x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri ”Mâinile pe volan şi ascultă-l pe poliţist!”. Şeful Direcţiei Rutiere, despre poliţistul arogant şi şoferul inconştient.

”Mâinile pe volan şi ascultă-l pe poliţist!”. Şeful Direcţiei Rutiere, despre poliţistul arogant şi şoferul inconştient.

de Mara Raducanu    |    15 Iun 2011   •   21:00
”Mâinile pe volan şi ascultă-l pe poliţist!”. Şeful Direcţiei Rutiere, despre poliţistul arogant şi şoferul inconştient.

Lucian Dinita, seful Directie Rutiere, vorbeste intr-un interviu acordat Jurnalul National, despre problemele din peisajul rutier romanesc. Potrivit acestuia, nu exista celebrul plan de amenzi despre care se tot pomeneste, asa cum de prin 2006 nu mai exista controalele de rutina invocate uneori de politisti. Pentru soferii care tot afirma ca sunt vanati cu radarul de catre oamenii legii, seful Directiei sustine ca "politistilor le este interzis sa amplaseze radarul la doi metri de indicatorul de intrare in localitate si in curbe inchise". Radarele fixe suspendate in 2009 nu vor fi deocamdata reintroduse, iar propunerile de "relaxare" rutiera ale senatorilor nu sunt binevenite in conditiile in care celelate tari tocmai ce au inasprit sanctiunile rutiere. Cat despre relatia din trafic politist-conducator auto, Lucian Dinita considera ca ea trebuie sa fie una limitata. Fara prea multe intrebari, fara discutii. Omul legii explica motivul conducatorului auto motivul opririi, iar soferul ramane in masina cu mainile pe volan.

● Jurnalul National: Domnule Dinita, in ultimele luni, ati tot mers prin tara in misiuni rutiere pentru a testa/verifica comportamentul si modul de aplicare al legii din partea subordonatilor dumneavoastra. Un bilant: ce merge, ce nu merge, ce ar trebui schimbat?
● Lucian Dinita: Reinstruirea a inceput din ordinul domnului ministru de Interne. Practic ce s-a urmarit?- Schimbarea atitudininii, comportamentului, a modului de actiune si a modului de aplicare a legii. De fapt, nu este vorba de o schimbare, ci de modul de aplicare intocmai. Acum, plecand de la acest aspect, cred ca atitudinea si comportamentul reprezinta probleme pe care le recepteaza orice participant la trafic. Haideti sa le luam pe rand. Este foarte important in primul si primul rand sa se stie ca nu mai exista controale de rutina. Ele nu mai exista din 2006 si cu toate acestea chiar si agentului de politie rutiera i-a ramas in vocabular motivatia pentru care opreste un conducator de autovehicul, cum ca <>. Nu exista. Si lucrul asta a fost statuat prin dispozitii, ordine. Exista altceva: date, indicii cu privire la masini ca fac obiectul unei infractiuni, exista actiuni tematice.

"Politistii nu au norma de amenzi"
● Jurnalul National: Se tot spune despre politisti ca stau la panda cu radarele si ca "vaneaza' soferii. Asta pentru ca ar avea o norma de amenzi si trebuie sa se intoarca victorios in biroul superiorului... E adevarat?
● Lucian Dinita: Acesta este un alt aspect despre care am tot vorbit. Si anume, problematica legata de inexistenta unui plan de amenzi. Invocarea asta a planului de amenzi de catre unii si altii nu are nici o baza juridica. Si nici nu se regaseste in nici un act normativ. Exista principiul actiunii continue, adica, politistul in momentul in care se afla in teren trebuie sa actioneze si sa vegheze continuu asupra modului de desfasurare a traficului si sa ia masurile de sanctionare impotriva celor care nu respecta normele rutiere. Norma de amenzi nu mai exista si dintr-un alt motiv. Omul legii lucreaza toate cele opt ore. Practic, activitatea lui trebuie sa fie continua, asta nu inseamna ca daca a sanctionat zece sau opt conducatori auto si-a incheiat treaba. Pe urma, cu privire la modul de actiune, li s-au interzis foarte clar elemente de stat la panda sau care ar crea impresia de stat la panda.


