Se ia un autobuz relativ nou sau - dupa caz - unul de pe vremea bunicii, se umple cu diverse mirosuri de la diversi calatori, se adauga putina canicula si se zguduie bine pe artere reabilitate. Rezultatul, un "road movie" in "real life".
Traficul prin Capitala este un adevarat cosmar. Iei autobuzul si te trezesti la sauna, desi tu voiai sa ajungi la serviciu. Ajungi. Copt bine in propriul suc si asezonat cu hachitele colegilor de traseu rezultate din presarea la mai multe grade peste nivelul normal. Nu mai mira pe nimeni. E un adevar admis in general, fiind evident prin el insusi. Axioma se vrea a fi demontata.
In cativa ani, transportul in comun la suprafata va avea o alta imagine. Cel putin asa sustine directorul regiei, Gheorghe Aron.
In cinci ani vom circula pe strazile Bucurestiului cu vehicule de transport in comun noi, echipate cu aer conditionat, vom putea folosi aceeasi cartela si la metrou, vom avea linii de
tramvaie modernizate si o infrastructura imbunatatita substantial. Innoirea flotei este una dintre prioritatile regiei, parcul de vehicule al RATB fiind unul invechit.
NOU-NOUTE. "In octombrie 2005 a avut loc licitatia pentru achizitia a 500 de autobuze. Pana la sfarsitul acestui an se va completa lotul de 400, iar restul, de 100, va fi livrat pana in iulie 2007. In acest moment, 130 de autobuze noi sunt deja in exploatare. Conform contractului, in termen de 60 de zile de la livrare, trebuie sa platim fiecare leut."
Pana in 2008 toate autobuzele care vor circula pe strazile Bucurestiului vor fi noi. Primaria impreuna cu RATB vor demara o licitatie pentru achizitionarea a inca 500 de autobuze, care vor fi livrate incepand cu 2007. "Pentru aceste achizitii, fondurile ne vin de la bugetul Primariei Capitalei sau prin cofinantare - de la bancile europene si bugetul local.
S-a discutat mult vara asta de lipsa aerului conditionat. Vom avea sigur in 2010-2011. Achizitiile ulterioare vor indeplini aceasta cerinta, iar pentru dotarea celor pe care le avem suntem in discutii cu Primaria. Nu se pot inlocui peste noapte 1.500 de vehicule. Cele care sunt acum in circulatie isi vor face norma de viata si vor fi retrase. Un autobuz are norma de viata de opt ani, iar un tramvai, de 14 ani. 80% din vehicule au norma de viata indeplinita."
In urma cu doua saptamani s-a adjudecat licitatia de achizitie a 100 de troleibuze, asa incat, la sfarsitul acestui an si inceputul anului viitor acestea vor intra in exploatare.
CE LIPSESTE. "Pentru a ne simti calatori la nivel european, ne lipsesc anumite lucruri la capitolul confort. Unele dintre acestea tin de noi, altele de municipalitate. Daca traficul general se desfasoara greu, atunci si performantele serviciului nostru sunt afectate. Acum se deruleaza un numar mare de proiecte in Capitala care privesc infrastructura, unele sunt ale RATB, altele ale Primariei. In cativa ani, cred eu, conditiile de trafic vor fi substantial imbunatatite, iar noi vom putea satisface din toate punctele de vedere exigentele calatorilor."
|
ANUL 1929. Manipulantii si vagoanele Simmering au inlocuit
tramvaiele trase de cai |
TRAMVAIELE. "Parcul de tramvaie se va innoi pe o perioada ceva mai lunga, cinci-sase ani, pentru ca este un mijloc de transport mai complex si mai scump. Unul costa 2,5 milioane de euro. Avem aprobarea Consiliului General al municipiului Bucuresti pentru a achizitiona anul acesta 100 de tramvaie moderne." In prezent, RATB detine 500 de tramvaie vechi si uzate. "In maximum patru ani speram sa inlocuim intreaga flota."
