x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Mesajul președintelui Academiei, de Ziua Culturii Naționale: „Inculții, semidocții, grobienii, tupeiștii, șarlatanii, aroganții, delatorii, noii îmbogățiți urcă tot mai sus pe scara socială”

Mesajul președintelui Academiei, de Ziua Culturii Naționale: „Inculții, semidocții, grobienii, tupeiștii, șarlatanii, aroganții, delatorii, noii îmbogățiți urcă tot mai sus pe scara socială”

de Florian Saiu    |    15 Ian 2024   •   00:05
Mesajul președintelui Academiei, de Ziua Culturii Naționale: „Inculții, semidocții, grobienii, tupeiștii, șarlatanii, aroganții, delatorii, noii îmbogățiți urcă tot mai sus pe scara socială”

Luna ianuarie, luna aniversărilor (inclusiv literare), cum mai este numită grație celebrărilor ce se succed la foc continuu - Caragiale, Eminescu, (mai puțin) Slavici, de pildă, sunt întorși pe toate fețele (nenea Iancu cade mereu în picioare) -, e tăiată de ceva vreme fix prin mijlocul ei de Ziua Culturii Naționale, prilej, mai jos, de revizuire a atitudinilor, resorturilor, (d)efectelor etc. (toate naționale).

Fără a mai toci cuvintele, facem loc expunerii istoricului Ioan-Aurel Pop: „Ziua Culturii Naționale li se pare unora (ca și Academia) de prisos, un fel de reminiscență sentimentală a unui trecut fără rost, menit, pentru anumiți contemporani grăbiți, să fie scos din memoria colectivă. Un motiv al unei asemenea atitudini este legarea sărbătorii acesteia de momentul nașterii lui Mihai Eminescu. Ce să mai caute un scriitor venit pe lume în 1850 în viața noastră? Și, pe deasupra, un scriitor «naționalist», «autohtonist», «conservator», prețuitor al Moldovei, al României și al lui Ștefan cel Mare! Cam așa este catalogat poetul în anumite cercuri, mai ales online, dar nu numai”.

Peceți false ale actualității

Ritm accelerat: „Alt «păcat» al zilei de 15 ianuarie - când, totuși, a venit pe lume expresia cea mai profundă și deplină a spiritului românesc - este chiar celebrarea culturii. Pentru unii, cuvântul cultură provoacă reacții bizare, similare celei exteriorizate cândva de un lider interbelic de tristă amintire. Ce să mai facem azi cu această noțiune și cu al său conținut cândva sfânt, din moment ce, de o vreme, urcă tot mai mult și mai sus pe scara socială inculții, semidocții, grobienii, tupeiștii, șarlatanii, aroganții, delatorii, noii îmbogățiți, sfidătorii bunului simț? Ce mai obținem azi prin cultură? Cultura a rămas un fel de apanaj al învățaților naivi, al pasionaților de valori consacrate, atât de contestate astăzi. Cine vorbește acum de valorile și de virtuțile tradiționale, care au făcut faima lumii de odinioară și care au adus societatea pe culmi ale civilizației, este repede declarat paseist, retrograd sau naționalist”.
 

„Egalitate, dar nu pentru căței”

„În fine - a completat istoricul -, sărbătoarea culturii noastre mai cuprinde în numele ei un cuvânt «odios», anume adjectivul «națională». Cultura românească este (sau era, până nu de mult) națională, deoarece este produsul sevei spirituale a acestui popor român, coagulat la un moment dat într-o formă de unitate superioară numită națiune. Azi, națiunea este aproape prohibită de unii, acuzată de cele mai mari rele din istorie, diabolizată chiar, ca și cum adepții ei - mari spirite ale umanității dintre secolele al XVI-lea și al XX-lea - ar fi plănuit să ducă lumea spre pieire. Așa că aceia care celebrează națiunile ca forțe coagulatoare de valori perene sunt aproape puși la zid, stigmatizați drept nostalgici ai dominației forțelor anacronice, disprețuiți, excluși din societatea aleasă. Este adevărat că nu toți. Cei care proslăvesc națiunile mari și puternice, dominatoare ale lumii, sunt cruțați, fiindcă noii ideologi vor «egalitate, dar nu pentru căței», vorba unui clasic al literaturii române (Grigore Alexandrescu), azi aproape uitat”.

