Tradiţionaliştii nu sunt prea incăntaţi de rezultatul alegerii Patriarhului, "liberalii" insă par a nu avea temeri. Vor avea loc "reforme" in Biserica Ortodoxă Romănă? E greu de spus. Biserica nu se poate schimba
cu fiecare nouă ierarhie decăt in plan organizatoric-administrativ şi acolo tot după legi bisericeşti. Dogmele şi canoanele rămăn la fel.
cu fiecare nouă ierarhie decăt in plan organizatoric-administrativ şi acolo tot după legi bisericeşti. Dogmele şi canoanele rămăn la fel.
Temeri şi speranţe pentru soarta Bisericii
Avem Patriarh. Tradiţionaliştii nu sunt prea incăntaţi, iar "liberalii" sunt. Speculaţiile despre "reforma" in Biserica Ortodoxă Romănă riscă să fie o aşteptare inşelată. Dogmele invăţăturii ortodoxe nu pot fi schimbate. Şi nici canoanele bisericeşti nu se schimbă. Patriarhul hotărăşte ceva doar impreună cu Sfăntul Sinod. Â
Spre fericirea unora, dar şi spre mai puţina fericire a altora, Prea Fericit este Părintele Daniel. Am văzut atăt de multe patimi dezlănţuite in perioada premergătoare alegerilor de patriarh, căt şi la momentul aflării alesului, incăt se cuvine pusă o intrebare care i-ar veni pe buze oricărui simplu credincios (dar credincios!): aceşti oameni se găndesc vreo secundă la ceea ce se spune in Scriptură, şi anume că orice "stăpănire este de la Dumnezeu"? Sigur, prin oameni, aşa cum se fac toate lucrurile in lumea aceasta.
TEMERI. Nemulţumiţii au avut şi au ca principal argument inclinarea prea mare spre modernism şi reformă a inaltului ierarh. Iar cei care il apreciază şi care au fost mereu de partea lui Daniel ar aprecia tocmai acest spirit "liberal". Marele perdant al alegerilor, Inalt Prea Sfinţia Sa, Bartolomeu Ananaia, considerat un tradiţionalist, era pe placul celor care nu vor o aşa de mare deschidere spre catolicism, in special, pentru că aceasta i se reproşează noului Patriarh. Ştiind că aceasta este principala temere a "tradiţionaliştilor", inaltul ierarh, in chiar seara alegerii sale ca Patriarh, a declarat că nu se va indepărta de tradiţia Bisericii Ortodoxe. Cei care văd participările sale atăt de numeroase la adunările ecumenice internaţionale şi activitatea ca profesor la un institut ecumenic din Elveţia se inflamează imediat de suspiciunea că prea mult ecumenism dăunează şi că ortodoxia sa poate să alunece spre invăţături străine de aceasta. Dar ei uită că un Patriarh nu poate conduce o biserică singur, aşa cum este cazul papilor din Biserica Romano-Catolică. Orice hotărăre care se ia in numele şi pentru Biserica Ortodoxă Romănă este supusă mai intăi Sfăntului Sinod.
