar microfonul
il capta dupa ce sunetul
se lovea de peretii de sticla si
se prelungea".
Succes si dupa
48 de ani
La aproape 50 de ani de
cand a prins viata, omuletul
lui Gopo nu a pierdut nimic
din puterea de a fascina
deopotriva copiii si publicul
adult. O stie cel mai bine
directorul general al studiolului
"Animafilm", Manuela
Hodor. A testat reactia salii
in numeroasele turnee de
promovare pe care studioul
le face in toata tara.
Omuletul nu lipseste de la
nici un spectacol, iar copiii il
adora. "Prin dragalasenia lui,
prin felul in care respecta
conturul omului, prin
miscarea in cadru, omuletul
a transmis caldura. Ce poate
fi, de fapt, mai miscator decat
un copil?", apreciaza Manuela
Hodor.
CHIPUL DIN CIFRE
La o privire atenta, fata omuletului e compusa dintr-un joc
de cifre. Jocul "10=11".
Odata scrise aceste cifre,
"formula" trebuie imprejmuita
cu un oval. Daca intorci foaia
spre stanga sau daca apleci,
pur si simplu, capul spre
stanga, privind cifrele dintr-un
alt unghi, pe hartie apare
chipul omuletului. "1" este
gura, "0" este nasul, semnul
"=" schiteaza ochii, iar "11"
formeaza cele doua cute ale
fruntii lui etern neincrezatoare. Tot dintr-un joc vine
si numele "Gopo": numele de
fata al mamei, Gorenco, si
numele tatalui, Popescu. In
prezent, drepturile patrimoniale
de autor si marca Gopo
au fost cesionate de sotia
artistului, Ana Maria Popescu,
firmei Babel Communications.
Tot in custodia firmei
se afla si cele mai importante
trofee obtinute de Ion Popescu
Gopo, printre care "Palme
dâOr" (Cannes) si "Golden
Gate" (San Francisco).
Scrisorile-directiva
"Draga compozitorule, fa o muzica sa fie
geniala (incearca - poti!). Incearca sa nu ma
aiuresti (ca nu se prinde). Incearca sa faci
treaba asta cu placere (treaba ta cum)."
Asa obisnuia sa
comunice Ion
Popescu Gopo cu
colaboratorii sai.
Prin biletele si
epistole scrise
noaptea, dupa ore
de zvarcoleli in
pat. Atunci ii
veneau idei si tot
atunci simtea
nevoia sa le transmita
prietenilor
sai, compozitorul
si inginerul de
sunet.
Dumitru Capoianu
isi aminteste de diminetile
cand, la studio, se
intalneau toti trei,
iar Gopo incepea sa
imparta directivele
nocturne. "Uite,
ti-am scris asta",
spunea. In acele
scrisori explica
exact ce vroia de la
colaboratorii lui,
intr-o forma in care
stia ca nu poate fi
intrerupt. "Lucreaza
in asa fel bucata incat sa poata fi
repetata (putin altfel) pentru final pana la
aparitia copilului, apoi, dupa o pauza scurta
(suspensie, mi se pare), reincepi si faci o apoteoza
la final" sau: "Nu uita! N-ai decat trei
note!", ii scria compozitorului in timpul lucrului
la "Scurta istorie".
I-ar fi fost greu lui Capoianu sa uite ca
are doar trei note, cele trei note alese in joaca
la un pian. Pe parcurs ce echipa continua cu
omuletul si la alte filme, tema muzicala trebuia
sa ramana, macar in linii mari, aceeasi.
"Atunci a cam inceput sa se stranga funia in
jurul parului, pentru ca, la trei note date asa,
la un amuzament,
sa faci muzica unui
film de 10 minute
era greu, dar sa
continui cu aceleasi
trei note la inca
10-11 filme era
groaznic", explica
Dumitru Capoianu.
Pe langa dificultatile strict
tehnice, compozitorul
avea de infruntat
si tachinarile prietenului
sau. "Ma gandesc
cum te asezi la pian
cu mutra ta, cu
halatul rosu, si ma
infior - mi-e frica.
Sa dea Dumnezeu
sa ai muza! Cat sa
dureze bucatile iti
voi spune dupa
ce-mi arati ce ai
facut la pian", ii
scria Gopo.
P a r i n t e l e
omuletului era
foarte tipicar in
munca lui. "Decat
sa gresesti ceva,
mai bine te duceai la el si ii spuneai ca nu-ti iese,
decat sa il lasi sa descopere el greseala", isi
aminteste Olga Nitu, unul dintre operatorii
de imagine de la Animafilm, care a lucrat cu Ion
Popescu Gopo. Mereu nemultumit de ceea ce
facea, mai ales in ultima parte a carierei, artistul
obisnuia sa reia si de cinci ori o secventa, cu
aceeasi incapatanare care-l facea sa se otarasca
ore-n sir asupra jocului cu trei puncte si cu
femeia goala.
Echipa n-a
stiut ca participa
la Cannes
In 1957, filmul nu aparuse
inca pe ecrane. Era momentul
cand se alegea delegatia
romaneasca ce urma sa participe
la Festivalul de film la
Cannes. Dupa serii intregi de
vizionari, care au inclus si
filmuletul lui Gopo, denumit
intre timp "Scurta istorie",
"tovarasii" s-au oprit asupra
peliculei "Delta Dunarii" de
Ion Bostan. Nu au tinut insa
cont de o conditie esentiala
impusa de juriul de la
Cannes. Filmul trebuia sa
aiba doar o bobina, adica o
durata de pana in 8-9 minute.