Un exemplu (Germania), al doilea exemplu (Polonia)

Și-o paranteză, pentru o mai limpede înțelegere: „Eminescu, națiunea și cultura, contestate vehement de aceia care nu înțeleg nimic din devenirea universală, ne-au dat nouă, românilor, rațiunea de a fi în Epoca Modernă și ne-au dat și încrederea de a pregăti viitorul. Goethe, națiunea și cultura națională germană au creat unitatea germană, prelungită până azi, când, după căderea zidului Berlinului - o rușine a globalismului de formă comunistă - Germania s-a reunificat. Unirea Germaniei de la începutul anilor ’90 s-a făcut în numele limbii, al tradițiilor, originii, istoriei, pământului, toate comune și dătătoare de energii naționale. Chopin, națiunea, cultura națională, biserica catolică le-au dat polonezilor energia de a se coagula într-un șuvoi, de a-și reinventa țara la 1918 (după circa 150 de ani de la frângerea și apoi dispariția Poloniei de pe harta Europei) și de a porni rezistența din anii ’80, în frunte cu sindicatul «Solidaritatea»”.

Al treilea exemplu: America

O a doua paranteză: „George Washington, ceilalți «părinți ai patriei» sau «părinți-fondatori», Abraham Lincoln, idealurile libertății și ale democrației susținute de ei, dar și Mark Twain sau William Faulkner le-au conferit americanilor rațiunea de a fi americani și altminteri decât prin geografie, adică prin spirit. Spiritul acesta constructiv, oriunde și oricând, s-a făurit prin cultură și prin culturi, iar culturile acestea au fost și sunt încă naționale, deopotrivă la Washington, la Beijing, la Londra sau la București”. Clar ca lumina zilei.

România lui Eminescu

„Prin urmare, a conchis Ioan-Aurel Pop, Eminescu, națiunea și cultura - ca valori ale identității românilor - ne-au construit destinul nostru de ființă colectivă. Destinul acesta nu a fost mereu ideal, nu a fost tot timpul liniar și glorios, nu a fost un marș continuu ascendent, dar a fost calea noastră de înaintare prin istorie, cale pe care am ținut-o deschisă și funcțională până astăzi. Eminescu a sintetizat toate marile valori ale creației spirituale românești. El s-a identificat și cu dacii, și cu romanii, și cu Decebal, și cu Traian, «de la Nistru pân-la Tisa». Pentru Eminescu, România întreagă exista și trăia intens cu mult înainte de a fi fost oficial pusă pe hartă. În această Românie aveau loc și Alexandru cel Bun, și Vlad Țepeș, și Ștefan cel Mare (mai ales el, părintele Moldovei) și Mihai Viteazul, și Iașii, și Bucureștii, și Oradea Mare, ca și Mica Romă. Toate se pierdeau pentru el «în acest cuvânt mare, covârșitor și foarte frumos, de Țară Românească» (cum avea să spună mai apoi Nicolae Iorga)”.

Precum musca la arat (vorba lui Donici)

De bun simț: „Eminescu nu a fost însă zeu, ci om, cu toate cele omenești, inclusiv cu defecte și păcate. Deasupra tuturor slăbiciunilor sale s-a situat o imensă energie benefică, sublimată în sufletul acestui popor. Astfel că aceia care-l nimicnicesc pe Eminescu și care ar da un decret ca poetul să fie scos din panoplia valorilor noastre și din postura de poet național, ar putea avea cuvânt să facă asta, dacă ei înșiși ar fi produs o creație culturală comparabilă cu a «băietului» cutreierător de păduri nord-moldave. Altminteri, devin cu toții ridicoli, precum «musca la arat», surprinsă de parabola fabulistului Alecu Donici, și el uitat de mult”.

Națiunile: coagularea popoarelor

Lecția de istorie: „Națiunile au fost peste tot în lume - începând cu Europa - factori coagulatori de popoare. Națiunea română nu a fost «inventată» de intelectuali (cum ne învață unii «analiști» contemporani), pentru ca românii să-și poată manifesta «spiritul lor de turmă». Alte popoare, cu mult înaintea românilor, s-au ridicat la această formă de unitate superioară, au proslăvit-o, au idealizat-o și au comis războaie (crime) în numele ei. Numai că războaie a purtat omenirea aceasta păcătoasă și în numele iubirii (Războiul Troian), al familiei (Războiul celor Două Roze), al credinței (războaiele religioase din Germania, Franța sau Războiul de Treizeci de Ani), al libertății (războaiele napoleoniene), al democrației, al adevărului, al dreptății etc. Oare se cuvine - conform acestei logici strâmbe - să veștejim dragostea, familia, religia (confesiunea), libertatea, democrația, adevărul, dreptatea?”

