Cu ce plecăm de la Otopeni? Adică de la Aeroportul Internaţional Henri
Coandă. Păi, avem variante: cu maşina unui prieten, care plăteşte 4 lei
pe oră parcarea, cu Fly Taxi, care are monopol şi costă 3,3 lei pe
kilometru, cu autobuzul 783, mai la înghesuială, cu 5 lei biletul. Sau
cu un taximetrist care stă şi-aşteaptă-n parcare. În ultimul caz, îi
plăteşti şi parcarea! • AUDIO
- audio (fisier wma)
Cu ce plecăm de la Otopeni? Adică de la Aeroportul Internaţional Henri Coandă. Păi, avem variante: cu maşina unui prieten, care plăteşte 4 lei pe oră parcarea, cu Fly Taxi, care are monopol şi costă 3,3 lei pe kilometru, cu autobuzul 783, mai la înghesuială, cu 5 lei biletul. Sau cu un taximetrist care stă şi-aşteaptă-n parcare. În ultimul caz, îi plăteşti şi parcarea!
Cine are ghinionul să nu fie familiarizat cu preţurile la taxi pe aeroportul nostru cel mai mare, devine victimă sigură. Nu că ar fi altfel în Gara de Nord sau în alte puncte-cheie ale Capitalei, dar la aeroport se presupune că prin găinăriile zilnice ne facem toată naţia de râs... Şi începe cam aşa: străinul care calcă pentru prima oară prin capitala noastră europeană află de la intrarea în aeroport că "taxiul lui prin Bucureşti se numeşte Fly!" – cum s-ar traduce reclama centrală la compania care are monopol. Şi el, străinul, poate să o ia de bună şi să se plimbe nestingherit cu "Fly-ul" până află că preţul este cam dublu faţă de cele practicate de alte companii. Iar în ultima vreme nu se mai pune nici problema confortului, pentru că majoritatea companiilor îl asigură. În fine... trecând peste problema de promovare a imaginii, care, în fond şi la urma urmei, îi priveşte pe ei, ne lovim pe aeroport de o altă problemă, mult mai gravă: "ţepele" pe care ceilalţi îşi permit să le dea, fiind susţinuţi de situaţie.
Cine are ghinionul să nu fie familiarizat cu preţurile la taxi pe aeroportul nostru cel mai mare, devine victimă sigură. Nu că ar fi altfel în Gara de Nord sau în alte puncte-cheie ale Capitalei, dar la aeroport se presupune că prin găinăriile zilnice ne facem toată naţia de râs... Şi începe cam aşa: străinul care calcă pentru prima oară prin capitala noastră europeană află de la intrarea în aeroport că "taxiul lui prin Bucureşti se numeşte Fly!" – cum s-ar traduce reclama centrală la compania care are monopol. Şi el, străinul, poate să o ia de bună şi să se plimbe nestingherit cu "Fly-ul" până află că preţul este cam dublu faţă de cele practicate de alte companii. Iar în ultima vreme nu se mai pune nici problema confortului, pentru că majoritatea companiilor îl asigură. În fine... trecând peste problema de promovare a imaginii, care, în fond şi la urma urmei, îi priveşte pe ei, ne lovim pe aeroport de o altă problemă, mult mai gravă: "ţepele" pe care ceilalţi îşi permit să le dea, fiind susţinuţi de situaţie.
