x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri “Este destul de dificil să utilizezi frecvent la ore tehnica modernă”

“Este destul de dificil să utilizezi frecvent la ore tehnica modernă”

03 Mar 2014   •   14:07
“Este destul de dificil să utilizezi frecvent la ore tehnica modernă”

‒ Interviu cu prof. Anca Rezan, de la Liceul Teoretic "Andrei Bârseanu" (Târnãveni), câștigătoarea primei etape a concursului organizat de eduMagazin, în cadrul campaniei “Predă cu zâmbetul pe buze”. Concursul urmărește să stimuleze cadrele didactice să facă orele de predare cât mai plăcute și astfel să capteze atenția copiilor. Pentru următoarele etape, profesorii din toată țara se pot înscrie la pagina de internet a concursului. (Vezi și articolul “Predă cu zâmbetul pe buze!”)

Jurnalul Național (JN): Sunteți câștigătoarea, împreună cu eleva dumneavoastră Ioana Muth, a unui premiu la concursul organizat de eduMagazin, un voucher cu care vă puteți procura produse didactice de la eduMagazin. Câteva cuvinte, vă rog, despre această experiență: a participării la concurs.


Prof. Anca Rezan (AR): Este o experiență plăcută pentru noi toți, care ne determină să rămânem competitivi, să avem încredere în forțele noastre și să ne valorificăm aptitudinile. Mulțumim organizatorului acestui concurs și tuturor celor implicați în desfășurarea lui.

(JN): Cum apreciați dotarea cu material didactic a școlii la care predați? Ce vă bucură să aveți, ce vă lipsește.

(AR): Liceul la care predau este dotat cu material didactic corespunzător pentru desfășurarea în condiții bune a procesului instructive-educativ.

(JN): Considerați că mecanismele învățământului, așa cum s-au consolidat ele, vă acordă suficientă libertate pentru a vă pune ideile proprii în practică? Există constrângeri? Ce vă nemulțumește?

(AR): Dacă ești responsabil și dedicat meseriei pentru care ai optat, consider că-ți poți canaliza gândurile în așa fel încât să fii mulțumit de ceea ce faci și, bineînțeles,să-i mulțumești și pe cei din jurul tău.

(JN): În ce măsură utilizați tehnica modernă în procesul instructiv-educativ? Aveți (și folosiți la clasă) calculator, videoproiector, tablete? Tineți lecții Ael?

(AR): Este destul de dificil să utilizezi frecvent la ore tehnica modernă, în condițiile în care ai de urmat o programă școlară stufoasă, iar numărul de ore este relativ mic în raport cu aceasta.

(JN): Ce posibilități aveți pentru a vă procura înregistrări audio, materiale video, jocuri instructiv-educative. Ce softuri educative folosiți? Tot aici, în aceeași idee, cât mai folosiți table și creta la lecțiile dumneavoastră?

(AR): Există în școala noastră înregistrări audio și materiale video. Asta nu înseamnă că nu dorim să ne procurăm și altele.Chiar dacă se leagă de școala tradițională, creta și tabla cred că rămân încă, cel puțin pentru un timp, instrumentele de bază pe care le folosesc dascălii. Eu mă folosesc de ele și consider că-mi sunt necesare pentru a-mi asigura eficiența explicațiilor oferite elevilor.

(JN): Cum reacționează copiii la lecțiile dumneavoastră? Țineți cont de reacția părinților când folosiți metode didactice care ies din sfera învățământului tradițional?

(AR): Consider că un dascăl este apreciat de elevii lui atunci când stabilește o interacțiune permanentă cu aceștia, captându-le atenția, stimulându-le imaginația și lăsându-i să-și exprime liber propriile idei. Bineînțeles, ideile trebuie însoțite de argumente. Părinții nu pot fi decât mulțumiți, atâta timp cât copiii lor manifestă aceeași reacție.

(JN): Caracterizați relația dumneavoastră cu elevii și comparați-o cu relația profesor-elev de la începutul carierei didactice a dv. Ce s-a schimbat și cine s-a schimbat ‒ dumneavoastră? copiii? sistemul?

(AR): Relația mea cu elevii se bazează, în primul rând, pe respect reciproc. Este valoarea esențială pentru asigurarea climatului optim în procesul instructiv-educativ. De aici decurg toate celelalte verigi ale lanțului: disciplină, responsabilitate, performanță etc.
Indiferent de timp,trecut sau prezent, principiile mele rămân aceleași.

(JN): Vă adaptați lecțiile la gândirea copiilor, la comportamentul copiilor? Cum vă faceți ascultată?

(AR): Îmi adaptez lecțiile în funcție de vârsta elevilor, de capacitățile lor intelectuale, de alte nevoi ale lor și încerc permanent să mă fac înțeleasă, oferindu-le explicații, folosind situații-problemă pe care ei trebuie să le rezolve. Mă interesează în special ca elevii să știe să aplice ceea ce și-au însușit la nivel teoretic.

(JN): Ce metode folosiți pentru a face orele cât mai atractive pentru elevii dumneavoastră?

(AR): Utilizez mult metoda problematizării mai ales pentru elevii din clasele de liceu. Consider această metodă eficientă, deoarece îi pune pe elevi în situația de a-și pune întrebări, a căror rezolvare trebuie s-o găsească etapic, prin gândire logică. Elevii au astfel posibilitatea de a exprima ceea ce gândesc, de a colabora, de a-și sintetiza ideile și de a-și pune în valoare imaginația. (Interviu realizat de L.N)

×