Continuam guvernarea impreuna sau facem anticipate? Raspunsul il cere PNL partenerilor de Coalitie, prin vocea presedintelui Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu.
Jurnalul National: Juridic vorbind, cine trebuia sa trimita comisarul european? Tratatul de la Nisa spune ca este numit de statul roman, tratatele separate de aderare spun ca este numit de guvern, constitutia noastra spune ca suntem republica semiprezidentiala, deci statul se disputa intre presedinte si Parlament.
Bogdan Olteanu: Juridic, suntem intr-o republica semi-semiprezidentiala. O republica semiprezidentiala este Franta. Romania este mai apropiata de sistemul parlamentar, deci nu suntem chiar o republica semiprezidentiala. A fost o disputa pe tema aceasta, transata insa de presedintele Comisiei Europene, care i-a solicitat primului-ministru sa-i trimita nominalizarea. Inteleg ca domnul presedinte Basescu a sustinut ca ar avea competenta de desemnare a comisarului european, dar lucrurile au ramas pana la urma asa cum le vedea si Comisia Europeana, in responsabilitatea primului-ministru. Asta mai are o consecinta foarte importanta: o data ce politica europeana devine domeniu de politica interna, ea va fi responsabilitatea primului-ministru si reprezentarea Romaniei in relatiile cu Uniunea Europeana va fi asigurata de primul-ministru.
Dar nu se poate spune ca greseala a comis-o Barroso? Poate a expediat plicul pe o adresa gresita?
Sunt convins ca daca ar fi constatat ca a gresit, si-ar fi indreptat greseala.
Ramane insa problema votului in Parlamentul European. Un liberal necunoscut la Bruxelles pe ce voturi se poate baza?
Votul in Parlamentul European nu e dat in functie de ponderea grupurilor, ci de capacitatea candidatilor de a raspunde la chestionarul de politica europeana generala si la chestiunile legate de domeniul pe care urmeaza sa-l acopere. Asa s-a intamplat la toate audierile de pana acum. Punctul de vedere al Parlamentului nu a vizat apartenenta politica a comisarului, ci competenta sa. In Comisia Europeana, din 24 de comisari, noua sunt reprezentanti ai popularilor, sapte sunt liberali si opt sunt socialisti. Deci reprezentarea politica nu e data de ponderea in PE, ci de structura politica a guvernelor nationale care trimit comisarii.
Nu putem neglija factorul politic...
Fara indoiala ca va exista un demers de lobby si in randul socialistilor, si in randul popularilor si sunt convins ca Vosganian va avea o majoritate confortabila.
Ce sanse are sa primeasca un portofoliu legat de finante?
Nu stiu. Cele mai multe portofolii au o greutate politica. Unul dintre portofoliile posibile este cel al migratiei. Aici e vorba mai curand de reglementari de natura politica, decat de competenta tehnica speciala.
Un băiat de 18 ani riscă 20 de ani de închisoare după o vacanță cu familia în Dubai. De ce este acuzat
Citește pe Antena3.ro
Ultimatum pentru o decizie
Ministerul Apararii va fi preluat de PD. Se deschide portita pentru alte renegocieri de ministere, pentru o restructurare a Executivului?
Restructurarea Executivului este o chestiune pe care partidele Coalitiei va trebui sa o discute si sa o decida pana la sfarsitul acestui an. Ma refer insa, in sens mai larg, la viziunea asupra guvernarii. Mergem impreuna sau nu dupa 1 ianuarie 2007? Continuam in actuala majoritate sau ne orientam catre o alta solutie politica, in actualul Parlament sau prin alegeri anticipate? Decizia e absolut necesara si din ea va rezulta si daca ramanem in actuala structura de guvern sau nu. De asta depinde eventuale restructurari de portofolii sau schimburi de ministere intre partide. Sau poate aparea o solutie politica total noua din anticipate.
Au aflat si partenerii de Coalitie de aceasta necesitate?
Cred ca discutia va fi de purtat dupa finalizarea dezbaterilor la buget. Asta ar insemna undeva spre sfarsitul lui noiembrie.
Deci PNL ia in calcul ideea anticipatelor...
Eu cred ca ideea anticipatelor este singura alternativa la pastrarea actualei Coalitii. Ori pastram actuala Coalitie, ori mergem spre anticipate. PNL nu e interesat sa guverneze in acest Parlament in alta majoritate, adica alaturi de PSD. Daca nu pastram actuala majoritate, ne intereseaza sa facem alegeri anticipate, dar numai dupa ce avem un sistem de vot uninominal. Altfel, vom alege un Parlament la fel de putin reprezentativ ca si cel actual.
Pana va fi insa adoptata o lege in acest sens...
O asemenea lege este acum la comisia speciala a Parlamentului. Daca este vointa politica, ea va trece prin parlament in maximum doua luni. PNL si PC si-au anuntat acordul, PSD acordul de principiu, UDMR este in discutii cu ProDemocratia si ramane ca si PD sa exprime un punct de vedere.