PLANUL 2. Taximetriştii particulari şi cei de la alte firme aşteaptă în parcarea cu plată |
KILOMETRI MAI LUNGI? Altă negociere ne-a făcut să înţelegem ori că maşina respectivă parcurge nişte kilometri de vreo două ori mai lungi decât ăia normali, ori că şoferul are o problemă cu aprecierea distanţei. Ori că... e pur şi simplu ţeapă dată fără nici o jenă: "Eu am 14.000 pe kilometru şi până-n Romană vă iau 5-600.000 de lei vechi. La Fly vă ia un milion două sute! Ei au contract, da’ nu e nici o problemă. Vin clienţii direct la maşini. Îmi spui atunci când vreţi să plecaţi. Pot să ies şi să intru prin partea-ailaltă. Da’ are voie să vină cu cărucioru’ până aicea. Dacă are bagaje, vă ajut şi io. Da?". Să zicem că te urci în maşina pe care scrie 1,4 lei/km şi 2 lei pornirea. Şi să mai zicem că de la aeroport până la Piaţa Romană ar fi 20 de kilometri, cu ocolişuri. Asta ar însemna că ar trebui să coste 30 de lei drumul, nu 50-60, cât costă la cei cu monopolul... Şoferii care plătesc parcarea ca să-şi ia clienţi spun că le convine să dea 4 lei pe oră. După cum stau lucrurile, putem să-i credem pe cuvânt…
Am făcut un "studiu de piaţă" şi printre taximetriştii de la Fly. Pe aceeaşi distanţă, la ei varia preţul tot între 550.000 şi 600.000 de lei vechi... nicidecum peste un milion, cum încercau să ne păcălească "fraţii" lor fără contract. Dar am mai aflat de la taximetrişti că se poate plăti şi mai puţin... Adică, dacă te-nţelegi cu omu’, îi dai 45 de lei şi nu-ţi mai pune aparatul. "Şi spuneţi dumneavoastră atunci când ieşim că mergem până aici, la Hotelu’ Confort, că e cel mai scurt drum, adică la o sută de mii...", ne-a explicat şoptit unul dintre ei, ca să nu-l audă nici colegii, nici vreun curios care-ar fi tras cu urechea. Oare cine poate să ne scape de toate găinăriile astea? "În primul rând, administraţia aeroportului nu poate interzice accesul cuiva într-un spaţiu public. Ştim că sunt taximetrişti care acostează clienţi, dar constatarea nu poate fi făcută decât de instituţiile statului. Şi zona din hol, de la sosiri internaţionale, şi parcarea sunt spaţii publice", ne-a explicat Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al aeroportului.
ALTERNATIVÅ. Unii preferă să-şi ia bagaju’-n spate şi să renunţe la "confort" |
SPAŢIU PUBLIC
"În primul rând, administraţia aeroportului nu poate interzice accesul cuiva într-un spaţiu public. Ştim că sunt taximetrişti care acostează clienţi, dar constatarea nu poate fi făcută decât de instituţiile statului. Şi zona din hol, de la sosiri internaţionale, şi parcarea sunt spaţii publice"
Valentin Iordache - purtător de cuvânt
N-ARE ROST
"Putem să venim la aeroport, dar nu vine nimeni din oraş până la Otopeni. Numai dacă e cineva pe-acolo, prin zonă. N-are rost, pentru că pierdem foarte mult. Numai dacă vreţi, cum vorbiţi cu mine acuma, dar vă pun aparatul de unde sunt. Doar să aveţi noroc să fie vreo maşină prin zonă"
taximetrist Bucureşti
PÅCÅLEALÅ
"Eu am 14 mii pe kilometru şi până-n Romană vă iau 5-600.000 de lei. La Fly
vă ia un milion două sute! Ei au contract, da’ nu e nici o problemă. Vin clienţii direct la maşini. Îmi spui atunci când vreţi să plecaţi. Pot să ies şi să intru prin partea ailaltă"
taximetrist Aeroportul "Henri Coandă"
Nu pot să-i "dea afară"
În luna iulie 2004, în urma unei licitaţii care a declanşat un mare scandal, s-a încheiat un contract între Aeroportul Internaţional Henri Coandă şi societatea "Fly Taxi". Soluţie necesară pentru a scăpa de "pirateria" practicată de taximetriştii particulari, cum susţine administraţia. "De zece ani încoace încercăm să facem în aşa fel încât să îmbunătăţim condiţiile legate de transport de pe aeroport. Am evoluat, dar încă mai sunt multe probleme de rezolvat. Am avut colaborări cu ANPC-ul de-a lungul timpului, inclusiv cu presa, cu camere ascunse. S-au luat varii măsuri. S-a ajuns până la interzicerea accesului lor în parcare. Aşa s-a ajuns la acea licitaţie mult hulită. S-au încecat toate aceste metode posibile", declară Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al aeroportului.
Citește pe Antena3.ro