OBICEIURI
Dacii se numeau ei insisi lupi sau "cei care sunt asemenea lupilor". Erau neinfricati si iubeau libertatea la fel ca si acest animal care prefera moartea ingradirii libertatii.
CARMEN ANGHEL
|
Toamna, lupul devine stapan si va fi alungat abia la Lasata Secului de Paste printr-un ritual numit Tarbacul, Jujeul sau Goana Cainilor. Un caine - ruda domestica a lupului - este convins, prin diverse schingiuiri, sa fuga si sa ia cu el si iarna. Peste momentele semnificative ale comportamentului natural de reproducere a lupului au fost suprapuse sarbatori si obiceiuri populare. Prin octombrie, lupii se strang in haite, ataca, formeaza perechile. Peste o luna, la Filipii de Toamna (14-21 noiembrie) incep imperecherile , care se pot incheia la Filipii de Iarna (29-31 ianuarie). Puii vor aparea primavara tarziu. In luna noiembrie este o mare concentrare de sarbatori dedicate lupului - Filipii de Toamna, Ovidenia, Santandrei, dar si la inceputul lunii decembrie: Mos Nicolae, Zilele Bubatului, Varvara. Santandrei este numita si Ziua Lupului.
Obiceiurile, actele rituale si practicile magice adapostite de acestea formeaza un spectaculos scenariu ritual de innoire a timpului calendaristic - care cuprinde, printre altele, moartea si renasterea simbolica a divinitatii - Bocetul Andreiului - , ospetele nocturne - Noaptea Strigoilor, Pazitul usturoiului - cu excese de mancare, bautura si distractie, care amintesc de orgiile antice; prepararea si consumarea alimentelor (Turta de Andrei) si a bauturilor rituale - Covasa. Se crede ca acum se deschid mormintele si se intorc spiritele mortilor, vorbesc animalele, ca se prind vrajitoriile.
Citește pe Antena3.ro
Articol realizat cu sprijinul domnului profesor Ion Ghinoiu de la Institutul de Etnografie si Folclor "Constantin Brailoiu" din Bucuresti
VIATA FARA DE MOARTE
|
Lupul, bun sau rau, fascineaza. Din fascinatie a aparut basmul"Tinerete fara batranete si viata fara de moarte". Numai ca aici lupul se transforma in strigoi. Unul dintre criteriile folosite de romani pentru identificarea strigoiului aflat in preexistenta (fatul in pantecele matern) este tipatul copilului inainte de a se naste. Fenomenul este cunoscut in medicina sub numele de "vagitus uterinus" sau "strigat fetal". Inchis in doua universuri geomorfe ale preexistentei, placenta si pantecele matern, care, prin comparatie, corespund cu sicriul si mormantul postexistentei. Apar astfel noi domenii de cercetare: unul psihologic - psihologia prenatala - si unul etnologic. Strigatul fetal sesizat de oameni la anumite sarcini, inaintea me-dicilor si psihologilor, explica geneza unor credinte, superstitii si basme romanesti. Eroul unuia dintre cele mai frumoase basme romanesti "Tinerete fara batranete si viata fara de moarte" intra in actiune inainte de a se naste. Feciorul de imparat incepe sa strige si nu se naste decat atunci cand imparatul ii promite tinerete fara batranete si viata fara de moarte. Pentru ca tatal nu-si respecta promisiunea, fiul isi implineste singur dorinta. Ajunge in tara tineretii vesnice, se casatoreste cu zana cea mica, dar are o singura interdictie: sa nu ajunga in Valea Plangerii. Destinul lui de muritor il aduce din nou in locurile in care s-a nascut. Trecuse o viata si mai mult, lumea lui disparuse si Moartea, certandu-l ca a facut-o sa astepte, il transforma in tarana. Dintre credintele generate de strigatul fetal cea mai cunoscuta este transformarea in strigoi a copilului care striga inainte de a se naste.
|