CV. PF Daniel, pe numele de mirean Dan-Ilie Ciobotea, are 56 de ani, s-a născut in Dobreşti (Timiş). Inainte de 1989 a studiat 12 ani la Strasbourg şi Freiburg im Breisgau, apoi a fost profesor la Institutul Ecumenic din Bossey (Elveţia). A devenit monah in 1987, la Mănăstirea Sihăstria, sub indrumarea duhovnicească a părintelui Cleopa Ilie. De la 1 septembrie 1988 la 1 martie 1990 a fost consilier patriarhal, director al Sectorului Teologie Contemporană şi Dialog Ecumenic, precum şi conferenţiar la catedra de misiune creştină a Institutului Teologic din Bucureşti. A fost ales apoi episcop-vicar al Mitropoliei Banatului. In 1990 a făcut parte din Grupul de Reflecţie pentru Reinnoirea Bisericii, infiinţat in ianuarie şi desfiinţat in vara aceluiaşi an, după alegerea sa ca Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei. Â
ADMINISTRARE. Dacă Prea Fericitul Daniel va face din Arhiepiscopia Bucureştilor pe care o va conduce şi din intreaga Biserică Ortodoxă Romănă ceea ce a făcut din Mitropolia Moldovei şi Bucovinei nu vedem ce poate fi rău. In cei 17 ani căt a stat pe scaunul mitropolitan de la Iaşi, inaltul ierarh a făcut din această parte de biserică una infloritoare. Sărbătoarea Sfintei Parascheva de la Iaşi s-a transformat in cel mai mare pelerinaj ortodox din intreaga ortodoxie, după cel de la Ierusalim de Paşti. Poate la Sfăntul Dimitrie, la Salonic, să mai fie la fel. Iar organizarea impecabilă din săptămăna aceea de la Iaşi nu poate fi contestată de nimeni. A infiinţat peste 300 de parohii, 40 de mănăstiri şi schituri, 5 protopopiate, a construit 250 de biserici, a adus la Iaşi 10 moaşte de sfinţi, a iniţiat proclamarea mai multor sfinţi. Şi să nu uităm că a făcut din Radio Trinitas cel mai important radio ortodox şi din "Lumina" singurul cotidian ortodox din lume. Nu ştiu alţii dacă l-au ascultat vreodată vorbind, dar eu am găsit in fiecare predică rostită de actualul Patriarh ceva nou. Şi nu e puţin lucru, pentru că, iertat să-mi fie, cel mai adesea predicile plictisesc fie prin limbajul de lemn, fie prin rostirea lor fără trăire. In plus, activitatea in plan caritativ a Mitropoliei Moldovei este de departe cea mai bună din toată Biserica noastră. Adică exact ceea ce se cere de la Biserică: implicarea in social.
SCHIMBĂRI. Reforme de aşteptat in Biserica Ortodoxă? In nici un caz să nu se aştepte cineva la schimbarea dogmelor, la indulcirea canoanelor bisericeşti după care se conduce păstorirea sufletelor in scaunul de spovedanie, la indepărtarea de la invăţătura de credinţă. Se aşteaptă organizare mai bună, restructurarea invăţămăntului teologic prin mai marea insuflare a duhului bizantin, eventual intinerirea Sinodului prin alegerea de ierarhi acolo unde este cazul, păstrarea autonomiei faţă de conducerile politice. Şi nu trebuie uitat un lucru, atunci cănd păstorul unei eparhii, mitropolii sau patriarhii ortodoxe s-ar indepărta cumva de la invăţătura dreptei credinţe, Sfăntul Sinod il poate depune din treaptă şi alege un alt ierarh. Să-l lăsăm insă pe noul Patriarh să-şi facă treaba.
APEL
"Exprimăm rugămintea ca toţi cei care iubesc Biserica şi ţara noastră să ne ajute, pentru că Patriarhul nu lucrează singur, ci impreună cu Sinodul, cu toţi clericii din Patriarhia Romănă, cu monahii şi monahiile, cu credincioşii, cu toate instituţiile noastre misionare, culturale, sociale, şi cu societatea romănească, in general"
SPERANŢĂ
"Avem nevoie de sfatul dumneavoastră, de incurajarea dumneavoastră, avem nevoie de cooperarea dumneavoastră a tuturor şi considerăm că Dumnezeu ne va binecuvănta atunci cănd noi ne apropiem de El, ascultănd cuvăntul Evangheliei, impărtăşindu-ne de Sfintele Taine şi săvărşind fapte bune"
PF Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romăne, la alegerea in funcţie
Spre fericirea unora, dar şi spre mai puţina fericire a altora, Prea Fericit este Părintele Daniel. Am văzut atăt de multe patimi dezlănţuite in perioada premergătoare alegerilor de patriarh, căt şi la momentul aflării alesului, incăt se cuvine pusă o intrebare care i-ar veni pe buze oricărui simplu credincios (dar credincios!): aceşti oameni se găndesc vreo secundă la ceea ce se spune in Scriptură, şi anume că orice "stăpănire este de la Dumnezeu"? Sigur, prin oameni, aşa cum se fac toate lucrurile in lumea aceasta.
