x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Muzeul Zambaccian - Un drept la replica in marginea realitatii

0
22 Feb 2007 - 00:00
Muzeul Zambaccian - Un drept la replica in marginea realitatii


Injumatatirea unei colectii

Stimate domnule director,
Ne-a facut placere faptul ca in articolul "Tablouri ascunse la Zambaccian" publicat in paginile 6-7 din nr. 4235/15 februarie 2007 ale Jurnalului National, s-a incercat evocarea personalitatii colectionarului K.H. Zambaccian si o prezentare a muzeului ce-i poarta numele.

Am fost insa surprinsi de unele opinii exprimate de semnatarul articolului. Deoarece aceste afirmatii contravin flagrant realitatii, am dori sa aveti amabilitatea de a publica precizarile de mai jos, in vederea unei cat mai corecte informari a cititorilor dumneavoastra.

De asemenea, va informam ca Muzeul National de Arta al Romaniei poate oricand pune la dispozitia redactorilor Jurnalului National, informatii legate de institutia noastra si de patrimoniul pe care il administreaza

Cu consideratie
Roxana Theodorescu
Director General

Precizarile Muzeului National de Arta al Romaniei, la articolul
"Tablouri ascunsela Zambaccian"

Deoarece in articol au fost exprimate, cu caracter personal, opinii care impun clarificari, dorim sa precizam urmatoarele:

Muzeul este o institutie publica de cultura, aflata in serviciul societatii, care colectioneaza, conserva, cerceteaza, restaureaza, comunica si expune, in scopul cunoasterii, educarii si recreerii, marturii materiale si spirituale ale existentei si evolutiei comunitatilor umane, precum si ale mediului inconjurator. Aceasta definitie a muzeului data de Consiliul International al Muzeelor (ICOM) este relevanta in ceea ce priveste responsabilitatea de a conserva si restaura a unei astfel de institutii, nu doar de a expune obiectele de patrimoniu. Normele stiintifice de conservare si restaurare ale patrimoniului artistic sunt aplicate in toate muzeele de arta din lume, iar Muzeul National de Arta al Romaniei nu face exceptie.

RESPECTAND ACESTE NORME STIINTIFICE, lucrarile din Muzeul K.H. Zambaccian nu sunt expuse in totalitate din urmatoarele motive: necesitati de restaurare, motive de conservare, participare la expozitii temporare organizate de alte muzee. De exemplu, anul trecut "Natura moarta" semnata de Pierre Bonnard a fost imprumutata pentru expozitia Pierre Bonnard, organizata la Muzeul de Arta Moderna a orasului Paris; de asemenea, "Scara cu flori" de Stefan Luchian a fost inclusa in expozitia Culorile gradinii in peisajul romanesc 1850-1955, organizata la seiul central al Muzeului National de Arta al Romaniei. Aceste participari ale lucrarilor la expozitii organizate in tara si strainatate contribuie la cresterea prestigiului colectiei Zambaccian. Lucrarile care in prezent nu sunt incluse in expunerea Muzeului Zambaccian se afla in depozit din ratiuni de conservare (in functie de suport, tehnica) sau in laboratoarele de restaurare, ele urmand a fi prezentate publicului dupa finalizarea acestor operatiuni. De pilda, bustul lui Nicolae Iorga de Oscar Han, la care se face referire in articol, se afla temporar in depozit pana la finalizarea reparatiilor curente ale cladirii, dupa care va fi expus in curtea interioara a muzeului, respectand amplasamentul initial.

IN CEEA CE PRIVESTE IMOBILUL, precizam ca acesta a intrat prin HG 750/31.10.1994, din administrarea Ministerului Afacerilor Externe in administrarea Ministerului Culturii - Muzeul National de Arta al Romaniei. Dupa lucrari de reamenajare, muzeul a fost redeschis publicului in noiembrie 1997. Subliniem ca Asociatia Prietenii Muzeului National de Arta al Romaniei s-a infiintat legal abia in anul 1999, pentru a sustine proiectele de dezvoltare ale Muzeului National de Arta al Romaniei.

