x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Şeful Direcţiei Rutiere: "Concepţia în România este că uite aşa vreau eu să merg"

Şeful Direcţiei Rutiere: "Concepţia în România este că uite aşa vreau eu să merg"

de Mara Raducanu    |    20 Oct 2011   •   10:04
Şeful Direcţiei Rutiere: "Concepţia în România este că uite aşa vreau eu să merg"

Intr-un interviu acordat Jurnalului National, Lucian Dinita, Seful Directiei Rutiere face un bilant al activitatii rutiere si clarifica urmatoarele aspecte: inmatricularea masinilor romanesta in strainatate, echiparea corespunzatoare a autoturismelor, comportamentul soferilor in trafic si perceptia cetateanului privind imaginea politistului roman.

Jurnalul National: Domnul Dinita, haideti sa facem asa un bilant rutier de toamna. Cum mai stau lucrurile pe sosele tarii, cum mai conduc soferii romani?

Lucian Dinita: In primul rand avem o problema de pregatire. Asta e clar. Deci, sub ceea ce inseamna a invata sa conduci. Ea este dublata, fara doar si poate, de educatie rutiera, Deci, conceptia in Romania este ca uite asa vreau eu sa merg. Ganditi-va ca acest comportamemt, lipsa de pregatire, lipsa de educatie rutiera si pur si simplu nerespectarea legilor rutiere au intrat in sange soferului roman. Culmea este ca daca pana acum, soferul roman producea evenimente rutiere in Romania, din pacate, trebuie sa spun ca a trecut granita. Si sunt o serie de evenimente rutiere deosebit de grave , pe care romanii le fac in afara granitelor tarii, pe care noi nu le avem in evidenta. Sunt situatii cand au patruns pe contrasens, sunt situatii cand mergand pe autostrada au fost implicati intr-un carambol provocat chiar de ei. Asta denota clar ca s-au pierdut o serie de valori.

Jurnalul NationaL: Stiu ca senatorii au pledat pentru putin mai multa “relaxare' rutiera pe sosele. Ne permitem asa ceva?

Lucian Dinita: Conceptul promovat la nivelul Uniunii Europene este inasprirea sanctiunilor la regimul rutier. Toate statele din jurul nostru, inclusiv Serbia au inasprit sanctiunile.Si pe cele complementare, daca discutam de suspendarea dreptului de a conduce, dar marea lor majoritate a marit cuantumul amenzilor. Este incredibil ca in Romania in loc sa inasprim sanctiunile si sa fim in trendul UE, noi venim cu contra-masuri, adica sa le relaxam. Relaxarea, in contextul in care Politia Rutiera Romana, membra a organizatiei Politiei Rutiere Europene, nu poate sa promoveze asemenea propuneri. De ce?- Pentru ca asta ar ar insemna ca face nota discordanta fata de celelalte state. Mai ales ca Romania, din datele statistice publicate in 2009, dar care faceau trimitere la anul 2007-2008, era pe ultimul loc in ceea ce inseamna siguranta rutiera. Deci, este inadmisibil sa stii ca esti pe ultimul loc in ceea ce inseamna siguranta rutiera si sa vii cu propuneri de relaxare a legislatiei rutiere. Uitati-va la Suedia care a indeplinit viziunea zero, nici un mort intr-un an de zile. Ei nu si-au permis sa relaxeze legislatia in materie de sanctiuni. Pai atunci cum vine Romania care in anul 2008 a avut 3693 de morti in accidente? Ma intebati mai devreme daca se moarte mult in Romania. Nu, atunci se murea mult. Acum sunt 1523 de morti la aproape sfarsit de an.

Jurnalul National: Bun, cu putin timp in urma, s-a vorbit totusi despre niste propuneri pe care politia le-a inaintat Parlamentului in ceea ce priveste schimbarea Codului Rutier. Pe ce v-ati axat?

