Peste 15.000 de procese impotriva proceselor verbale ale camerelor Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) au blocat instantele de judecata, de la sfarfsitul lui 2010, pentru amenzi de cateva milioane de euro. O parte din problema s-a solutionat, prin schimbarile legislative recente, insa cei care au pierdut procesele si cei care nu au contestat amenzile nu beneficiaza de noua legislatie. Sunt oameni disperati care n-ar putea sa-si plateasca amenzile de zeci, chiar sute de mii de euro, nici daca si-ar vinde casele si masinile.
Pentru a veni in sprijinul celor care sufera in urma actiunilor CNADNR, Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) pune la dispozitia tuturor celor intersati consultatii gratuite si toate materialele necesare apararii in instanta, iar pe pagina web a confederatiei va exista o sectiune speciala pentru rezolvarea acestor probleme, unde toti cei afectati pot cere sfaturi, urmand sa primeasca raspunsuri de la avocati.
Legislatia s-a schimbat recent si nu mai permite decat o amenda pe luna, iar pentru toate procesele verbale contestate in instanta se anuleaza contravaloarea rovinietei, urmand sa se plateasca doar amenzile. Noua legislatie ii protejeaza pe conducatorii auto, in sensul ca nu se poate da o a doua amenda pana nu se anunta prima, insa cei care au contestat procesele verbale in instanta, dar au primit hotararea judecatoreasca defavorabila sunt in continuare buni de plata.
Procesele verbale au ajuns la "victime' dupa sase-sapte luni de la prima inregistrare, apoi au inceput sa "curga', pentru unii zilnic, astfel incat oamenii nu au mai avut nimic de facut. Victime au cazut si cei de buna credinta, care si-au cumparat roviniete pe un an, inaintea implementarii noului sistem, apoi s-au trezit cu amenzi de sute de mii de euro pentru lipsa acestora. Una dintre cele mai "amuzante' situatii din instanta este cea in care se cere, conform legii, dovada in original – desi tot legea spune ca rovinieta devine valabila in momentul in care este lipita pe parbriz – iar intrebarea e: cum se poate "livra' dovada? Aducand parbrizul la proces? Sau aducand masina, camionul, autocarul in sala de judecata? Nici macar asa, pentru ca rovinietele din 2010 nu se mai regasesc pe respectivele parbrize, iar in cazul transportatorilor rutieri, parbrizele se schimba la cateva luni, din cauza drumurilor proaste ale patriei.
Avand de rezolvat peste 500 de dosare in acest caz, dintre care a castigat peste 450 de procese pana in prezent, avocata MP a aratat instantelor de judecata ca procesele verbale care ar scoate foarte multi bani din buzunarele romanilor au in spate o serie de grave nereguli. In primul rand, aceste sisteme ale CNADNR nu au omologare si nici metrologie, ceea ce inseamna, conform legislatiei din Romania, ca nu pot funtiona legal pe teritoriul tarii noastre. Si mai inseamna ceva foarte grav: ca se poate interveni oricand in sistem pentru a se adauga sau pentru a se sterge date! Aceasta posibilitate i-a determinat pe multi sa-si puna intrebarea fireasca daca nu cumva respectivul sistem a fost creat pentru a umple cu spagi buzunarele celor care au acces la el. Procesele verbale mai au si o problema legata de semnatura electronica, neconforma cu legislatia in vigoare. "Se mentioneaza in lege ca se poate incheia procesul verbal in termen de sase luni de la savarsirea faptei si mai este un termen de 30 de zile pentru trimiterea procesului verbal', arata avocata. Asa se face ca dupa sapte luni au inceput sa curga procesele verbale.
O alta problema este legata de lipsa panourilor care ar trebui sa anunte care sunt drumurile unde rovinieta este obligatorie. In momentul intrarii in vigoare a legii ar fi trebuit sa apara si aceste panouri, montate pe sectorul de drum pe care este obligatorie rovinieta, conform legislatiei europene, insa nu s-a intamplat, iar soferii sunt doar amendati, nu si informati.
In locul dovezii de omologare a sistemului, CNADNR se prezinta la procese cu o adresa emisa de Biroul Roman de Metrologie Legala in care se precizeaza ca aceste camerele foto ANPR "nu sunt cuprinse in Lista oficiala L.O. 2010 si, in consecinta, nu sunt supuse controlului metrologic legal'. Aceasta adresa nu face dovada omologarii si nici a excluderii de la omologare a camerelor ANPR, atat timp cat legea prevede expres aceasta conditie, prin Art. 9, alin. 2 OG 15/2002: "Icepand cu data de 1 octombrie 2010, constatarea contraventiilor se poate face si cu ajutorul unor mijloace tehnice omologate amplasate pe reteaua de drumuri nationale din Romania, consemnandu-se aceasta in procesul-verbal de constatare a contraventiei'. In aceste conditii, instanta apreciaza ca nu s-a facut constatarea contraventiei in conditii de legalitate, in consecinta, admite plangerea si anuleaza procesul verbal.
Metrologia lipseste
Inainte de a achizitiona acest sistem, CNADNR a facut o adresa la Biroul Roman de Metrologie Legala si a primit raspunsul ca aceste camere nu se supun controlului metrologic legal, dar adresa nu spune nimic despre omologare. Este aceeasi situatie pentru care au fost desfiintate camerele video de pe drumurile publice. "Cand am cerut omologare, juristul CNADNR a sustinut ca detine un document in limba engleza, pe care urmeaza sa-l prezinte in instanta', mai precizeaza avocata. Conform legislatiei romanesti, documentele de omologare trebuie sa fie in limba romana, in niciun caz intr-o limba straina.
Intr-o situatie fara precedent a fost adusa o firma de transport care a primit amenzi de peste 200 de mii de euro pentru masini care aveau roviniete cumparate pe o perioada de un an, cu o luna inaintea implementarii noului sistem. Fusesera platite fie prin Ordin de Plata, fie direct la beniznarie, insa, dupa sapte luni, cand procesele verbale au inceput sa apara zilnic pentru toata perioada, dovada platii a trebuit sa fie scoasa din contabilitatea firmei si nici asa nu a fost suficient, pentru ca instanta a cerut nici mai mult, nici mai putin decat "prezentarea rovinietelor in original' - adica lipite pe parbriz, udate de ploaie si batute de vant... conform legislatiei in vigoare!
In aceste conditii, avocata MP, care a castigat pana acum toate cele 450 de procese impotriva CNADNR, a fost aclamata de zecile de oameni prezenti in salile de judecata, iar multi i-au solicitat sprijinul. "Le-am dat cu draga inima practica. Sunt unii colegi care nu dau parctica, insa nu pot sa-i reprezint pe toti cei care sunt in aceasta situatie', mai spune avocata care vrea sa-i ajute pe toti cei tarati in tribunale de un sistem creat pentru a scoate milioane de euro din buzunarele si asa goale ale romanilor.
Iar in privinta banilor, sistemul CNADNR mai are o problema: erorile din sistem dau castig de cauza, de cele mai multe ori, celor invinuiti, iar cheltuielile de judecata se deconteaza, in final, de catre stat, adica tot din buzunarele romanilor, ca si in cazul inmatricularilor sau al camerelor video recent desfiintate de pe drumurile publice! Ca raspuns la solicitarea Jurnalului National, CNADNR a transmis un raspuns oficial la toate plangerile "victimelor', fiind acelasi prezentat si in instanta.