Pe lângă promovarea României, foarte importantă este siguranța, în ciuda faptului că se desfășoară un război foarte aproape de granițele țării noastre.
2023 a fost unul dintre cei mai buni ani ai turismului românesc, după 1990, conform declarațiilor agențiilor de turism și ale hotelierilor, confirmate și de statisticile INS și Eurostat. Reperul pentru măsurători a fost anul 2019, anterior pandemiei, când se înregistrau deja creșteri semnificative, în raport cu anii anteriori.
Anul 2020 a venit cu scăderi dramatice, din cauza restricțiilor impuse în pandemie, însă hotelierii și agențiile au declarat, chiar și în acea situație, că au avut rezultate peste așteptări. Mai ales sezonul estival a fost mult mai bun decât se așteptau, în ciuda problemelor provocate de pandemie.
Apoi, 2021, 2022 și 2023 au fost ani de creșteri substanțiale, trendul ascendent menținându-se, în ciuda faptului că din 24 februarie 2022 există și un conflict militar aproape de granița României. Deși au fost câteva alerte de securitate, nu s-a înregistrat niciun incident care să poată pune în pericol viețile localnicilor sau pe ale turiștilor, ceea ce plasează țara noastră în topul destinațiilor sigure din punctul de vedere al securității - acesta fiind unul dintre atuurile pe care le are România acum, în context internațional, pentru a atrage un număr din ce în ce mai mare de vizitatori străini.
Hotelierii au oferte mai bune
Statisticile arată că în primele 10 luni din anul 2023, sosirile în structurile de primire turistică din România au crescut cu 11,3% față de aceeași perioadă a anului anterior, însumând 11,794 de milioane de persoane, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). Litoralul a rămas pe primul loc în topul zonelor cu cel mai mare grad de ocupare în structurile de cazare, iar agențiile de turism care vând cu precădere vacanțe pe litoralul românesc au declarat că aceste creșteri au la bază în primul rând o situație de egalizare a raportului calitate/preț la hotelurile din România cu cele din Bulgaria sau Grecia.
Mai mult, hotelierii de pe litoralul românesc au chiar oferte last minute mai bune decât cele din destinațiile care reprezintă concurența. De exemplu, la finalul lunii iulie 2023, prețul pentru 4 zile de cazare la un hotel de 4 stele de la Nisipurile de Aur, de pe litoralul bulgăresc, în regim all inclusive, era aproape dublu față de cel la un hotel cu aceleași condiții din Eforie Nord, dacă turistul încerca să facă rezervarea cu doar câteva zile înainte de a merge în concediu.
Se dorește creșterea incoming-ului
Astfel, anul 2023 a fost aproape la fel de bun ca 2019, la nivel de țară, iar unele agenții de turism au declarat că au avut rezultate chiar mai bune anul trecut decât în 2019. Ceea ce se încearcă acum este creșterea incoming-ului - adică aducerea turiștilor străini în România.
Nu se mizează pe zona de litoral pentru incoming, pentru că deocamdată nu suntem în topul destinațiilor de acest tip, iar concurența cu țări precum Bulgaria, Grecia, Turcia sau Egipt este reprezentată doar la nivel de atragere a turiștilor români. Pentru incoming, țara noastră mizează pe turismul montan, balnear și de business. Delta Dunării este, de asemenea, o destinație foarte apreciată și vizitată de străini, dar din punct de vedere numeric nu aduce creșteri semnificative în statisticile naționale, pentru că în zona de rezervație a biosferei nu se poate face turism de masă.
Anul trecut s-au înregistrat primele creșteri notabile în incoming, iar statisticile INS arată că din numărul total de sosiri în ultimele 10 luni ale anului 2023, 84,6% dintre cazări au fost pentru români, iar 15,4% au fost pentru străini.
Statisticile Eurostat plasează România pe primele locuri în topul creșterilor din 2023. Conform Eurostat, nopțile petrecute în unitățile de cazare din UE au ajuns la 2,9 miliarde, o creștere de 6,1 față de 2022 și 1,4 comparativ cu 2019.
Numărul de turiști străini în România a avut o creștere importantă cu +23% față de 2022, apropiindu-se de Slovacia și Cehia, care conduc clasamentul, cu o creștere de 29%. La polul opus, Croația, ultima țară intrată în Schengen, a avut o creștere de numai 2%, în timp ce Luxemburg a stagnat. Această analiză arată că nu intrarea în Schengen aduce creșteri pe incoming, ci alte atuuri ale țărilor care sunt preferate de turiștii străini.
Scăderi nesemnificative, la început de an
Începutul anului 2024 nu e la fel de bun ca aceeași perioadă a anului trecut, conform statisticilor INS: „În luna ianuarie 2024, comparativ cu luna ianuarie 2023, sosirile în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare, inclusiv apartamente și camere de închiriat au scăzut cu 2%, iar înnoptările au scăzut cu 3,2%. În luna ianuarie 2024, comparativ cu luna ianuarie 2023, la punctele de frontieră, sosirile vizitatorilor străini au crescut cu 1,3%, iar plecările în străinătate ale vizitatorilor români au crescut cu 7,0%”. Cu toate acestea, specialiștii în turism spun că prima parte a anului nu este relevantă pentru evoluția ulterioară, nefiind perioadă de sezon, iar situația se va schimba, mai ales din luna aprilie.
