Elena Udrea, ministrul interimar al Turismului, nu se învaţă minte. De parcă ar mai vrea încă o comisie de anchetă parlamentară, Udrea continuă să facă achiziţii de publicitate outdoor după bunul plac. Anunţul de achiziţie nu a fost publicat pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, iar ministerul serveşte pe tavă companiei JC Decaux un nou contract în valoare de circa 100.000 de euro.
Ministerul Turismului achiziţionează publicitate outdoor la Milano şi Roma în noiembrie şi decembrie pentru care are alocat un buget de 81.500 de euro fără TVA (97.000 de euro), potrivit unui anunţ publicat pe site-ul instituţiei. Toate datele din caietul de saricini indică faptul că ne aflăm în faţa unei alte licitaţii cu dedicaţie marca Elena Udrea. Benficiarul este şi de această dată firma JC Decaux, un client mai vechi al ministerului.
Elena Udrea a mai colaborat cu JC Decaux în luna iunie, la Paris, când a debutat campania turistică de promovare internaţională "România - the land of choice". Contractul încheiat de minister cu JC Decaux pentru panotajul de la Paris a fost unul din subiectele Comisiei de anchetă a cheltuirii banului public de la Ministerul Turismului. Pentru cele 18 panouri închiriate timp de şapte zile pe Champs Elysees, ministerul a plătit JC Decaux 35.880 euro. "Contractul este rezultatul unei proceduri de achiziţie de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare. (...) Cu toate că limba care guverna acest contract era cea română, contractul a fost redactat numai în limba franceză. Un alt detaliu care a ridicat semne de întrebare a fost diferenţa dintre data de semnare şi de începere a contractului. Astfel, deşi contractul a fost semnat la 29 mai 2009, executarea acestuia începea cu trei zile mai devreme, respectiv 26 mai. Comisia de anchetă a ajuns la concluzia că neregulile depistate în contractul încheiat cu JC Decaux la Paris "denotă neglijenţa cauzată probabil de graba cu care a fost negociat şi semnat contractul", se arată în raportul Comisiei Udrea. Pentru încălcarea repetată a legislaţiei achiziţiilor publice, Comisia parlamentară a cerut Curţii de Conturi să se sesizeze pentru recuperarea pagubelor şi începerea urmăririi penale a Elenei Udrea pentru "abuz în serviciu contra intereselor publice".
ITALIA, DUPĂ MODELUL PARIS
Datele din documentaţia de atribuire pentru Roma şi Milano par a fi copie la indigo după contractul din Paris. Udrea cumpără servicii pentru publicitate outdoor în Italia cu scopul de a introduce un nou produs turistic: "Vacanţa de iarnă în România". Un alt scop este cel de a "păstra imaginea pozitivă a ţării noastre ca destinaţie sigură, unde familiile se simt ca acasă". Surprinzător este faptul că perioada de derulare a acestei campanii de publicitate outdoor coincide cu primul şi al doilea tur de scrutin al alegerilor prezindenţiale din România. Astfel, în perioada 9-22 noiembrie în staţiile de metrou din Roma vor putea fi văzute 200 de afişe cu principalele atracţii turistice ale României în anotimpul rece, iar în perioada 23 noiembrie-6 decembrie în staţiile de metrou din Milano vor fi postate 121 de afişe cu aceleaşi destinaţii. Ministerul a ales aceste două oraşe, deoarece sunt considerate a fi zone de maximă vizibilitate şi afluenţă. La alte detalii, în documentaţia de participare se spune că "perioadele menţionate pentru publicitatea outdoor sunt singurele disponibile".
SELECŢIE DE OCHII LUMII
Ofertele se deschid la 3 noiembrie, iar campania debutează la data de 9 noiembrie. Toate bune şi frumoase, însă, potrivit documentaţiei de participare, firma câştigătoare trebuie să furnizeze spre tipărire materialul grafic cu 15 zile înainte de începerea campaniei. Între 3 şi 9 noiembrie sunt doar şase zile, ceea ce ne duce cu gândul că reprezentanţii MT cunosc mai demult numele firmei căreia îi va fi atribuit contractul.