TEMERI. Nemulţumiţii au avut şi au ca principal argument inclinarea prea mare spre modernism şi reformă a inaltului ierarh. Iar cei care il apreciază şi care au fost mereu de partea lui Daniel ar aprecia tocmai acest spirit "liberal". Marele perdant al alegerilor, Inalt Prea Sfinţia Sa, Bartolomeu Ananaia, considerat un tradiţionalist, era pe placul celor care nu vor o aşa de mare deschidere spre catolicism, in special, pentru că aceasta i se reproşează noului Patriarh. Ştiind că aceasta este principala temere a "tradiţionaliştilor", inaltul ierarh, in chiar seara alegerii sale ca Patriarh, a declarat că nu se va indepărta de tradiţia Bisericii Ortodoxe. Cei care văd participările sale atăt de numeroase la adunările ecumenice internaţionale şi activitatea ca profesor la un institut ecumenic din Elveţia se inflamează imediat de suspiciunea că prea mult ecumenism dăunează şi că ortodoxia sa poate să alunece spre invăţături străine de aceasta. Dar ei uită că un Patriarh nu poate conduce o biserică singur, aşa cum este cazul papilor din Biserica Romano-Catolică. Orice hotărăre care se ia in numele şi pentru Biserica Ortodoxă Romănă este supusă mai intăi Sfăntului Sinod.
CV. PF Daniel, pe numele de mirean Dan-Ilie Ciobotea, are 56 de ani, s-a născut in Dobreşti (Timiş). Inainte de 1989 a studiat 12 ani la Strasbourg şi Freiburg im Breisgau, apoi a fost profesor la Institutul Ecumenic din Bossey (Elveţia). A devenit monah in 1987, la Mănăstirea Sihăstria, sub indrumarea duhovnicească a părintelui Cleopa Ilie. De la 1 septembrie 1988 la 1 martie 1990 a fost consilier patriarhal, director al Sectorului Teologie Contemporană şi Dialog Ecumenic, precum şi conferenţiar la catedra de misiune creştină a Institutului Teologic din Bucureşti. A fost ales apoi episcop-vicar al Mitropoliei Banatului. In 1990 a făcut parte din Grupul de Reflecţie pentru Reinnoirea Bisericii, infiinţat in ianuarie şi desfiinţat in vara aceluiaşi an, după alegerea sa ca Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei. Â
ADMINISTRARE. Dacă Prea Fericitul Daniel va face din Arhiepiscopia Bucureştilor pe care o va conduce şi din intreaga Biserică Ortodoxă Romănă ceea ce a făcut din Mitropolia Moldovei şi Bucovinei nu vedem ce poate fi rău. In cei 17 ani căt a stat pe scaunul mitropolitan de la Iaşi, inaltul ierarh a făcut din această parte de biserică una infloritoare. Sărbătoarea Sfintei Parascheva de la Iaşi s-a transformat in cel mai mare pelerinaj ortodox din intreaga ortodoxie, după cel de la Ierusalim de Paşti. Poate la Sfăntul Dimitrie, la Salonic, să mai fie la fel. Iar organizarea impecabilă din săptămăna aceea de la Iaşi nu poate fi contestată de nimeni. A infiinţat peste 300 de parohii, 40 de mănăstiri şi schituri, 5 protopopiate, a construit 250 de biserici, a adus la Iaşi 10 moaşte de sfinţi, a iniţiat proclamarea mai multor sfinţi. Şi să nu uităm că a făcut din Radio Trinitas cel mai important radio ortodox şi din "Lumina" singurul cotidian ortodox din lume. Nu ştiu alţii dacă l-au ascultat vreodată vorbind, dar eu am găsit in fiecare predică rostită de actualul Patriarh ceva nou. Şi nu e puţin lucru, pentru că, iertat să-mi fie, cel mai adesea predicile plictisesc fie prin limbajul de lemn, fie prin rostirea lor fără trăire. In plus, activitatea in plan caritativ a Mitropoliei Moldovei este de departe cea mai bună din toată Biserica noastră. Adică exact ceea ce se cere de la Biserică: implicarea in social.
