● Oana Florea, director executiv FACIAS: Din punct de vedere strict juridic, da, este posibila. Temeiul legal il reprezinta art. 150 din Constitutia Romaniei si Legea 189/1999 privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni.
● Dar cat de realizabil este acest proiect?
● Asta depinde in mare masura de cetateni. Este vorba despre solidaritate, iar acest lucru se invata. Tocmai de aceea au fost aplicate atat de usor masurile antisociale din ultimul timp, pentru ca romanii nu au stiut sa fie solidari si sa ia atitudine. Noi luptam sa punem pe picioare o Platforma Civica puternica, activa, care implica deja organizatii majore ale pensionarilor, militarilor in rezerva, artistilor, tinerilor, pacientilor. Nimeni nu trebuie sa ia in gluma forta unei societati civile unite!
● La ce se refera modificarile pe care vreti sa le aduceti?
● Constitutia Romaniei este departe de a fi perfecta, dar deocamdata noi dorim introducerea a trei modificari. Una se refera la posibilitatea suspendarii presedintelui la initiativa a 1 milion de cetateni. Aceasta este o prevedere care nu vizeaza un anumit presedinte, ci este doar o norma care da posibilitatea ca persoana care ocupa aceasta functie si nu isi va indeplini promisiunile sau respecta atributiile sa poata fi suspendata din functie inainte de terminarea mandatului. E profund incorect ca poporul sa aleaga un presedinte, dar sa nu aiba posibilitatea de a initia un referendum pentru suspendare in cazul in care presedintele respectiv nu se afla la inaltimea misiunii sale. Asa, daca Parlamentul e singurul initiator al suspendarii, e simplu: inventezi un partid care momeste parlamentari cu promisiuni guvernamentale, arunci doua-trei ciozvarte din bani publici unor deputati si senatori cu constiinte slabe si niciodata nu vei pierde majoritatea parlamentara. Dar poporul nu are nici o legatura cu astfelde aranjamente, poporul e nemultumit intr-o proportie covarsitoare, peste 90%. El ce face? Unde se exprima? Trebuie doar sa asiste la afacerile pe care le fac cativa parlamentari care accepta sa intre in nu stiu ce uniune nationala a dosarelor si banilor publici? Nu: poporul are dreptul sa vorbeasca!
● Ati vorbit de trei modificari, celelalte doua la ce anume se refera?
● Celelalte doua aspecte pe care vrem sa le modificam sunt norme cu miza penala, care se refera la dublarea maximului pedepselor pentru cei care comit infractiuni in exercitiul unei functii publice si la maximul pedepsei cu inchisoarea pe viata, fara posibilitatea eliberarii conditionate pentru cei care comit infractiunile de omor deosebit de grav, trafic de stupefiante si act sexual cu un minor. Adica, mai limpede spus: un pedofil care a violat trei copii sa nu mai poata iesi din inchisoare dupa trei luni, cu suspendare si trucuri juridice, pentru a mai viola alti 18 adolescenti nevinovati. Sau, daca un functionar public sau un demnitar comit infractiuni in exercitarea functiei, pedeapsa lor pentru infractiune sa se dubleze automat, pentru ca raspunderea nu inseamna doar privilegii, ci si responsabilitate. Asta inseamna lupta anticoruptie!
● Va asteptati ca romanii sa va sprijine in acest demers?
● Avem nevoie de sprijin civic, de implicare, deoarece, dupa publicarea in Monitorul Oficial, adica de la 10 octombrie 2011, avem sase luni la dispozitie pentru a depune proiectul la Parlament si pentru a strange cele 500.000 de semnaturi din cel putin jumatate dintre judetele tarii. Din fiecare judet ar trebui stranse minimum 20.000.
● Asadar, unde pot vedea cetatenii interesati propunerea Comitetului de Initiativa?
● Propunerea, impreuna cu avizul Consiliului Legislativ si cu membrii Comitetului de initiativa legislativa cetateneasca pot fi vizualizati in Monitorul Oficial al Romaniei, la nr. 713 din data de 10 octombrie 2011. Pana in acest moment, am urmat pasii legali prevazuti de Legea 189/1999. S-a constituit Comitetul de initiativa legislativa cetateneasca si s-a obtinut avizul favorabil din partea Consiliului Legislativ, toate acestea fiind publicate in Monitorul Oficial. Acum urmeaza faza cea mai ampla, si anume strangerea de semnaturi. Dupa ce vom obtine numarul necesar de semnaturi, acestea vor fi avizate de primarii fiecarei localitati. Mai apoi vor fi inaintate atat catre Curtea Constitutionala, cat si catre Parlamentul Romaniei.