"Delta" avea 3 bobine.
Delegatia a plecat in
Franta dis-de-dimineata, cu
avionul. Seara, un membru
al echipei si-a dat seama ca e
posibil ca filmul ales sa nu
intre in discutie, pentru ca
era prea lung. In aceeasi zi, pe
seara, el a venit repede la studioul
unde echipa lui Gopo
avea un exemplar din "Scurta
istorie", pus pe masa de montaj.
A luat filmul, l-a bagat in
valiza si a plecat iar la
Cannes. Acolo, alta belea. Filmul
nu era infasurat pe
bobina in asa fel incat sa fie
pregatit pentru proiectie. Asa
ca, in noaptea dinaintea
vizionarii, doi membri ai delegatiei Romaniei au stat si
au derulat cei aproape 300 de
metri de pelicula "in opt", cu
ajutorul unui creion.
SURPRIZA. "Scurta istorie " a facut mare valva la Cannes, iar juriul i-a rasplatit vizionarismul cu marele premiu, "Palme dâOr". Pentru Gopo si colegii sai, vestea a fost greu de crezut. "Nici n-am stiut ca a venit cineva si a luat filmul. Cand a venit vestea ca am luat "Palme dâOr", noi am innebunit de surpriza ", spune Dumitru Capoianu. Gopo insusi nota in volumul "Filme": "A doua zi dupa premiu am primit multe flori, o gradina de flori, si toti ma rugau sa le cant "LA!" ca omuletul din film".
"TRIUNGHIUL DE AUR".
Premiul de la Cannes nu a
fost singurul mare castig pentru
echipa care a realizat
"Scurta istorie". Din munca
de atunci din studiouri s-au
nascut o colaborare si o prietenie
care au durat zeci de
ani. In acele zile, desenatorul,
regizorul si scenaristul Ion
Popescu Gopo, compozitorul
Dumitru Capoianu si inginerul
de sunet, Dan Ionescu, au
format asa-numitul "triunghi
de aur", echipa care a realizat
toate filmele al caror protagonist
a fost omuletul. Echipa
din care a ramas acum pentru
a-si aminti si reaminti doar
Dumitru Capoianu.
Cei trei erau impreuna
aproape tot timpul. La studio,
la carciuma si, aproape
zilnic, acasa la Dan Ionescu.
Acolo se nasteau si se dezba
teau ideile. "Eu si Gopo
veneam cu tot felul de planuri,
zburdam, iar la sfarsit
Dan Ionescu spunea: "Bun,
acum hai sa le ordonam".
Vedea ideile noastre din
punct de vedere practic, era
"cap limpede". Si ne taia aripile.
Ne spunea: "Daca vi le tai
eu, tot mai ramane, pe aici, pe
jos, ceva pufusor"", relateaza
Capoianu.
INEDIT
Gopo si cenzura
In toate filmele sale, Ion
Popescu Gopo a stiut sa
"fenteze" cenzura. Reusea
sa se strecoare astfel
incat, agatandu-se de
lucrurile care erau permise,
sa spuna ce avea de spus
fara sa trezeasca animozitati si fara sa-i alarmeze pe
cei care vegheau. "Toate
filmele lui sunt pe muchie
de cutit. La orice argument
impotriva vreunei secvente
din vreunul din filmele lui,
avea un contraargument
chiar in acea secventa",
spune Capoianu. Mai mult,
niciodata nu respecta scenariul
pe care il trimitea,
dupa regulile regimului, ca
sa primeasca aprobarea de
a porni un film. O data ce
incepea lucrul, facea ce
vroia, iar scenariul ramanea
undeva, intr-un sertar.
Gopo si
turnatorul
Desi nu si-a permis niciodata
sa il atinga in mod
direct, Securitatea a fost
mereu pe urmele lui Gopo,
iar el a stiut sa aleaga cea
mai buna cale de a face
fata. "La petreceri avea
grija sa fie intotdeauna cu
noi si omul pe care il
banuiam ca tine legatura
cu securitatea, turnatorul.
Fara el nu porneam nimic.
Daca nu era el de fata,
amanam. Vroiam sa fie
acolo ca sa se stie exact
ce vorbeam noi."
Gopo la Roma
In timpul unui sejur in capitala
Italiei, Gopo i-a trimis
prietenului sau Capoianu
urmatoarea scrisoare: "Fa
o cerere la Finante sa
schimbe niste lei in lire si
sa trimita banii la
ambasada la Roma. Asvrea sa imi cumpar niste
culori care nu se gasesc la
Bucuresti. E foarte important
pentru filmele de
desene animate".
Moartea lui Gopo
Artistul s-a stins in toamna
lui 1989. De ceva vreme
avea probleme cu inima. In
ziua de 29 noiembrie ninsese
mult, iar una dintre
cele doua masini ale lui
Gopo ramasese pe trotuar.
A vrut sa o bage in curte,
ajutat de fratele si de nepotul
sau. In timp ce se opintea
alaturi de ceilalti
doi sa urce masina pe
trotuar, Gopo a cazut.
Fratele si nepotul
s-au apropiat sa-l
ajute sa se ridice,
crezand ca a
alunecat. Insa inima
lui Gopo incetase
sa bata.