Lucian Dinita: In primul rand propuneri de combatere a violentei in trafic. O problema care afceteaza multi participanti la trafic. In al doilea rand, o alta problema pe care am pus-o in discutie este viteza. Plecand de la filmuletele postate de Youtube in ultima perioada, una din propuneri a vizat exact posibilitatea de a sanctiona un astfel de sofer. Pentru ca el singur isi produce proba.Conform prevederilor actuale, Legislatia rutiera spune ca nu poti sa aplici sanctiuni decat atunci cand astfel de comportamente sunt detectate cu mijloace tehnice omologate si ale politiei. Dar de ce nu as putea sa folosesc si aceste situatii? In alte tari de ce nu apar astfel de postari? Pentru ca stiu ca in secunda doi il va sanctiona politia. Dupa aceea, o alta propunere pe care noi am facut-o este aceea de sistare a acestei practici pe care romanii o au de a circula cu masini inmatriculate in alte state.

Jurnalul National: Va referiti la Bulgaria?

Lucian Dinota: Nu. Nu vorbim doar de Bulgaria. Fenomenul de masini bulga- resti se intampla in partea de Sud. Dar daca luam partea de Vest majoritatea sunt inmatriculate in Germania, Ungaria. Daca luam partea de Nord majoritatea sunt inmatriculate in Italia, Spania, Anglia.Nu discutam de un anumit stat. Ori aceste masini nu au ITP, nu au asigurari, pe langa faptul ca nimeni nu plateste un impozit pentru ele. Plus ca statul respectiv nu o mai are in evidenta, nici noi nu o avem in evidenta. Vorbesc aici din punct de vedere fiscal. Rutier, avem o evidenta a autoturismelor inmatriculate in alte state. Am perfectionat acest sistem si in momentul in care se intampla un accident rutier cu fuga de la locul faptei, dar cineva a retinut chiar si crampei din numar nu este o problema sa-l identificam.

Jurnalul National: Duminica trecuta in zona Timisul de Sus a avut loc un accident cu trei victime. Tot in acea seara la Targu-Mures stiu ca au mai murit patru oameni intr-un accident rutier. La Arad, tocmai ce imi povesteati ca ati inregistrat un alt accident cu doua persoane decedate. Care sunt cauzele acestor tragedii rutiere?

Lucian Dinita: Problema este in felul urmator. Dinamica producerii accidentului rutier nu este unica. Ea se inscrie in cazuistica generala pe care noi o avem in ceea ce priveste accidentele de circulatie.Spuneam mai acum catva timp ca principala cauza a evenimentelor rutiere pentru anul asta sunt viteza excesiva sau neadaptata, depasirea, neacordarile de prioritate pietonilor. Bineinteles, nu de putine ori si indisciplina pietonilor. Acum, problema este ca in functie de configuratia drumului exista si sunt numeroase situatiile cand din cauza vitezei neadaptate, patrunderea intr-o curba genereaza la un moment dat pierderea controlului asupra volanului si intratul pe contrasens. Asta este o cazuistica pe care poate sa o spuna oricine. Ceea ce discutam noi acum este un accident tipic, in conditii de carosabil umed, derapaj. Bineinteles ca derapajul nu este singur decat in sitatia in care viteza este ori prea mare ori este neadaptata conditiilor de drum si carosabil.

Jurnalul National: Masinile puternice versus masinile mai putin performante. Auzim de multe ori astfel de discutii la producerea unui accident rutier. Domnule Dinita, o masina puternica nu te poate lasa niciodada?