Iubirea care ne ține

În trena aceleiași idei: „Națiunile, ca realități organice și nu exclusiv politice (cum le consideră unii «specialiști»), nu s-au născut prin decrete ale regilor, președinților de state sau parlamentelor, chiar dacă elitele au lucrat intens la coagularea lor. În consecință, oricât am urî - unii dintre noi - aceste grupuri umane, ele nu pot fi desființate prin decizii politice. Națiunile sunt deasupra urii, ele se situează în sfera iubirii sincere și dezinteresate. Dacă însă această iubire ajunge să fie asociată cu xenofobia (ura față de străini, față de alte națiuni) și șovinismul (ridicarea unor națiuni la rangul de comunități alese, superioare și dominatoare), atunci ea încetează să fie iubire și trebuie eradicată, blamată, condamnată. Iubirea sinceră de națiune, adică de semenii tăi care vorbesc din naștere aceeași limbă, care simt aidoma ție doina și dorul, care tresaltă la numele strămoșilor și al voievozilor «dătători de legi și datini», care vor să construiască pe mai departe edificiul național, care prețuiesc patria etc., nu are cum să dăuneze cuiva, dimpotrivă. Această iubire, nerisipită și neirosită, ne ține pe noi pe toți”.

Fără ură și părtinire (vorba lui Tacit)

„Iar cultura în ansamblul ei - aidoma muncii, rațiunii, educației, sentimentelor generoase - ne dă calitatea de oameni - apreciază Ioan-Aurel Pop. Cultura națională, la rândul ei, ne încununează calitatea de români. Ce poate să fie rău în asta? De ce un englez poate să fie englez, un polonez are dreptul să se proclame polonez, un american poate să dorească public ca America să fie iarăși glorioasă, pe când un român nu poate să exprime aceleași lucruri pentru țara și poporul lui? Vor fi românii inapți de cultură, vor fi fiind un neam «inferior» (cum au decretat demult și cum insinuează încă unii), vor fi fost un popor «fără istorie», în bătaia vânturilor sorții? Nici poveste! Nu avem nevoie decât de un pic de spirit iscoditor, de anumite instrumente ale cunoașterii și de un simț al dreptății («fără ură și părtinire», vorba lui Tacit), ca să ne convingem că românii nu au fost așa”.

Cultură și context

Mai mult: „Cultura este tezaurul de viață al unui popor, iar românii, ca toate popoarele, au un asemenea tezaur. Cum să ne rușinăm de el, din moment ce în el este cuprinsă esența noastră națională. De ziua culturii, s-ar cuveni să vorbim și de specificul național românesc în cultură, dar, încă demult, a fost exilată și această noțiune. Ea nu mai este deloc la modă, deși continuă să rămână o realitate. Toți marii creatori, înainte de a fi universali, au fost naționali. Nu am înțelege mai nimic din Dante dacă nu am cunoaște Italia anilor 1300. Shakespeare ar deveni greu inteligibil fără pătrunderea de către cititor a societății engleze dintre 1300 și 1600. Don Quijote ar fi complet superfluu fără perceperea idealurilor cavalerești medievale decăzute, într-o Spanie căutătoare de glorie deșartă”.

Realități specifice, cultură universală

Pe același fir: „Același lucru se întâmplă și cu Goethe, cu Pușkin, cu Petőfi ori cu Victor Hugo. Universalitatea - valorile general umane - nu se poate exprima decât prin specificul locului, care este în multe cazuri specificul național. Orice scriitor se exprimă într-o limbă (chiar dacă pentru câțiva e vorba despre o limbă de împrumut), emană o educație din anii copilăriei și adolescenței, are prejudecăți chiar și atunci când sfidează prejudecățile, se raportează la anumite idealuri de grup, adesea idealuri ale națiunii sale. Dacă toate aceste realități locale, transpuse în creații spirituale, ajung la sufletele cititorilor dincolo de spații și de timpuri, atunci ele se universalizează, se globalizează. Astfel că a ne imagina cultura lumii fără culturile naționale este o utopie”. Logic, nu?