"Le este interzis politistilor sa amplasase radarul la doi metri de indicatorul de intrare in localitate si in curbe inchise"
● Jurnalul National: Adica, mai exact, ce anume li s-a interzis?
● Lucian Dinita: In primul rand, li s-a interzis sa amplaseze aparatele de masurare a vitezei la doi metri de indicatorul de intrare in localitate si in curbe inchise. Deci ele sunt interzise si, de altfel, fac parte din modul de actiune normal. Cu aparatul radar se lucreaza dupa un anumit grafic, radarul nu este amplasat dupa cum i se pare politistului. Trebuie inteles o data pentru totdeauna si de catre participantul la trafic ca statul la panda este invocat de catre cei care primesc sanctiuni. Mai ales ca Romania este singura tara care are aparate radar pe autovehicule inscriptionate care sunt vizibile oricand.

● Jurnalul National: Ce v-a nemultumit in comportamentul oamenilor legii din ceea ce ati constatat pe teren?
● Lucian Dinita: De fapt, in momentul de fata nu s-a dorit decat o schimbare de comportament si de atitudine a politistilor de la Rutiera. Si vorbesc aici despre acea aroganta a unora... Apropo de schimbari, va mai dau un exemplu si este bine sa-l promovati pentru ca fiecare participant la trafic, mai ales conducator auto, sa stie. Soferul nu este obligat sa se dea jos din masina. Am vazut de multe ori obiceiul ca, atunci cand este oprit de politist, conducatorul auto sa coboare din masina. De ce? Atata timp cat este litera in regulament care spune foarte clar ca trebuie sa ramana cu mainile pe volan si sa urmeze indicatiile politistului rutier? Exista comportamentul asta in momentul in care l-a oprit, politistul zice <>. De ce? Atata timp cat legea interzice. De aici incep si discutiile. Discutia politist-sofer trebuie limitata. Ati vazut si ati prezentat de atatea ori si fiecare om care trece pe strada vede soferul in diverse ipostaze fata de masina politiei. Unii intrati pe geam inauntru, altii stau langa masina in ploaie. Este ceva anormal si este contrar legii.

● Jurnalul National: Deci fara discutii politist-sofer in momentul cand un conducator auto este tras pe dreapta… Cum trebuie sa actioneaze omul legii in situatia asta?
● Lucian Dinita: De la comportament, atitudine, mod de actiune, mod de aplicare a legii. Sunt multe semnale referitoare la comportament arogant, daca vreti, cu discutii care nu au nici un rost, intrebari care, iarasi, nu au nici un rost. Se incearca o discutie amicala cu soferul din care sa vada cam cu cine sta de vorba. Nu. El are foarte clar stipulat prin proceduri si metodologii interne ce trebuie sa faca. <>. Pentru ca orice discutie in plus da nastere la interptretari, la alte raspunsuri, alte atitudini. Exista si soferi care sunt ei provocatori la un moment dat. In plus, Legea Circulatiei este singura lege care are prevazut un capitol separat <> Deci lucrurile sunt foarte bine separate.


Nu exista inca o definitie pentru agresivitate
● Jurnalul National: Sunt din ce in ce mai multe cazuri de agresivitate in trafic. S-a gasit acea definitie care sa pedepseasca huliganii din trafic?
● Lucian Dinita: Acest aspect este in continuare in dezbaterea comisiilor de specialitate ale Parlamentului. Atata timp cat Parlamentul este for decizional vor gasi variante. Sigur, aceste elemente constitutive ale agresivitatii ca un comportament al soferului sunt definite sau daca vreti sunt sanctionate in Legea Circulatiei. Numai ca ele sunt disparate.Trebuie sa existe consensul acesta in care sa stabilim care sunt elementele definitorii ale agresivitatii, chiar daca le vedem cu totii pe strada. Ele trebuie insa foarte bine definite, foarte clar statuate in ceea ce inseamna constatarea de catre politist, pentru ca sa nu poata fi combatute la un moment dat. In afara, se merge foarte mult pe aparatura de inregistrat, ca proba a comportamentului agresiv. Exista situatii in momentul de fata, de evenimente rutiere care se produc in fata politistului sau exista situatii cu nerespectarea unei norme, spre exemplu neacordarea de prioritate. In cazul unei constatari facuta de politie, de fiecare data aceste contraventii sunt contestate, iar instantele solicita probe. Probabil ca, incet-incet, va trebui sa ne adaptam de asa maniera, incat orice inseamna autospeciala de politie rutiera sa aiba montate astfel de camere de supraveghere care sa inregistreze video abaterea respectiva, urmand ca ea sa poata fi furnizata ca proba pentru instanta. Si in apararea politistului, bineinteles.