Lucian Dinita: Ba da, masina te poate lasa. De altfel, am vazut zilele trecute un experiment la un post de televiziune cand cu o masina performanta, cu toate sistemele de siguranta, tot a avut tendinta sa iasa de pe viraj. Cu atat mai mult, nimeni a nu a luat in consideratie ca in unele situatii este posibiul ca acest sistem sa nu functioneze. Pur si simplu simplu dintr-o defectiune tehnica. Asta inseamna ca daca exista o masina performanta, sa spunem, ea nu poate sa aiba si defectiuni. Poate sa garanteze cineva asta? Nu. Mai mult decvat atat, ati vazut expertii in ceea ce inseamna conducerea unui autovehicul. Chiar si soferii de raliuri sau de viteza care au spus la randul lor ca depinde foarte mult de autovehicul, de partea carosabila, de anvelopele pe care le ai, de viteza cu care circuli, de manevreme pe care le faci.Chiar si ei soferi de raliuri au recunoscut ca in anumite situatii s-au rasturnat cu masina chiar si la 30 de km la ora, chiar si la 5 km la ora. Deci nu inseamna ca trebuie neaparat sa ai o viteza imensa ca sa iesi in decor sau sa patrunzi cu masina pe contrasens.Spre xemplu, accidentul de care va povesteam din judetul Arad. Stiti cum s-a produs? Un autoturism a patruns pe contrasens si a intrat intr-o alta masina care circula din sens opus. Cauza a fost oboseala la volan.

Jurnalul National: Stiu ca nu mai vreti sub nici o forma sa discutam despre tragedia rutiera de duminica, in care a fost implicat Serban Huidu.Dar accidentul in sine a ridicat cateva intrebari care tin si de partea rutiera si as vrea sa le lamurim. Zona in care s-a produs accidentul e una periculoasa?
Imbie la viteza? Ce ii sfatuiti pe conducatorii auto care trec pe aici?

Dinita Lucian: Tronsonul de coborare de la Timisul de Sus pana in zona Darste, aproape de municipiul Brasov, este un tronson care are cateva particularitati. Deci, sa tinem cont ca el este un final de tronson sau un capat de drum situat intre Predeal si Brasov, la inceputul caruia - atunci cand iesi din Predeal - ai o succesiune de curbe foarte stranse. Practic, sunt serpentine, nu ai unde sa dezvolti viteza, se creeaza coloane intregi de masini atunci cand drumul este aglomerat.Tronsonul asta de drum este in panta, deci sporeste viteza autoturismului prin inertia lui. Are cateva curbe, unele sunt mai largi, dar unele sunt si stranse. Alterneaza si cu segment de drumn drept. In aceste conditii, este un comportament normal si este testat deja. Toti cei care ies si termina coborarea de la Predeal aproape de Brasov sunt tentati sa apese pedala de acceleratie. De-a lungul anilor, evenimentele rutiere s-au succesat acolo tot din aceste cauze: ori din cauza de viteza, ori din cauza de depasire ori din cauza de neadaptare a vitezei la conditiile de carosabil. Deci, este un tronson de drum periculos si este periculos prin prisma faptului ca pe langa desenarea traseului, el si imbie la viteza, imbie si la depasire,tinand cont ca majoritatea curbelor sunt fara vizibiliatate.Ori a te angaja in depasire pe un astfel de tronson fara sa ai vizibilitate, e clar sinucidere curata sau este pur si simplU inconstienta. De aceea au fost luate masuri de semnalizare aplicata si cand spun acest lucru inseamna ca exista banda continua care interzice depasiorea, exista indicatoare care iti interzic depasirea. Mia mult decat atat sunt si panouri inscriptionate cu mesajul rutier: “Succesiune de curbe periculoase, pericol de accident'.

Jurnalul National: Fara sa mergem pe un caz concret, lamuriti o data pentru intodeauna relatia asta pacient-medic-politist. Cand puteti anula un permis pe motive medicale?

Lucian Dinita: Haideti sa ne lamurim o data pentru totdeauna. Atunci cand un pacient are o anumita afectiune, iar medicul de familie ia la cunostinta de acest aspect, sI, deci psacientul respectiv este sofer, atunci medicul de familie este obligat sa solicite unei unitati medicale abilitate in raport de afectiunea pe care o are sa se exprime cu privire la capacitatea acestuia sau incapacitatea persoanei respecte de a conduce un autoturism. In situatia de incapacitate,unitatea medicala sesizata de specialisti este obligata sa informeze politia rutiera, care la randul ei este obligata sa ia masura retragerii permisului de conducere pana la eliminarea acestei cauze.

