Zilnic ne trec prin mana bancnote, dar putini sunt cei care cunosc povestea fabricarii lor. Nicolae Saftoiu, cel ce a desenat toate biletele de banca ce au circulat dupa 1989, povesteste "cum se fac banii".
In Lunca Gartii ajungi pe un drum de tara, plin de hartoape, ce serpuieste de-a lungul Muntelui Papusa, masiv inconjurat de apele Dambovitei. La 20 km de Campulung, intr-o casa taraneasca, cu arhitectura tipic musceleana, locuieste de cinci ani, impreuna cu sotia sa Cristina, sase pisici si trei caini, Nicolae Saftoiu. E omul care, din 1990 incoace, a conceput toate bancnotele Romaniei. Ma invita intr-un atelier inalt de doi metri si lat de patru, plin de panze si icoane pictate in ulei. Intr-un colt, o masuta, marginita de doua ferestre cu rame verzi, in ton cu florile ce stau in calea luminii. Aici a realizat grafica bancnotelor. Zeci de creioane colorate, pensule si o veioza agatata cu o sfoara de tavan. Muzica clasica si miros de placinta si mere coapte pe vatra. Pe pereti, vase de ceramica si stergare tesute de mana, dupa cum sunt si carpetele ce acopera podeaua. Intr-un colt, mai multe linguri de pescuit si voblere. Cand vorbeste, sprancenele stufoase ii cad peste rama ochelarilor de vedere, pe care a dat 1.600.000 de lei. Este de o modestie uluitoare.Inceputul meseriei
Pentru ca a refuzat sa
picteze portretele sotilor
Ceausescu, inainte de Revolutie "a facut foamea", croind
fuste si rochii pentru Fondul
Plastic. A absolvit Facultatea
de Arte Plastice in 1958.
Dupa â89, povesteste Saftoiu,
un prieten l-a prezentat
guvernatorului BNR, Mugur
Isarescu. "A fost o provocare.
Mi-a fost frica la inceput. E o
munca foarte serioasa."
Inainte de a desena prima
bancnota s-a gasit o unitate
pentru toata suita ce avea sa
apara pe parcursul anilor.
Astfel, s-a hotarat ca pe fata
sa existe un portret si o floare,
iar pe spate un simbol, un element
de arta populara, care
sa aiba legatura cu personajul
respectiv. In privinta dimensiunilor,
s-a mers pe ideea de
progresie 3 cu 5 cm.
Mihai sau Mihail
Eminescu?
Bancnota de 1.000 de lei a
inchipuit-o pe scara avionului,
in drum spre Londra,
unde se ducea sa o transpuna
pe calculator: atunci, in
Romania nu exista tehnica
necesara. La prima
intrevedere cu guvernatorul
Isarescu a refuzat sa fie semnat
pe spatele bancnotei, considerand ca nu el este autorul,
ci toti cei 100 de specialisti
care au lucrat la realizarea
ei. Aceasta bancnota a fost
singura neaprobata de
Guvern, asa cum a fost ea conceputa
initial. Discutiile au
plecat de la numele poetului.
"Voiau Mihai in loc de Mihail,
ca cica ar fi nume iudaic, cum
zicea Elena Ceausescu. Cei
de la Academie au zis ca e
bine in ambele feluri. Mi-am
iesit din tatani si am zis: "Bine
ca nu vreti Eminovici!"."
Bancnota de 2.000 de lei,
prima din Europa, tiparita pe
plastic, a fost imprimata in
Australia. Pentru ca a fost
nevoit sa zboare 29 de ore cu
avionul, Saftoiu s-a lasat
atunci de fumat.
Ateneul in loc
de Sfinx
Artistul desenase mai
multe variante pentru
spatele bancnotei de 50.000:
un urs, un fluturas de stanca,
un cerb, Babele, Voronetul.
S-a ales Sfinxul, insa atunci
cand a aparut pe piata, bancnota
avea pe spate, ca si in
prezent, Ateneul. "Cineva din
banca a schimbat-o, pur si
simplu. Au banalizat-o",
spune Saftoiu, adaugand ca a
refuzat sa semneze mai apoi
pentru aceasta modificare.
"Asta a fost motivul pentru
care nu am mai facut eu
bancnota de 1.000.000, desi
conceptia grafica imi
apartine, bancnota face parte
dintr-o suita doar de mine
creata". "Artistul tine minte
ca pentru o bancnota a propus
portretul lui Titulescu,
dar a fost refuzat pe motiv
ca ministrul de Externe "ar fi
fost homosexual".