CE S-A FACUT. Incepand din 2002 a fost demarat proiectul de modernizare a infrastructurii la tramvaie, finantat de Banca Europeana de Investitii si Consiliul General al Capitalei, in valoare de 126 de milioane de euro. Actiunea viza modernizarea a 110 kilometri de linie de tramvai in zona de
sud-vest a orasului si a patru depouri. "105 kilometri de linie sunt modernizati la ora actuala: traseul 41, care leaga Piata Presei Libere de Bulevardul Ghencea, traseul 32 (Piata Unirii - Soseaua Alexandriei), linia 35 (Bulevardul General Vasile Milea - Bulevardul Preciziei), linia 12 (Soseaua Giurgiului - Soseaua Viilor). In aceasta luna se va finaliza acest
proiect, o data cu incheierea lucrarilor pe Calea Giulesti si modernizarea depourilor Giurgiului si Dudesti".
CARTELA UNICA. In septembrie anul acesta, RATB va introduce un nou sistem de taxare automata, pe baza de cartele cu cip. Acestea se vor folosi in paralel cu biletele vechi pana la sfarsitul anului. Din ianuarie 2007, vor fi inlocuite complet. "Prin acest sistem se creeaza posibilitatea de a cunoaste in orice moment gradul de incarcare a mijloacelor de transport. Controlul se face la un nivel civilizat, in vehicule vor fi montate niste validatoare, iar controlorul va avea si el un cititor de cartela." Cartelele vor fi de mai multe tipuri. Una dintre acestea va putea fi folosita si la metrou. "E o facilitate in plus pentru calator, transbordarile nu vor mai fi conditionate de un bilet care trebuie cumparat dintr-o anumita locatie. Pretul actual va fi si cel al noilor cartele. Costul calatoriei este influentat numai de evolutia preturilor din economie. Atunci cand ele trec de un anumit prag, ne adresam Consiliului General, care este abilitat si are competenta sa faca anumite ajustari."
ATENTIE, SE LUCREAZA! Anul acesta se continua lucrarile la modernizarea liniei de tramvai pe traseele: Bdul Marasesti si Bdul O. Goga, de la Bdul Dimitrie Cantemir la Str. Nerva Traian; Soseaua Chitilei, de la Bdul Bucurestii Noi la Strada Mezes; Soseaua Progresului, intre intersectia Soseaua Viilor - Str. Dr. Istrate si Str. Razoare (lucrarile vor demara la inceputul acestei luni); Soseaua Mihai Bravu si Calea Vacaresti, de la Calea Vitan la Big Berceni (licitatia s-a incheiat la 1 august); Bdul Nicolae Titulescu, de la Bdul A.I. Cuza la Strada Mexic (lucarile au fost anuntate pentru inceputul lunii august); pe Bdul I. Mihalache, Strada Buzesti, Calea Grivitei, Bdul Gh. Duca, Bdul A.I. Cuza, Sos Nicolae Titulescu, Bdul Banu Manta (se va licita in luna august); pe Strada Iacob Felix, intre Bdul Ion Mihalache si Soseaua Nicolae Titulescu (se va licita dupa 1 august). Va fi pusa in functiune anul acesta si linia de troleibuz pe traseul Calea Vacaresti, Bdul Tineretului, Bdul Dimitrie Cantemir, intre Piata Sudului si Strada Halelor, licitatia pentru lucrari urmand sa aiba loc in aceasta luna.
135 DE ANI PE DRUMURILE CAPITALEI
|
In 1871 se infiinteaza prima "Societate Romana de Tramvaiuri", pe strazile Bucurestiului aparand primele tramvaie tractate de cai. In 1894 se da in folosinta prima linie electrica pentru tramvaie, pe traseul
Obor - Cotroceni. In 1923 au fost achizitionate vagoanele "THOMPSON - HOUSTON.
In 1929, tramvaiele cu cai vor fi scoase din circulatie. In 1949
se infiinteaza prima linie de troleibuz (Piata Victoriei - Hipodromul Baneasa). In 1977 se realizeaza noul model de cale de rulare pentru tramvaie cu sina inglobata in dale de beton. Trei ani mai tarziu intra in circulatie troleibuzul dublu articulat. In 1983 se realizeaza prima linie de tramvai peste Podul Grant. Dupa doi ani se construiesc primele tramvaie pentru alte orase (Constanta, Ploiesti, Craiova, Brasov). In 1990, Intreprinderea de Transport Bucuresti se transforma in Regia Autonoma de Transport Bucuresti. In 1994 intra in dotarea RATB primele autobuze moderne DAF.
|