Jurnalul National: Cum se procedeaza?

Lucian Dinita: Deci practic ce se intampla?- I se face invitatie, i se spune sa aduca permisul, se retine permisul de conducere si se elibereaza dovada fara valabilitate, asta pana cand persoana respectiva vine de la unitatea medicala respectiva cu un document care atesta ca a disparut afectiunea respectiva. Spuneam ca politia a retras 420 de permise de conducere pe motive medicale. Pe aceasta filiera au fost. Nu poti sa faci tu politie, sa spui domnule am vazut eu la tv ca un sofer a facut un accident rutier si m-am intereras eu daca el este apt pentru a conduce. Pot sa fiu acuzat de abuz. Si, sunt peste cinci milioane de posesori de permis de conducere, ori ar insemna ca tot ce inseamna politie rutiera sa faca asta. Si unde sa se duca politistul? La un medic de familie. Un medic de familie care nu-ti va spune pentru nimic pentru ca ca este vorba de principiul confidentialitatii medic-pacient.

Jurnalul National: Anvelopele de vara versus cele de iarna. Cum stau lucrurile aici? Cat de mult conteaza, domnule Dinita, sa ai o masina bine echipata?

Lucian Dinita: Este foarte important sa ai o masina bine echipata. Anvelopele de vara,in momentul in care sunt expuse pe o perioada indelungata la temperaturi sub zece grade, isi pierd elasticitatea. Adica, devin rigide. Ea trebuie sa corespunda diferentelor de temperatura zi-noapte, fara sa se deformeze, fara sa se poata altera in compozitie.Ori in momentul in care iarna,si Romania a avut situatii de temperaturi cu mult sub minus10 grade, anvelopele isi pierd proprietatile.Si dumneavoastra in media ati prezentat de multe ori cazuri in care unii soferi raman in zapada, iar rotile incep sa se invarta in loc. Dece credeti? Pentru ca nu are profil in asa fel incat sa poata sa sape in zapada. Dar, dincolo de asta, este interesanta reactia romanilor vizavi de dotarea masinilor cu obligativitatea cauciucurilor de iarna. Ba ca este un abuz, ba ca statul isi depaseste atributiile.Dar as pune o intrebare.Cum se descurca romanii care voiau sa ajunga in Ungaria si nu-i lasau sa treaca la granita daca nu aveau anvelope de iarna? Haideti sa ne aducem aminte anii 2007-2008-2009, cand transportatorii stateau la granita cu Ungaria si nu puteau sa intre pentru ca nu aveau anvelope de iarna. La fel au facut si bulgarii in anii anteriori. Nu aveti anvelope de iarna, nu intrati pe teritoriul nostru! In Romania, aceasta Ordonanta care a fost elaborata in comun Ministerul Transporturilor si Ministerul de Interne, in speta Politia Rutiera,a urmarit intocmai ca aceste anvelope sa fie folosite numai pe drumurile cu zapada, gheata sau polei. Deci, s-a exclus din start ideea sa se foloseasca tot timpul. Desi, cinstit sa fiu, la nivelul UE este obligatoriu de la 1 noiembrie pana la 30 aprilie.

Jurnalul National: Va multumeste imaginea politstului roman?

Lucian Dinita: Exista un aspect. Sunt cei care in mod constant incalca regulile de circultatie. Pentru ei, politisti rutieri sunt abuzivi, stau la panda. Dar este si cealalta categorie de soferi care respecta regulile de circulatie si sunt incantati cand vad politia rutiera pe strada. Dar, refuz sa mai accept batjocorirea lucratorilor de politie rutiera pentru simplul fapt ca lucreaza unde lucreaza. Avem si noi uscaturile noastre. E adevarat. Dar, ca sa blamezi incontinuu politia ca tu ai o problema sI nu poti sa te abtii de la anumite incalcari ale regulilor de circulatie, asta e cu totul altceva.

