x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Reportaje "Am renunţat la şcoală pentru că m-am logodit"

"Am renunţat la şcoală pentru că m-am logodit"

de Petru Zoltan    |    27 Mar 2011   •   18:43
"Am renunţat la şcoală pentru că m-am logodit"

Şcoala Generalănr. 5 "Voievod Litovoi". Târgu-Jiu. În curtea şcolii, câţiva părinţi îşi aşteaptă fetele să iasă de la cursuri. Toţi fac parte din comunitatea tradiţională de romi căldărari din cartierul Meteor. La vederea aparatului foto, mamele îşi ascund feţele şi intră în şcoală. Nu vor să fie fotografiate, iar bărbaţii se amuză copios pe seama lor. Între timp, clopoţelul şcolii anunţă sfârşitul cursurilor pentru clasele primare. Femeile se amestecă printre copii pentru a-şi recupera cât mai rapid fetele. Nici una dintre mame nu vrea să ne spună care este motivul pentru care se adună zilnic în curtea şcolii. Cu greu, una dintre femei  spune că fac acest lucru pentru că trebuie să aibă grijă de fete. 

Fetele de căldărari din cartierul Meteor renunţă timpuriu la şcoală. Motivul principal îl reprezintă teama părinţilor de a nu le fi furate fetele de la şcoală de băieţii dornici de însurătoare. Majoritatea fetelor din Meteor urmează cursurile primare la Şcoala Generală nr. 5 "Voievod Litovoi". Această şcoală a luat naştere la începutul anilor 1950,  din unirea a două şcoli primare. Prima funcţiona în casa Stănescu, iar a doua în casa Mariei Lătăreţu. Aceasta din urmă funcţiona pentru alfabetizarea ruda­rilor adulţi şi pentru şcolarizarea copiilor acestora, întrucât în zonă existau prin anul 1956 peste 170 de analfabeţi. În prezent, şcoala este condusă de directorul Săvulea Ion, care spune mândru: "La noi în şcoală sunt 80% copii de etnie romă". Cu toate acestea, directorul împreună cu profesorii au făcut multe sacrificii pentru a-i ţine pe copii la şcoală. "Am făcut mai multe vizite în comunităţile de romi şi am încercat să atragem copiii la şcoală", spune directorul. Aceste vizite au fost făcute la iniţiativa profesorilor care şi-au cheltuit o parte din salariu pe benzina necesară deplasărilor în comunităţile de romi. Tot acest efort a fost făcut pentru a-i convinge pe părinţi să îşi lase copiii la şcoală. Însă cea mai mare problemă o reprezintă fetele din comunitatea de romi căldărari din Meteor, cărora profesorii de la "Voievod Litovoi" le acordă o atenţie sporită. "Avem o problemă cu fetele ca să nu fie furate de la şcoală. Asta este o problemă deosebită, specifică romilor. Trebuie să avem grijă de ele şi în cadrul şcolii, la ore. Asta e tradiţia lor", continuă directorul Săvulea Ion. Pe director nu îl deranjează prezenţa părinţilor la şcoală, deoarece fetele beneficiază de o protecţie suplimentară. "Dacă o fată este furată de un alt pretendent, este un lucru destul de grav", a spus Săvulea. Biriţă Stănescu are doi băieţi la şcoală, în clasa a VII-a, şi ştie cu ce probleme se confruntă rudele sale care au fetele la cursuri. "Cu fetele de căldărari e o problemă pentru că nu îşi termină şcoala. Nu le lasă părinţii la şcoală din cauză că fata trebuie să se mărite virgină. Din cauza asta stau acasă pentru a nu se ivi vreo problemă."