„Ianuarie poate aduce scăderi, dar lunile de incoming sunt aprilie-octombrie, în general. Statisticile pentru ianuarie sunt irelevante, pentru că există doar câteva oferte pentru cei care petrec sărbătorile pe stil vechi. În schimb, ne așteptăm la creșteri, anul acesta, pentru că trendul s-a menținut ascendent, din 2021, iar Ministerul Turismului a făcut și promovare pentru România, în străinătate. Eu cred că măcar vom egala anul 2019. La promovare contribuie foarte mult și ceea ce fac unii influenceri celebri. De exemplu, după clipurile lui Charlie Ottley care au fost difuzate în Marea Britanie, a crescut numărul britanicilor care au vizitat România în următoarele luni”, a explicat, pentru Jurnalul, Traian Bădulescu, consultant în Turism.
Din păcate, instituțiile din țara noastră nu au o evaluare a situației care duce la creșteri sau la scăderi. Există doar o analiză periodică a datelor statistice de la INS, dar nu se cunoaște cu exactitate ce acțiuni sau situații duc la aceste fluctuații. Nici măcar episoadele destul de clare - precum difuzarea filmelor de promovare ale unor influenceri, în anumite perioade, în străinătate - nu sunt luate în considerare, la nivel instituțional, pentru a se face o astfel de evaluare, rămânând doar în analizele hotelierilor sau ale agențiilor de turism, neoficial.
Circuite culturale, gastronomice și viticole
Promovare fac și agențiile de turism care sunt interesate să aducă străini în România. De exemplu, agenția Bibi Group participă la cele mai importante târguri de turism din străinătate, pentru a-și prezenta ofertele de vacanțe în România. Recent, agenția a fost prezentă la Bursa Internațională de Turism ITB Berlin, unde au fost circa 100.000 de vizitatori și 5.500 de expozanți, din 170 de țări participante, fiind cel mai important eveniment turistic B2B din lume. România a participat la acest eveniment cu o delegație compusă din 38 de coexpozanți, din care a făcut parte și Adrian Voican, vicepreședinte ANAT și președinte BIBI Group4Travel.
„Au fost promovate oferte turistice diversificate: de la circuite culturale, gastronomice și viticole, drumeții și călătorii, până la sejururi relaxante în zone balneo sau pe riviera românească. Ecoturismul a fost prezent prin diferite oferte care combină sportul cu turismul relaxant, alături de familie, în natură, una dintre zonele cele mai apreciate fiind Delta Dunării, tezaur unic în Europa prin biodiversitatea bogată, habitat natural pentru păsări din întreaga lume. ITB Berlin 2024 a fost despre viitor, despre afaceri, idei inovatoare și succes”, a explicat reprezentantul agenției.
Acesta se așteaptă la creșteri semnificative ale turismului intern și ale incoming-ului, în 2024. „În 2023, numărul de turiști români a depășit anul de referință 2019. Turiștii străini însă, deși în revenire, sunt încă departe de nivelul anilor 2018-2019. Evoluția europeană și rapoartele participanților la conferințele de specialitate de la Berlin ne îndreptățesc să credem că trendul de creștere se va accentua și sperăm să depășim în acest an 2,7 milioane de sosiri ale străinilor la unitățile de cazare din țară”, a explicat, pentru Jurnalul, Adrian Voican.
Erori de interpretare, pe baza cercetărilor
Topurile celor mai sigure țări care pot fi vizitate nu plasează România pe primele locuri, dar acest lucru se poate explica prin metodologia de cercetare care stă la baza acestora și care nu presupune analiza numărului de incidente care au loc într-o anumită destinație, ci doar pe sondaje de opinie făcute pe eșantioane de până la 2.000 de persoane selectate aleatoriu din bazele de date ale unor companii.
De exemplu, în topul realizat de compania de asigurări nord-americană Berkshire Hathaway Travel Protection (BHTP) vedem că pe primele locuri se află țările în care compania vinde asigurări de călătorii, iar cei care răspund la sondaje sunt clienții companiei. E posibil ca aceștia chiar să nu fi auzit de România, dar chestionarele nu au verificat acest indicator, iar BHTP nici măcar nu a intrat pe piața din țara noastră. Astfel, sondajul companiei de asigurări este irelevant pentru România.
Se poate verifica acest aspect, dacă luăm în calcul, de exemplu, numărul de atentate teroriste din ultimii ani. Observăm că la Londra au avut loc mai multe atentate, în ultimii 8 ani, au fost turiști răniți sau care chiar și-au pierdut viața, iar în România nu s-a întâmplat niciodată așa ceva, însă Marea Britanie se află pe locul 6 în topul BHTP al celor mai sigure țări care pot fi vizitate, în timp ce România nici nu există în acest top anual. Nu înseamnă că România e mai puțin sigură decât Marea Britanie, ci doar că nu a fost inclusă în cercetare. Iar faptul că în mass-media apar aceste topuri care nu sunt bazate pe analiza realității din teren, ci pe sondaje de opinie la care răspund doar clienții unei companii care nu există pe piața românească a afectat, în ultimii ani, imaginea României, doar prin faptul că este exclusă din aceste topuri, în timp ce aceste companii nu explică pe ce se bazează studiile lor.
Faptul că România nu este pe lista țărilor în care au avut loc incidente grave în ultimii ani este unul dintre atuurile pe care le avem, ca destinație turistică, deși nu suntem nici pe listele scurte ale celor mai sigure țări de vizitat, dar acele topuri nu sunt făcute în urma unor cercetări pe baze științifice.
Tendințele din ultimii 3 ani se mențin și pentru 2024, ceea ce le dă speranțe atât hotelierilor, cât și agențiilor de turism care vând vacanțe în țara noastră, că anul acesta va fi mai bun decât 2023, urmând să se depășească și rezultatele din 2019.