De mai bine de doi ani, o conducta de gaze dezafectata, aflata la intrarea in comuna Jilava, a devenit "depozit de combustibil", prin racord la conductele Petrotrans-ului. Benzinarii, care fura direct prin racord, cu cisterna, sunt de negasit, desi locul este pazit in permanenta de jandarmi, iar inspectorii de la IPJ Ilfov opereaza strategic flagranturi nesfarsite. Un scenariu de furt, desprins parca dintr-o telenovela de prost gust, in care numai hotii cunosc intriga.
Autoritatile habar n-au pe cine ancheteaza. Administratorii firmei, care dezafecteaza conducta de gaze, nu stiu cine sunt muncitorii care lucreaza pentru ei si, mai ales, in cat timp vor disloca depozitul de combustibil. Satenii din Jilava, pe terenurile carora s-a impamantenit o noua metoda de furt, refuza sa-si dea acordul pentru sapaturi la radacina porumbului intru aflarea adevarului. Petrotrans-ul numara pagubele. Pe scurt, aceasta ar fi povestea unei hotii "de miliarde".Lucratura iscusita
Pana in 1990, prin conducta buclucasa se transportau gaze spre Bulgaria, insa, dupa aceasta data, ea a fost scoasa din folosinta. Conducta se afla in imediata apropiere a conductelor Petrotrans, pline ochi cu motorina. Conducta dezafectata are doi kilometri si jumatate, ajunge pana la Magurele, dar numai hotii ii stiu traseul exact. Nici macar cei de la Transgaz Bucuresti, in custodia carora se afla conducta, nu pot da amanunte despre ea. Hotii sunt singurii care cunosc traseul exact al conductelor Petrotrans si pe cel al conductei de gaz. Lucratura lor este foarte simpla. Nu se mai fura ca pe vremuri, cu galeata, ci direct din conducta magistrala a Petrotrans-ului.
Sezonul de primavara, la teava
Hotii se racordeaza, cum stie orice specialist, in instalatiile sanitare, de la conducta activa de motorina, la cea dezafectata, de gaz. Aceasta din urma a devenit un soi de depozit subteran de combustibil, dotat, din loc in loc, cu instalatii prin care motorina ajunge direct in cisterna plasata strategic. Debitul de scurgere este atat de mic, incat cei de la Petrotrans, cu toata tehnologia din dotare, nu pot spune cu exactitate de unde se fura.
"Revizia" la instalatie se face in general primavara, cand satenii isi ara terenurile, deci pamantul este foarte usor de sapat, iar cepul la conducta se da in foarte scurt timp. Curios este faptul ca vechea conducta de gaz a inceput a fi scoasa din tarana in urma cu un an, de catre o firma din Prahova. A fost taiata pe alocuri, pentru a i se distruge continuitatea, insa nu a fost dislocata in intregime. Cu toate astea, in Jilava se fura ca-n codru.
Muncitori batuti de mascati
Firma Begamon SRL din Prahova a incheiat, in urma cu un an, un contract cu Transgaz Medias, pentru dislocarea conductei. Administratorii firmei nu stiu cand vor finaliza lucrarea, din cauza faptului ca satenii cer sume enorme drept despagubiri pentru trecerea excavatorului prin gradinile lor. Un cetatean din Magurele, de pilda, a cerut firmei din Prahova 8.000 de dolari pentru ca excavatorul ii traversa terenul de 40 de metri patrati. Pentru ca nu au avut bani sa-l despagubeasca, muncitorii au fost nevoiti sa intrerupa sapaturile in locul respectiv, sa prelungeasca durata contractului si sa se mute in alta parte.
Ultima recolta
Ultima furaciune de combustibil s-a intamplat in urma cu o saptamana. In timp ce dislocau conducta de gaz, muncitorii au dat peste un furtun din care a inceput sa tasneasca motorina. Pentru ca au indraznit sa cheme autoritatile, au fost batuti, iar excavatorul a fost distrus. "Nu stiu sa va spun cum s-a intamplat exact. Oamenilor le e frica sa vorbeasca", spune Gheorghe Apostolescu, unul dintre administratorii Begamon SRL. "Aveam un grup de muncitori care lucra la Magurele si noaptea au intrat peste ei cativa indivizi mascati, si i-au batut cu batele. Nu stim cine erau. Eu i-am indemnat sa faca reclamatie la politie, dar n-au vrut, le e frica."