Cel mai pretios sprijin: cetatenii care se ofera sa stranga semnaturi sa se implice
● Ce semnificatie are pentru dvs. acest demers?
● Sincer, pentru mine personal inseamna foarte mult. Practic, as dori ca romanii sa demonstreze clasei politice ca pot sa decida pentru ei insisi si ca pot sa isi indrepte vointa comuna in orice directie doresc. Acest demers poate constitui un precedent semnificativ si o presiune pentru clasa politica. Daca romanii pot face asta, vor demonstra ca pot avea o initiativa legislativa si pe viitor, in situatia in care alesii lor nu ii sprijina.
Unde se pot adresa cei care vor sa isi dea semnatura pentru aceasta initiativa
Informatii se pot obtine la numerele de telefon 021.335.45.05; 0723.589.942; 021.460.20.63. Pe site-ul www.facias.org, cetatenii pot gasi si contactele noastre din tara. Avem reprezentanti in toate judetele, misiunea lor este sa coordoneze o retea uriasa, de peste 1.000 de voluntari. Dar nu vom putea reusi cu adevarat fara cel mai pretios sprijin: cel al fiecarui cetatean responsabil, al acelei Romanii Tacute care, din prea multa decenta, evita sa vorbeasca. Al fiecarui roman care citeste acest interviu, de pilda, si care poate suna la 021.335.45.05 pentru a spune: "Vreau si eu sa strang semnaturi in blocul meu, in familia mea, dati-mi si mie liste, nu mai accept sa stau pe margine".
Ce prevede actuala Constitutie
Suspendarea din functie
Articolul 95:(1) In cazul savarsirii unor fapte grave prin care incalca prevederile Constitutiei, Presedintele Romaniei poate fi suspendat din functie de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor, dupa consultarea Curtii Constitutionale. Presedintele poate da Parlamentului explicatii cu privire la faptele ce i se imputa. (2) Propunerea de suspendare din functie poate fi initiata de cel putin o treime din numarul deputatilor si senatorilor si se aduce, neintarziat, la cunostinta Presedintelui. (3) Daca propunerea de suspendare din functie este aprobata, in cel mult 30 de zile se organizeaza un referendum pentru demiterea
Presedintelui.
Punerea sub acuzare
Articolul 96: (1) Camera Deputatilor si Senatul, in sedinta comuna, cu votul a cel putin doua treimi din numarul deputatilor si senatorilor, pot hotari punerea sub acuzare a Presedintelui Romaniei pentru inalta tradare. (2) Propunerea de punere sub acuzare poate fi initiata de majoritatea deputatilor si senatorilor si se aduce, neintarziat, la cunostinta Presedintelui Romaniei pentru a putea da explicatii cu privire la faptele ce i se imputa. (3) De la data punerii sub acuzare si pana la data demiterii, Presedintele este suspendat de drept. (4) Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Presedintele este demis de drept la data ramanerii definitive a hotararii de condamnare.
Vacanta functiei
Articolul 97: (1) Vacanta functiei de Presedinte al Romaniei intervine in caz de demisie, de demitere din functie, de imposibilitate definitiva a exercitarii atributiilor sau de deces. (2) In termen de 3 luni de la data la care a intervenit vacanta functiei de Presedinte al Romaniei, Guvernul va organiza alegeri pentru un nou Presedinte.
Interimatul functiei
Articolul 98: (1) Daca functia de Presedinte devine vacanta ori daca Presedintele este suspendat din functie sau daca se afla in imposibilitate temporara de a-si exercita atributiile, interimatul se asigura, in ordine, de presedintele Senatului sau de presedintele Camerei Deputatilor. (2) Atributiile prevazute la articolele 88-90 nu pot fi exercitate pe durata interimatului functiei prezidentiale. Potrivit acestor articole, presedintele Romaniei adreseaza Parlamentului mesaje cu privire la principalele probleme politice ale natiunii, poate sa dizolve Parlamentul si, dupa consultarea Parlamentului, poate cere poporului sa-si exprime, prin referendum, vointa cu privire la probleme de interes national.
Citește pe Antena3.ro