x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Independența de petrolul rusesc, plătită de UE cu 80% din suprafața agricolă

Independența de petrolul rusesc, plătită de UE cu 80% din suprafața agricolă

de Adrian Stoica    |    06 Apr 2022   •   07:15
Independența de petrolul rusesc, plătită de UE cu 80% din suprafața agricolă

În ciuda riscului care se profilează în ceea ce privește producțiile agricole, fapt ce ar putea împinge sute de milioane de oameni în sărăcia alimentară, Europa continuă să transforme zilnic 10.000 de tone de grâu, echivalentul a 15 milioane de pâini de 750 de grame, în etanol pentru alimentarea mașinilor.

 

 Imediat după invazia Ucrainei de către trupele Federației Ruse, prețurile la cereale și ulei vegetal au atins niveluri-record. Incertitudinile cauzate de război provoacă îngrijorări serioase în ceea ce privește securitatea alimentară în întreaga lume, iar în aceste condiții, 23 de ONG-uri europene, multe de mediu, printre care se numără 2Celsius, Coaliția pentru o hrană și o agricultură mai bune, Ecologiștii, Coaliția tineretului pentru Climă, Ecologistas, Lupta pentru Climă etc., au transmis mai multor guverne scrisori prin care cer reducerea cantităților de cereale, și în mod special de grâu, folosite pentru producerea biocombustibililor în Europa și califică lobby-ul producătorilor de biocombustibili pentru creșterea producției într-o perioadă de penurie acută de alimente la nivel mondial drept imoral. În raportul privind perspectivele agricole 2021-2031, Comisia Europeană estima în decembrie că porumbul va rămâne principala materie primă pentru producerea etanolului, unul dintre cei mai utilizați biocombustibili, cu o pondere de aproximativ 44%, în timp ce utilizarea grâului va scădea, iar folosirea altor culturi agricole (cu ar fi sfecla de zahăr) ar urma să rămână relativ stabile.

Un studiu realizat de organizația de mediu Transport & Environment arată că la ora actuală o parte însemnată din producția de cereale a Europei este folosită pentru producerea biocombustibililor utilizați în transporturi în amestec cu carburanții clasici. Pe fondul eliminării exporturilor de cereale provenite din Ucraina și Rusia, studiul arată că în Europa trebuie luate măsuri urgente pentru a preveni o lipsă a cerealelor. De exemplu, eliminarea grâului din producerea biocombustibililor ar compensa peste 20% din exporturile Ucrainei, iar cantitățile astfel disponibilizate ar putea sprijini securitatea alimentară în alte țări de pe glob care depind de aprovizionarea cu grâu ucrainean. În cazul în care Europa ar reduce cu o treime cantitățile de grâu, continentul ar compensa în totalitate lipsa importurilor din Ucraina.   

Independență versus criză

În prezent, la nivelul UE, 5% din terenul agricol este alocat culturilor destinate producerii biocombustibililor, iar o dublare a acestei suprafețe nu ar duce decât la o reducere cu 7% a importurilor de petrol din Rusia. Studiul arată că dacă UE vrea să se desprindă total de importurile de petrol rusesc, atunci circa 80% din suprafața agricolă ar trebui alocată culturilor destinate producerii biocombustibililor, fapt ce ar genera imediat o criză alimentară. 


„În fiecare an ardem milioane de tone de grâu și alte cereale vitale pentru a ne alimenta mașinile. Acest lucru este inacceptabil în fața unei crize alimentare globale. Guvernele trebuie să oprească de urgență arderea culturilor alimentare în mașini pentru a reduce presiunea asupra proviziilor critice”.

Maik Marahrens, manager al asociației Transport & Environment.

Apelul celor 23 de ONG-uri

Scrisoarea semnată de cele 23 de organizații care se opun utilizării cerealelor în producția de biocombustibili a fost expediată mai multor guverne europene, precum cele ale Germaniei, Italiei, Sloveniei, Lituaniei și Regatului Unit, țări care au producții însemnate de biocombustibili. De exemplu, în scrisoare adresată Guvernului Marii Britanii, semnatarii atrag atenția că actuala criză generată de creșterea prețurilor necesită suspendarea de urgență a utilizării culturilor alimentare și furajere ca materii prime pentru producerea biocombustibililor în această țară. Potrivit raportului guvernamental privind securitatea alimentară, publicat în decembrie 2021, Regatul Unit este foarte dependent de importurile de alimente, acestea reprezentând 45% din alimentele consumate. Cele mai recente statistici privind furnizarea de biocombustibili arată că un sfert din bioetanolul utilizat în Regatul Unit este făcut din porumb ucrainean. De asemenea, în scrisoarea adresată guvernului german se arată că în această țară culturile destinate biocombustibililor ocupă 80.000 de hectare, iar anual 3,4 milioane de tone de cereale sunt transformate în agrocombustibili. Pentru a frâna extinderea culturilor destinate producerii de biocombustibili, semnatarii scrisorii cer retragerea subvențiilor federale destinate acestora. 

Ucraina și Rusia asigură împreună aproximativ un sfert din exportul de grâu și orz la nivel mondial, 15% din exportul de porumb și peste 60% din exportul de ulei de floarea soarelui.

Ce prevăd directivele europene

Comisia Europeană a stabilit o țintă pentru biocombustibilii folosiți în transportul rutier și feroviar la un nivel de 10% din consumul de combustibil pentru 2020 și de 14% până în 2030. Aceste cote minime de biocombustibili susțin obiectivul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) cu 6% față de nivelul anului 2010 în zona transporturilor. Directiva Energiei Regenerabile (RED II) definește o serie de criterii de sustenabilitate pe care biocombustibilii utilizați în transport trebuie să le respecte pentru a fi luate în considerare la atingerea obiectivului general de 14% până în 2030 și pentru a fi eligibili să primească sprijinul financiar din partea autorităților publice. Contribuția biocombustibililor și a biogazului produși din materiile prime agricole ca pondere în consumul final de energie în sectorul transporturilor este fixat la cel puțin 0,2% în 2022, cel puțin 1% în 2025, urmând să ajungă la minimum 3,5% în 2030. De asemenea, la nivelul UE sunt o serie de reglementări în ceea ce privește creșterea cantităților de biocombustibili în transportul aviatic și naval.

România produce 250 kt/an de biodiesel

În România Ordonanța de Urgență nr. 80/2018 a stabilit cotele minime de biocombustibili pe care furnizorii de carburanți trebuie să le asigure în momentul comercializării carburanților pe piața din România. În România există momentan doar producție de biodiesel, cu o capacitate de aproximativ 250 kt/an, reușind să acopere o mare parte din cererea locală, arată o analiză publicată cu câteva luni în urmă de Asociația Energia Inteligentă. Realizată înainte de actualul context internațional, când nu se punea problema unei posibile crize alimentare, analiza arăta că România are potențial să construiască atât fabrici de etanol și de biodiesel, cât și de HVO (hydrotreated vegetable oil), având un puternic sector agricol.

Un lan de grâu - Avantajul folosirii biocombustibililor obținuți din grâu, porumb etc. în detrimentul combustibilului clasic este că eliberează în atmosferă cantităţi foarte mici de sulf şi dioxid de sulf, compuşi extrem de poluanţi, care accelerează efectul de seră şi încălzirea globală

×