Mai mult, firma câştigătoare ar trebui să deţină un contract de închiriere a spaţiilor de publicitate outdoor din staţiile de metrou din Roma şi Milano. Întâmplarea face ca JC Decaux să fie compania publicitară care se ocupă de reclamele de pe mijloacele de transport în comun din marile oraşe italiene, printre care şi Milano şi Roma, potrivit The International Herald Tribune. Afişele care vor fi postate în Roma sunt mai micuţe, fiind de dimensiunea 200 X 140 cm, iar cele din Milano sunt mari. Astfel, 48 de afişe vor fi de 300 X 140 cm, iar 73 vor fi de 420 X 200 cm. Posterele din Roma vor fi fixe şi poziţionate în casete luminoase, iar cele din Milano trebuie să aibă posteriorul aspru, pentru a putea fi lipit.
Firma care doreşte să participe la procedura de achiziţie publică trebuie să aibă punct de lucru sau reprezentanţă oficială în Italia pentru a putea urmări şi gestiona mai bine campania. De asemenea, trebuie să prezinte Reprezentanţei de promovare turistică a României din Roma o listă a clienţilor actuali şi lista campaniilor de publicitate realizate şi derulate în ultimii doi ani, din care cel puţin una să fi fost a unei ţări reprezentate în Italia.
MT plăteşte firma pentru închirierea spaţiului, producerea materialului cu un subiect unic, întreţinerea posterelor, montarea şi demontarea acestora şi taxele comunale.
Firma câştigătoare trebuie să creeze un slogan şi un concept grafic care să identifice campania publicitară "Sărbătorile de iarnă în România". Acestea vor caracteriza întreaga campanie ca element de continuitate şi unitate a tuturor instrumentelor folosite. Conceptul este la libera creativitate a firmelor participante, în armonie cu scopul campaniei publicitare. De asemenea, firma trebuie să se ocupe şi de crearea şi realizarea de afişaj la Roma şi la Milano, precum şi de proiectarea, tipărirea şi afişajul panourilor publicitare al căror mesaj trebuie să fie în măsură să răspundă aşteptărilor potenţialilor turişti.
JC Decaux, partener de tradiţie al lui Băsescu
Dar cine este JC Decaux? Conform prezentării companiei, este liderul european pe spaţii de reclamă outdoor şi mobilier stradal. În România, Decaux a preluat prin Affichage Holding, firma Top Media, o societate din sfera de interese a lui Dumitru Bucşaru, un om de afaceri care s-a bucurat de intervenţia directă a preşedintelui Traian Băsescu, care a solicitat în scris ministrului Transporturilor să-şi plătească facturile către patronul Unirii Urziceni. Apoi, JC Decaux a devenit partenerul MT în promovarea gratuită a campaniei "Turist în România". Întoarsă de la Paris, Udrea a făcut un apel la agenţiile de publicitate să pună la dispoziţia ministerului, gratuit, panouri pentru promovarea campaniei "Turist în România", aceasta promiţând că banii astfel economisiţi îi va direcţiona către proiectele de investiţie în infrastructură turistică. Societăţile Affichage şi News Outdoor România au întins o mână Elenei Udrea. Prima este o societate controlată de JC Decaux, iar cea de-a doua este în proces de preluare de acelaşi JC Decaux. De altfel, Affichage este beneficiara (prin preluare) a 300 de locaţii de panouri publicitare atribuite spre folosinţă de Traian Băsescu, din vremea când era primar, către firma Top Media SRL. Acum, aceleaşi panouri publicitare sunt folosite printre alţii şi de Traian Băsescu, pentru a face reclamă referendumului sub sloganul "De ce le e frică nu scapă".
Citește pe Antena3.ro