● Jurnalul National: Cum se manifesta agresivitatea soferului roman in trafic?
● Lucian Dinita: Ca elemente de agresivitate sunt cateva. Conducerea cu viteza excesiva sau neadaptata. In contextul vitezei, manevre de schimbare a directiei de mers succesive, exact acele zigzaguri sau fandari stranga-dreapta, plecarea de pe o banda de langa axul drumului, in cazul in care drumul are mai multe benzi pe sens. Chiar am vazut la un moment dat semi-urcarea pe trotuar, cu jumate de masina ca sa-si faca loc, agresivitatea prin folosirea prelungita a mijloacelor sonore, lumini. Ele sunt sanctionate asa cum spuneam, dar sunt disparate, in functie si de gravitatea lor. In 2003-2006, s-a tot discutat problema agresivitatii, numai ca nu s-au putut stabili sau pune cap la cap aceste elemente. La momentul respectiv Parlamentul nu a dorit ca aceasta apreciere sa fie aleatorie si lasata la latitudinea agentului, in ceea ce priveste un astfel de comportament.

● Jurnalul National: In 88 de localitati au crescut limitele de viteza. Au fost persoane care au spus ca nu prea e bine, tinand cont de cum se circula pe la noi. Cine decide cresterea/ scaderea limitei de viteza?
● Lucian Dinita: Evaluarea sau reevaluarea limitei de viteza pe raza anumitor localitati sau la nivelul localitatilor din tara s-a facut in baza Art 49/alineatul 2 din Legislatie, care spune foarte clar ca <>. Pornind de la acest aspect, au existat si exista - au fost si solicitari din partea societatii, de altfel - exista drumuri nationale, DN1, DN 2 sau DN 7 - care a fost realibilitat. El trece prin localitati, dar sunt anumite tronsoane care au doua benzi de circulatie, or, este anormal la doua benzi de circulatie sa lasi 50, infrastructura este de asa maniera.


Radarele fixe, suspendate in 2009, nu se reintroduc acum!
● Jurnalul National: In ultima perioada s-a tot vorbit despre reintroducerea radarelor fixe amplasate pe drumurile din Romania, radare care in 2009 au fost suspendate. Ba chiar s-a spus ca ele au fost deja puse in functiune. Sunt introduse, vor fi?
● Lucian Dinita: In aprilie 2009, ele au fost suspendate, urmare a unor carente sau, daca vreti, deficiente cu privire la achiztiile publice. La momentul respectiv, s-a pus problema ca aceste radare sunt o afacere a Politiei Rutiere si asa mai departe. Nu a avut nici o legatura chestia asta, numai ca au existat probleme in ceea ce priveste achizitiile publice. Nici vorba de reintroducerea lor acum.

● Jurnalul National: De unde a pornit discutia reintroducerii lor? De ce acum? S-a gasit acel cadru legal de care era nevoie pentru functionarea lor?
● Lucian Dinita: Discutia a pornit de la cateva seminarii, in general semestriale ale Asociatiei Politiilor Rutiere Europene, care s-au desfasurat la Bucuresti. In contextul sigurantei rutiere, statele membre ale UE au sesizat faptul ca rezultatele pe care Romania le-a obtinut in scaderea numarul de evenimente rutiere si a victimelor in accidentele de circulatie, s-a reusit in conditiile neutilizarii acestor instrumente, foarte des folosite in alte tari. Sigur, suspendarea lor nu a fost nici o problema, dar a existat o intrebare din partea celor de la TISPOL, cand le reactivam. Practic, Olanda a formulat intrebarea pentru Romania, in contextul in care se doreste crearea unui coridor de control, intrarea in UE dinspre Bulgaria, Romania si, ulterior, Ungaria, Austria, Germania pana in Olanda. Aceastra aparatura urma sa fie completata cu sistemul automat de recunoastere a placutelor cu numere de inmatriculare. Practic, se dorea o monitorizare a traficului dinspre sudul UE catre nordul UE. Or, in contextul in care Romania nu are activat acest sistem, practic aceasta masuratoare nu se poate face decat de la granitele Ungariei spre nord. Nu s-a pus problema reintroducerii lor. Intai de toate, problema este crearea cadrului legal fara de care aceste instrumente nu se pot foloi. Doi: aceste instrumente nu sunt ale Politiei Rutiere, sunt ale administratiei Publice Locale. Radarele de pe DN1 sunt cele ale Politiei Rutiere.