Una dintre elevele Şcolii "Vo­ie­vod Litovoi" a fost şi Larisa Raluca Mihai. Acum fata are aproape 16 ani, dar a renunţat la şcoală în anul 2008. "Am renunţat la şcoală pentru că m-am logodit. Nu am terminat clasa a VII-a. Când mă duceam la şcoală mergeam de mână cu bunica, pentru ca să nu se ia nimeni de mine", a povestit Larisa. După ce s-a logodit, pentru ea a început calvarul. La câteva luni de la logodnă, fata a fugit din casa cuscrilor. "După nuntă m-am mutat la socrii. Nunta a avut loc în 21 iunie 2008. La trei zile după nuntă, soţul a început să-mi vorbească urât, să mă bată. Mă jignea. Îmi spunea că sunt urâtă. Mă scuipa pe faţă şi eu trebuia să ţin mâinile la spate, iar el mă pălmuia. Mă bătea şi pe mine şi pe mama lui, după care pleca de acasă. Eu am rămas în continuare cu el din cauza tradiţiei. Ultima dată când m-a bătut am zis că plec acasă. Când a auzit că vreau să plec la mama, m-a bătut şi mai rău. Când a plecat el de acasă, am plecat şi eu la părinţii mei." Între timp însă, Larisa a re­nun­ţat la primul logodnic şi s-a re­că­să­to­rit. Nu a apucat însă să îşi continue stu­diile, deşi fata dorea acest lucru. Ma­ma ei, Bianca Luminiţa Mihai (36 de ani), spune acum că "copiii nu trebuie să se căsătorească de mici, pentru că nici unul nu are dis­cer­nă­mânt". Se pare că a fost un pic cam târziu până când Bianca Luminiţa şi-a dat seama de efectele negative ale unei căsnicii timpurii. Cu toate acestea, şi-a măritat fata a doua oară, de teama fostului soţ al fetei. Bunicul Larisei Raluca, Toma Mihai, susţine că a apelat de şapte ori la judecata ţigă­neas­că pentru a i se face dreptate ne­poa­tei sale. Însă după fiecare judecată fata a fost nevoită să se reîntoarcă la soţ. "Judecătorii luau garant că băiatul se va îndrepta. Dar ju­de­că­to­rii s-au făcut de ruşine. Am adus ju­decători de peste tot, inclusiv de la Si­biu. Regele Cioabă nu a vrut să ju­de­ce. Nu a vrut să intervină", a spus To­ma. Unul dintre judecători a fost Ion Mihai, zis Ministru’, mediator şcolar pentru romii din judeţul Gorj şi pastor la Biserica Apostolică din Meteor. Când nu ţine predici la Biserică, Ion Mihai se duce în co­mu­ni­tă­ţile de romi încercând să îi atragă pe copii către şcoală. El a spus că au fost mai mulţi judecători care au decis ca fata să se reîntoarcă la soţ, dar părinţii băiatului nu şi-au respectat angajamentul luat în faţa lor. Însă a precizat că logodnele timpurii reprezintă o problemă pentru comunitatea romă, dar ele nu se manifestă în toate comunităţile de romi. "Predomină în comunitatea de romi din Meteor, în special la căldărari. Aici se pune accent pe virginitatea fetei", a spus el. Totodată, a explicat că părinţii îşi duc fetele la şcoală, stau după ele, le iau de acolo şi le aduc acasă pentru a nu fi furate. "S-a creat o stare şcolară de protecţie din partea părinţilor." 

Profesorul de limba romani, Teodor Voicu, a explicat că una dintre tradiţiie rome o reprezintă căsătoriile între minori. "Observăm aici nişte căsătorii premeditate, făcute de părinţi, copii logodiţi în clasele a VII-a şi a VIII-a îşi cunosc de pe acum viitorul", a spus Voicu, cu un aer de intelectual rafinat. În schimb, directorul Ion Săvulea şi-a completat profesorul, susţinând că aceste căsătorii premature au un efect devas­tator asupra copiilor.

Statisticile confirmă abandonul şcolar
Între aprilie 2009 şi ianuarie 2010, Agenţia de Dezvoltare Comunitară "Împreună" a derulat cu sprijinul UNICEF România studiul intitulat "O şcoală de nota 10?", care s-a concentrat pe situaţia participării copiilor romi la un proces educaţional de calitate, în 70 de comunităţi compacte de romi, cu un nivel socio-economic în general scăzut, din 20 de judeţe. La întrebarea "Cum acţionează instituţia de învăţământ atunci când există riscul de abandon şcolar în cazul unui elev?", răspunsurile au denotat în primul rând faptul că nu există o strategie de prevenire a acestui fenomen. În al doilea rând, una dintre strategiile de acţiune în cazul abandonului şcolar s-a dovedit a fi coerciţia, o dată cu implicarea instituţiei poliţiei. Din cei 69 de copii intervievaţi, doar unul menţionează că a abandonat şcoala din cauza căsătoriei. Din chestionarele aplicate părinţilor reies zece cazuri de căsătorie timpurie a copiilor de vârstă şcolară, ceea ce reprezintă 4,3% dintre cauzele raportate de părinţi pentru neparticiparea copiilor lor în sistemul de învăţământ. "Nouă ne-a ieşit în studiu că o cauză a abandonului şcolar este şi căsătoria timpurie, dar nu într-un procent mare. Doar 2% dintre persoanele intervievate au declarat că au abandonat şcoala din cauza căsătoriilor timpurii. Aceste date au fost ob­ţi­nu­te din cele mai sărace 100 de comunităţi din România, spune Gelu Duminică, directorul Aso­ci­a­ţiei de Dezvoltare Comunitară "Împreună". "Un alt lucru interesant este faptul că cu cât numărul de elevi romi este mai mare într-o şcoală, calitatea şcolii scade. De la numărul de profesori până la chestii care ţin de infrastructura şcolii, cum ar fi laboratoare, toalete etc.", a continuat acesta. "Pentru a combate fenomenul abandonului şcolar, este esenţial ca decidenţii politici să deţină date reale nu numai despre amploarea fenomenului, ci şi despre cauzele sale. Fără aceste date, programele destinate redu­cerii abandonului şcolar au şanse reduse de reuşită", se menţionează în studiul "O şcoală de nota 10?". Potrivit studiului "Sarcina şi căsătoria timpurie în cazul tinerelor roma" realizat de UNICEF în anul 2007, pentru dimi­nuarea fenomenului căsătoriei timpurii în comunităţile de romi este necesară introducerea consilierii maritale în şcolile cu un procent mare de elevi romi şi a consilierii psihologice şi educaţionale pentru atenuarea efectelor negative ale mariajului timpuriu.

Acest material a fost realizat în cadrul proiectului regional „Vocile comunităţii rome în societate". Proiectul este implementat simultan în România, Ungaria şi Slovacia. Ediţia românească a programului este coordonată de Centrul pentru Jurnalism Independent.

×