Aproape patru ani şi jumătate. Atât a trecut de când Jurnalul Naţional s-a instalat confortabil pe prima poziţie a clasamentului celor mai citite cotidiane de calitate din România. Cel mai recent val SNA Focus, oferit de către BRAT, vine să ne reconfirme faptul că eforturile noastre sunt bine primite de către români. De către cei aproape 700.000 care ne citesc.
Jurnalul Naţional are 698.000 de cititori în fiecare zi. Este un fapt.Unul certificat de către singurul organism în măsură să ateste asta: Biroul Român de Audit al Tirajelor - Departamentul pentru Studii de Audienţă. Distanţa dintre Jurnalul Naţional şi următorul clasat (Evenimentul Zilei) a crescut faţă de valul anterior de măsurare, de la 123.000 la nu mai puţin de 154.000 de cititori. Locul 3 al clasamentului este ocupat de un alt coditian care-şi păstrează poziţia constantă. Cu 517.000 de cititori, Adevărul staţionează pe poziţia a treia a topului, la o distanţă de 181.000 de cititori în urma Jurnalului.
Cifra poate să nu pară mare, însă ea reprezintă aproape echivalentul numărului de cititori pe care i-a înregistrat Cotidianul în valul trecut de măsurători. Din păcate, pentru acest ziar cifrele nu au fost încă publicate. Locurile următoare în clasament sunt ocupate, în ordine, de România Liberă, care pierde 2.000 de cititori şi înregistrează un total de 254.000 de cititori în medie pe ediţie, iar locul 5 este ocupat, la mică distanţă, de ziarul Gândul, cu 247.000 de cititori. Curierul Naţional ocupă, cu 166.000, locul 6, în timp de Ziua, cu 110.000 de cititori, se plasează pe locul 7.
SUPLIMENTE
Jurnalul de Sănătate, suplimentul de marţi al Jurnalului Naţional, a făcut carieră. În perioada iulie 2008 - iulie 2009, el a atins "recordul personal" de 366.000 de cititori pe ediţie, ceea ce ne dă o măsură precisă a interesului de care se bucură domeniul sănătaţii în rândul publicului din România. În rândul cititorilor săi au mai intrat, în acest val, încă 13.000 de români. Jurnalul TV domină clar topul ghidurilor TV ale ziarelor de calitate, cu un număr de 355.000 de cititori pe ediţie, fiind urmat de ghidul de la Evenimentul, cu 320.000 de cititori, şi, la mare distanţă, de Adevărul TV (282.000).
Ediţia de Colecţie de luni a Jurnalului, cu care publicul s-a obişnuit de atât de mult timp, este şi ea un succes: 326.000 de oameni sunt cititori fideli ai acestei publicaţii, o cifră impresionantă, dacă ne gândim la caracterul pur cultural al acestui supliment. Este cert însă că în România produsele culturale au un real succes şi că oamenii caută acest tip de informaţie.
Nici domeniul gastronomic nu este mai puţin interesant pentru români, iar acesta este motivul pentru care seria de cărţi de bucate Jamie Oliver, distribuită în fiecare vineri împreună cu Jurnalul Naţional, are un succes atât de mare. Jurnalul de bucătărie are acum 308.000 cititori pe ediţie, oameni care pun preţ pe ceea ce mănâncă şi vor să primească în permanenţă soluţii şi idei noi în acest domeniu.
EDIŢIILE DE DUMINICĂ
Pentru noi nu mai este o surpriză, însă nu putem să nu ne bucurăm împreună de succesul fulminant al Jurnalului de duminică, cotat acum la 551.000 de cititori. Este un produs special, cu un public special. Faptul că încă de la apariţia primelor cifre de audienţă (iulie 2008) ediţia de duminică a Jurnalului s-a instalat pe primul loc al clasamentului este o confirmare a faptului că echipa redacţională a găsit "formula perfectă" pentru o publicaţie de week-end. Jurnalul de duminică este urmat în clasament de Evenimentul de duminică (419.000 cititori) şi de Adevărul de duminică (281.000 cititori, puţin peste jumătate din numărul de cititori ai liderului).
Alte pieţe. Gazeta Sporturilor, publicaţie a INTACT Media Group, este în continuare liderul pieţei sale, la o distanţă de 134.000 de cititori de eternul rival, ProSport. Colegii noştri de la Gazetă conving zilnic un număr de 758.000 de cititori să le parcurgă articolele, în timp de ProSportul nu are alături decât 624.000 de cititori.
În zona publicaţiilor de business, sunt surprize puţine. Săptămâna Financiară îşi confirmă trendul ascendent, crescând cu 5.000 de cititori, până la un total de 307.000, ceea ce îi consolidează statutul de lider de piaţă câştigat cu aproape un an în urmă. Capitalul pierde 14.000 de cititori şi rămâne pe aceeaşi poziţie 2 (286.000). Distanţa dintre cei doi competitori se măreşte astfel până la 21.000 de cititori pe ediţie. La foarte mare distanţă de lider se află săptămânalul Business Magazin, care a atins în acest val nivelul de performanţă de doar 85.000 de cititori.
Profilul cititorului de Jurnalul
Din punct de vedere socio-demografic, cititorii Jurnalului Naţional arată perfect. Nu spunem asta pentru că ne iubim cititorii, ci pentru că SNA Focus ne arată un echilibru aproape perfect între bărbaţi şi femei (49,3%, respectiv 50,7%), o pondere excepţională a persoanelor între 14 şi 44 de ani (57,7%), o împărţire îmcurajatoare pe nivele de studii (aproape 3 sferturi sunt absolvenţi de liceu, postliceală/colegiu şi învăţământ superior) şi un procent foarte mare de întreprinzători particulari sau salariaţi cu funcţie de conducere (puţin peste 25%).
Aproape jumătate dintre cititorii Jurnalului sunt din Bucureşti sau din localităţi cu peste 200.000 de locuitori, iar 41,9% au venituri de peste 250 de euro. Dacă ne gândim la categoria ESOMAR AB, către care majoritatea covârşitoare a companiilor îşi direcţionează mesajele şi campaniile publicitare, atunci nu putem omite informaţia că peste o treime dintre cititorii Jurnalului Naţional sunt în această categorie.