Inversunare
de 1.000.000
Atunci cand vorbeste despre
bancnota de 1.000.000
de lei, revolta graficianului
se ridica la valoarea acesteia.
Initial, tot el a proiectat acest
bilet de banca. "Mi-au cerut
sa reluam Eminescu, din
motive de economie, ca
portretul este deja facut",
spune Saftoiu. Intre timp
insa s-a renuntat la serviciile
lui, bancnota fiind realizata
"dupa ideea actualului director,
dupa gustul si educatia
lui", in strainatate, "de un
grafician care nici nu stie
unde e Romania". "Bancnota
de 1.000.0000 e de prostgust.
Ornamentul de pe
spate nu are legatura cu scriitorul
Caragiale. Eu as fi pus
ca floare o gardenie, ca pe
vremea aia asa se purta",
spune Saftoiu. Rade ironic
cand isi aduce aminte ca
primul stoc de bilete de
banca la aceasta valoare au
iesit cu dimensiunile gresite
si nu intrau in bancomate.
"Le-au schimbat, dar acel
prim stoc a costat sute de mii
de dolari", spune artistul
si-si pune mainile in cap.
Leul greu
Graficianului i s-au
comandat si desene pentru
leul greu. Dar, ca si in cazul
bancnotei de 1.000.000 de lei,
nu a fost niciodata platit pentru
machetele respective.
"Vasilescu (n.r. - purtatorul
de cuvant al BNR) a zis sa-i
dau in judecata. Nici prin
cap nu-mi trece. Am lucrat
cu o echipa exceptionala",
spune artistul si ochii i se
deschid larg, pentru a ma
convinge de sinceritatea lui.
Saftoiu nu a fost angajat al
BNR, ci colaborator. Cei mai
multi bani i-a primit pentru
bancnota de 500.000 de lei:
6.000 de dolari, pentru o
munca de doi ani. Cel care a
facut banii tarii traieste
acum dintr-o pensie de
2.000.000 de lei.
Fabricarea banilor, "mestesug, travaliu si ocna
"De la a face un desen si pana
la a iesi pe piata e cale lunga",
spune Saftoiu. Realizarea unei bancnote
incepe insa de la grafician. El
propune personajul, dupa ce se documenteaza
la Biblioteca Academiei.
"M-am chinuit la Blaga - are o fata
teribila. Il faceam in creion, la lupa,
este foarte migalos. Desenam mai
multe variante. Apoi discutam ce
punem pe spate: o poarta
romaneasca, o furca, o biserica. Ma
consultam mereu cu oamenii",
povesteste graficianul. Dupa ce
macheta este aprobata de conducerea
bancii, ea este transpusa in
calculator de un designer, care
reface si compozitia - liniarizarea.
"Dupa acest proiect se fac filmele,
apoi placile pentru imprimare, se
comanda portretul, care este si el
gravat, liniarizat. Se comanda cernelurile
si hartia speciala", explica
Saftoiu, precizand ca nici el nu poate
spune cu exactitate toti pasii pana la
realizarea bancnotei finale: sunt
peste 100 de oameni care muncesc
la fabricarea acesteia. Apoi se
adauga elementele de siguranta,
altele decat cele stiute de toata
lumea, invizibile, cunoscute doar de
patru-cinci oameni. "La tipografie nu
ai voie sa gresesti nici un micron,
ca-ti iese o bulibaseala. Se folosesc
metri cubi de hartie". "Cineva de la
serviciul siguranta, sa stie toate
detaliile, ar putea scrie o carte.
E mestesug, e travaliu, e ocna".
Nicolae Saftoiu, artist si agricultor
In prezent, Saftoiu nu mai deseneaza
bani, ci picteaza peisajele din
jurul casei sau pur si simplu imagini
dupa care altii fac povesti. Are 69
de ani si, impreuna cu sotia, se
numesc acum agricultori. Au o
gradina de flori si zarzavat, de
aproximativ 2.000 mp, despre care
vorbesc cu mare dragoste. Cultiva
salata, spanac, napi de patru feluri,
ceapa de toate soiurile, praz, bame,
mazare, fasole, soia, broccoli si
varza de Bruxelles. Din recolta proprie
mananca mere, cirese, prune,
visine, piersici, zmeura si capsune.
Sotia are o pasiune pentru florile
motul curcanului, care ii umplu
gradina, alaturi de carciumarese,
craite, ochiul boului si zorele. Se
duc la Bucuresti foarte rar, pentru
ca artistul sa-si cumpere pensule,
panza si culori.
( IOANA MOLDOVEANU
)