x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Mihai Başulescu: Pista nr. 2 de pe Otopeni, un pericol chiar dacă a fost reabilitată

0
Autor: Gina Vacariu 27 Iun 2016 - 22:18
Mihai Başulescu: Pista nr. 2 de pe Otopeni, un pericol chiar dacă a fost reabilitată


Finalizarea lucrărilor la pista 2 a Aeroportului Henry Conadă se tot amână. Cu toate că ministrul Transporturilor anunța că ele vor fi terminate în luna mai,  încă se mai lucrează.  Lucrările au început încă din luna februarie, însă, conform unor surse din Compania Națională Aeroporturi București, constructorul nu prea s-a grăbit. Cele două utilaje de pe șantier și câțiva muncitori fac cu greu față complexității lucrărilor. Redeschiderea traficului aeronavelor s-a amânat până, cel mai devreme, la finalul lunii iunie.  Înainte de reparații,  calitatea deplorabilă a pistei nr. 2 a celui mai mare aeroport din țară putea în orice moment să provoace un accident aviatic. Fostul director general al aeroportului Henry Coandă, Mihai Bașulescu, avertizează că problemele sunt mult mai vechi, iar pista ar putea avea aceleași probleme, chiar dacă a fost reparată. De vină, ar fi sistemul de evacuare al apei care este vechi de 30 de ani și nu mai face față.

 

Mihai Bașulescu a lucrat la construirea mai multor obiective pe platforma aeroportului Henri Coandă, unul dintre acestea fiind pista pentru decolarea și aterizare a aeronavelor nr. 2 (08L-26R). Apoi din aprilie 1990 și până  în aprilie 2003 am fost angajatul al Companiei Naționale Aeroporturi București, ocupând mai multe funcții, ultima fiind cea de director general. În perioada 2006-2009 ca angajat al Romprest, Tehcon Romprest și Tehcon Edilitare și Infrastructura  a participat la realizarea lucrărilor de reparații ale pistei nr. 2 de pe Aeroportul Henry Coandă.

G.V: Cunoașteți foarte bine situația aeroportului. Ați fost director. Acolo, de mulți ani, sunt probleme în ceea ce privește calitatea pistelor. Acum se fac lucrări, după ce în 2007 s-a greșit soluția tehnică.  Atunci, destul de repede apa s-a inflitrat sub asflat. După nouă ani se lucrează din nou și conform unor surse există posibilitatea ca situația să se repete.  Care sunt până la urmă probleme pistelor de pe aerpotul Henri Conadă?

 

M.B: Infrastructura aeroportului are destule probleme de natură tehnică, probleme legate în primul rând de vechimea elementelor de infrastructură. Pe parcursul vremii, începând din anul 1986, au fost executate multe lucrări pentru repararea, modernizarea și dezvoltarea infrastructurii aeroportuare. În 2007 când s-au făcut reparații capitale s-au descoperit inadvertențe între informațiile primite de la aeroport și realitatea din teren.

Proiectantul Consitrans și asocierea care urma să execute lucrările(Romprest, P.D.A., PA &Co International) au observat că lucrările anterioare realizate între 1986 și 1988 au fost de calitate proastă și s-a găsit apă în structurile din beton ciment din cauza sistemul de colectare și evacuare al apelor.

 

G.V: Au fost informate autoritățile despre aceste lucruri?

M.B: În anul 2007, asocierea a efectuat un studiu cu georadarul, punând la dispoziția autorităților aeroportuare toate informațiile. Cei care urmau să facă lucrările au propus două variante de refacere pentru pista numarul 2 care necesitau eforturi tehnico-economice mai mari. Ambele variante au fost refuzate de către conducerea aeroportului de atunci, care a dorit continuarea execuției contractului angajat prin câștigarea procedurii de licitație.

G.V: Lucrările de anul acesta au fost atribuite firmei TechCon. Din câte am înțeles este divizia de construcții a Romprest, adică una din firmele care a reparat, așa cum a știut, pista în 2007. Acea asociere a fost hulită după ce conducerea aeroportului de atunci a început să constate foarte repede că asflaltul a început să sară. Care poate fi explicația? De ce să atribui acest contract uneia dintre firmele care și-a dovedit ineficiența atunci?

M.B: Nu cunosc cum au fost încredințate lucrările acestei firme, trebuie întrebată autoritatea aeroportuară. În cea ce priveste desprinderile de asfalt este foarte posibil ca asfaltul, care aderă foarte bine de betonul de ciment, să fie dislocat de mișcarea roților aeronavelor sau a altor mijloace aeroportuare.

Trafic pe o pistă nereparată de 20 de ani

G.V: Mulți dintre piloții din țară, dar și din străiniătate, se plâng de calitatea pistelor celui mai mare aeroport din țară...

M.B: Singurul care decide dacă zboară, decolează/aterizează o aeronavă este comandantul aeronavei care dacă are cel mai mic dubiu nu utilizează infrastructura. Zona care se repară acum este cea mai afectată de către aeronave la decolare. De aceea, ea este realizata din beton de ciment, însă suflul puternic al motoarelor care decolează poate arunca în diverse zone bucățile desprinse.Stratul de asfalt subțire nu asigură rezistența pistei, aceasta este dată debetonul de ciment.

 

G.V: Din datele pe care le aveți, există riscul exfolierii pistei să se repete, chiar dacă lucrările sunt proaspăt execuate?