Jurnalul National: Concluzia: ce va multumeste, ce va nemultumeste din tot ce exista pe partea rutiera in acest moment?

Lucian Dinita: Multumirea mea este ca masurile pe care noi le-am luat au generat de trei ani incoace redresarea Romaniei in ceea ce inseamna siguranta rutiera. Ultimul raport al Comisiei Europene face precizarea ca tara noastra a urcat noua locuri in ceea ce priveste siguranta rutiera. O alta multumire este aceea ca s-au redus cu aproape 1000 si ceva de morti decesele pe drumuri din cauza accidentelor rutiere. Nu e putin lucru. Sunt sI neimpliniri.- Educatia rutiera pe care foarte greu reusim s-o implementam in societatea romaneasca. Este foarte greu sa schimbi mentalitatea la o varsta la care adrenalina este la ea acasa, cand se intreaba de ce unul este mai smecher decat mine, de ce el poate si eu nu pot? In momentul de fata vom intra pe segmentul de copii, vorbim de ciclul primar si gradinita. Mergem pe principul ca asa cum il formam, asa il avem. Ca e bine sa aiba un fond. O alta nemultumire este aceea a cadrului legislativ care a fost adapotat la stilul romanesc. Ca sanctiunile trebuie sa fie blande, ca bietul roman nu are bani, ca ce daca a gresit si el...

Jurnalul Na]ional: Va mul]ume[te imaginea p[oli]stului rom~n?

Lucian Dini]`: Exista un aspect. Sunt cei care \n mod constant \ncalc` regulile de circul]atie. Pentru ei, poli]i[ti rutieri suntem abuziovi, st`m la p~nd`. Dar este [i cealalt` categorie de [oferi care respect` regulile de circula]ie si sunt inc~nta]i c~nd v`d poli]ia rutier` pe strada. Dar, refuz s` mai accept batjocorirea lucr`torilor de politie rutier` pentru simplul fapt c` lucreaz` unde lucreaz`. Avem si noi usc`turile noastre. E adev`rat. Dar, ca s` blamezi \ncontinuu poli]ia c` tu ai o problem` [I nu po]i s` te ab]ii de la anumite incalcari ale regulilor de circula]ie, asta e cu totul altceva.

Jurnalul Na]ional: Concluzia: ce v` mul]umeste, ce v` nemul]ume[te din tot ce exist` pe partea rutier` \n acest moment?

Lucian Dini]`: Mul]umirea mea este c` m`surile pe care noi le-am luat au generat de trei ani incoace redresarea Rom~niei \n ceea ce inseamn` siguran]` rutier`. Ultimul raport al Comisiei Europene face precizarea c` ]ara noastr` a urcat nou` locuri in ceea ce priveste siguran]a rutier`. O alt` mul]umire este aceea c` s-a redus cu aproape 1000 [i ceva de mor]i decesele pe drumuri din cauza accidentelor rutiere. Nu e putin lucru. Sunt [I ne\mpliniri.- Educa]ia rutier` pe care foarte greu reu[im s-o implement`m \n societatea rom~neasc`. Este foarte greu s` schimbi mentalitatea la o v~rst` la care adrenalina este la ea acasa, c~nd se \ntreab` de ce unul este mai [mecher dec~t mine, de ce el poate [i eu nu pot? In momentul de fa]` vom intra pe segmentul de copii, vorbim de ciclul primar [i gradini]`. Mergem pe principul c` a[a cum \l form`m, a[a \l avem. C` e bine s` aib` un fond. O alt` nemul]umire este aceea a cadrului legislativ care a fost adapotat la stilul rom~nesc. C` sanctiunile trebuie s` fie bl~nde, c` bietul rom~n nu are bani, c` ce dac` a gre[it [i el...

×