x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Reportaje Mania vitezei - Cursele mortii pe sosele

Mania vitezei - Cursele mortii pe sosele

de Carmen Dragomir    |    18 Sep 2006   •   00:00
Mania vitezei - Cursele mortii pe sosele

Trei tineri care participau, sambata seara la un raliu nocturn desfasurat pe noua cale de acces dinspre So-seaua Fundeni spre complexul co-mercial Dragonul Rosu, au ajuns la spital. Un reportaj despre o pasiune care poate ucide...

Trei tineri care participau la o intrecere cu masini in Bucuresti au ajuns la spital sambata seara, la o saptamana dupa accidentul produs la Galati. Atunci, un motociclist a iesit de pe traseu, omorand o fetita de 12 ani si accidentand alte doua persoane. De aceasta data, din fericire, nimeni nu a fost ranit grav... Un reportaj despre o pasiune care poate ucide...

"Curse legale? Yummmi... Sunati-va prietenii, sunati-va gagicile, sa fie multa lume! Cursele sunt viata mea!". Este mesajul unui forumist al site-ului Legal Racing - organizator autorizat pentru evenimente auto-moto-karting. Si-au venit. Prieteni si gagici, puhoi. De pe la 7 seara, drumurile dinspre Podul Fundeni si cel dinspre Voluntari au inceput sa duduie de motoare nervoase, turate la maximum - forma de salut si exteriorizare a mandriei. Flacari, dungi verticale, geamuri negre, dungi orizontale, aripioare multicolore, dupa gust si posibilitati. Gagicile-s cu treaba. Ies jumatate pe geam si filmeaza cu telefonul, cu digitala, cu ce-apuca. Ei, pasionatii de motoare, sunt o mare familie formata din mai multe cluburi. Au venit si din Craiova, si de mai departe. Sa "se dea". Adica sa demonstreze fiecare ca a lui e mai tare. Pentru cunoscatori se cheama dragrace. "Datul" consta in "liniute" pe lungime de 400 de metri. Fiecare isi alege cu cine "se da" sau, daca "n-are boala" pe vreunul, "se da" cu cine se nimereste.

CLAUZE. Intr-o ora si jumatate, se inscrisesera in concurs peste 150 de masini (cele mai tari cu peste 300 de cai putere). Asta dupa ce soferul achita 50 de lei noi si semna o declaratie pe propria raspundere: "Pilotul scuteste pe organizatori sau pe reprezentantii acestora si pe fiecare dintre ei in parte de orice responsabilitate in legatura cu actiunile, taxele, cheltuielile, revendicarile si reclamatiile referitoare la raniri mortale sau altele, provenite sau rezultate prin inscrierea sau participarea sa la concurs." Se mai declarau marca masinii, cilindrii, puterea... si nu mergea fara permis si fara asigurare. Regulamentul e cam asa: sa ai masina, sa ai dreptul sa circuli cu ea, sa fie in stare tehnica buna. "Dupa lege nu este obligatoriu sa ai permis, dar noi tinem ca participantii sa aiba. Startul este de pe loc, dupa sosire mai este un spatiu de franare suficient de mare ca sa nu fie nici un fel de pericol. Avem masina de pompieri (n-am vazut), descarcerare (n-am vazut), ambulanta (este), sunt jandarmi care asigura ordinea publica (sunt), politia este informata si si-a dat acordul pentru desfasurarea evenimentului...", spune presedintele asociatiei organizatoare, Sebastian Sandu.

NISTE CONCURENTI. Marius are 28 de ani si una dintre cele mai puternice masini. Desigur, tunata. Participa la curse de vreo zece ani incoace. Atunci erau ilegale, dar tot astea au ramas preferate, pentru ca "legalele" se fac doar de vreo doua ori pe an. Masina il costa muuuulti bani, numai in ultima saptamana a bagat vreo patru mii de euro. Toata ziua munceste la ea, tot modifica, tot modifica, nu se opreste niciodata. A lui e facuta pentru 1.000 de metri, dar nu poate sta deoparte, nu conteaza daca ia bataie sau nu, important e "sa se dea".

Ciprian poseda si el multi cai putere. Dar asta nu e cel mai important, pentru ca el nu e asa tare la "liniute", ci la indemanare. "Uite, cu Golful ala tavalesc toate masinile d-aicea. Va dati seama (ne dam seama) ca ma duc si la ilegale, dar ne strangem noi asa, doi-trei, «hai ba, sa vedem ce ti-ai mai pus pe masina si hai sa ne dam sa vedem ce se intampla». Nu facem d-astea de amploare, ca vin si altii sa se uite si normal ca vine si politia.... Da’ sa nu dati la ziar, ca nu e bine pentru noi, si-asa suntem luati pe strazi chiar daca mergem normal, ne iau dupa numere". De-asta multi si le dau jos, e preocuparea principala inainte de alinierea la start. Si-apoi, unele masini sunt pe leasing si nu e bine, ca, daca "Doamne fereste, se intampla ceva, nu-ti mai dau banii".