M.B: Dacă nu se rezolvă problema colectării și evacuării apei, fenomenul de îngheț/dezgheț va produce denivelări ale suprafeței de rulare utilizată de către aeronave. Se va produce degradarea structurii dalelor din beton de ciment și atunci o să avem o situație gravă. Acest strat de asfalt subțire așternut la rece are cel mult şase ani durata normală de viață. Cel realizat în 1996 a rezistat 10 ani.

G.V: S-a spus că asocierea care a reparat pista în 2007 nu era pregătită pentru o asemenea lucrare. Soluţia aleasă nu a fost cea mai bună și din această cauză apa ar fi ajuns să se infiltreze în straturi și să se exfolieze pista.

 

M.B: Există documente, sper că mai există, care pot clarifica situația, iar dacă autoritatea aeroportuară invocă calitatea execuției aceasta nu trebuie să uite că a avut un consultant, IPTANA, care are cea mai mare experiență în domeniu.

Lucrarile pentru repararea celor 3,5 km. de pistă costă 1,5 milioane de lei

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Incredibil. DSU susține că instanța a încălcat legea când a ridicat carantina instituită în localitatea Gornet

Incredibil. DSU susține că instanța a încălcat legea când a ridicat carantina instituită în localitatea Gornet
Galerie Foto Înalta Curte de Casație și Justiție trebuie să soluționeze, mâine, recursul formulat de Departamentul pentru Situații de Urgență, împotriva hotărârii Curții de Apel București, prin care, în data de 4...

Mircea Barzuca, omul care are grijă de moștenirea lăsată de marea artistă Margareta Sterian: ”Nepăsarea, imensa nepăsare a autorităților, a făcut ca operele ei să rămână nevăzute”

Mircea Barzuca, omul care are grijă de moștenirea lăsată de marea artistă Margareta Sterian:  ”Nepăsarea, imensa nepăsare a autorităților, a făcut ca operele ei să rămână nevăzute”
Galerie Foto Margareta Sterian, una dintre marile artiste date de România secolului trecut, are un destin copiat la indigo cu al altor oameni de cultură: operele îi sunt apreciate mai mult în străinate decât acasă....

Pentru evitarea gastritelor, mai puţine mezeluri și conserve

Pentru evitarea gastritelor, mai puţine mezeluri și conserve
Auzeai pe buzele multor oameni tânguirea: „Mă doare, mă supără stomacul, am gastrită”! Cu implementarea investigaţiei endoscopice, cu acea cameră video, s-au limpezit multe diagnostice în bolile digestive....

Legea carantinei pune instanțele într-o situație ingrată: dau drumul pe stradă la infectați sau țin arestate medical persoane sănătoase

Legea carantinei pune instanțele într-o situație ingrată: dau drumul pe stradă la infectați sau țin arestate medical persoane sănătoase
Galerie Foto Internarea cu forța, în unitățile sanitare sau în locațiile afiliate acestor unități medicale, prevăzute în noua lege privind carantina și izolarea, mult lăudată de Guvern și de președinte, încalcă...

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă
Achiziția pe care Ministerul Sănătății este obligat să o facă, prin lege, privind măștile ce trebuie să fie puse, gratuit, la dispoziția categoriilor vulnerabile din punct de vedere fianciar, va fi tranșată...

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile
Există boli care atacă articulaţiile degetelor, cum sunt poliartrita reumatoidă, dar şi guta. Celebra artistă Edith Piaf avea degetele atât de deformate, strâmbe ca nişte vreascuri, încât strângea în palmă...

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică
Galerie Foto Motivare devastatoare a Judecătoriei Giurgiu împotriva măsurilor instituite de Direcția de Sănătate Publică Giurgiu împotriva președintelui Consiliului Județean Marian Mina. Acesta a fost plasat, pur și simplu...

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile
Galerie Foto Membrii Palatului Victoria și-au asigurat stocurile necesare de măști de protecție facială, pentru două luni, de la o companie pe care premierul Ludovic Orban a vizitat-o la debutul stării de alertă și care,...

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale
Galerie Foto Cel puțin trei judecătorii, din trei județe diferite, au dispus punerea în libertate a persoanelor carantinate ilegal, prin decizii ale Direcției de Sănătate Publică, motivarea hotărârilor instanțelor fiind...

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice
Galerie Foto Mulţi oameni şi-au găsit un vinovat de serviciu pentru neplăcerile digestive: bila. Care este adevărul despre vezica biliară ne explică profesor doctor Nicolae Iordache, de la Spitalul „Sfântul...

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”
Galerie Foto La începuturile democrației, scriitorul Gheorghe Smeoreanu devenea primul patron al unui ziar privat din România - Curierul de Vâlcea. De fel plimbăreț, ajuns în cele mai exotice locuri ale lumii, acesta își...

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal
Exploatată zeci de ani de sindicatele apărute după 1990, Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava a fost lăsată în paragină. În loc să spună ce au făcut cu banii obţinuţi din activităţile desfăşurate...

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete
Galerie Foto În toamna anului 2017, când, la nivelul societății românești, exista o dispută aprinsă cu privire la neconstituționalitatea protocoalelor de cooperare încheiate, în 2009 și 2016, de Parchetul General, DNA...

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc
Secretarul de stat pentru Turism, Emil-Răzvan Pîrjol, a reușit, în timp record, să distrugă tot ce s-a făcut bine în ultimii ani pentru industria ospitalității. În timp ce Pîrjol se filmează pe șalupă,...

Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT

Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT
Galerie Foto Toate probele obținute de DNA, în 2015 și 2016, în baza colaborării fructuoase cu Serviciul Român de Informații, în dosarul “Carpatica”, în care, pe lângă Angela Toncescu, a fost trimis în judecată și...
Serviciul de email marketing furnizat de