Cultură, națiune, patrie, modele…

Îndemn (vechi și nou): „De aceea, este bine ca noi locului să ne ținem (vorba lui Eminescu) și să ne păstrăm cumpătul. La această mare sărbătoare, este de așteptat să prețuim, la modul echilibrat și cuviincios, deopotrivă cultura, națiunea (patria) și pe Eminescu. Prețuirea sentimentală nu mai este însă suficientă. Cultura, în lumea aceasta dinamică, agitată și ciudată - în care se doboară statui și se interzic cărți - nu se mai face de la sine. Cultura are nevoie de sprijin din partea autorităților. Din produsele culturale nu trebuie estimat și așteptat câștig bănesc mare și planificat. Cultura autentică aduce câștiguri care nu se pot măsura în bani sau în bunuri palpabile de consum material”.

 

O datorie: limba română

„În centrul culturii noastre scrise - a urmat profesorul Ioan-Aurel Pop - se află limba. Să preamărim limba română așa cum au făcut-o Eminescu, dar și cronicarii moldoveni, Kogălniceanu, Hasdeu, părintele Mateevici, Nichita Stănescu și mulți alții și să nu uităm niciodată mottoul pus de Duiliu Zamfirescu la ciclul Comăneștenilor: «Suntem datori să citim în limba noastră. Popoarele mari nici nu cunosc alte limbi». Limba noastră este viața noastră ca popor. Nici iubirea de limbă nu mai este de ajuns. Este nevoie și de o veghe asupra limbii, pentru a o feri de poluare”. 

 

Țara Românească, adică toate țarinele în care trăiesc români

Repere din trecut: „În privința națiunii române și a patriei române - a mai menționat Ioan-Aurel Pop -, ne putem întoarce cu mare folos la Nicolae Iorga: «În timpurile cele vechi, românii nu făceau nicio deosebire în ceea ce privește ținuturile pe care le locuiau; pentru dânșii, tot pământul locuit de români se chema Țara Românească. Țara Românească erau și Muntenia, și Moldova, și Ardealul, și toate părțile care se întindeau până la Tisa chiar, toate locurile unde se găseau români. N-aveau câte un nume deosebit pentru deosebitele ținuturi pe care le locuiau și toate se pierdeau pentru dânșii în acest cuvânt mare, covârșitor și foarte frumos, de Țară Românească». Același mare istoric adaugă lămuritor: «Țara Românească a avut odinioară un sens pe care foarte mulți l-au uitat și unii nu l-au înțeles niciodată; ea însemna tot pământul locuit etnograficește de români». Pentru Iorga, România era și limba română, dar și pământul acesta frământat, format din țări românești unite. România și, implicit, națiunea au nevoie de protecție cotidiană, de cale deschisă spre viitor”.

Să ne bucurăm

În loc de încheiere: „Să ne bucurăm - fără ranchiună, fără bravadă și fără resentimente - că suntem pe lumea asta ca români și că participăm la concertul internațional, adică la dialogul dintre națiuni. Datorăm acest dialog identității noastre naționale, pe care au exprimat-o toți marii creatori ai culturii române, în frunte cu «cel mai mare poet pe care l-a ivit și-l va ivi vreodată, poate, pământul românesc»”.

 

„Cultura? Ce să mai facem azi cu această noțiune și cu al său conținut cândva sfânt, din moment ce, de o vreme, urcă tot mai mult și mai sus pe scara socială inculții, semidocții, grobienii, tupeiștii, șarlatanii, aroganții, delatorii, noii îmbogățiți, sfidătorii bunului simț?”, Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române

„Cei care proslăvesc națiunile mari și puternice, dominatoare ale lumii, sunt cruțați, fiindcă noii ideologi vor egalitate, dar nu pentru căței»”, Ioan-Aurel Pop

„Eminescu, națiunea și cultura, contestate vehement de aceia care nu înțeleg nimic din devenirea universală, ne-au dat nouă, românilor, rațiunea de a fi în Epoca Modernă și ne-au dat și încrederea de a pregăti viitorul”, Ioan-Aurel Pop

„Pentru Eminescu, România întreagă exista și trăia intens cu mult înainte de a fi fost oficial pusă pe hartă”, Ioan-Aurel Pop

„A ne imagina cultura lumii fără culturile naționale este o utopie”, Ioan-Aurel Pop

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

 

×