Repetitiile unor piese care urmau sa fie jucate pe scenele teatrelor bucurestene Nottara si National erau atent monitorizate de Securitate. Actori precum Gheorghe Dinica, Radu Gheorghe si Alfred Dimitriu erau parati pentru replicile lor aluzive si ilare.
Ion Cristoiu
Nota din 23 aprilie 1982 sta marturie de ceea ce putea numi, in activitatea Securitatii, exagerarea fleacului. Devenita critic teatral, institutia pandeste repetitiile de la Nottara si de la National pentru a descoperi semnele complotului contrarevolutionar in simple amanunte de regie si interpretare. La vremea respectiva, un spectacol teatral se constituia intr-un prilej pentru cei din sala de a descoperi si aplauda aluziile de pe scena, chiar si cand acestea afectau calitatea estetica a textului. Un astfel de spectator e si Securitatea. Numai ca ea nu aplauda, ci se incrunta la aluziile de pe scena.
Nottara si Nationalul, in vizor
23 aprilie 1982
Nota
La Teatrul "C.I. Nottara" se repeta in prezent piesa "Insomnie" de Adrian Dohotaru (redactor la revista Flacara), in regia lui Dabija Alexandru de la Teatrul din Piatra Neamt. Din distributie fac parte: Repan Alexandru, George Constantin, Lucia Muresan, Emil Hossu, Petrica Popa, Victor Strengaru, Punea Gheorghe si altii. Printre cei de mai sus se fac comentarii ca piesa "Insomnie" nu are conflict dramatic, fiind mai mult un reportaj, care ar trata unele intamplari din viata autorului, pierzandu-se timp si munca.
Textul piesei a fost revazut de mai multe ori de secretariatul literar al teatrului, ocazie cu care au fost scoase circa 30 de replici si momente scenice, care prezentau aspecte ce ar fi putut fi interpretate negativ de public. Totusi, piesa ar mai contine inca unele aspecte necorespunzatoare, si anume: piesa este lipsita de eroi pozitivi, in afara rolului principal; in piesa, unii oameni cu functii de raspundere sunt prezentati ca lasi, oportunisti, demagogi, certati cu etica etc.; sunt discutabile momentele care evoca perioada anilor 1950-1951, in care se fac referiri la indepartarea unor cadre universitare de valoare, insuficienta intelegere a vietii studentesti etc.; mai sunt inca replici in text ce frizeaza vulgarul, iar altele cu aluzii politice, ca, de exemplu, ca unele cadre de partid slabe sunt promovate ori ministri, ori diplomati.
Pe toata perioada desfasurarii actiunii, apare discret un personaj care noteaza mai tot timpul ceva, lasand impresia ca urmareste totul si care abia la final se deduce ca ar fi un ziarist, care vrea sa scrie o carte despre personajul principal, dar, pana atunci, se trag concluzii ca se fac aluzii la organele de stat. O alta latura necorespunzatoare a piesei o prezinta realizarea decorului de catre scenograful Tudor Chimes. Acesta, dupa modul cum este facut, intareste imaginea pesimista a piesei, prin aceea ca partea sa cea mai importanta este formata din gramezi de moloz si caramizi rosii, ca dupa o demolare, in mijlocul carora se desfasoara actiunea piesei, iar intr-o parte, intr-o nisa, se afla bustul lui Marx (initial a fost al lui Lenin). Regizorul piesei, Dabija Alexandru, manifesta rezistenta la unele sugestii sau recomandari ale conducerii teatrului, nevrand sa renunte, printre altele, la scoaterea unei troite, desi scena in care era folosita nu mai exista in piesa.
REPETITII LA "PLOSNITA". O alta piesa care contine replici sau aspecte ce pot fi interpretabile de public este "Plosnita" lui Vladimir Maiakovski, care se repeta la Teatrul National, in regia lui Horea Popescu, director adjunct artistic al teatrului. Se comenteaza ca, pana in prezent, tabloul 5, intitulat "Nunta", este cel mai fierbinte. Astfel, exista un moment cand se aduce la masa sunca pentru invitati si la care actrita Cristina Bugeanu, referindu-se la aceasta, da replica: "Am pastrat-o pentru cazul cand va fi razboi, ori cu Grecia, ori cu Polonia". Respectiva mai da o replica referitoare la carnea de porc, la care toata lumea de la masa exclama: "Dar unde mai gasiti porc, cine mai gaseste azi porc". De asemenea, Cristina Bugeanu mai are o replica, care face comparatie intre marfa statului (scrumbii), cu cea a particularilor, din care rezulta ca marfa statului este inferioara celeilalte, incheind replica cu cuvintele: "O sa ma bage in mormant puterea sovietica!". Tot in acelasi tablou, un alt moment considerat ca necorespunzator este acela facut de actorul Gheorghe Dinica. Acesta, referindu-se la greutatile intampinate in construirea societatii socialiste, cand pronunta cuvintele din replica "poporul de rand", arata spre grupul de lautari (tigani) aflati la nunta. Acelasi actor, dupa ce isi termina interventiile muzicale, invita sa cante cu el grpul de lautari (tigani), adresandu-se acestora: "Hai tara, hai popor!". Faptul ca in acest tablou Gheorghe Dinica este mai tot timpul cu sticla de bautura in mana, iar la replica sa, "ma bucur de toate binefacerile culturii de tip nou", mai bea o gura din sticla, se apreciaza ca se pot crea ilaritate si aluzii printre spectatori. Tot ca un aspect negativ este comentata si interpretarea personajului reprezentant al puterii (Radu Gheorghe), care este prezentat in piesa ca un decazut si betiv, gangav, batjocorandu-se astfel omul politic pe care il reprezinta.
Un alt personaj care depaseste, conform indicatiilor regizorale, textul piesei este cel interpretat de actorul Alfred Demetriu, care, in tabloul 3, joaca rol de popa si, in melodie preoteasca, face reclama ca vinde carti pornografice, iar cand apare militianul spune "vand pe Marx". Se mai apreciaza ca piesa "Plosnita" contine si alte replici sau cuvinte ce contravin sensurilor piesei scrise de autor, ce frizeaza vulgarul, avand chiar gesturi obscene, unele din ele adaugate pe parcursul repetitiilor de regizor sau la recomandarea unor actori interpreti in piesa, peste textul adaptat si aprobat. Exceleaza sub acest aspect actorii Dem Radulescu si Gheorghe Dinica. Se fac glume pe seama textului sufleorei Jean Elena, care nu mai are unde adauga pe text completarile facute de regizor zilnic. Desi s-a facut o repetitie snur, la care a participat Radu Beligan (a stat foarte putin) si secretariatul literar, nu au facut nici o observatie la text si regie. Se discuta printre actori si personalul tehnic ca piesa "Plosnita" are un deviz estimativ foarte scump (circa 220.000 de lei), ca exista aprobare doar pentru suma de 160.000 de lei, dar ca se face un artificiu financiar, cheltuindu-se pentru piesa si suma de 60.000 de lei, repartizati pentru Festivalul Maiakovski.
Selectie si comentariu realizate de analistul politic Ion Cristoiu
|
NU RATATI!
Cititi in ziarul de luni pulsul luat de Securitate printre romani inaintea vizitei lui Mihail Gorbaciov la Bucuresti. O nota din 24 mai 1987 arata ca inaintea acestei vizite se raspandise ideea ca Ion Iliescu ar fi fost repus in drepturile anterioare, deoarece acesta ar fi fost coleg si prieten cu Mihail Gorbaciov, pe vremea studiilor sale la Moscova.
|