"Relaxarea" rutiera, teribilism pe sosele
● Jurnalul National: Domnul Dinita, senatorii vor sa mai "slabeasca' putin Legislatia Rutiera. Au votat ca depasirea vitezei legale cu maximum 20 km/h, vorbitul la mobil si nepurtarea centurii de siguranta sa fie sanctionate cu avertisment la prima abatare. E un moment potrivit pentru "o relaxare' rutiera?
● Lucian Dinita: Am mai spus-o si o repet. Societatea va trebui sa-si stabileasca prioritatile. Pentru ca sunt doua chestii diferite. La un moment societatea romaneasca a afirmat ca Legislatia Rutiera din tara noastra este una ultra-drastica. Se intampla prin 2008-2009. Sa ne aducem aminte ca in 2008 au urmat doua Ordonante de Urgenta care au modificat legislatia in sensul unei relaxari. Constatul amiabil, spre exemplu. Ulterior , au fost voci care au spus ca e prea permisiva. Iarasi ma intorc si spun. La momentul in care un sofer a fost depistat circuland cu un autoturism mult peste viteza legala admisa, atunci se elibera dovada fara drept de circulatie. Era clar o atitudine care nu mai tinea de lipsa de control al autoturismului, era o fapta premeditata. Nu poti sa spui ca ai viteza maxima 130 si ca nu ti-ai dat seama cand ai mers cu 200. Masura care se lua era retinerea permisului cu suspendarea dreptului de a conduce pe o perioada de 90 de zile, cu dovada fara drept de circulatie. In momentul in care s-a modificat legea, cand cineva comite astfel de fapte, ii eliberezi dovada de circulatie 15 zile si ii dai posibilitatea sa conteste aceasta masura. Sigur, e deja o relaxare. Deci, revenim. In conditiile in care vezi foarte bine ce se intampla in fiecare zi, principala cauza a accidentelor in Romania, cel putin in primele cinci luni, este viteza excesiva, iata ca noi mergem pe relaxari in Legislatia Rutiera. Comisia Economica pentru Transport a Uniunii Europene a transmis o scrisoare Romaniei in care arata ca tara noastra nu-si poate permite relaxarea rutiera in momentul de fata, cu atat mai mult cu cat UE inaspreste sanctiunile. Toate celelate state pana la granita cu Romania au inasprit sanctiunile.

● Jurnalul National: Sa intelegem ca propunerile senatorilor nu prea sunt potrivite, raportat la ceea ce se intampla la noi pe sosele?
● Lucian Dinita: Sigur, sunt niste propuneri, urmand ca, dupa analizare, Camera Deputatilor sa le admita sau sa le respinga. Daca in momentul de fata, cand ii aplici o sanctiune, plus sanctiunea complementara prin aplicarea punctelor de penalizare, daca acum, ele nu au caracterul de corectie, credeti ca un avertisment o sa aiba caracter de corectie? In conditiile in care luam in discutie vorbitul la telefon, care poate sa fie periculos, nepurtarea centurii de siguranta… Aduceti-va aminte cate astfel de evenimente rutiere au fost... Mai mult decat atat, tratam cu avertisment nepurtarea centurii de siguranta, dar in Ungaria primesti 300 de euro amenda pentru asta... Exista o directiva privind portul centurii pe care noi am implementat-o, dar nu o sanctionam. Sigur, noi aplicam ce stabileste Parlamentul Romaniei, dar in acelasi timp Asociatia Profesionala Europeana nu va intreba Parlamemtul, ne va intreba pe noi: pai cum, noi marim amenzile pentru nepurtarea centurii de siguranta tocmai in ideea ca omul sa constientizeze utilitatea ei, si voi mergeti pe avertisment?


