x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Rutiere: "Distracţia trebuie să fie separată de circulaţia pe drumurile publice"

Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Rutiere: "Distracţia trebuie să fie separată de circulaţia pe drumurile publice"

de Mara Raducanu    |    29 Apr 2012   •   19:51
Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Rutiere: "Distracţia trebuie să fie separată de circulaţia pe drumurile publice"

Lucian Dinita, seful Directiei Rutiere, a declarat intr-un interviu acordat Jurnalului National ca si-ar dori ca in aceste zile – cand romanii vor pleca in minivacantele de 1 Mai – cei care se urca la volan sa faca diferenta clara intre distractie si urcatul la volan. Mai ales dupa ce au consumat bauturi alcoolice. Seful Directiei a mai spus ca in zilele de 30 aprilie si 1 mai se va actiona in medie cu 1.400 de politisti pe zi, 460 de radare, doua elicoptere si 30 de la motociclisti ai Brigazii Rutiere. In ceea ce priveste situatia masinilor inmatriculate in alte state, dar si introducerea din 2013 a permisului de conducere pentru mopede, comisarul-sef Dinita considera ca prin implementarea acestor masuri "va creste si calitatea cursurilor si a intregului proces de invatare de conducere a autovehiculelor in scolile de soferi". Proiectul de lege adoptat de Guvern va fi transmis Parlamentului, cu solicitarea de a fi dezbatut si aprobat in procedura de urgenta.

Jurnalul National: Zile libere. Distractie, plimbare. Foarte multi vor iesi din Bucuresti, dar, ca de obicei, se preconizeaza si o aglomeratie nebuna in trafic.Ce "surprize" rutiere le-ati pregatit soferilor? Bineinteles, celor care incalca legea...

Lucian Dinita: Politia Rutiera va actiona in medie cu 1.400 de politisti pe zi. In zilele de 30 si 1 mai, pentru a preveni aglomerarile, efectivele vor fi marite. Ce trebui spus este faptul ca aceasta minivacanta vine la foarte scurt timp dupa o minivacanta de Pasti. Vom actiona cu peste 460 de aparate de masurare a vitezei si de supraveghere a traficului rutier, dar si cu doua elicoptere ale Inspectoratului General al Aviatiei, care vor survola anumite tronsoane de drum. In plus, vom veni cu motociclisti de la Brigada Rutiera, care vor actiona pe DN 1, DN 6, DN 2, A1, A2 si DN 3, de la 30 km departare spre Bucuresti. Asta pentru ca orice situatie de ambuteiaj, orice situatie de eveniment rutier sa poata fi rezolvate mai usor, sa se poata ajunge in timp util. Motociclistii intervin operativ, si timpul de interventie devine din ce in ce mai scurt. Ai si o alta viziune a ceea ce inseamna fluenta si desfasurarea traficului pe un anumit tronson de drum care este aglomerat. Cu autospeciala nu poti sa faci prea multe, pentru ca ai circulatie din ambele sensuri. Asa, cu motocicleta, poti sa mergi pe banda dintre sensuri.

Fara alcool cand va urcati la volan!

Cu siguranta, profitand de aceste zile, foarte multi romani vor pleca la drum. Din experientele anterioare, ce sfaturi aveti pentru cei care, urcandu-se la volan, devin responsabili nu doar pentru viata lor, ci si a celor din jur.

Lucian Dinita: In primul rand, toleranta in trafic. In al doilea rand, sa separe distractia de deplasarea pe drumurile publice. Sunt doua chestiuni complet diferite. In plus, rugamintea noastra este sa renunte sa conduca autoturismele dupa ce au consumat bauturi alcoolice. Este foarte important sa stii sa separi distractia de momentul in care te-ai urcat la volan.Nerespectand acest lucru, nu facem altceva decat sa punem in pericol atat viata noastra, dar si pe a celor nevinovati, care in plus circula regulamentar.

S-a tot discutat zilele acestea despre obligativitatea inmatricularii in Romania a autovehiculelor proprietate a cetatenilor romani. Ce vizeaza aceasta masura?

Lucian Dinita: Acest text de lege vizeaza o problematica pe care, de altfel, media o cunoaste de un an.Este vorba despre autovehicule care sunt inmatriculate in alte state si care, potrivit acestui proiect de lege, vor circula pe teritoriul Romaniei doar 90 de zile intr-un an.Trebuie spus ca este vorba despre acele autovehicule care sunt detinute de cetateni romani.Deci discutam atat de acele autoturisme care sunt obtinute in baza unui contract de vanzare-cumparare, dar si cele in baza carora a fost eliberata o procura de folosinta. Practic, masura vizeaza, spuneam, toarte autoturismele inmatriculate in alte state, inclusiv cele din Bulgaria, pentru ca e o problema arzatoare si care e mai mult discutata in mediul social.

Vor fi si exceptii?

Lucian Dinita: Da. Trebuie spus, de asemeanea, ca exista si exceptii: cele care vizeaza conducerea unor autoturisme inmatriculate in strainatate de catre un cetatean strain. De asemenea, sunt cele ale unor firme care au punct de lucru in Romania, deci practic sunt inregistate in alt stat membru UE, dar au punct de lucru in Romania sau autovehicule care sunt folosite de filiale ale unor firme din alte tari, cu filiala in Romania, precum si cele care sunt in leasing. In situatia in care se incalca cele 90 de zile prevazute de lege, persoanei respective i se retine certificatul de inmatriculare si placutele cu numerele de inmatriculare. Mai sunt prevazute amenzi, din clasa a 3-a si a-4-a, de la 560 de lei pana la 1.470 de lei.

