Injumatatirea unei colectii
Stimate domnule director,Ne-a facut placere faptul ca in articolul "Tablouri ascunse la Zambaccian" publicat in paginile 6-7 din nr. 4235/15 februarie 2007 ale Jurnalului National, s-a incercat evocarea personalitatii colectionarului K.H. Zambaccian si o prezentare a muzeului ce-i poarta numele. Am fost insa surprinsi de unele opinii exprimate de semnatarul articolului. Deoarece aceste afirmatii contravin flagrant realitatii, am dori sa aveti amabilitatea de a publica precizarile de mai jos, in vederea unei cat mai corecte informari a cititorilor dumneavoastra. De asemenea, va informam ca Muzeul National de Arta al Romaniei poate oricand pune la dispozitia redactorilor Jurnalului National, informatii legate de institutia noastra si de patrimoniul pe care il administreaza
Cu consideratie
Roxana Theodorescu
Director General Precizarile Muzeului National de Arta al Romaniei, la articolul
"Tablouri ascunsela Zambaccian" Deoarece in articol au fost exprimate, cu caracter personal, opinii care impun clarificari, dorim sa precizam urmatoarele:
Citește pe Antena3.ro
Biroul de Presa
al Muzeului National de Arta al Romaniei
Un adevar amanat sau pur si simplu ocolit?
de TDOR OCTAVIAN
Articolul "Tablouri ascunse la Zambaccian", care a motivat Dreptul la replica pe care-l publicam, face de mai multe ori si acuzat referinta la Actul de Donatie catre Statul Roman al colectionarului Krikor H. Zambaccian din 4 martie 1947. Acest Act, asumat de Statul Roman prin Ministerul Artelor din acea vreme, contine o clauza pe care Muzeul national de Arta al Romaniei ori n-o cunoaste, ori n-o considera in termenii si importanta ei. Iata ce spune clauza: "Ministerul nu va putea ingadui nici o dislocare a lucrarilor de arta donate si nici nu va avea dreptul sa schimbe destinatia de muzeu a imobilului daruit, indivizibil legat de colectia prin destinatia stabilita, in afara de vremelnice imprumutari a catorva opere unor expozitii retrospective sau de propaganda organizate de Stat".
Doamna Roxana Theodorescu, Directorul General al MNAR, ignorand cu seninatate clauza de mai sus - care de fapt a determinat intreaga constructie a articolului in discutie - se arata surprinsa de o seama de "afirmatii care contravin flagrant realitatii". Realitatea e ca, oricat de iritat e, in forma, Dreptul la replica al domniei sale, din Muzeul Zambaccian sunt DISLOCATE in momentul de fata 86 de tablouri, 29 de sculpturi si, prin aceasta, si 25 de autori ai unor opere din colectie. Cititorii vor realiza mai bine dimensiunile "dislocarii", daca vom reaminti ca din cele 19 lucrari din selectia de Arta Universala lipsesc din expunere 10. E mai mult decat o dislocare, e o injumatatire care da o idee defavorizanta despre cuprinsul si insemnatatea Donatiei.
Cuvantul DONATIE lipseste cu intentie din Dreptul la replica, dintr-un motiv lesne de inteles: in cazul Donatiilor, perfectate printr-un contract legalizat cu Statul, clauzele darului au prioritate si nici un muzeograf, cu nu conteaza ce criterii, nu are dreptul sa le ignore. Nu vad cu ce argumente am putea fi convinsi ca singurul tablou de Bonnard, aflat intr-o colectie din Romania, e suficient de valoros pentru a fi trimis la o expozitie a Muzeului de Arta Moderna al orasului Paris, dar nu si pentru a fi vazut de romani intr-un muzeu din Romania.
Textul plin de suficienta didactica, pe care MNAR ne impune sa-l publicam, nu-i de natura sa-i convinga pe colectionarii de azi, care intentioneaza sa-si lase colectiile Statului, ca li se vor respeta generozitatea si memoria, conform intelegerilor convenite. Dimpotriva. Ar fi de ajuns ca sa tiparim opiniile urmasilor unora din colectionarii ale caror donatii au fost si sunt inca abuzate in asa numitul Muzeu al Colectiilor, ca sa realizam nu numai dimensiunile dislocarilor, ci si directia lor, invitand la alte abuzuri, pe care le certifica un raspuns precum cel din pagina. E adevarat ca muzeele conserva, cerceteaza si restaureaza operele de arta - asa cum ne explica sententios si prin sublinieri ostentative doamna Roxana Theodorescu. Ce nu intelegem e de ce nu subliniaza si cuvantul care justifica peste toate infiintarea unui muzeu: expunerea.
Deoarece in expunere vedem doar jumatate din patrimoniul Zambaccian, e normal ca interesul publicului sa fie si el injumatatit - ceea ce se si intampla - iar dubiile privind bunaoara locul si modul in care sunt pastrate, departe de ochii publicului, 9 din cele 11 tablouri de Tonitza si 8 din cele 17 tablouri de Petrascu sa sporeasca.
Retinem, de aceea, invitatia doamnei Roxana Theodorescu de a solicita spre lamurire si publicare situatia celor 86 de tablouri si 29 de sculpturi "conservate", aflate de ani buni in "cercetare" si tot de atatia ani in atelierele de restaurare. In functie de acest raspuns, vom proceda la o informare respectuoasa sau la o ancheta amanuntita privind locatia si starea fiecarui tablou.
Cat despre ipocritul repros, referitor la reproducerile din Jurnal, ii lasam pe cititori sa-l judece. Cum puteam noi sa cerem MNAR dreptul de a reproduce niste tablouri la care nu avem acces?