Fenomenul rutier din Romania: inconstienta amestecata cu smecherie
● Jurnalul National: Cum s-ar caracteriza la ora actuala fenomentul rutier din Romania?
● Lucian Dinita: Cel putin, ultimii zece ani au insemnat pentru Romania o modernizare continua a parcului auto. Foarte rar mai gasesti Dacia 1300, Dacia 1100 sau eu stiu eu ce masini cu o vechime mai mare. Eu am mai spus. E valabil pentru tineretul din ziua de astazi. La varsta lor este specifica adrenalina, care, din pacate, se consuma in contextul asta de trafic. Fiecare incearca sa aiba o masina cat mai puternica sau un motor mai puternic. Exista aceasta meteahna si totul pleaca de la educatie, privind circulatia cu viteza excesiva, indiferent de conditiile de trafic. Mai exista acel tupeu, pe care unii il manifesta in trafic sau merg la risc, in ideea ca lasa ca celalalt ma va feri. Viteza excesiva, lipsa de experienta, masinile sunt fiabile - cea mai fina miscare de volan poate sa te rastoarne - depasiri neregulamentare, viteza sau neacordari de prioritare. Ele caracterizeaza fenomenul rutier din Romania de astazi. Dupa, vine aceasta agresivitate sau, daca vreti, este vorba despre un comportament inconstient, amestecat cu smecherie... Cat de repede pot sa-l fentez pe unul sau pe altul, sa intru in fata, sa pun frana. Unii nu suporta sa aiba masini in fata, sa ajunga mai repede. Accidente multe nu au fost in ultima perioada, dar ele impresionaeza prin gravitate.

● Jurnalul National: Aveti vreo explicatie pentru aglomerarea asta permanenta a traficului de la noi?
● Lucian Dinita: Eu sunt foarte multumit de intrebare, deoarece vine in totala antiteza cu ceee ce s-a afirmat ca scaderea accidentelor si a personelor decedate este urmare a reducerii valorilor de trafic pe seama economiei. Sa ne aducem aminte de valorile de trafic intregistrate in preajma sarbatorilor de Paste, de 1 Mai, cele inregistrate acum de Rusalii. Haideti sa ne uitam dimineata intre orele 7.30-9.30. Pentru ca, din cate cunosc de la Directia Inmatriculari Permise, se facuse o medie ca o familie are cam doua masini. Ceea ce este corect si este similar statelor din UE. Dar, in statele din UE exista programe de promovare a transportului public de persoane, programe pentru utilizarea bicicletelor, programe pentru promovarea mopedelor. Deci promovarea unui management de trafic care sa fie din ce in ce mai putin aglomerat. Sunt taxe care se pun pentru utilizarea autoturismelor in marile aglomerari urbane. In Germania, la fel se intampla si la Paris, Roma, Milano. Uitati-va in Romania, daca intr-o familie de patru persoane fiecare are masina, atunci fiecare pleaca cu autoturismul. Nu este normal sa ai aglomeratie de la ora 7.30 - 9.30 si nu e normal ca aceeasi aglomeratie sa existe si de la 11.30 la 14.30, sau intre 17.30 si 19.30… Iar noaptea in Bucuresti valorile de trafic sunt comparabile cu cele de la 12.00 ziua. Acuma, intrebarea mea este ce se intampla?

● Jurnalul National: Ati fost afectati de disponibilizari? Cati oameni aveti in subordine?
● Lucian Dinita: Nici nu au fost disponibilizari. 4872 pe toata Romania.

● Jurnalul National: In conditiile de astazi, cand politistului ii este diminuata norma de hrana, salariile au tot scazut, absolventii scolilor de politie stau pe bara, ca nu sunt posturi pentru ei... Mai este stimulat politistul?
● Lucian Dinita: Eu vorbesc despre oamenii de la Rutiera. In meseria asta, dincolo de toate, trebuie sa existe si vocatie, sa-ti placa ceea ce faci. Discutand despre politia rutiera in 2009, in perioada cand salariile erau inca cele care erau… Atunci au fost 87 de cazuri de luare de mita, in 2010 – au fos 21, iar in primele cinci luni doar 7 cazuri. Deci, e pardoxal, cu cat masurile au afectat, iata ca numarul cazurilor de luare de mita a scazut vertiginos, in timp ce cazurile de desistare au crescut. Mai este inca un aspect, chiar si in conditiile astea, uitati-va la dinamica rezultatelor accidentelor rutiere obtinute de oamenii nostri. In 2010, am scazut cu 10% la morti.

● Jurnalul National: Planuri rutiere?
● Lucian Dinita: O mare provocare sezonul estival. Ceea ce previzionam noi, anul acesta s-ar parea ca mai multi romani isi vor petrece concediile in tara, ceea ce implica un tranzit mai intens. Deci ne vom confrunta cu o crestere a valorilor de trafic...

×