În Postul Mare, creştinul se gândeşte mai mult la suflet, găseşte puterea de a posti, de a se căi, încercând să intre pe uşa mântuirii
Citiţi şi: ● Cuvintele pustnicilor ● Învăţăminte ● Pregătire pentru
lumină ● Duminicile din Postul Mare ● Poruncind răului să plece ● Purificarea
sufletelor ● Smerenia Împăratului
O pavăză puternică, rugăciunea
De ce este nevoie să postim dacă a venit Fiul lui Dumnezeu pe pământ şi ne-a scos din păcatul adamic? Cum să postim dacă vrem să urmăm această cale? Cu ce este diferit acest post al Paştilor de celelalte? Cum ne apropiem cu vrednicie de Sfântul Trup şi Sânge numite împărtăşanie?La început de post, am considerat necesar un dialog pe această temă cu Prea Sfinţitul dr Ambrozie, Episcopul Giurgiului, care ne întăreşte convingerile că această practică veche a Bisericii noastre este calea cea mai bună de a ne curăţi înainte de marea sărbătoare a Învierii Domnului. Postul ne este necesar atât din punct de vedere sufletesc, cât şi trupesc, de aceea credincioşii ortodocşi trebuie ţină seama de ispitele şi de capcanele ce li se întind timp de şapte săptămâni..
Mântuitorul ne-a arătat cum se posteşte
- Jurnalul Naţional: Potrivit Sfintei Scripturi, Dumnezeu Însuşi orânduieşte, prin Moise, postul din ziua Curăţirii sau Ispăşirii. Ştim că budiştii şi brahmanii au postul ca o regulă de viaţă, iar mahomedanii postesc în Ramadan. Noi, creştinii, de ce trebuie să postim?
- Care sunt foloasele postului adevărat şi cum trebuie ţinut pentru a fi bine primit de Dumnezeu?
"Lumina care izvorăşte din mormânt"
- Care ar fi caracteristica Postului Mare?
Sfântul Ioan Gură de Aur despre post
"Fiecare să-şi cerceteze în conştiinţa sa folosul obţinut din post;
şi de va afla câştig mult, să adauge la negustorie, iar de nu va afla
nimic adunat, s-o întrebuinţeze vremea cealaltă care a mai rămas la
negustoria duhovnicească. Cât timp este târgul, să negustorim cu mare
câştig şi apoi să plecăm, ca nu cu mâinile goale să ne aflăm. Să nu
suferim în zadar osteneala postului, şi să pierdem şi plata lui, că se
poate să ducem şi osteneala postului şi să nu luăm nici plata lui.
Cum? Când de bucate ne depărtăm, dar de păcate nu ne lepădăm. Când
carne nu mâncăm, dar mâncăm casele săracilor. Când nu ne îmbătăm cu
vin, ci cu pofta cea rea. Când toată ziua stăm nemâncaţi, dar o
petrecem în privelişti desfrânate. Iată osteneala postului, dar plata
lui nicăieri."
"Nu către voi îmi este cuvântul, căci ştiu că sunteţi curaţi de păcatul
acesta, dar şi eu ca şi cei necăjiţi, când lipsesc vinovaţii, slobozesc
mânia peste cei ce sunt de faţă. Ce folos ai dacă postind mergi la
priveliştile fărădelegii, intri în şcoala desfrânării şi în gimnaziul
cel slobod al înverşunării şi stai pe scaunul pierzătorilor? Căci scaun
al pierzării, gimnaziu al înverşunării şi şcoală a desfrânării – şi nu
vei greşi dacă-l vei numi cu toate numirile cele de ruşine – este locul
de comedie, locul cel prea rău şi plin de toate felurile de boli,
cuptorul cel babilonesc.
Căci ca într-un cuptor bagă diavolul cetatea, îl aprinde de jos, nu
punând catran, nici câlţi, nici smoală, ci cele mai rele decât acestea,
vederi desfrânate, cuvinte de ruşine, versuri urâte şi desfrânate,
cântece pline de toată răutatea. Şi cuptorul acela l-au aprins mâini
păgâneşti, iar pe acesta îl aprind gânduri mai nebune decât păgânii.
Mai cumplit este acesta decât acela, pentru că şi focul este mai
cumplit, că nu arde firea trupurilor, ci vatămă sănătatea sufletului
şi, ceea ce este mai cumplit, că cei ce se ard nu simt. Că de ar fi
simţit n-ar slobozi râsete pentru cele ce se fac acolo. Deci aceasta
este răutatea cea cumplită, când cineva fiind bolnav, să nu ştie că
este bolnav, ci arzându-se cu ticăloşie să nu simtă arsurile."
"Care este folosul din post când trupul îl opreşte de la hrana cea
legiuită, iar sufletului îi dai ca hrană fărădelegea? Când petreci
acolo toată ziua, văzând firea omenească purtându-se cu necuviinţă? Că
desfrânare şi preadesfrânări văd şi hule aud, ca şi prin ochi şi prin
urechi să intre boala în suflet. Deci care este folosul postului, când
sufletul se hrăneşte cu unele ca acestea? Cu care ochi vei vedea pe
femeia ta după priveliştea aceea? Cu care ochi îţi vei
vedea fiul? Cu care pe slugă şi cu care pe prieten? Că fiind nevoie să
spui cele ce s-au făcut acolo, te vei necinsti sau vei tăcea
afundându-te în ruşine.
Dar de aici nu te reîntorci aşa, căci vei putea acasă, cu toată
îndrăzneala, să povesteşti toate cele ce s-au grăit: cuvintele cele
prooroceşti, dogmele cele apostoleşti, legile cele stăpâneşti; toată
masa faptelor celor bune s-o pui înainte, şi pe femeie mai înţeleaptă
s-o faci cu povestirile cele de aici, pe fiu mai priceput, pe slugă mai
cu dragoste, pe prieten mai cu prieteşug şi chiar pe vrăşmaşul tău îl
vei pleca să strice şi să înceteze vrajba. Vezi că învăţăturile acestea
sunt pretutindeni mântuitoare, iar auzurile acelea nefolositoare."
Crezul
Cred într-unul Dumnezeu, Tatăl atotţiitorul, făcătorul cerului şi al
pământului, văzutelor tuturor şi al nevăzutelor.Şi într-unul Domn Iisus
Hristos, Fiul lui Dumnezeu, unul născut, care din Tatăl s-a născut
înainte de toţi vecii; lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din
Dumnezeu adevărat, născut, iar nu făcut; Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin
care toate s-au făcut; Carele pentru noi, oamenii, şi pentru a noastră
mântuire S-a pogorât din cer şi S-a întrupat din Duhul Sfânt şi din
Maria Fecioara şi S-a făcut om; Şi S-a răstignit pentru noi în zilele
lui Ponţiu Pilat, a pătimit şi s-a îngropat; Şi a înviat a treia zi,
după Scripturi; Şi S-a suit în ceruri şi sade de-a dreapta Tatălui.Şi
iarăşi va să vină cu mărire să judece viii şi morţii, a Cărui împărăţie
nu va avea sfârşit. Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul,
care din Tatăl purcede; Cela ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este
închinat şi mărit, Carele a grăit prin proroci. Şi într-una, sfântă,
sobornicească şi apostolească Biserică.Mărturisesc un botez pentru
iertarea păcatelor. Aştept învierea morţilor.Şi viaţa veacului ce va să
vie.
Amin!