Se mai afirma ca trei dintre tablourile colectiei "stau incuiate in biroul contabilului", birou care este de fapt biblioteca lui K.H. Zambaccian "din care au disparut cartile". Si aici se cuvin corijate afirmatiile autorului, deoarece toate cartile din biblioteca K.H. Zambaccian se afla la sediul muzeului ce-i poarta numele, ele putand fi consultate numai de catre specialisti, in regimul obisnuit al oricarei biblioteci din Romania, detinatoare de fonduri speciale de carte. Birourile Serviciului Economic al Muzeului National de Arta al Romaniei sunt localizate exclusiv la sediul central al institutiei, Calea Victoriei nr. 49-53, prin urmare nici unul dintre spatiile Muzeului K.H. Zambacian nu a avut si nu are o asemenea destinatie.

Afirmatiile semnatarului ar fi fost, poate, mai pertinente daca datele invocate in articol i-ar fi fost furnizate de catre unul dintre muzeografi si nu de catre unul dintre angajatii serviciului de paza si supraveghere al institutiei.

In ceea ce priveste solicitarea domnului Marcel Zambaccian, la care de asemenea, se face referire in articol, aceasta a fost inregistrata la Muzeul National de Arta al Romaniei sub nr. 9546/13.12.2006 si a primit un raspuns oficial la data de 14.12.2006, inregistrat sub nr. 9609, fiind transmis prin posta sub forma de scrisoare recomandata la adresa indicata in solicitarea initiala. Precizam ca plicul a fost returnat institutiei in luna ianuarie 2007, el aflandu-se in pastrare la sediul Muzeului National de Arta al Romaniei.

Atragem atentia asupra faptului ca Jurnalul National a incalcat prevederile Legii nr. 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe prin reproducerea, in cuprinsul articolului, fara acordul Muzeului Natonal de Arta al Romaniei, a unor imagini ale tablourilor din patrimoniul pe care institutia il administreaza. Este si acesta un motiv de uimire, cu atat mai mult cu cat Jurnalul National a tinut cont de Legea de mai sus, cu ocazia fiecarei solicitari pe care ne-a adresat-o.
Biroul de Presa
al Muzeului National de Arta al Romaniei

  • Intertitlurile din text si titlurile paginii apartin redactiei

    Un adevar amanat sau pur si simplu ocolit?

    de TDOR OCTAVIAN
    Articolul "Tablouri ascunse la Zambaccian", care a motivat Dreptul la replica pe care-l publicam, face de mai multe ori si acuzat referinta la Actul de Donatie catre Statul Roman al colectionarului Krikor H. Zambaccian din 4 martie 1947. Acest Act, asumat de Statul Roman prin Ministerul Artelor din acea vreme, contine o clauza pe care Muzeul national de Arta al Romaniei ori n-o cunoaste, ori n-o considera in termenii si importanta ei. Iata ce spune clauza: "Ministerul nu va putea ingadui nici o dislocare a lucrarilor de arta donate si nici nu va avea dreptul sa schimbe destinatia de muzeu a imobilului daruit, indivizibil legat de colectia prin destinatia stabilita, in afara de vremelnice imprumutari a catorva opere unor expozitii retrospective sau de propaganda organizate de Stat".

    Doamna Roxana Theodorescu, Directorul General al MNAR, ignorand cu seninatate clauza de mai sus - care de fapt a determinat intreaga constructie a articolului in discutie - se arata surprinsa de o seama de "afirmatii care contravin flagrant realitatii". Realitatea e ca, oricat de iritat e, in forma, Dreptul la replica al domniei sale, din Muzeul Zambaccian sunt DISLOCATE in momentul de fata 86 de tablouri, 29 de sculpturi si, prin aceasta, si 25 de autori ai unor opere din colectie. Cititorii vor realiza mai bine dimensiunile "dislocarii", daca vom reaminti ca din cele 19 lucrari din selectia de Arta Universala lipsesc din expunere 10. E mai mult decat o dislocare, e o injumatatire care da o idee defavorizanta despre cuprinsul si insemnatatea Donatiei.