AGITATIE. Sute de masini s-au adunat pentru "liniute"

STARTUL. Ora demararii se apropie, motoarele fierb, cauciucurile scartaie pe asfalt, publicul huiduie a nerabdare, harmalaia ajunge la paroxism. Miroase a discuri de ambreiaj si a saboti de frana. Pilotii care "se dau" unii cu altii se striga dupa placutele de inmatriculare (care au). PIG se da cu FLX, FLU si PED se ambaleaza. PIG are o Dacie verde, boxe care sfideaza auzul si-un Capricorn pe capota. Sa-i poarte noroc, ca e zodia lui. Jandarmii isi fac treaba, toata lumea dupa imprejmuirea de plasa. Publicul se cocoata pe gard, altii prin balarii, altii pe case. Mai multe echipaje de politie dau ture. S-au luat toate masurile de protectie? "Aaaaaaa... noi suntem de la Ilfov, am venit sa participam, adica sa suplimentam efectivele, adica nu putem sa va dam relatii, intrebati-i pe cei de la Bucuresti... ." Cursa nu incepe decat dupa ce toata lumea a parasit zona de concurs. Rosu, galben, verde… Una - doua - sapte liniute. Cursa se opreste, PIG se intoarce in tromba de la linia de sosire. Striga agitat, isi pune mainile in cap, are in masina un tanar accidentat la picior. Salvarea demareaza spre capatul pistei, oamenii sar de pe garduri, peste garduri, buluc.

ACCIDENTUL. "Sefu’, e groasa aici!", da prin statie unul dintre jandarmi. Sunt doar cativa la locul accidentului si nu fac fata puhoiului de curiosi care se ingramadesc ciorchine ca mustele pe hoit. Dupa linia de sosire, trei masini mototolite zdravan. Una dintre ele a rupt gardul de protectie si se balangane in varful unui bolovan. Pe jos, dare de ulei. Ranitii sunt deja in drum spre spital. Sunt trei. Se zvoneste ca unul este taiat la maini, celalalt are arcada sparta, altul are piciorul rupt... Organizatorul vrea sa potoleasca spiritele: "Nimeni nu are nimic grav, am vorbit cu cei din salvare"… Jandarmii incearca sa pacalesca multimea ca oricand una dintre masini poate sa explodeze. Sau ca "cine nu paraseste zona ia amenda, e lege!". Nu-i conving pe oameni sa plece decat dupa ce restul colegilor ajung la fata locului si fac lant in jur.

Cativa martori explica: "E trist, trist... ambitia l-a dus… Asta a accelerat in zona de franare, de la sosire mai avea 400 de metri sa se opreasca... Cand a franat, a pierdut controlul, s-a rasucit si a intrat frontal in astea doua masini care erau parcate pe stanga". Masina care a provocat accidentul nu mai are acum placutele de inmatriculare, desi le avusese la start. Cativa baieti sunt preocupati sa nu se filmeze si sa nu se faca poze. Rapid se gaseste o prelata, ca nimeni sa nu se mai zgaiasca la ea. Prietenii dau telefoane, timpul trece, trece, trec mai bine de 40 de minute pana apare politia. Fluierand.

EPILOG. "Nu se considera accident de circulatie. Asa e legea. Regulile din Codul Rutier nu functioneaza aici. E accident de munca. Drumul era inchis, evenimentul a fost organizat... E ca pe santier, cand un excavator intra intr-altul. S-au lovit, se duc in instanta, raspunderea e pe cale civila... Ca sa fie tras cineva la raspundere pentru un accident de circulatie trebuie sa fie pe un drum public si sa fie cel putin un autovehicul in miscare", explica unul dintre politisti. Nimeni nu face masuratori, fiecare e liber sa-si duca masina unde vrea el. Doar trebuie sa declare accidentul la Politia din Voluntari, in 48 de ore. Organizatorul explica si el: "Din punctul nostru de vedere nu a fost nimic in neregula... Daca omul a accelerat cand trebuia sa franeze era inevitabil. Dar astea-s cursele...".

Din fericire, in cazul de fata, patima pentru cai putere nu a ucis pe nimeni. Racingul este o pasiune cu riscuri, ca orice pasiune extrema. "Reisarii" au si ei dreptul sa se manifeste. Teribilismul insa poate fi uneori fatal...

INCORDARE
"Am facut in patru ani aproape 60 de evenimente, in Bucuresti si in tara. Asta e primul accident. Toata lumea ar vrea riscuri minime, toata lumea e speriata, nimeni nu vrea sa semneze o aprobare, ca-si risca scaunul. Nu vad de ce. Dar, fiind un sport extrem, exista riscuri si noi suntem pregatiti sa intervenim in orice situatie..."
Sebastian Sandu
presedinte Legal Racing

MASURI ORGANIZATORICE
"Legal Racing este o asociatie-club non-profit infiintata acum patru ani, atunci cand s-a schimbat decretul de circulatie, iar competitiile ilegale au fost destul de infierate. Cursele legale trebuie sa ia amploare ca sa scapam de pericolul social al celor ilegale. Este o competitie care se intalneste peste tot in lume. Autorizatiile se pot obtine daca indeplinesti conditiile, daca nu ti se dau este un abuz si sunt instante unde te poti apara. Avem autorizatie de la administratorul drumului, suntem avizati de politie, avem si sprijinul FRAS-ului (Federatia Romana de Automobilism Sportiv), care de-a dat un permis de organizare. Restul sunt reguli de bun-simt... Este un loc unde se strange multa lume si functioneaza legea adunarilor publice." Sebastian Sandu, presedinte Legal Racing.
×
Subiecte în articol: masini reportaj masina