Sa inteleg ca Basescu a convins PNL sa accepte anticipatele?
Noi am spus inca din vara ca alegerile anticipate au rost pentru noi daca se schimba sistemul electoral.
Avantaj de ambele parti
E mai avantajos pentru PNL sa aiba comisarul european, decat un minister cu vizibilitate, cum e cel al Apararii?
Eu cred ca vizibilitatea in tara a comisarului depinde de persoana in cauza. Sunt convins ca Vosganian vrea sa continue o cariera politica si ca se va manifesta politic nu numai la Bruxelles, ci si la Bucuresti. In plus, este extem de important pentru noi ca primul comisar european al Romaniei sa fie un reprezentant al PNL. Formula prin care PNL ia comisarul european, iar PD - Apararea este convenabila ambelor partide. PD a fost intotdeauna interesat de Ministerul Apararii, presedintele Traian Basescu si-a dorit intotdeauna un colaborator apropiat acolo.
Nu s-a expus PNL la acest final lasand ministerul fara sef? Nici macar n-a incercat in mod convingator sa-l repuna in functie pe Teodor Atanasiu?
Am facut demersuri repetate pentru repunerea lui Atanasiu in functie. Nerevocarea decretului de suspendare de catre presedintele Basescu a fost un gest politic abuziv. Presedintele si-l asuma si va intra in pasivul activitatii domniei sale. Credem ca modul in care Basescu s-a comportat fata de Atanasiu este nepotrivit pentru o relatie dintre un presedinte si un ministru. Dincolo de asta, cand a fost sa alegem intre aceste doua chestiuni, am ales comisarul european.
PNL a pierdut un minister. La ce reactie va asteptati din partea celorlalti liberali?
Sunt convins ca partidul isi va asuma aceasta decizie si o va considera o decizie inteleapta. De altfel, Biroul Permanent a fost informat despre aceasta decizie a presedintelui partidului imediat dupa ce ea a fost luata.
Fuziunea nu e obligatorie
In urma cu cateva saptamani le propuneati democratilor de a merge pe liste comune la Parlamentul European in schimbul deschiderii discutiilor despre fuziune? Mai este in actualitate propunerea?
Eu cred ca listele comune pentru PE reprezinta un prim pas spre relansarea functionalitatii Aliantei. Daca vom candida pe liste separate, la PE sau la Parlamentul Romaniei, nu vom mai fi o alianta politica. Vom fi eventual parteneri de guvernare. Un prim pas ar fi candidatura comuna la europene, al doilea la alegerile nationale, anticipate sau nu. In masura in care colaborarea va deveni mai buna decat acum si razboaiele vor disparea, vom putea vorbi de fuziune. Insa, in orice fel de discutie doua lucruri sunt nenegociabile: identitatea doctrinara si, implicit, afilierea politica internationala.
Nu e un cerc vicios?
Nu e un cerc vicios, pentru ca nu suntem obligati sa facem fuziune. In Romania nu trebuie sa existe doua partide politice. E o teorie falsa. Electoratul vrea mai multe partide, ca sa aiba de unde alege. Noi vrem sa oferim posibilitatea de a alege liberal.
Si daca vor avea de ales intre doua partide liberale? Ma refer la platforma Stoica-Stolojan, care s-ar putea transforma intr-un partid si ar putea reface "adevarata Alianta D.A." impreuna cu PD.
Deocamdata avem o alianta pe care o sustinem, cred, si unii, si altii. Noi nu suntem interesati sa modificam aceasta Alianta. Cata vreme electoratul ne va cere sa mergem impreuna in alianta, nimeni nu isi va permite sa schimbe aceasta formula.
Totusi, nu este si o parte de adevar? PNL nu sufera de lipsa unei strategii?
Noi am dorit sa obtinem aderararea la 1 ianuarie 2007 si sa mentinem stabilitatea guvernarii. Asta a fost strategia. Orice alte jocuri politice si electorale ar fi insemnat sa vezi lucrurile in mic si nu in mare. Acum vom prezenta obiectivele noastre strategice in privinta a ceea ce trebuie sa faca Romania din 2007 incolo. In jurul acestor obiective speram sa putem strange actuala Coalitie. Principalul lucru spre care trebuie sa ne indreptam este dezvoltarea economica si sociala. Trebuie sa atragem cat mai multi bani pentru dezvoltarea infrastructurii: drumuri, scoli, spitale, utilitati in mediul rural, astfel incat cresterea veniturilor la nivelul fiecaruia sa fie semnificativa in fiecare an.
Iar PNL ce trebuie sa faca dupa 2007?
Sa isi asume in continuare responsabilitatea guvernarii, transferand efortul major inspre proiectele de dezvoltare.