"Sa se inteleaga intre ei"
Fratele administratorului sustine ca, de fapt, un singur muncitor a fost batut, ca s-a facut reclamatie la Politia Magurele, dar politistii au respins-o. "Am inteles ca politistii le-ar fi spus sa se inteleaga intre ei si sa nu le creeze probleme cu reclamatia asta. Baiatul care a fost batut, Costica parca il cheama, a plecat in Spania." L-am intrebat pe Apostolescu daca muncitorul mai figureaza ca angajat la firma pe care o reprezinta. "Nu stiu sa va spun, aici avem foarte multi angajati... O fi plecat in Spania. Dar sa stiti ca noi nu facem nimic ilegal aici." Am fi vrut, de asemenea, sa stim cand se finalizeaza acest contract de dislocare a conductei de gaz, devenita depozit de combustibil. "Nu stiu sa va spun, noi lucram aici in permanenta, dar daca satenii nu ne lasa sa sapam, vom prelungi contractul la infinit. Nu stim cand terminam de scos conducta asta."
850 de tone furate
in cateva luni Pagubele aduse Petrotrans-ului, in numai cateva luni, numai pe conducta de gaz din Jilava, se ridica la peste 16 miliarde de lei. Ultima data, conducta era plina cu 150 de tone de motorina, cantitate care urma sa fie furata la cisterna. "Avem doi parametri prin care urmarim pomparea. Presiunea si debitul. Daca acesti parametri se modifica, inseamna ca pe undeva, pe conducta noastra, ceva este in neregula. Dar dispersia este asa de mare, incat nu poti sa localizezi de unde se fura", ne-a declarat Vasile Vasile, sef Sectie Transport Produse Petroliere Petrotrans. Din octombrie anul trecut si pana in prezent s-au furat 850 de tone de motorina.
"Sa-i stranga de mandarine, sa spuna cine fura!"
Satenii din Jilava sunt revoltati de faptul ca de ani buni, Petrotrans-ul si Bengamon-ul din Prahova le strica pamanturile, fara sa dea de urma hotilor. Spun ca benzinarii opereaza noaptea si ca jandarmii colaboreaza cu ei. "Nu s-a mai facut porumbul de-acum trei ani. Cum sa se faca, daca are motorina la radacina? Pute peste tot, iar astia nu fac nimic. Ce credeti, jandarmii iau si ei motorina si baga in Aro... Cica e mai buna decat a lor... Sa-i stranga dracului cineva de mandarine, sa spuna cine fura! Ce tot se cacaie atata. Io sunt ginere in satuâ asta si i-am vazut noaptea furand, si ei nu-i vad? Noi nu iesim, ca ne bat, ne e frica, daâ ei? Ce pazesc? Asta primavara s-au batut intre ei. Hotii din Jilava, cu aia din Magurele. Probabil nu s-au inteles si au lasat furtunul deschis. Mirosea a motorina peste tot. Numaâ politiei nu-i pute a nimic."
Politia da din umeri neputincioasa
Am vrut sa aflam concluzia autoritatilor, care ancheteaza furtul prin conducta in zona Jilava de ani buni, insa demersurile noastre n-au avut nici un rezultat concret. Politistii par depasiti de situatie. "Cei care dezafecteaza conducta ne-au stricat flagrantul ", spune comisarul-sef Haisan, de la IPJ Ilfov. "Apoi e posibil ca aceasta conducta sa fie pe Giurgiu, nu pe raza noastra de actiune, si-atunci ar trebui sa se ocupe de caz colegii nostri din Giurgiu. Noi am facut mai multe actiuni specifice, se pare ca cineva dirijeaza aceste grupari de hoti, dar nu putem spune exact cine. Am facut si pande... Dar, va dati seama, daca trimit 20 de politisti in zona, sunt prea multi. Hotii ii vad si nu mai fura. Apoi, daca trimit politistii pe conducta, de la Jilava pana la Magurele, fac kilometri intregi pe jos, asta inseamna ore, timp in care hotii pot fura linistiti de pe un alt traseu. Poate saptamana viitoare sa avem ceva informatii..."