SCHIMBĂRI. Reforme de aşteptat in Biserica Ortodoxă? In nici un caz să nu se aştepte cineva la schimbarea dogmelor, la indulcirea canoanelor bisericeşti după care se conduce păstorirea sufletelor in scaunul de spovedanie, la indepărtarea de la invăţătura de credinţă. Se aşteaptă organizare mai bună, restructurarea invăţămăntului teologic prin mai marea insuflare a duhului bizantin, eventual intinerirea Sinodului prin alegerea de ierarhi acolo unde este cazul, păstrarea autonomiei faţă de conducerile politice. Şi nu trebuie uitat un lucru, atunci cănd păstorul unei eparhii, mitropolii sau patriarhii ortodoxe s-ar indepărta cumva de la invăţătura dreptei credinţe, Sfăntul Sinod il poate depune din treaptă şi alege un alt ierarh. Să-l lăsăm insă pe noul Patriarh să-şi facă treaba.
APEL
"Exprimăm rugămintea ca toţi cei care iubesc Biserica şi ţara noastră să ne ajute, pentru că Patriarhul nu lucrează singur, ci impreună cu Sinodul, cu toţi clericii din Patriarhia Romănă, cu monahii şi monahiile, cu credincioşii, cu toate instituţiile noastre misionare, culturale, sociale, şi cu societatea romănească, in general"
SPERANŢĂ
"Avem nevoie de sfatul dumneavoastră, de incurajarea dumneavoastră, avem nevoie de cooperarea dumneavoastră a tuturor şi considerăm că Dumnezeu ne va binecuvănta atunci cănd noi ne apropiem de El, ascultănd cuvăntul Evangheliei, impărtăşindu-ne de Sfintele Taine şi săvărşind fapte bune"
PF Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romăne, la alegerea in funcţie
Noul Patriarh nu e in lista CNSAS
Colegiul CNSAS a dat in şedinţa de joi o decizie de poliţie politică in cazul lui Andrei Andreicuţ, episcop de Alba. Cazul lui Andrei Andreicuţ a fost singurul discutat şi votat in şedinţa de joi, potrivit declaraţiei făcute de Mircea Dinescu la ieşirea din institut. Surse din CNSAS au declarat pentru MEDIAFAX că numele conspirativ al lui Andrei Andreicuţ era "Ionică". Mircea Dinescu a mai declarat că există incă alţi opt ierarhi cu "probleme mari in dosar", ierarhi importanţi in legătură cu care Colegiul CNSAS urmează să se pronunţe. Aceştia au fost invitaţi incă o dată la audiere. Dinescu a precizat că printre cei opt ierarhi intraţi in vizorul CNSAS nu se află noul patriarh Daniel, numele său apărănd doar pe lista titularilor de dosare arse in 23 decembrie 1989. Potrivit lui Dinescu, nici numele lui Bartolomeu Anania nu este intre cele opt, in cazul acestuia Colegiul hotărănd că pentru mai multe lămuriri "trebuie infiinţată o comisie specială, impreună cu experţi de la SIE, care să ne ajute să desluşim cum stau de fapt lucrurile in cazul său".
Ieşenii se bucură pentru PF Daniel
Dacă acum două zile, ieşenii au stat liniştiţi şi s-au rugat pentru alegerea patriarhului, ieri, la Catedrala Mitropolitană a fost mare agitaţie. Familii intregi, cu copii şi bunici, preoţi din toată Moldova şi călugări au venit pe o ploaie torenţială să-i mulţumească lui Dumnezeu. In timp ce credincioşii se bucurau, reprezentanţii Mitropoliei se ocupau de probleme organizatorice. "Sperăm să nu fie numit un alt mitropolit, dar ne bucurăm că a fost ales patriarh, intrucăt el este pentru noi ca un sfănt", au spus căteva dintre femeile venite la slujbă. Multe feţe bisericeşti au venit la Mitropolie să-şi exprime bucuria. "Era cea mai bună alegere. De acum incolo insă va avea mai mult de muncă. Pentru Moldova a făcut multe şi cred că va lucra la fel in continuare pentru intreaga ţară. Ar fi bine să-şi ia o echipă de la Iaşi", şi-a arătat convingerea in pragul Catedralei Mitropolitane un bătrăn preot. Cristinel C. Popa
Citește pe Antena3.ro