    Cuvantul DONATIE lipseste cu intentie din Dreptul la replica, dintr-un motiv lesne de inteles: in cazul Donatiilor, perfectate printr-un contract legalizat cu Statul, clauzele darului au prioritate si nici un muzeograf, cu nu conteaza ce criterii, nu are dreptul sa le ignore. Nu vad cu ce argumente am putea fi convinsi ca singurul tablou de Bonnard, aflat intr-o colectie din Romania, e suficient de valoros pentru a fi trimis la o expozitie a Muzeului de Arta Moderna al orasului Paris, dar nu si pentru a fi vazut de romani intr-un muzeu din Romania.

    Textul plin de suficienta didactica, pe care MNAR ne impune sa-l publicam, nu-i de natura sa-i convinga pe colectionarii de azi, care intentioneaza sa-si lase colectiile Statului, ca li se vor respeta generozitatea si memoria, conform intelegerilor convenite. Dimpotriva. Ar fi de ajuns ca sa tiparim opiniile urmasilor unora din colectionarii ale caror donatii au fost si sunt inca abuzate in asa numitul Muzeu al Colectiilor, ca sa realizam nu numai dimensiunile dislocarilor, ci si directia lor, invitand la alte abuzuri, pe care le certifica un raspuns precum cel din pagina. E adevarat ca muzeele conserva, cerceteaza si restaureaza operele de arta - asa cum ne explica sententios si prin sublinieri ostentative doamna Roxana Theodorescu. Ce nu intelegem e de ce nu subliniaza si cuvantul care justifica peste toate infiintarea unui muzeu: expunerea.

    Deoarece in expunere vedem doar jumatate din patrimoniul Zambaccian, e normal ca interesul publicului sa fie si el injumatatit - ceea ce se si intampla - iar dubiile privind bunaoara locul si modul in care sunt pastrate, departe de ochii publicului, 9 din cele 11 tablouri de Tonitza si 8 din cele 17 tablouri de Petrascu sa sporeasca.

    Retinem, de aceea, invitatia doamnei Roxana Theodorescu de a solicita spre lamurire si publicare situatia celor 86 de tablouri si 29 de sculpturi "conservate", aflate de ani buni in "cercetare" si tot de atatia ani in atelierele de restaurare. In functie de acest raspuns, vom proceda la o informare respectuoasa sau la o ancheta amanuntita privind locatia si starea fiecarui tablou.

    Cat despre ipocritul repros, referitor la reproducerile din Jurnal, ii lasam pe cititori sa-l judece. Cum puteam noi sa cerem MNAR dreptul de a reproduce niste tablouri la care nu avem acces?
  • Citeşte mai multe despre:   special,   national,   româniei,   artă,   muzeului,   naţional artă,   muzeul,   zambaccian,   tablouri,   arta romaniei,   muzeului national

     

    Ştiri din .ro


    PUBLICITATE
     





    Mai multe titluri din categorie

    Pentru evitarea gastritelor, mai puţine mezeluri și conserve

    Pentru evitarea gastritelor, mai puţine mezeluri și conserve
    Auzeai pe buzele multor oameni tânguirea: „Mă doare, mă supără stomacul, am gastrită”! Cu implementarea investigaţiei endoscopice, cu acea cameră video, s-au limpezit multe diagnostice în bolile digestive....

    Legea carantinei pune instanțele într-o situație ingrată: dau drumul pe stradă la infectați sau țin arestate medical persoane sănătoase

    Legea carantinei pune instanțele într-o situație ingrată: dau drumul pe stradă la infectați sau țin arestate medical persoane sănătoase
    Galerie Foto Internarea cu forța, în unitățile sanitare sau în locațiile afiliate acestor unități medicale, prevăzute în noua lege privind carantina și izolarea, mult lăudată de Guvern și de președinte, încalcă...

    Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă

    Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă
    Achiziția pe care Ministerul Sănătății este obligat să o facă, prin lege, privind măștile ce trebuie să fie puse, gratuit, la dispoziția categoriilor vulnerabile din punct de vedere fianciar, va fi tranșată...

    Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile

    Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile
    Există boli care atacă articulaţiile degetelor, cum sunt poliartrita reumatoidă, dar şi guta. Celebra artistă Edith Piaf avea degetele atât de deformate, strâmbe ca nişte vreascuri, încât strângea în palmă...

    Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică

    Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică
    Galerie Foto Motivare devastatoare a Judecătoriei Giurgiu împotriva măsurilor instituite de Direcția de Sănătate Publică Giurgiu împotriva președintelui Consiliului Județean Marian Mina. Acesta a fost plasat, pur și simplu...

    Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile

    Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile
    Galerie Foto Membrii Palatului Victoria și-au asigurat stocurile necesare de măști de protecție facială, pentru două luni, de la o companie pe care premierul Ludovic Orban a vizitat-o la debutul stării de alertă și care,...

    Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale

    Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale
    Galerie Foto Cel puțin trei judecătorii, din trei județe diferite, au dispus punerea în libertate a persoanelor carantinate ilegal, prin decizii ale Direcției de Sănătate Publică, motivarea hotărârilor instanțelor fiind...

    După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice

    După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice
    Galerie Foto Mulţi oameni şi-au găsit un vinovat de serviciu pentru neplăcerile digestive: bila. Care este adevărul despre vezica biliară ne explică profesor doctor Nicolae Iordache, de la Spitalul „Sfântul...

    Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”

    Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”
    Galerie Foto La începuturile democrației, scriitorul Gheorghe Smeoreanu devenea primul patron al unui ziar privat din România - Curierul de Vâlcea. De fel plimbăreț, ajuns în cele mai exotice locuri ale lumii, acesta își...

    Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal

    Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal
    Exploatată zeci de ani de sindicatele apărute după 1990, Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava a fost lăsată în paragină. În loc să spună ce au făcut cu banii obţinuţi din activităţile desfăşurate...

    Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete

    Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete
    Galerie Foto În toamna anului 2017, când, la nivelul societății românești, exista o dispută aprinsă cu privire la neconstituționalitatea protocoalelor de cooperare încheiate, în 2009 și 2016, de Parchetul General, DNA...

    Campania de „pîrjolire” a turismului românesc

    Campania de „pîrjolire” a turismului românesc
    Secretarul de stat pentru Turism, Emil-Răzvan Pîrjol, a reușit, în timp record, să distrugă tot ce s-a făcut bine în ultimii ani pentru industria ospitalității. În timp ce Pîrjol se filmează pe șalupă,...

    Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT

    Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT
    Galerie Foto Toate probele obținute de DNA, în 2015 și 2016, în baza colaborării fructuoase cu Serviciul Român de Informații, în dosarul “Carpatica”, în care, pe lângă Angela Toncescu, a fost trimis în judecată și...

    Dublu exclusă din magistratură, Camelia Bogdan și-a făcut pierduți 245.000 de euro

    Dublu exclusă din magistratură, Camelia Bogdan și-a făcut pierduți 245.000 de euro
    Galerie Foto Grupul de Investigații Politice dezvăluie că, din conturile judecătoarei Camelia Bogdan, exclusă de două ori din magistratură, au dispărut, pur și simplu, 200.000 de euro. “Jurnalul” a descoperit, însă, c

    Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net

    Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net
    Galerie Foto S-a pornit un adevărat heirup pe şantierele patriei, iar CNAIR face angajări, în anul electoral 2020, dar drama lucrărilor nefinalizate la timp continuă. Mai-marii CNAIR recunosc că sunt la mâna constructorilor...
    Serviciul de email marketing furnizat de