Ce schimbari ii asteapta pe soferi pe partea rutiera? S-a tot discutat ceva despre cea mai importanta: introducerea permisului pentru mopede. Ce prevede aces lucru?

Lucian Dinita: Aici problematica este foarte simpla. Este practica elementara a unei Directive, Directiva 2006/126 a Comisiei Europene si a Consiliului, care are ca termen de implementare 19 ianuarie 2013. Ea a fost emisa in 2006, si pana la data de 19 ianuarie toate statele UE ar trebui sa-si ia masuri pentru a asigura implementarea acestei Directive. Astfel, din ianuarie 2013 va fi introdus obligatoriu permis de conducere pentru mopede, tricicluri cu motor de pana la 15 kilowati, precum si pentru motociclete A1 si A2. Pe de alta parte, sunt eliminate subcategoriile si toate permisele de conducere vor fi pe categorii, inclusiv de categoria AM pentru mopede. O chestiune foarte importanta cu referire la permisul de conducere este ca s-a facut o diferentiere. Daca pana acum permisul de conducere era valabil zece ani, indiferent de categorii, acum s-a statuat ca, pentru cei care detin permis de conducere C si D, el va trebui preschimbat la cinci ani. Sigur, obligatoriu cu trecerea examenelor medicale. De precizat ca, daca un sofer care are toate categoriile A, B, C si D, el va trebui sa-si preschimbe permisul la cinci ani, nu la zece ani. Vorbim de zece ani pentru A si B, pentru C si D, cinci ani.

Care ar fi beneficiile directe ale acestor viitoare schimbari pentru participantii la trafic, fie ca sunt soferi sau pietoni?

Lucian Dinita:Se vor elimina situatiile in care un cetatean este implicat intr-un eveniment rutier soldat cu pagube materiale sau chiar si cu ranire, dar al carui autor este un cetatean care conduce un autoturism inmatriculat in alt stat, nu se va pune problema imposibilitatii recuperarii prejudiciului. Este foarte important pentru cetatean. Foarte multe sesizari ne-au venit in ultima perioada, de genul, "am fost lovit de o masina cu numere straine si nu stiu ce sa fac". Nu retineau nici numarul masinii, nici marca, nici culoarea, spuneau doar "m-a lovit unul si a fugit". Toate aceste chestiuni au fost gandite in beneficiul cetateanului si bineinteles – tot cu beneficiu pentru cetatean si implicit pentru Politia Romana – ca nu va mai trebui sa treaca mult timp pentru a putea sa identifici si sa tragi la raspundere pe cei care incalca legea. Si aici discutam despre evenimentele rutiere.

Din 2013, permis de conducere pentru mopede

Punctul doi: din 19 ianuarie 2013, permis de conducere pentru mopede. O initiativa foarte buna, dar o lovitura grea pentru cei care se urcau cu nonsalanta pe mopede fara sa aiba un minimum de cunostinte rutiere. Mai grav este ca nimeni, legal vorbind, nu le cere acest lucru.

Lucian Dinita: Cat priveste permisiul de conducere, cred ca este un aspect benefic pentru societate, in general. In primul rand, nu vor mai fi fel de fel de indivizi care sa se urce pe mopede fara a avea elemente minime pentru cunoasterea regulilor de circulatie. Vor deprinde si o civilizatie rutiera, care, vrand-nevrand, li se va impune. Mai mult, va creste si calitatea cursurilor si a intregului proces de invatare de conducere a autovehiculelor in scolile de soferi. Vorbim despre o profesionalizare, in ideea ca in momentul de fata nu era mare lucru daca aveam B, conduceam indiferent orice masina. Vorbesc de subcategorie. Or, cred ca toate sunt benefice si ele isi vor arata beneficiul cat se poate de repede. Sigur, o data cu intrarea in vigoare.

Cand vor fi puse in practica toate aceste reglementari?

Lucian Dinita: Prevederile din actul normativ referitoare la inmatricularea autovehiculelor vor intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial, urmand ca intr-un termen de inca 30 de zile sa fie elaborate procedurile de aplicare a acestor reglementari. Aspectele vizand obligativitatea controlului medical periodic se aplica de la intrarea in vigoare a actului normativ, iar celelalte reglementari vor intra in vigoare incepand cu data de 19 ianuarie 2013.

Recomadari pentru un trafic in siguranta

Adaptati permanent viteza de deplasare la particularitatile de drum si de trafic!
Nu va angajati in efectuarea de depasiri neregulamentare!
Folositi corect luminile, atat pe timp de zi, cat si pe timp de noapte!
Folositi centura de siguranta – va poate salva viata in caz de accident!
Nu conduceti sub influenta bauturilor alcoolice!
Nu conduceti daca va simtiti obositi! Planificati-va in asa fel calatoriile, incat sa nu parcurgeti intr-o zi mai mult de 300 de kilometri!
Este chiar indicat sa opriti din cand in cand, pe parcursul traseului, pentru a va destinde si a va reface fortele!
Acordati un plus de atentie conducerii prin intersectiile nedirijate, la depasirea mijloacelor de transport in comun sau a altor autovehicule vitezei cu care rulati, pentru a putea in orice moment manevra si opri in deplina siguranta autoturismul daca situatia o impune!

×