La prima sa participare, Romania este una dintre castigatoarele mega-concursului international de inovatii NoAE (Network of Automotive Excellence), la care au participat 325 de inventatori din 40 de tari si care a fost jurizat de reprezentanti ai celor mai mari companii din industria aerospatiala si auto: Airbus, Boeing, Lufthansa, Siemens, Audi, Ford, Renault, Porsche, Volkswagen, Opel, Skoda, Bosch etc.
Participantii au avut la dispozitie 7 luni pentru a-si inscrie proiectele, termenul limita fiind data de 31 decembrie 2011. La final, din 173 de inovatii preselectate (finalizate si analizate de juriu), 21 au fost declarate castigatoare.
In Romania, concursul a fost adus de compania F&F IT Services si s-a desfasurat sub patronajul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri. Portalul noae.ro a inregistrat 531 de vizitatori unici, fiind inscrisi in competitie 15 participanti, care au propus 10 inovatii.
Ideea care a impresionat juriul apartine lui Paul Barsanescu de la Universitatea Tehnica 'Gh. Asachi' din Iasi. Ideea este uimitor de simpla si de ingenioasa, deopotriva. E vorba de o solutie de imbinare a doua tehnologii deja existente, care acum lucreaza separat – cantarirea la bordul vehiculului pe fiecare punte, respectiv GPS cu inregistrare si tracker. Inventatorul va reprezenta Romania la Ceremonia de premiere ce va avea loc la Dusseldorf, Germania, in zilele de 17 si 18 aprilie 2012.
Inventia, explicata de autor
Prof.dr.ing Paul Barsanescu a explicat, pentru Jurnalul National, ce implicatii practice poate avea ideea sa. 'In prezent, camioanele sunt taxate la fel, indiferent de gradul de incarcare. Ca circula gol, sau incarcat la maxim cu o marfa usoara sau incarcat cu marfa ce cantareste mai mult, taxa de drum este aceeasi. Or, conform unui studiu realizat in Africa de Sud, uzura soselelor se datoreaza, in proportie de 60%, camioanelor supraincarcate. Sunt sigur ca la noi procentajul este chiar mai mare. Un camion care este supraincarcat cu 10% peste limita maxima admisa, produce o uzura a soselei mai mare cu 46,4% fata de acelasi camion incarcat la greutatea admisa. In absenta monitorizarii, foarte multe camioane circula supraincarcate. Solutia pe care o propunem, eu si colegii care au cooperat la acest proiect, va permite monitorizarea permanenta a incarcarii unui camion. Astfel, se va putea ca impozitarea sa se faca, pe fiecare punte, dupa incarcarea camioanelor grele. Taxarea va putea tine cont de mai multi factori, de distanta parcursa, de tipul drumurilor pe care s-a circulat'.
Implicatii
Ideea profesorului Barsanescu ar putea aduce economii de miliarde de euro fiecarei tari care va aplica noul sistem de taxare si monitorizare a camioanelor grele. Conform datelor publicat chiar ieri de Econtext, Romania a cheltuit 20 de miliarde de euro numai cu intretinerea drumurilor, in ultimii 14 ani. Daca socotim ca doar jumatate din uzura drumurilor s-a datorat supraincarcarii camioanelor grele, concluzia este simpla: 10 miliarde de euro puteau fi economisiti cu sistemul de taxare Barsanescu.
Tehnologia exista. Ce mai este necesar? In primul rand, modificarea legislatiei, pentru schimbarea sistemului de taxare. In al doilea rand, dotarea tuturor camioanelor grele (pe unele deja exista) cu aceasta tehnologie, cu cele doua componente: 1. sistem de cantarire la bordul vehiculului pe fiecare punte si 2. GPS cu inregistrare si tracker. Acestea vor fi, desigur, integrate conform solutiei propusa de inventatorul roman. 'Kit-urile respective ar creste pretul unui camion greu cu aproximativ 5%', admite Barsanescu. Dar, este limpede ca, pentru transportatorii onesti, care respecta gradul de incarcare al vehiculelor, investitia se justifica si se va recupera rapid, in urma scaderii taxelor de transport.
Mai multe despre concursul NoAE
NoAE a fost intemeiat in 2002 de catre personalitati cunoscute din industria automobilelor, cu participarea Comisiei Europene, fiind o retea pentru experti din diferite interprinderi, cu obiective strategice, organizatorice si tehnologice. Competitia internationala de inovatii NoAE a ajuns la cea de-a cincea editie si se adreseaza inventatorilor, cercetatorilor, liber intreprinzatorilor, intreprinderilor si institutiilor care pot realiza inovatii referitoare la patru tematici (sectiuni) propuse.
Inovatia romaneasca a participat la sectiunea a doua a competitiei - 'Communication & Mobility'. Inovatia a fost realizata la Universitatea Tehnica "Gh. Asachi" din Iasi, in cadrul proiectului european FP7 ASSET-ROAD (director pentru partea romana Nicolae Taranu, responsabil stiintific Paul Barsanescu) si a proiectului de cofinantare de tip PN II 308EU/2009.